۱۴ خواص زیتون برای کودکان و عوارض احتمالی آن + روش مصرف

۱۴ خواص زیتون برای کودکان و عوارض احتمالی آن + روش مصرف


22 مهر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۴ خواص زیتون برای کودکان و عوارض احتمالی آن + روش مصرف

خواص زیتون برای کودکان چیست؟ روغن زیتون برای بچه‌ها مفید است یا مضر؟ هم زیتون شور و هم روغن زیتون را می‌توانید به شیوه‌های مختلف وارد رژیم غذایی کودکان کنید و از مزایای آن برای سلامت فرزند دلبندتان بهره ببرید. اما این که از چند ماهگی می‌توانید به کودک زیتون یا روغن زیتون بدهید و چطور از آن استفاده کنید را در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش، به همراه خواص زیتون برای کودکان و مضرات احتمالی زیتون و روغن زیتون برای بچه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

از چند ماهگی به کودک زیتون بدهیم؟

از چند ماهگی به کودک زیتون بدهیم؟
مصرف زیتون و روغن زیتون از ۶ ماهگی برای کودکان مجاز است. یعنی می‌توانید از ۶ ماهگی در سوپ کودک و رژیم غذایی کودکان روغن زیتون بریزید. اما حتما ابتدا باید با پزشک کودک خود مشورت کنید. در ۱۲ تا ۲۴ ماهگی کودکان، یعنی ۱ تا ۲ سالگی آنها، زیتون‌های هسته‌دار را خرد کنید و به صورت حلقه‌ای به کودکان بدهید. این کار علاوه بر مزایای مصرف زیتون برای کودکان، باعث تقویت مهارت‌های حرکتی آنها می‌شود چون معمولا بچه‌ها سعی می‌کنند حلقه‌ها را به انگشت خود بچسبانند و خلاقیت آنها پرورش پیدا می‌کند. خوردن زیتون حتی می‌تواند به عملکرد دستگاه گوارش آنها کمک کند.

خواص زیتون برای کودکان

خواص زیتون برای کودکان
کودکان برای سلامتی و رشد خود به ویتامین نیاز دارند. روغن زیتون و خود زیتون، حاوی ویتامین‌های متعددی از جمله ویتامین A، ویتامین B و ویتامین E و D است که همگی به شکل‌های مختلف به سلامت کودکان کمک می‌کنند.

در صورت تمایل زیتون و روغن زیتون را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- خواص زیتون برای رشد استخوان‌های کودکان

زیتون سبز و زیتون سیاه یک منبع عالی از ویتامین E‌، آهن‌، مس و کلسیم است که باعث رشد و تقویت استخوان‌های نوزاد می‌شود. برای کودکان که روند رشد را در سنین پایین شروع می‌کنند، کلسیم، آهن و ویتامین‌های مختلف ضروری است تا بتوانند رشد سالمی را تجربه کنند.

۲- خواص زیتون برای بیش فعالی کودکان

این روزها اصطلاح «بیش فعالی» را در اطراف خود بیشتر می‌شنویم. اختلال بیش فعالی یا ADHD در کودکان به خاطر کمبودهای موجود در بدن آن‌ها، به طور چشمگیری در حال افزایش است. هر چند هنوز دلیل این اختلال در کودکان ناشناخته است، اما این اختلالات می‌تواند در مدرسه روند یادگیری کودک را دچار اختلال کند. مصرف روغن زیتون باکیفیت می‌تواند یکی از طبیعی‌ترین راه‌های مقابله با بیش فعالی کودکان و کاهش علائم ADHD باشد. با درمان بیش‌فعالی میزان تمرکز در کودکان افزایش پیدا کرده و یادگیری آنها سرعت بیشتری می‌گیرد.

حتما بخوانید  طرز تهیه زیتون کبابی خوشمزه و مزه‌ دار به ۲ روش سرد و گرم

۳- خواص زیتون برای رشد مغز کودکان

زیتون و روغن زیتون، حاوی اسیدهای امگا هستند. این اسیدهای مفید، می‌توانند به رشد مغز کودک کمک کنند. حتی به مادران توصیه می‌شود در دوران بارداری، همراه با غذا، زیتون یا روغن زیتون مصرف کرده و از این راه به سلامت جنین و خود کمک کنند.

۴- خواص زیتون برای رشد مو و سلامت پوست

خواص زیتون برای رشد مو و سلامت پوست
اگر کودک دلبندتان موهای کم پشتی دارد، زیتون و روغن زیتون را به رژیم غذایی‌اش اضافه کنید. زیتون سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل «اسکوالین» است. این آنتی اکسیدان مفید، به سلامت پوست و موی کودک شما کمک کرده و رشد موها را سرعت می‌بخشد.

۵- جلوگیری از اضافه وزن کودکان با زیتون

حتما درباره خواص زیتون برای لاغری و کاهش وزن شنیده‌اید. زیتون و روغن زیتون، به دو صورت به کاهش وزن کمک می‌کنند. نوع چربی‌های موجود در زیتون و نقش زیتون در افزایش میزان هورمون سروتونین، دو عاملی هستند که می‌توانند باعث لاغری شوند. در مورد اول، نتایج تحقیقات دانشمندان که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده، نشان داده است افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از دیگر غذاهای چرب، از زیتون و روغن زیتون استفاده می‌کنند، نسبت به دیگران میزان افزایش وزن در آنها کمتر بوده است.

بنابراین خاصیت زیتون در پیشگیری از افزایش وزن، به خاطر وجود میزان زیادی از اسیدهای چرب غیر اشباع تک‌زنجیره‌ای در آن است. در اصل پیوندهای موجود در این نوع چربی، راحت‌تر شکسته می‌شود و مثل دیگر انواع چربی در بدن انباشته نمی‌شود.

۶- زیتون سرشار از کالری مفید است

زیتون جزو میوه‌های با کالری بالا است ولی کالری این میوه می‌تواند به کودک شما در تامین انرژی مورد نیاز کودکان برای انجام فعالیت‌های روزانه و بالای آنها، کمک کند. این کالری نه تنها موجب چاقی بچه‌ها نمی‌شود، بلکه برای سلامت کودکان بسیار مفید خواهد بود.

۷- خواص زیتون برای سلامت قلب کودک

از جمله خواص روغن زیتون این است که سرشار از پلی فنول است. پلی فنول یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده و برای پایین آوردن سطح تری گلیسیرید در بدن کودک مفید است. این آنتی اکسیدان از سلامت قلب و عروق او محافظت خواهد کرد. همچنین، مصرف روغن زیتون در وعده‌های غذایی کودک، موجب بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده بدن شده و خطر ابتلا به سرطان را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

۸- فواید زیتون برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

زیتون برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک
زیتون به خاطر داشتن آنتی اکسیدان‌های فراوان، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود و عفونت را کاهش می‌دهد. از طرفی بدن کودک را در برابر بیماری‌های مختلف، ایمن نگه می‌دارد و کودک شما، کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا خواهد شد.

۹- فواید روغن زیتون برای یبوست در کودکان

خواص زیتون برای درمان یبوست از دیرباز موردتوجه طب سنتی بوده است. گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی بچه‌ها هم به درمان و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند. خیلی‌ها از روغن زیتون و زیتون به عنوان ملین برای درمان خانگی یبوست استفاده می‌کنند. با این وجود، این درمان خانگی هنوز مورد تحقیقات علمی قرار نگرفته است و توصیه می‌شود برای درمان یبوست کودک حتما با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه رپ هوموس ساده و خوشمزه برای میان وعده مدرسه و سر کار

۱۰- روغن زیتون برای درمان سرفه در کودکان

برای درمان سرفه کودکان می‌توان از روغن زیتون به صورت موضعی استفاده کرد. هر زمان که کودک شما بیمار شد، شیر مادر بهترین تغذیه است. شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اما می‌توانید ۳ تا ۴ قاشق چای‌خوری روغن زیتون را با ۲ تا ۳ قطره رزماری، اوکالیپتوس و روغن نعناع ترکیب کنید. این ترکیب را روی سینه و پشت کودک بمالید. برای تاثیر بیشتر آن را قبل از خواب استفاده کنید تا کودک شما خواب آرامی داشته باشد.

عوارض زیتون و روغن زیتون برای کودکان

عوارض زیتون برای کودکان
در کنار خواص زیتون و روغن زیتون برای کودکان، افراط در مصرف آن می‌تواند موجب بروز برخی عوارض سلامتی شود. در صورت بروز هر عارضه یا مشکل سلامتی، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

۱- ابتلا به اسهال

احتمالا شما هم از خواص زیتون برای درمان یبوست آگاهی دارید. روغن زیتون هم یکی از مفیدترین روغن‌های روان‌کننده به حساب می‌آید. اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند موجب بروز اسهال در کودکان شود.

۲- بروز حساسیت

هر چند در مورد حساسیت‌زا بودن روغن زیتون و زیتون، گزارشی وجود ندارد ولی ممکن است مصرف زیاد آن، باعث بروز حساسیت پوستی و نفس تنگی شود. بنابراین اگر کودکتان مستعد حساسیت و آلرژی است، در مصرف آن، میانه‌‌روی و تعادل را رعایت کنید.

۳- افت فشار خون

یکی از عوارض احتمالی زیتون برای کودکان، افت فشارخون‌ آن‌ها در صورت مصرف زیاد است.

۴- افت قند خون

مصرف بالای روغن زیتون می‌تواند قند خون را تا پایین‌تر از حد نرمال بیاورد. این روغن موجب افزایش مقاومت به انسولین می‌شود. همچنین مصرف بیش از حد آن، می‌تواند کودک شما را مستعد افت قند خون، تعریق، لرز، ضعف و … کند.

روغن زیتون را چگونه در رژیم غذایی کودکان قرار دهیم؟

روغن زیتون را چگونه در رژیم غذایی کودکان قرار دهیم؟
برای پخت برخی از غذاهای کم شیرین مثل بیسکویت و مافین می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. برای پخت مافین یا نان‌های زود پز که حاوی میوه‌ها و سبزیجاتی مثل کدو سبز، کدو حلوایی و پرتقال هستند هم می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. البته گاهی به دلیل طعم و عطر تند این روغن، نمی‌توان آن را به همه غذاها اضافه کرد. اگر می‌خواهید غذای کودکتان طعم دلپذیری داشته باشد، از کره استفاده کنید. برای پخت برخی از کیک‌ها که روغن را باید با شکر مخلوط کنید هم بهتر است از روغن زیتون استفاده نکنید.

سوالات متداول

آیا با روغن زیتون می‌توان غذای کودکان را سرخ کرد؟

نقطه دود روغن زیتون فوق بکر، ۳۲۰ درجه فارنهایت و نقطه دود روغن زیتون بکر، ۴۲۰ درجه فارنهایت است. هر چند در دمای بالا، این روغن از خود سم تولید نمی‌کند، اما آن را نباید برای سرخ کردن غذاها استفاده کرد. روغن زیتون مثل روغن‌های دیگر در دمای بالا شروع به تجزیه می‌کند، در نتیجه ارزش غذایی آن از جمله امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها با این گرما از بین می‌رود. بنابراین اگر روغن زیتون را برای سرخ کردن یا در پلوپز استفاده کنید، خواص مفید آن را از بین برده‌اید.

قرار دادن روغن زیتون در رژیم غذایی کودک از چند ماهگی مجاز است؟

شما می‌توانید با مشورت پزشک، از ۶ ماهگی، کمی روغن زیتون در سوپ یا غذاهای پوره‌ای کودکان استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک