معرفی ۱۵ کتاب صوتی رمان های معروف ایران و جهان

معرفی ۱۵ کتاب صوتی رمان های معروف ایران و جهان


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی 15 کتاب صوتی رمان های معروف دنیا

از بهترین داستان های صوتی کلاسیک تا شاهکارهای حال حاضر دنیا، در این مطلب مجله کوروش فهرستی از بهترین داستان های صوتی را در ژانرها و سبک های ادبی مختلف گردآوری کرده ایم. اگر به دنبال تازه ترین و بهترین عناوین کتاب های صوتی رمان های معروف می گردید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

آنهایی که از طرفداران پروپاقرص کتاب های صوتی رمان های معروف هستند، حتما در تلفن همراه و سایر دستگاه های هوشمند خود انبوهی از زندگینامه ها، پادکست ها، رمان ها و داستان های صوتی را جمع آوری کرده اند. ولی اگر اخیرا با داستان های صوتی آشنا شده اید یا ذخیره کتاب های صوتی شما ته کشیده، جای کاملا درستی آمدید. در این مطلب تصمیم گرفتیم ۱۵ عنوان از بهترین کتاب های صوتی را معرفی کنیم. فهرستی که تقدیم شما کرده ایم از میان صدها عنوان از بهترین و پرفروش ترین کتاب ها و داستان های صوتی به زبان فارسی گردآوری شده اند.

بهترین کتاب های صوتی که در اینجا معرفی کرده ایم، در ژانرها و سبک های ادبی مختلفی هستند. برخی از داستان ها و کتاب های صوتی ممکن است بامزه و خنده دار، برخی نیز غم انگیز و گریه آور باشند. اگر این روزها زمان بیشتری را در خارج از خانه می گذرانید و یا در حین ورزش و تفریح در خارج از منزل از جمله دوچرخه سواری یا پیاده روی به پادکست و داستان صوتی گوش می کنید، توصیه می کنیم که حتما تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

بیشتر بخوانید » پادکست چیست؟ «

 

 

۱-«یادداشت های یک دیوانه» از بهترین داستان های صوتی

 

-«یادداشت های یک دیوانه» از بهترین داستان های صوتی

 

نویسنده: نیکلای گوگول

مترجم: خشایار دیهیمی

گوینده: رضا عمرانی

مدت زمان: ۱۲ ساعت و ۱۴ دقیقه

ناشر صوتی: نوار

امتیاز کاربران: ۴،۳

 

نیکولای گوگول یکی از درخشان ترین چهره های ادبی روسیه است. این نویسنده افسانه ای با داستان های خیال انگیز و طنز پرنیش و کنایه اش، تاثیری عمیق بر نویسندگان روسی پس از خود برجای گذاشته است. همانطور که از نام کتاب صوتی «یادداشت های یک دیوانه» بر می آید، نیکولای گوگول در این اثر مشهور خود، سرگذشت شخصی را شرح داده که به تدریج سر به جنون می گذارد. آکسنتی ایوانوویچ پوپریشچین، یک کارمند دون پایه است که دائما از سوی همکاران و بالادستی هایش مورد تمسخر قرار می گیرد. آکسنتی که شخصیتی عمیقا خود بزرگ بین دارد، دیگران را موجوداتی پست و حقیر به حساب می آورد و در خیالاتش به دنبال عزت و احترام می گردد.

به این ترتیب، به مرور این توهمات بیمارگونه آکسنتی بیشتر و شده و از آن سوی، ارتباط او با واقعیت و جامعه نیز کمترمی شود. یادداشت های یک دیوانه تنها یکی از داستان های شنیدنی این کتاب صوتی است. علاوه بر این، می توانید برخی از بهترین داستان های صوتی گوگول از جمله «شنل»، «دماغ» و «بلوار نیفسکی» را نیز در همین کتاب صوتی گوش کنید.

 

 

۲-«داش آکل» از بهترین کتاب های صوتی رمان های معروف فارسی

 

«داش آکل» از بهترین کتاب های صوتی

 

نویسنده: صادق هدایت

گوینده: گروه گویندگان

مدت زمان: ۳۴ دقیقه

ناشر صوتی: کانون فرهنگی چوک

امتیاز کاربران: ۴،۳

 

داستان کوتاه «داش آکل» یکی از قله های رفیع ادبیات داستانی فارسی است. صادق هدایت، یکی از پیشگامان داستان ‌نویسی فارسی در این داستان مشهور خود، با هنرمندی تمام تنش ‌ها و کشمکش ‌های درونی لوطی خوش قلبی به نام داش آکُل را شرح داده است. داش آکل که به جوانمردی شهره عام و خاص است، پس از مرگ یکی از بزرگان شیراز به نام حاجی صمد، وصی او می شود.

آکل در حین حل و فصل امور رفت و آمدهایش به خانه حاجی صمد به مرجان، دختر ۱۴ ساله حاجی دل می بازد، ولی او ابراز عشق را بر خلاف رسم جوانمردی می داند. به این ترتیب، راز عشق خود را برای همیشه نهان نگه می دارد. کتاب صوتی داش آکل به صورت یک نمایش رادیویی با همراهی گروهی از بازیگران اجرا شده که حتی برای کسانی که داستان خواندنی صادق هدایت را خوانده اند هم تازگی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین و کامل ترین پادکست های فارسی در ژانرهای مختلف «

 

 

۳-«وقتی نیچه گریه کرد» از بهترین داستان های صوتی

 

«وقتی نیچه گریه کرد» از بهترین داستان های صوتی

 

نویسنده: اروین یالوم

مترجم: مهشید میرمعزی

گوینده: پیمان قریب پناه

مدت زمان: ۱۵ ساعت و ۴۹ دقیقه

ناشر صوتی: نوار

امتیاز کاربران: ۴،۵

 

اروین یالوم، نویسنده آمریکایی در این رمان تاریخی جذاب خوانندگان خود را به وین قرن نوزدهم می برد. در رمان تاریخی «وقتی نیچه گریست» دکتر یوزف بروئر، یکی از بنیانگذاران روانکاوی در اوج دوران کاری خود قرار دارد. در همین حال، فردریش نیچه، بزرگترین فیلسوف اروپا، در اوج یأس و ناامیدی و در آستانه خودکشی قرار دارد. نیچه که علاجی سردردها و بیماری های روحی و روانی جانکاه خود پیدا نمی کند. او سرانجام موافقت می کند برای گفتگو درمانی نزد دکتر بروئر معالجه شود.

از آن سوی، دکتر بروئر هم برخلاف انتظار خودش در این جلسات گفتگو با فیلسوف آلمانی تسلای خاطری پیدا می کند. اروین یالوم در این رمان خواندنی خود به طرز حیرت انگیزی واقعیت و خیال را در هم آمیخته و داستانی پرکشش مملو از واقعیت و داستان، عشق و دلدادگی، دیوانگی و جنون و سرانجام نیروی معجزه آسای دوستی را شرح می دهد.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه کتاب «شازده کوچولو» اثر جاودانه آنتوان دو سنت‌ اگزوپری

 

 

۴- «ملت عشق» از بهترین کتاب های صوتی رمان های معروف دنیا

 

«ملت عشق» از بهترین کتاب های صوتی

 

نویسنده: الیف شافاک

مترجم: ارسلان فصیحی

گوینده: پروین محمدیان

مدت زمان: ۲۴ ساعت و ۴۶ دقیقه

ناشر صوتی: آوانامه

امتیاز کاربران: ۴،۷

 

«ملت عشق» یا «چهل قاعده عشق» یکی از پرفروش ترین و بهترین کتاب های صوتی فارسی طی سال های اخیر است. الیف شافاک، نویسنده پرآوازه ترک در کتاب صوتی ملت عشق، زندگی الا روبینشتاین، زنی معمولی که ظاهرا زندگی عادی دارد را شرح می دهد. الا که در دل خلاء عشق را حس می کند، با خواندن دستنوشته ای درباره مولانا و شمس، به زندگی این عرفای ایرانی علاقه مند می شود و تصمیم می گیرد تمام توان خود را برای دیدار با نویسنده این دستنوشته به کار بگیرد. به این ترتیب‌، شنوندگان به موازات زندگی الا در قرن بیست و یکم، زندگی مولوی و شمس در قرن سیزدهم (هفتم هجری) را نیز دنبال می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی و آثار الیف شافاک «

 

 

۵- «مرشد و مارگریتا» از شاهکارهای ادبیات روسیه

 

«مرشد و مارگریتا»

 

نویسنده: میخائیل بولگاکف

مترجم: عباس میلانی

گوینده: حامد فعال

مدت زمان: ۲۰ ساعت و ۱ دقیقه

ناشر صوتی: نوار

امتیاز کاربران: ۴،۹

 

«مرشد و مارگاریتا» شاهکار تمثیلی میخائیل بولگاکف، نویسنده بزرگ روس است. او در این اثر جاودانه خود ماجرای سفر شگفت انگیز شیطان و بندگانش به زمین را شرح داده است. میخائیل بولگاکف در این کتاب صوتی شنیدنی که همچون بسیاری از آثارش بخت چاپ و انتشار گسترده در طول زندگی نویسنده را پیدا نکرد، واقعیت و خیال را با هم عجین کرده است. بولگاکف در این رمان فراموش نشدنی خود که از بهترین نمونه های رئالیسم جادویی در دنیا نیز به حساب می آید، به شیوه ای مدرن افسانه فاوست را بازآفرینی کرده است. افسانه ای که در آن انسانی روح خود را در عوض لذایذ دنیوی و دانش نامحدود به شیطان می فروشد و از اینجاست که سقوط او به ورطه تاریکی آغاز می شود.

 

۶- «کوری» از بهترین داستان های صوتی

 

 

«کوری» از بهترین داستان های صوتی

 

نویسنده: ژوزه ساراماگو

مترجم: کاملیا کریمی

گوینده: گروه گویندگان

مدت زمان: ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه

ناشر صوتی: جام سبز

امتیاز کاربران: ۴،۳

 

کتاب صوتی «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی، برنده جایزه نوبل ادبیات است. کوری داستانی استعاری است که در آن ناگهان همه مردم به طرز مرموزی نابینا می شوند. نویسنده پرتغالی در شاهکار خود با زبانی ساده و گیرا زندگی آدم های بدون نامی را در سرزمینی خیالی شرح داده که به مرور در این شرایط آخرالزمانی تمام غرایز انسانی خود را از دست داده و به موجوداتی درنده تبدیل می شوند. این رمان انتقادی ساراماگو به سرعت توجهات را به خود جلب کرد و به یکی از آثار برجسته ادبی جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۰۸ فیلمی هم از روی رمان کوری به همین نام توسط کارگردان برزیلی، فرناندو مریلس ساخته شد که در آن جولیان مور و مارک روفالو نقش های اصلی را ایفا می کردند.

 

 

۷-«ربه کا» از پرفروش ترین کتاب های صوتی

 

«ربه کا» از پرفروش ترین کتاب های صوتی

 

نویسنده: دافنه دوموریه

مترجم: خجسته کیهان

گوینده: مریم محبوب

مدت زمان: ۱۶ ساعت و ۳۱ دقیقه

ناشر صوتی: نوار

امتیاز کاربران: ۴،۴

 

«ربه کا» یکی از مشهورترین آثار دافنه دوموریه، نویسنده آمریکایی رمان های گوتیک رمانتیک است. در کتاب صوتی ربه کا، خانم دووینتر راوی داستان است، او که پس از مرگ ربه کا، همسر اول ماکسیم دووینتر، مالک ثروتمند املاک مندرلی به همسری او درآمده، با ورود به خانه و آشنایی با مستخدم مرموز دووینتر، خانم دنورس به مرور پی به رازهای تاریکی از گذشته شوهرش و همینطور همسر اول او، ربه کا می برد. این اسرار هر لحظه او را بیشتر در کام کابوس و خیال های وهم انگیز فرو می برد. ربه کا یکی از شاهکارهای فراموش نشدنی جهان و از بهترین کتاب های صوتی فارسی است. این رمان با یک اقتباس سینمایی زیبا به کارگردانی آلفرد هیچکاک، شانس جاودانگی بر روی پرده جادویی را نیز پیدا کرد.

 

 

۸-«بیگانه» از بهترین داستان های صوتی

 

«بیگانه» از بهترین داستان های صوتی

 

نویسنده: آلبر کامو

مترجم: جلال آل احمد

گوینده: آرمان سلطان زاده

مدت زمان: ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه

ناشر صوتی: آوانامه

امتیاز کاربران: ۴،۲

 

مورسو، راوی کتاب صوتی فراموش نشدنی «بیگانه» نوشته آلبر کامو و از بهترین داستان های صوتی فارسی است. او مرد فرانسوی بدشانسی است که همچون بیگانه ای در دهکده ای در کشور الجزایر (مستعمره فرانسه) زندگی می کند. مورسو، شخصیتی به شدت رک و صریح، منطقی و به شدت بی اعتنا است. در ادامه داستان بیگانه، مورسو مرتکب قتلی می شود و در اینجاست که ضد اجتماعی بودن او به ضررش تمام می شود.

مورسو آدمی به شدت منفعل است که در زندگی هیچ ابتکار عملی ندارد. او که زندگی را پوچ می داند، هیچ تلاشی هم نمی کند تا از این وضع خلاص شود. نهایتا، همین انفعال و بی اعتنایی او را به آخر خط می رساند. آلبر کامو با صراحت و سادگی مختص به خود، در کتاب صوتی بیگانه به بهترین شکل مفهوم پوچ گرایی (نهیلیسم) یا به تعبیر خود «بیگانه عریانی انسان را در رویارویی با پوچی» را کندوکاو کرده است.

 

 

۹-«مرگ ایوان ایلیچ» از بهترین کتاب های صوتی

 

«مرگ ایوان ایلیچ»

 

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: سروش حبیبی

گوینده: محسن زرآبادی‌پور

مدت زمان: ۳ ساعت و ۲۹ دقیقه

ناشر صوتی: آوانامه

امتیاز کاربران: ۴،۲

 

لئو تولستوی با خلق رمان های بزرگی همچون «جنگ و صلح» و «آناکارنینا» برای همیشه نام خود را در دنیای ادبیات جاودانه کرد. «مرگ ایوان ایلیچ» یکی از شاهکارهای بی نظیر نویسنده بزرگ روس است که اخیرا تبدیل به کتاب صوتی ماندگاری نیز شده است. تولستوی در کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ به طرز حیرت انگیزی مواجه انسان با مرگ را شرح داده است. او در این اثر خود که شبیه به سفری مبهوت کننده است، با ذکر مفاهیم اخلاقی و اجتماعی و با قدرت خارق العاده ای حال و روز ایوان ایلیچ را در روزهای پایانی زندگی شرح داده است.

حتما بخوانید  آن رایس | بیوگرافی و معرفی 5 تا از پرفروش ترین کتاب های او

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ رمان شاهکار روسی «

 

 

۱۰-«عقاید یک دلقک» از بهترین داستان های صوتی

 

«عقاید یک دلقک» از بهترین داستان های صوتی

 

نویسنده: هاینریش بل

مترجم: سارنگ ملکوتی

گوینده: آرمان سلطان زاده

مدت زمان: ۹ ساعت و ۲۲ دقیقه

ناشر صوتی: آوانامه

امتیاز کاربران: ۴،۳

 

«عقاید یک دلقک» یکی از بهترین داستان صوتی فارسی را هاینریش بُل، نویسنده محبوب آلمانی به رشته تحریر درآورده است. عقاید یک دلقک روایت زندگی مرد تنهایی به نام هانس شینر است. هانس کمدینی است که خود را دلقک می نامد. او دلباخته زنی به نام ماری است، ولی ماری او را رها می کند و با مردی دیگر می رود. همین اتفاق کام هانس را تلخ می کند. او به مرور تنها و تنهاتر می شود و به الکل و خیال پردازی های اندوهبار خود پناه می برد. کل کتاب صوتی عقاید یک دلقک در واقع تک گویی های درونی هانس است که هاینریش بل به شیوه خیره کننده ای با کمک تکنیک سیال ذهن روایت کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی و آثار هاینریش بل «

 

 

۱۱- «سرگذشت ندیمه» از بهترین داستان های صوتی

 

«سرگذشت ندیمه»

 

نویسنده: مارگارت اتوود

مترجم: سهیل سُمّی

گوینده: مینو طوسی

مدت زمان: ۱۳ ساعت و ۵۶ دقیقه

ناشر صوتی: آوانامه

امتیاز کاربران: ۴،۲

 

مارگارت اتوود در کتاب صوتی «سرگذشت ندیمه» فضای رعب آور و ترسناکی خلق کرده است. وقایع رمان پادآرمان شهری او در آینده ای نزدیک، در قرن بیست و دوم و در کمبریج آمریکا رخ می دهد. جایی که پس از ترور رئیس جمهور، انقلابی به سرکردگی مسیحیان بنیادگرا به وقوع می پیوندد. در دولت جدید که «گیلاد» نام دارد، زنان با خشونت تمام به حاشیه جامعه رانده می شوند و این مردان هستند که با شدت و حد شروع به استثمار همتایان ظریف خود می کنند. مارگارت اتوود در کتاب صوتی سرگذشت ندیمه که اخیرا پخش فصل چهارم و پایانی سریال تلویزیونی آن در شبکه هولو خاتمه یافت، به خوبی به خوانندگان خود گوشزد می کند که توفان های سیاسی حتی ممکن است در برخی از بعیدترین مکان های جهان نیز بوزند و در راه تمامی ارزش های انسانی را زیر چکمه های خونین دژخیمان زمانه لگدمال کنند.

 

 

۱۲-«صد سال تنهایی» از بهترین داستان های صوتی

 

«صد سال تنهایی» از بهترین داستان های صوتی

 

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: اسماعیل قهرمانی پور

گوینده: رضا عمرانی

مدت زمان: ۲۱ ساعت و ۵۵ دقیقه

ناشر صوتی: نوار

امتیاز کاربران: ۴،۴

 

گابریل گارسیا مارکز با «صد سال تنهایی» یکی از جادویی ترین کتاب های قرن بیستم را نوشت. نویسنده مشهور کلمبیایی در کتاب صوتی صد سال تنهایی، زندگی هفت نسل از خانواده بوئندیا را در شهری خیالی به نام ماکوندو شرح می دهد. گابریل گارسیا مارکز در کتاب صوتی شگفت انگیز خود به طرز خوشایندی تاریخ،‌ قصه های عامیانه، سحر و جادو و هجو و طنز را با هم ترکیب کرده تا معجونی بسازد که حالا از آن به عنوان یکی از شاهکارهای بی نظیر ادبیات جهان نام برده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بیوگرافی و خلاصه آثار گابریل گارسیا مارکز «

 

 

۱۳-«۱۹۸۴» از بهترین کتاب های صوتی

 

«۱۹۸۴» از بهترین کتاب های صوتی دنیا

 

نویسنده: جورج اورول

مترجم: صالح حسینی

گوینده: آرمان سلطان زاده

ناشر صوتی: آوانامه

مدت زمان: ۱۳ ساعت و ۱۸ دقیقه

امتیاز کاربران: ۴،۷

 

جرج اورول در شاهکار خود «۱۹۸۴» که هم اکنون مترادف «رمان های پاد آرمان شهری» شده، وقایع جهانی ترسناک را شرح می دهد که در آن تنها ۳ کشور ابرقدرت به نام های «اوشینیا»، «اوراسیا»، «ایستیشیا» وجود دارد. این ۳ کشور جنگ تمام نشدنی با هم دارند. در اوشینیا، یکی از این کشورها و شهر لندن، جامعه ای توصیف شده که در آن نوشتن ممنوع اعلام شده است. و تمامی آزادی های فردی نیز پایمال شدند و تمام مردم جامعه تحت کنترل حکومتی تمایتخواه و زورگو قرار دارند. در چنین جامعه ای حقیقت تنها آن چیزی است که حکومت اعلام می کند و هر کسی که تصوری برخلاف آن دارد هم ناگزیر به طر دلخراشی از جامعه حذف می شود.

 

 

۱۴-«مغازه‌ خودکشی» از بهترین کتاب های صوتی دنیا از رمان های معروف

 

«مغازه‌ خودکشی» از بهترین داستان های صوتی

 

نویسنده: ژان تولی

مترجم: احسان کرم ویسی

گوینده: هوتن شکیبا

ناشر صوتی: رادیو گوشه

مدت زمان: ۳ ساعت و ۷ دقیقه

امتیاز کاربران: ۴،۱

 

کتاب صوتی «مغازه خودکشی» نوشته ژان تولی یکی از بهترین داستان های صوتی فارسی است. ژان تولی در این کتاب صوتی فانتزی مغازه ای را به تصویر کشیده که بوی مرگ می دهد. همه مردم برای خرید ابزار و ادوات خودکشی به این مغازه می آیند. ژان تولی در این کتاب صوتی در ژانر فانتزی سیاه که مملو از شوخی ظریف و بامزه است، به زیبایی نبرد همیشگی مابین امید و یأس و زندگی و مرگ را دستمایه قرار داده است.

 

 

۱۵-«ورونیکا تصمیم می ‌گیرد بمیرد» از بهترین کتاب های صوتی

 

«ورونیکا تصمیم می ‌گیرد بمیرد» از بهترین کتاب های صوتی

 

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: بهناز سلطانیه

گوینده: سارا فیض

ناشر صوتی: آوانامه

مدت زمان: ۷ ساعت و ۱۵ دقیقه

امتیاز کاربران: ۴،۱

 

کتاب صوتی «ورونیکا تصمیم می ‌گیرد بمیرد» یکی از جذاب ترین رمان های نویسنده پرآوازه برزیلی، پائولو کوئیلو است. کوئیلو در این کتاب صوتی زندگی دختر جوانی را روایت می کند که از سر یأس دست به خودکشی می زند. ورونیکا پس از خودکشی ناموفق سر از یک مرکز روان پزشکی در می آورد. در این مرکز روان پزشکی است که ورونیکا سرانجام از شر پوچی که تمام زندگی همراهش بوده خلاص می شود و دوباره حس شیرین میل به زندگی در او شعله ور می شود. ولی ورونیکای بیچاره در کمال شگفتی متوجه می شود که حالا وقت کمی برای زندگی دارد و باید به زودی به با زندگی که به تازگی با شیرینی های آن آشنا شده خداحافظی کند.

 

کالابرگ الکترونیک