بهترین برنج خارجی کدام است | مشخصات ۶ برنج خارجی پرفروش در ایران

بهترین برنج خارجی کدام است | مشخصات ۶ برنج خارجی پرفروش در ایران


12 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین برنج خارجی کدام است؟

بهترین برنج خارجی کدام است؟ برای کسانی که مشتری برنج‌های غیر ایرانی هستند یا می‌خواهند در کنار برنج ایرانی، از برنج‌های خارجی هم استفاده کنند، موضوع کیفیت و مرغوبیت برنج‌های خارجی، یک مساله چالش‌برانگیز و مورد بحث است. بسیاری افراد به صورت تجربی یا با تکیه بر مشورت اطرافیان اقدام به خرید برنج خارجی می‌کنند، اما برخی دیگر، با وسواس بیشتری دست به انتخاب برنج خارجی می‌زنند. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی بهترین برنج خارجی می‌پردازیم.

 

 

بهترین برنج دنیا از نظر ارزش غذایی

 

بهترین برنج دنیا از نظر ارزش غذایی

 

انواع مختلفی از برنج‌ها در سراسر دنیا وجود دارند که شما هم با عنوان برنج خارجی یا برنج‌های خاص می‌توانید در ایران آن‌ها را پیدا کنید و از خواص و فواید برنج بهره ببرید. انواع برنج قهوه‌ای، برنج سیاه، برنج وحشی و… از این برنج‌های هستند. در کل برخی برنج‌ها به دلیل استقبال بیشتر در کل دنیا، مشهورترند. این برنج‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

 

 

برنج باسماتی هندی

 

واژه «باسماتی» در زبان هندی به معنی «معطر» است که به عطر و طعم برنج اشاره دارد. برنج باسماتی به خاطر طعم آجیلی و عطر ملایمی که دارد، معروف است. معمولا با غذاهای هندی و آسیای جنوبی و همراه با غذاهایی مانند بریانی هندی و انواع کباب از برنج باسماتی استفاده می‌شود.

 

برنج باسماتی حالت سوزنی دارد و به اندازه برنج قهوه‌ای یا سفید معمولی هنگام پخت حالت چسبناک ندارد. باسماتی نوعی برنج دانه بلند است که در ابتدا در هند و پاکستان کشت می‌شد. مشخصه این برنج طعم و عطر آن است و پس از پخته شدن، دانه‌ها به صورت جداگانه باقی می‌مانند و به یکدیگر نمی‌چسبند.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

هر چه دانه بلندتر باشد، کیفیت برنج بهتر است. بهترین دانه‌‌های باسماتی رنگ کمی طلایی دارند. ایالت هاریانا در هند، بزرگ‌ترین منطقه کشت این برنج است، در پاکستان، نیز برنج باسماتی کشت می‌شود که مبدأ آن، استان پنجاب است. این برنج سال‌های متمادی تنها در سفره اشراف و ثروتمندان جنوب شرقی آسیا یافت می‌شد.

 

برنج باسماتی شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین خاطر به صورت ویژه در لیست رژیم‌های غذایی جای خودش را باز کرده است. چون برای مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد. این برنج از نظر ویتامین، غنی و از ارزش غذایی مناسبی برخوردار است، چون در خاک‌‌هایی که از آب معدنی و ویتامین‌‌های زیادی از هیمالیا سرچشمه می‌گیرند، رشد می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین برنج برای بیماران دیابتی کدام است؟

 

 

ارزش غذایی برنج باسماتی

 

در ۱۰۰ گرم برنج باسماتی خام ۳۶۴ کالری، ۴۰/۰ فیبر خام، ۴/۶ گرم پروتئین، ۲۳ میلی گرم سدیم، ۸۹/۷۸ گرم کربوهیدرات، ۱۱۵ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۹/۱ گرم چربی، ۲۸ میلی گرم کلسیم، ۴۲/۹ میلی‌گرم آهن و ۴۴/۷۸ میلی گرم نشاسته وجود دارد. علاوه بر این، این نوع برنج که حاوی پنج برابر ویتامین E بیشتر، دو برابر فیبر غذایی بیشتر و سه برابر بیشتر از منیزیم از برنج سفید است.

 

این برنج در هنگام پخت ارزش غذایی خود را حفظ می‌کند. در ضمن برای کسانی که به گلوتن حساسیت دارند، یک انتخاب مناسب است. بیماران سلیاک و مبتلایان به عدم تحمل گلوتن هم می‌توانند آن را مصرف کنند. فقط این افراد باید توجه داشته باشند که از خرید برنج‌های باز باسماتی خودداری کنند چون ممکن است به گلوتن آلوده شده باشند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی انواع برنج گلوتن‌دار و بدون گلوتن را هم بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نانایمو بار (دسر کانادایی) با پایه ویفر به صورت یخچالی و بدون فر

 

 

برنج تایلندی

 

تایلندی‌ها بعد از هندی‌ها بیشترین میزان صادرات برنج در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. در این کشور، ۳۵۰۰ گونه برنج وحشی و دستکاری شده توسط انسان تولید و کشت می‌شود. این برنج‌ها معمولا به صورت دیمی کاشته می‌شوند. بیش از ۸۰ درصد این برنج‌ها از نوع برنج سفید، برنج جاسمین و برنج چسبناک هستند و بقیه آن‌ها شامل برنج‌های قهوه‌ای، معطر و نیم‌جوش می‌شوند.

 

برنج وارداتی تایلندی به ایران اغلب از نوع برنج سفید است و نسبت به برنج جاسمین ارزش غذایی کمتری دارد. این برنج به خاطر حذف پوسته و سفیدی دانه برنج، بخش زیادی از ویتامین‌ها و خواص خود را از دست می‌دهد. البته بحث‌های زیادی پیرامون تراریخته بودن برنج‌های تایلندی شکل گرفته ولی این کشور هیچ‌گونه محصول زراعی تراریخته‌ای را تایید نکرده است.

 

 

برنج پاکستانی

 

پاکستان دهمین تولیدکننده بزرگ برنج در جهان است

 

پاکستان دهمین تولیدکننده بزرگ برنج در جهان است. صادرات پاکستان بیش از ۸ درصد از کل تجارت برنج جهان را تشکیل می‌دهد و یک محصول مهم در اقتصاد کشاورزی پاکستان است. در سال ۲۰۱۹، پاکستان ۷.۵ میلیون تن برنج تولید کرد و در رتبه دهم بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده برنج قرار گرفت.

 

سه نوع برنج وجود دارد که در پاکستان کشت می‌شود. نوع باسماتی، نوع IRRI و نوع مقاوم به سرما (دانه‌‌های پررنگ و کوتاه). این گوناگونی انواع برنج بسته به شرایط محیطی منطقه خاص بستگی دارند. البته برنج باسماتی دارای ۴ نوع اصلی است که بر اساس محل کشت آن مشخص می‌‌شود و شامل برنج باسماتی هندی، برنج باسماتی پاکستانی، برنج باسماتی کنیایی و برنج باسماتی آمریکایی می‌شود.

 

تقریبا برنج باسماتی هندی و باسماتی پاکستانی چندان تفاوتی با هم ندارند و تنها شکل ظاهری کیسه‌های آن‌ها با هم متفاوت است. این برنج‌های باسماتی پاکستانی معمولا به سه نوع «ایندیکا دانه بلند»، «ایندیکا دانه درشت» و «جاپونیکا» دسته‌بندی می‌شوند. برنج‌های دانه بلند پاکستانی معمولا در منطقه «سند» کشت می‌شوند که خاک حاصلخیزتری نسبت به ایران دارد.

 

 

برنج اروگوئه‌ای

 

اروگوئه در میان کشورهای تولیدکننده برنج، سی و سومین و در آمریکای جنوبی هشتمین کشور است. تولید برنج این کشور از سال ۱۹۶۱ افزایش یافته و از سال ۱۹۹۰، نرخ رشد تقریبا دو برابر شده است. بیشترین تولید برنج این کشور در سال ۲۰۰۸ با ۱.۳۳ میلیون تن رخ داد. پربارترین مناطق برای کشت برنج، شمال و شرق این کشور هستند که ۷۷.۵٪ از سطح برنج را تشکیل می‌دهند. ایران و عراق بزرگ‌ترین واردکنندگان برنج اروگوئه‌ای هستند. برنج اروگوئه‌ای از انواع پرطرفدار برنج خارجی در ایران است.

 

 

برنج ژاپنی یا برنج سوشی

 

این برنج با همان اسم یا عنوان «برنج سوشی» معمولا در ایران و تنها در فروشگاه‌های خاص فروخته می‌شود. برای کسانی که مشتری پروپاقرص غذاهای ژاپنی و چینی و کره‌ای هستند، برنج سوشی یک انتخاب مناسب است. برنج سوشی، دانه‌های کوتاه و پهنی دارد و به خاطر محتوای نشاسته زیاد، بعد از پخت، حالت چسبندگی به خود می‌گیرد. نشاسته برنج سوشی با دانه تقریبا گرد، حاوی آمیلوز بیشتر و آمیلوپکتین بیشتر است.

 

این برنج هر چه بیشتر پخته شود، طعم شیرین‌تری خواهد داشت و در هنگام پخت هم آب زیادی را به خود جذب می‌کند. در اصل برنج سوشی جزو شاخه برنج «اروروچیمای» است که از آن در طرز تهیه کوفته برنجی و سرکه برنج هم استفاده می‌شود.

 

 

برنج آمریکایی

 

سالانه بیش از ۴ میلیون تن از برنج آمریکا به جهان صادر می‌شوn؛ این به معنی صادرات ۱۲ درصدی برنج در آمریکا است که آن را به چهارمین صادرکننده ی برنج در جهان (پس از تایلند، ویتنام و چین) تبدیل کرده است. این در حالی است که خود مردم آمریکایی تمایل چندانی به مصرف برنج (به ویژه در غذا) ندارند و ۶۳ درصد از میزان برنج تولیدی آنها، برای استفاده مستقیم در غذا به دلیل مهاجرهایی است که از آسیا، اسپانیا و پرتغال به آمریکا آمده‌اند و به قول معروف برنج‌خور هستند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل و تبریز به روش سنتی

 

اگر بخواهیم برنج آمریکایی را با نمونه ایرانی آن مقایسه می‌کنیم، از لحاظ کیفی، برنج آمریکایی قیمت پایین‌تری نسبت به طارم محلی دارد، هر چند به دلیل وجود برخی شباهت‌ها بین این دو برنج، برخی فروشندگان سودجو اقدام به ترکیب این دو گونه برنج باهم می‌‌کنند.

 

برای تشخیص برنج آمریکایی آن را درون آب قرار دهید، برنج آمریکایی در قیاس با برنج طارم محلی بعد از چند دقیقه زودتر از برنج طارم محلی شروع به سفید شدن می‌کند. این برنج رفته رفته به‌نوعی بندبند می‌شود و احتمال شکستن برنج در این نقطه‌ها زیاد است. همچنین در صورت خیساندن برنج به مدت یک تا دو ساعت، برنج طارم محلی چاق‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

بهترین برنج خارجی از نظر کیفیت کدام است؟

 

بهترین برنج خارجی از نظر کیفیت کدام است؟

 

معمولا برای انتخاب بهترین برنج خارجی فاکتورهای زیادی در نظر گرفته می‌شود. از سالم و بهداشتی بودن برنج گرفته تا کیفیت برنج بعد از پخت، ارزش غذایی کلی برنج، شکل ظاهری آن و … همگی بر تعیین کیفیت و محبوبیت برنج تاثیر می‌گذارند.

 

برنج‌های خارجی در ایران معمولا از همین انواع آورده شده در این مقاله هستند که میزان واردات برخی از آن‌ها، مثل برنج ژاپنی یا برنج سوشی کمتر است. دلیل آن هم استفاده خاص و ویژه از این نوع برنج‌هاست. اما در میان همین برندها نیز کارشناسان نظرهای متفاوتی را برای بهترین برنج خارجی ارائه می‌دهند.

 

در بین برنج‌های خارجی که به ایران وارد می‌شوند، «برنج باسماتی» را به عنوان باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین برنج خارجی می‌شناسند. همان‌طور که گفته شد، برنج باسماتی هم از هند و هم از پاکستان به ایران وارد می‌شوند. البته برنج‌های وارداتی هند به ایران، شامل انواع دیگر هم می‌شوند که باسماتی از بین آن‌ها شناخته شده‌تر است. متخصصان برنج باسماتی هندی را بعد از برنج ایرانی، به عنوان بهترین برنج خارجی از نظر کیفیت معرفی و ادعا می‌کنند که این برنج از نظر کیفی، به نمونه‌های ایرانی شباهت بیشتری دارد.

 

البته نباید این نکته را فراموش کرد که کم‌کیفیت‌ترین برنج‌های ایرانی نیز نسبت به برنج‌های خارجی کیفیت بالاتری دارند اما به توصیه کارشناسان این حوزه، بین سایر برنج‌ها، اگر می‌خواهید برنج خارجی را به صورت مخلوط با برنج ایرانی یا به صورت کامل (تماما برنج خارجی) مصرف کنید، بهتر است برنج پاکستانی باسماتی را انتخاب کنید.

 

البته برنج‌های هندی دانه‌ بلند نیز برای ظاهر بهتر غذا بین ایرانی‌ها محبوب هستند. این برنج‌ها هنگام پخت ظاهر خود را حفظ می‌کنند و به ندرت شفته در تهیه برنج آبکش می‌شوند اما از نظر طعم و عطر در جایگاه بسیار پایینی قرار دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ تفاوت اساسی برنج ایرانی و برنج خارجی

 

 

سوالات متداول

 

بین برنج هندی و پاکستانی کدام بهتر است؟

 

بین برنج خارجی هندی و پاکستانی کدام بهتر است؟

 

در میان انواع برنج خارجی برنج پاکستانی از نظر کیفیت دانه، به برنج‌های ایرانی نزدیک‌تر است و برخی کارشناسان آن را سالم‌تر از برنج هندی می‌دانند.

 

بین برنج تایلندی و اروگوئه‌ای کدام بهتر است؟

 

این دو برنج خارجی هم در بین ایرانیان شناخته شده‌اند و هر یک مشتریان خاص خود را دارند. واردات برنج تایلندی به ایران بیش از برنج اروگوئه‌ای است و افراد بیشتری هم از این نوع برنج رضایت داشته‌اند. البته برنج تایلندی به خاطر قیمت پایین‌تر هم جزو پرفروش‌ترین برنج‌های خارجی در ایران به حساب می‌آید.

 

 

منبع: tasteatlas/ ricepedia

 

کالابرگ الکترونیک