خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی + ۴ روش پختن و آب پز کردن

خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی + ۴ روش پختن و آب پز کردن


17 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی + 4 روش پختن و آب پز کردن

در مورد خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی چیزی شنیده‌اید؟ چرا برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شود لیمو شیرین را بپزیم؟ اصلا برای درمان سرماخوردگی لیمو شیرین پخته بهتر است یا تازه؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر بیماری‌ها می‌پردازیم و روش‌های پختن و آب پز کردن لیمو شیرین را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

چرا لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی خوب است؟

 

چرا لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی خوب است؟

 

در یک تحقیق که سال ۲۰۰۸ انجام شد، محققان فواید و خواص نوشیدن یک نوشیدنی گرم را مورد مطالعه قرار دارند. نتایج این مطالعه نشان داد، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های داغ می‌تواند علائم سرماخوردگی و علائم آنفولانزا را بهبود بخشد.

اگر این مواد غذایی، به تنهایی سرشار از ویتامین ث باشند، مصرف آنها در دوره بیماری آنفولانزا یا سرماخوردگی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در مورد خواص لیمو شیرین به عنوان میوه مفید برای درمان سرماخوردگی، هم می‌توانید آب یا عصاره آن را بنوشید و هم لیمو شیرین را پوست بگیرید و به صورت تازه یا پخته مصرف کنید.

 

پختن لیمو شیرین چه تاثیری بر مواد مغذی آن دارد؟

 

این احتمال وجود دارد که لیمو شیرین بعد از پختن ارزش غذایی کمتری داشته باشد. چون پختن برخی از میوه‌ها یا سبزیجات می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی را تجزیه کند، یا مواد معدنی و مغذی آن، به آبی که در آن پخته می‌شود، منتقل شود.

اما این همه ماجرا نیست. ممکن است برای درمان خانگی سرماخوردگی بخواهید آبی که لیمو شیرین را در آن پخته‌اید، با یک شیرین کننده بنوشید. از طرف دیگر در صورت مصرف میوه لیمو شیرین با پوست داخلی آن، مقدار ۷۷ میلی گرم ویتامین C به بدن می‌رسد، در حالی که مصرف آن بدون پوست داخل لیموشیرین، فقط دارای ۵۳ میلی‌گرم ویتامین C است.

بنابراین بهتر است افراد، لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف کنند.

 

خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی

 

خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی

 

در ادامه به شما درباره تاثیر خوردن لیمو شیرین به صورت پخته، آبپز یا کبابی شده خواهیم گفت.

 

۱- درمان سرفه با لیمو شیرین پخته

 

در مورد خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی، باید بدانید که پختن این میوه و خوردن آن به صورت گرم، می‌تواند گلو را گرم کند. گرم شدن گلو باعث کاهش و درمان سرفه‌های خشک ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شود.

 

۲- رفع گرفتگی بینی

 

یکی دیگر از خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی این است که نوشیدن آب لیمو شیرین داغ قبل از خواب یا خوردن لیمو شیرین پخته می‌تواند به رفع گرفتگی بینی، التیام سینوس‌ها و باز شدن راه‌های تنفسی کمک کند.

 

۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

لیمو شیرین چه به صورت خام و چه به صورت پخته، منبع عالی از ویتامین ث است که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. این یعنی هر چقدر سیستم ایمنی بدنتان قوی‌تر باشد، احتمال اینکه به سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر بیماری‌ها مبتلا شوید، کمتر خواهد بود.

با خوردن لیمو شیرین خام یا پخته، می‌توانید پیش از سرماخوردگی از بروز آن جلوگیری کنید و در صورت سرماخوردگی، روند بهبود را تسریع بخشید.

 

۴- کاهش طول دوره سرماخوردگی

 

همان طور که گفته شد لیمو شیرین منبع مهم ویتامین C است. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ویتامین C می‌تواند طول مدت درگیری بدن با ویروس‌های سرماخوردگی را کوتاه کند.

 

سایر خواص لیمو شیرین پخته

 

فواید لیمو شیرین پخته برای سلامت قلب

 

مصرف لیمو شیرین آب پز شده یا پخته، علاوه بر فوایدی که برای سرماخوردگی دارد، می‌تواند سلامت و زیبایی پوست را بهبود می‌دهد و حتی به کاهش وزن افراد هم کمک می‌کند. چون آب لیمو شیرین پخته به طور موقت بر سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد و فیبر موجود در آن نیز، فرد را تا مدت زیادی سیر نگه می‌دارد.

علاوه بر این برای افرادی که دچار بیماری سنگ کلیه هستند، خوردن لیمو شیرین پخته توصیه می‌شود. بد نیست بدانید که مصرف نصف فنجان آب لیموشیرین پخته می‌تواند اسید سیتریک مورد نیاز بدن برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه را فراهم کند. همچنین لیمو شیرین پخته با کاهش کلسترول خون، به سلامت قلب کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های خانگی درمان سنگ کلیه

 

چطور لیمو شیرین پخته را به رژیم غذایی اضافه کنیم؟

 

چطور لیمو شیرین پخته را به رژیم غذایی اضافه کنیم؟

 

روش‌های مختلفی برای پختن لیمو شیرین وجود دارد. حتما لازم نیست از مدل سنتی آن برای بهره بردن از خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی یا تقویت ایمنی بدن خود استفاده کنید.

بسیاری افراد ترجیح می‌دهند لیمو شیرین را به صورت لایه لایه برش بزنند و برش‌ها را با پوست در آب داغ بیندازند یا لیمو شیرین را در آب بجوشانند تا یک نوشیدنی لیمویی درست کنند.

با این حال، روش‌های جایگزین برای استفاده از لیمو شیرین پخته، چه در دوران سرماخوردگی و چه در حالت عادی و برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. در ادامه سه ​​روش جایگزین برای استفاده از لیمو شیرین پخته در رژیم غذایی وجود دارد.

در ضمن برای مصرف راحت‌تر لیمو شیرین پس از پخت، از عسل طبیعی، نبات ساده یا زعفرانی، شیره شکر یا شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

 

پختن لیمو شیرین (روش ۱)

 

در این روش ابتدا یک لیمو شیرین تازه را بشویید. سپس آن را از وسط با چاقو نصف کنید. لیمو را با دست فشار دهید یا از آبمیوه‌گیری دستی برای گرفتن آب آن استفاده کنید. پوست یا هسته آن را دور بریزید.

پس از آماده شدن آب لیمو شیرین، آب لیمو شیرین صاف شده را به یک لیوان آب تازه جوشیده اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید این نوشیدنی کمی از دما بیفتد و قبل از نوشیدن خنک شود. سپس آن را میل کنید.

 

پختن لیمو شیرین (روش ۲)

 

یک لیمو شیرین را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌ای یا قاچ شده برش دهید. برش‌ها یا تکه‌های لیمو شیرین را در یک فنجان آب تازه جوشانده شده و داغ بیندازید. روی لیوان را برای ۵ دقیقه بپوشانید. می‌توانید مقداری عسل، نبات یا شیرین کننده‌‌های طبیعی هم اضافه کنید.

بعد از اینکه لیمو‌ها نرم شدند و مواد مغذی‌شان خارج شد، درپوش را بردارید و نوشیدنی‌تان را هم بزنید. قبل از نوشیدن اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را میل کنید.

 

پختن لیمو شیرین (روش ۳)

 

در یک قابلمه کوچک، مقداری آب را به جوش بیاورید. یک لیمو شیرین تازه و شسته را به چهار قسمت برش دهید و به آب اضافه کنید. حدود ۱۵دقیقه لیمو شیرین‌ها را در آب و روی شعله ملایم بجوشانید.

سپس لیمو‌ها را بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد شوند. لیمو‌ شیرین‌ها را فشار دهید تا آب آن‌ها خارج شود. این آب را به همراه عصاره‌ای که لیمو شیرین را در آن پخته بودید، با مقداری عسل حل کنید. وقتی نوشیدنی‌تان خنک شد، آن را بنوشید.

 

کباب کردن لیمو شیرین (روش ۴)

 

در این روش لیمو شیرین را روی حرارت گاز یا زغال به صورت کبابی یا گریل درآورید. یک لیمو شیرین را بشویید و آن را خشک کنید. از وسط، لیمو شیرین را برش بزنید. می‌توانید لیمو شیرین را به صورت حلقه حلقه هم در آورید.

یک توری را روی شعله ملایم گاز یا حرارت زغال افروخته بگذارید و لیمو شیرین‌ها را روی توری بچینید. اجازه دهید لیمو شیرین‌ها کبابی شوند. سپس آنها را از روی حرارت بردارید و رویشان را یک لایه عسل بمالید. وقتی لیمو شیرین‌ها از دما افتادند، آنها را میل کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی مفید است

 

چرا لیمو شیرین پخته تلخ‌تر از لیمو شیرین تازه است؟

 

برای خیلی‌ها خوشایند نیست که لیمو شیرین پخته را مصرف کنند. چون معمولا طعم این مدل لیمو شیرین، تلخی بیشتری نسبت به لیمو شیرین تازه دارد. علت تلخی لیمو شیرین وجود موادی به نام «نارنجین و لیمونین» است.

هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، طعم میوه، بیشتر به سمت تلخی می‌رود. اگر این ترکیبات در معرض هوا قرار بگیرند یا با آب جوشانده شوند، لیمونین و نارنجین موجود در آن با اکسیژن ترکیب شده و تلخ می‌شود.

 

آیا لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی مفید است؟

 

بله. گرم شدن لیمو شیرین می‌تواند به عنوان یک نقطه قوت برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا باشد. اگر لیمو شیرین را بپزید و به صورت گرم مصرف کنید، به درمان سرفه، گلودرد، باز شدن راه‌های تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش دوره بیماری کمک می‌کند.

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

 

کالابرگ الکترونیک