طرز تهیه ۶ غذای مخصوص شب عید در چهار محال و بختیاری

طرز تهیه ۶ غذای مخصوص شب عید در چهار محال و بختیاری


7 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چند غذای شب عید در چهار محال و بختیاری

آیا می‌دانید نام غذای شب عید در چهار محال و بختیاری چیست؟ چیزی در مورد کوفته محلی غذای شب عید چهار محال و بختیاری شنیده‌اید؟ مردم چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر شهرها برای عید نوروز غذاهای مخصوصی دارند و با انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه سفره‌ شام شب سال تحویل را مزین می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه چند غذای مخصوص عید نوروز در چهار محال و بختیاری آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع غذاهای سنتی چهار محال و بختیاری پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- کوفته محلی

 

کوفته غذای شب عید چهار محال و بختیاری

 

«کوفته محلی» یا «کوفته ریزه» غذای شب عید چهار محال و بختیاری معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذای این استان است که معمولاً به عنوان شام شب سال تحویل درست می‌شود. کوفته ریزه شهرکردی را با گوشت قرمز، ماهی یا مرغ درست می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کوفته شهرکردی این است که در بسیاری از مواقع به شیوه‌ای متفاوت و به صورت شانسی سرو می‌شود.

 

برای این امر داخل تمامی کوفته‌ها با آلوچه، کشمش و … پر می‌شود. سپس در ۱ یا ۲ عدد از کوفته‌ها به جای این مواد از تخم مرغ درسته یا سکه استفاده می‌شود. سپس هر یک از اعضای خانواده و مهمان‌ها یک عدد کوفته برمی‌دارد. اعتقاد مردم محلی این است که کوفته تخم مرغی یا سکه‌ای به دست هر کسی بیفتد، در آن سال خوش شانسی و اتفاقات خوب برایش رخ خواهد داد.

 

معمولاً برای درست کردن کوفته شهرکردی به جای ترکیب کردن گوشت با برنج، از ترکیب آرد نخودچی، پیاز و گوشت استفاده می‌شود. به مراسم پخت کوفته ریزه در روز عید «کوفته پزان» می‌گویند.

 

برای کوفته پزان، گوشت را در حسابی هاون می‌کوبند. وقتی که گوشت حسابی له و یکدست شد، برنج گرده که از شب قبل خیس خورده را به همراه سبزی و نمک و ادویه به گوشت اضافه می‌کنند و باز هم می‌کوبند تا تمام مواد حسابی یکدست شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت گل پنیرک در رنگ‌های مختلف برای فصل تابستان

 

سپس ترکیب مایه کوفته را از هاون بیرون می‌آورند و با دست حسابی ورز می‌دهند. در یک قابلمه آب را جوش می‌آورند، کشمش و آلوچه را به کوفته اضافه کرده و کوفته ریزه شهرکردی را در آب جوش می‌اندازند تا بپزد.

 

۲- سبزی پلو با ماهی

 

سبزی پلو با ماهی غذای شب عید شهرکرد

 

«سبزی پلو با ماهی» یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی در شب عید نوروز و اتفاقا غذای مخصوص عید نوروز در شهرکرد و چهار محال و بختیاری هم هست. سبزی پلو را با انواع مختلف ماهی می‌توانید درست کنید و البته کوکو سبزی هم معمولاً در اغلب شهرهای ایران بخشی جدا نشدنی و خوشمزه این پلوی مجلسی و مخصوص مهمانی است.

 

این غذای سنتی شهرکرد درست مثل شهرهای دیگر ایران با استفاده از ترکیب انواع سبزی با برنج در کنار ماهی سرخ شده تهیه می‌شود. برای مطالعه طریقه درست کردن سبزی پلو با ماهی خوشمزه شب عید می‌توانید به مقاله طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مراجعه کنید.

 

۳- قلیه ماهی

 

قلیه ماهی غذای عید نوروز در چهار محال و بختیاری

 

«قلیه ماهی» شاید بیشتر به عنوان یک غذای جنوبی شناخته می‌شود، اما باید بدانید که این غذا یک غذای شب عید در چهار محال و بختیاری نیز محسوب می‌شود. طریقه درست کردن این غذای سنتی شهرکرد و استان چهار محال و بختیاری شباهت زیادی به قلیه ماهی جنوبی دارد.

 

این خورش مجلسی و خوش طعم ایرانی فصل گرما و سرما نمی‌شناسد و بسیاری از خانواده‌ها در استان چهار محال و بختیاری برای شب عید آن را آماده می‌کنند. برای درست کردن قلیه ماهی می‌توانید از انواع ماهی مختلف مثل ماهی ماهور، شیر، زبیدی یا سنگسر استفاده کنید.

 

ترکیب عطر سبزی‌های خورش قلیه ماهی با تمر هندی، سیر و ادویه‌های مخصوص طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشد. برای خواندن طریقه درست کردن قلیه ماهی می‌توانید به مقاله طرز تهیه قلیه ماهی مراجعه کنید.

 

 

۴- خورش قیمه

 

خورش قیمه چهار محال بختیاری

 

«خورش قیمه» از جمله خورش‌های ایرانی است که از قدیم‌الایام در مراسم مهم مذهبی و مهمانی‌ها از جمله اجزای ثابت سفره غذای ایرانی بوده است. قیمه یکی از مهم‌ترین غذاهای مخصوص عید نوروز شهرکرد و چهار محال و بختیاری است که خیلی از خانواده‌ها آن را شب سال تحویل و یا در طول تعطیلات نوروز می‌پزند.

 

خورش قیمه در چهار محال بختیاری درست مثل اکثر شهرها با استفاده از گوشت گوسفند خرد شده، لپه، لیمو عمانی، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی خلالی سرخ شده آماده می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره و گلوکز با طعم قنادی

 

تقریباً تمام خانم‌های ایرانی طرز پخت قیمه را بلد هستند اما دانستن نکات طلایی و نیز ادویه‌های مخصوص و مناسب طعم این خورش ایرانی را لذیذتر و خوشمزه‌تر می‌کنند. برای خواندن طرز تهیه خورش قیمه و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن به همراه فیلم آموزشی می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش قیمه مراجعه کنید.

 

 

۵- قورمه سبزی

 

قورمه سبزی از غذاهای شب عید چهار محال و بختیاری

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۸۰ دقیقه

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم خورش قورمه سبزی: ۱۷۰ کالری

 

«قورمه سبزی» یکی از مهم‌ترین غذاهای شب عید در چهار محال و بختیاری است که در لیست خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای شب عید در اغلب شهرهای ایران نیز قرار دارد.

 

قورمه سبزی را با انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ و لوبیاهای مختلف (حتی در منطقه گیلان قورمه سبزی گیلانی را با اضافه کردن گوجه و بادمجان سرخ شده) درست می‌کنند. معمولاً برای عطر و طعم بیشتر قورمه سبزی از مقدار خیلی کم تخم شنبلیله هم استفاده می‌شود.

 

اما استفاده از آن به مقدار زیاد طعم قورمه سبزی را تلخ می‌کند. در استان چهار محال و بختیاری خورش قورمه سبزی همانند سایر شهرهای ایران آماده می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن قورمه سبزی خانگی و خوشمزه به همراه فیلم آموزش طرز تهیه می‌توانید به مقاله طرز تهیه قورمه سبزی مراجعه کنید.

 

 

۶- گردو پلو

 

گردو پلو چهار محال و بختیاری

 

«گردو پلو» یک غذای خاص و خوشمزه چهار محال و بختیاری در عید نوروز است که برخلاف طرز تهیه راحتی که دارد، بسیار خوشمزه است. درست کردن این غذای مخصوص عید نوروز شهرکرد درست مثل دیگر انواع پلوها نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. درست کردن گردو پلو بدون گوشت یا با گوشت مرغ و گوشت قرمز و قلقلی مرسوم است. برای مطالعه طرز تهیه گردو پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین غذای شب عید در چهار محال و بختیاری چیست؟

کوفته محلی یا کوفته ریزه چهار محال و بختیاری مهم‌ترین غذای شب عید نوروز در این شهر محسوب می‌شود.

کوفه محلی غذای شب عید چهار محال و بختیاری چه تفاوتی با کوفته تبریزی دارد؟

کوفه محلی غذای شب عید چهار محال و بختیاری شباهت زیادی به کوفته تبریزی دارد. اما در طرز تهیه کوفته شهرکردی برای درست کردن مواد گوشتی معمولاً از ترکیب گوشت، پیاز و آرد نخودچی استفاده می‌شود.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک