طرز تهیه بوقلمون شکم پر مخصوص کریسمس | غذای کریسمس شیلی

طرز تهیه بوقلمون شکم پر مخصوص کریسمس | غذای کریسمس شیلی


6 دی 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بوقلمون شکم پر کریسمس

بوقلمون شکم پر کریسمس یکی از غذاهای اصلی کریسمس در کشورهای مختلف دنیا از جمله شیلی است. در شیلی به عنوان یکی از کشورهای آمریکای جنوبی، بوقلمون شکم پر کریسمس را به صورت درسته یا فیله‌ بوقلمون پر شده با مواد دیگر، برای غذای روز کریسمس، درست می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه بوقلمون شکم پر کریسمس را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه بوقلمون شکم پر کریسمس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
یک بوقلمون کامل ۵ یا ۶ کیلوگرم
سیب درختی ۱ عدد
کره نرم شده در دمای محیط ۷۵ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
آب پرتقال ۴۰۰ میلی‌لیتر

 

مواد لازم برای پر کردن شکم بوقلمون کریسمس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
روغن زیتون ۵۰ میلی‌لیتر
کره ۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد ریز خرد شده
سیر ۲ حبه خرد شده
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
کشمش پلویی ۷۵ گرم
آلو برغانی ۱۰۰ گرم
زیتون سبز بدون هسته و نصف شده ۷۵ گرم
مغز بادام خرد شده ۷۵ گرم
سیب درختی پوست کنده و خرد شده ۲ عدد
فلفل قرمز تازه ۱ عدد
میخک ۱/۴ قاشق چای‌خوری
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
جعفری تازه و ساطوری خرد شده ۳۰ گرم
مغز دانه کاج (یا مغز گردو) ۵۰ گرم

 

مواد لازم برای سرو بوقلمون کریسمس (این مرحله اختیاری است)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۴۰ گرم
آب مرغ یا آب بوقلمون ۴۰۰ میلی‌لیتر

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ ساعت

مدت زمان موردنیاز برای پخت بوقلمون شکم پر کریسمس: ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه بوقلمون شکم پر کریسمس

مراحل طرز تهیه بوقلمون شکم پر کریسمس

بوقلمون شکم پر مخصوص کریسمس برای پخت نیاز به زمان و حوصله زیادی دارد ولی به زحمتش می‌ارزد. برای تهیه این غذای خوشمزه، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید تا هم بوقلمون به خوبی بپزد و هم بوی زُهم ندهد.

مرحله اول: بوقلمون را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه بوقلمون شکم پر کریسمس، بوقلمون را بشویید و با دستمال خشک کنید. می‌توانید بوقلمون را به مدت ۳ ساعت در آب نمک بگذارید و در یخچال قرار دهید تا نمک به خورد گوشت برود.

به ازای ۴ لیتر آب، نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی نمک اضافه و حل کنید و بوقلمون را با پوست در آب نمک بگذارید. سپس آن را بیرون بیاورید و نمک‌های اضافی را با دستمال پاک کنید. بوقلمون را ۲ ساعت قبل از پخت در دمای محیط بگذارید. آلوهای برغانی را هم در کمی آب ولرم خیس کنید.

در صورت تمایل می‌توانید آلو و قیسی، نمک و بوقلمون را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: فیلینگ بوقلمون را آماده کنید

در یک تابه ۵۰ میلی‌لیتر روغن زیتون و ۵۰ گرم کره بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز خرد شده و سیر خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز سبک شده و عطر سیر خارج شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا تغییر رنگ دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت ماهی به ۳ روش آسان و متفاوت با طعم لذیذ

شعله گاز را کم کنید و جعفری خرد شده و مغز دانه کاج (اگر مغز دانه کاج ندارید از مغز گردو استفاده کنید، را به تابه اضافه کنید. در ادامه پودر دارچین را اضافه کنید. درب تابه را ببندید تا گوشت آب بیندازد و بپزد. حدود ۲۵ دقیقه صبر کنید تا گوشت چرخ کرده بپزد و آماده شود.

برای خرید روغن زیتون، پیاز داغ منجمد، سیر داغ، کره، مغز گردو و پودر دارچین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: سطح روی بوقلمون را مزه‌دار کنید

در این مرحله، فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و فن ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. بعد از پخت مایه داخل بوقلمون، حرارت زیر تابه را قطع کنید و اجازه دهید کمی سرد شود. بوقلمون را با دستمال حوله‌ای خشک کنید و قسمت داخلی و خارج بوقلمون و زیر پوست آن را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. رو و زیر پوست آن را هم کره نرم شده بمالید تا همه سطح بوقلمون را بپوشاند.

مرحله چهارم: داخل شکم بوقلمون را پر کنید

بعد از سرد شدن موادِ پر کردن شکم بوقلمون، فلفل قرمز را ریز خرد کنید. هسته آلوهایی را که در ابتدای کار خیس کرده بودید بگیرید و به تابه حاوی مایه گوشت چرخ کرده اضافه کنید. زیتون سبز بدون هسته و نصف شده، مغز بادام خرد شده و کشمش پلویی را هم به مایه گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید. ۲ سیب‌ درختی خرد شده و زیتون‌ها را هم اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. این مواد را به آرامی داخل شکم بوقلمون بریزید و آن را پر کنید.

برای خرید مغز بادام، کشمش پلویی، فلفل سیاه و زیتون می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: پاها و بال‌های بوقلمون را فیکس کنید

در این مرحله از طرز تهیه بوقلمون شکم پر کریسمس، با سیخ چوبی، پاهای بوقلمون را محکم کنید. پاها را با نخ گره بزنید. بین پاهای بوقلمون را یک سیب درختی درسته قرار دهید. بال‌های بوقلمون را بالا بیاورید و آنها را تا کنید. بال‌ها را در قسمت زیرین بوقلمون فیکس کنید (با سیخ چوبی).

مرحله ششم: بوقلمون شکم پر را در فر بگذارید

بعد از پیچیدن و سفت کردن بوقلمون، دوباره روی آن مقداری کمی کره بمالید و بوقلمون را داخل یک قالب با عمق زیاد بگذارید. آب پرتقال را هم کف قالب بریزید. روی قالب را فویل آلومینیومی بکشید. قالب را در فر بگذارید و دما را به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و فن را به ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید.

به مدت ۲ ساعت صبر کنید. بعد از ۲ ساعت درب فر را باز کنید. فویل را کنار بزنید و آب جمع شده در کف قالب را روی بوقلمون بریزید و دوباره درب فر را ببندید. هر ۳۰ دقیقه یک بار این کار را انجام دهید. در ۳۰ دقیقه پایانی، فویل را بردارید تا روی بوقلمون برشته شود.

برای خرید انواع آبمیوه مثل آب پرتقال می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: بوقلمون شکم پر کریسمس را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه بوقلمون شکم پر برای کریسمس، بعد از ۳/۵ ساعت هر ۱۵ دقیقه یک بار یک سیخ داخل گوشت بوقلمون فرو کنید و اگر گوشت آن کاملا پخته بود و نرم شده بود، بوقلمون را از فر بیرون بیاورید.

حتما بخوانید  10 عرقیات گیاهی برای رفع عطش و تشنگی روزه‌داران

سسی که داخل قالب باقی مانده را در یک قابلمه بریزید و روی بوقلمون را به مدت ۳۰ دقیقه با فویل آلومینیومی بپوشانید تا گرمای آن حفظ شود. آرد را با سس باقی‌مانده در قالب و آب بوقلمون روی حرارت بگذارید تا بجوشد و کمی غلیظ شود. سپس فویل را بردارید و نخ‌ها و سیخ‌های بوقلمون را جدا کنید.

سیب‌های درختی پخته‌شده را در دیس سرو بوقلمون بگذارید، بوقلمون را هم در دیس بگذارید و سسی که آماده کردید را در یک ظرف جداگانه کنار آن سرو کنید (درست کردن سس اختیاری است).

چطور بوقلمون شکم پر به غذای کریسمس تبدیل شد؟

چطور بوقلمون به غذای کریسمس تبدیل شد؟

شاید ندانید ولی واقعیت این است که بوقلمون‌ها بومی انگلستان نیستند. آنها در اوایل قرن شانزدهم، در حدود سال ۱۵۲۴ میلادی، وارد بریتانیا شدند. پادشاه هنری هشتم در طول دوران سلطنتش تصمیم گرفت در روز کریسمس غاز سنتی خود را با یک بوقلمون عوض کند. پس از این، پادشاه ادوارد هفتم به این سنت غذای لذیذ پرداخت و خوردن بوقلمون برای کریسمس را رایج کرد.

البته در قرن شانزدهم، بوقلمون بسیار گران بود، اما مزارع بوقلمون در سراسر بریتانیا گسترش یافت و خوردن بوقلمون شکم پر در کریسمس محبوبیت زیادی پیدا کرد. اما، تا قرن نوزدهم بود که بوقلمون به غذای استاندارد شام کریسمس برای خانواده‌ها در سراسر بریتانیا تبدیل شد.

بوقلمون شکم پر غذای کریسمس کدام کشورها است؟

بوقلمون شکم پر غذای کریسمس کدام کشورها است؟

بوقلمون شکم پر در حدود ۱۷ کشور که عموما در آمریکا و اروپا هستند غذای روز کریسمس است. برخی کشورهایی که برای جشن‌ کریسمس یا شکرگزاری بوقلمون شکم پر را به عنوان وعده غذایی اصلی سرو می‌کنند، شامل هلند، ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان، شیلی، تونس، اتریش، پرتغال، فرانسه، ایرلند و … می‌شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بوقلمون شکم پر برای روز شکرگزاری

فوت و فن های خوشمزه شدن بوقلمون شکم پر کریسمس

فوت و فن های خوشمزه شدن بوقلمون شکم پر کریسمس

چرا داخل شکم بوقلمون نپخته می‌ماند؟

باید زمان پخت بوقلمون را زیاد و با حرارت مداوم و ملایم در نظر بگیرید تا گرما به همه قسمت‌های بوقلمون برسد. اما نکته مهم دیگر این است که به هیچ وجه داخل شکم بوقلمون را بیش از حد پُر نکنید. پر کردن بیش از حد با مواد باعث می‌شود مدت زمان پخت بوقلمون طولانی‌تر شود چون گرمای فر، قدرت نفوذ به تمام اندام‌های بوقلمون را از دست می‌دهد و عمق گوشت نمی‌پزد. گوشت سینه بوقلمون به دلیل ضخامت بیشتر، به گرمای زیادی نیاز دارد و اگر داخل شکم بوقلمون بیش از اندازه پُر باشد، گرما نمی‌تواند به عمق آن نفوذ کند. بنابراین ممکن است این قسمت خام بماند.

چرا سینه بوقلمون می‌سوزد یا زیادی خشک می‌شود؟

ران بوقلمون نسبت به سینه دیرتر می‌پزد، بنابراین در فرآیند پخت ران، سینه کاملا خشک می‌شود. برای این‌که سینه بوقلمون خشک نشود، باید سینه را به خوبی با مواد رومال پوشش دهید تا آب‌دار و لذیذ بماند. در واقع با این کار می‌توانید مدت زمان پخت سینه را طولانی‌تر کنید تا ران بوقلمون فرصت پخت داشته باشد.

بوقلمون شکم پر چقدر باید در فر بپزد؟

معمولا بوقلمون شکم پر به ازای هر ۱ کیلوگرم بوقلمون باید ۴۰ دقیقه داخل فر باشد تا بپزد. البته این زمان تقریبی است. اگر وزن بوقلمون ۵ کیلو باشد، باید حدود ۳/۵ تا ۴ ساعت داخل فر باشد. اما مدام باید آن را چک کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

کالابرگ الکترونیک