۲ طرز تهیه بوقلمون شکم پر روز شکرگزاری در فر و قابلمه با تصاویر مرحله ای

۲ طرز تهیه بوقلمون شکم پر روز شکرگزاری در فر و قابلمه با تصاویر مرحله ای


8 دی 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

بوقلمون شکم پر غذای اصلی روز شکرگزاری (تنکس گیوینگ) برای مسیحیان در سرتاسر دنیاست. روز شکرگزاری (به انگلیسی: Thanksgiving Day تلفظ: تَنکس‌گیوینگ) یک تعطیلی ملی در آمریکا و کانادا است و در این روز مردم به شکرانه برداشت محصولات جشنی برگزار می‌کنند. جشن‌های مشابهی هم در برخی نقاط دیگر دنیا برگزار می‌شود؛ در آمریکا روز شکرگزاری در چهارمین پنج شنبه ماه نوامبر و در کانادا در دومین دوشنبه ماه اکتبر گرفته می‌شود. جشن شکرگزاری ریشه در اعتقادات مذهبی و فرهنگی مردم دارد.اما دستور پخت بوقلمون شکم پر درسته روز شکرگزاری، فوت و فن مزه دار کردن و گرفتن بوی زهم بوقلمون را می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش طرز تهیه تصویری بوقلمون شکم پر درسته در فر و بدون فر برای تنکس گیوینگ آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه بوقلمون مجلسی شکم پر در فر و بدون فر برای روز شکرگزاری پاسخ خواهیم داد.

 

مواد لازم برای طرز تهیه بوقلمون شکم پر مجلسی روز شکرگزاری

بوقلمون: ۱ عدد کامل ( ۶ کیلویی) برای ۱۰ نفر

پیاز: ۲ عدد متوسط

سیر: ۸ تا ۱۰ حبه

کره: ۱۵۰ گرم

لیمو: ۲ عدد

نمک: ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چایخوری

ریحان، جعفری، شوید: ۱ قاشق غذا خوری (ساطوری شده)

آویشن، رزماری: ۱ قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

گردوی خرد شده: ۱۰۰ گرم

مراحل آموزش طرز تهیه بوقلمون شکم پر در فر برای تنکس گیوینگ

طرز تهیه بوقلمون شکم پر مجلسی در فر

با مراحل درست کردن و پخت بوقلمون شکم پر روز شکرگزاری یا تنکس گیوینگ همراه باشید.

مرحله اول؛ روشن کردن فر برای پختن بوقلمون شکم پر

فوت و فن پخت بوقلمون شکم پر برای کریسمس

در اولین مرحله از طرز تهیه بوقلمون شکم پر مجلسی باید مقدمات را برای تهیه این غذای خوشمزه آماده کنید. در ابتدا و با شروع آماده کردن مواد اولیه برای تهیه بوقلمون مجلسی شکم‌ پر، فر را روی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا داغ شود.

مرحله دوم؛ آماده کردن مواد داخل شکم بوقلمون روز شکرگزاری

آماده کردن مواد داخل شکم بوقلمون روز شکرگزاری

در دومین مرحله از طرزپخت بوقلمون روز شکرگزاری در فر باید بوقلمون را بشویید و با دستمال خشک کنید. گردن بوقلمون را جدا کنید. می‌توانید بعداً از آن برای پخت انواع سوپ استفاده کنید. سپس فلفل سیاه و نمک را درون شکم بوقلمون بریزید و به خوبی با دست آن را پخش کنید.

سپس ۳ حبه سیر را له کنید. پیاز و لیمو را به ۴ تکه تقسیم کنید و به همراه نصف آویشن و رزماری که تهیه کرده‌اید، داخل شکم بوقلمون بگذارید. نصف ریحان، جعفری و شوید ساطوری شده را زیر پوست و بقیه را داخل بوقلمون قرار دهید.

مرحله سوم؛ کره مالیدن به سطح بوقلمون تنکس گیوینگ

در سومین مرحله از طرز پخت بوقلمون درسته شکم پر، مقداری از کره را کمی حرارت دهید تا نرم شود. گردوی خرد شده را در آن بریزید و تفت بدهید. سپس بقیه کره را به همراه زعفران دم کرده، با فرچه روی بوقلمون بمالید.

مرحله چهارم؛ پختن بوقلمون شکم پر درسته در فر

در این مرحله از طرز تهیه بوقلمون در فر برای پخت بهتر، بوقلمون را در فویل بپوشانید و داخل فر قرار دهید. بعد از حدود یک ساعت فویل رو باز کنید تا روی بوقلمون سرخ و قهوه‌‌ای شود. برای اینکه گوشت بوقلمون خشک نشود هر یک ساعت یک بار، بوقلمون شکم پر را از فر بیرون بیاورید و آب بوقلمون را روی آن بریزید و دوباره در فر قرار بدهید تا سطح روی آن کاملا برشته و پخته شود.

در نهایت بوقلمون را از فر خارج کنید و به جای سفارش بوقلمون شکم پر از بیرون بوقلمون لذیذ و خوشمزه خانگی‌تان را برای شب کریسمس سرو نمایید.

نکاتی درباره مزه‌دار کردن بوقلمون شکم پر

نکاتی مربوط به مزه دار کردن بوقلمون شکم پر

طرز تهیه بوقلمون شکم پر آن قدرها هم که فکر می‌کنید، سخت نیست. به عنوان آموزش بوقلمون شکم پر باید بدانید که مهم‌ترین مرحله برای پختن بوقلمون در فر و قابلمه این است که آن را مزه دار کنید. در طرز پخت بوقلمون روز شکرگذاری می‌توانید با استفاده از پودر آویشن، پاپریکا، پودر لیمو عمانی، مرزه خشک، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر پیاز، و نمک گوشت را مزه‌دار کنید.

برای این کار باید سطح بوقلمون را کاملاً با روغن چرب کنید و سپس ادویه‌ها را روی تمام سطح بوقلمون شکم پر بریزید. سپس مقداری آب لیمو ترش تازه یا سرکه به بوقلمون بزنید و آن را با سلفون بپوشانید تا مزه‌دار شود. معمولاً در طرز تهیه بوقلمون درسته بهتر است از نیم ساعت تا ۲۴ ساعت بوقلمون مرینیت شده با ادویه‌ها را داخل یخچال بگذارید تا کاملاً عطر ادویه‌ها به خورد گوشت بوقلمون برود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی انبه بندری به 2 روش اصلی + ترکیب ادویه آن

روش نمک سود کردن بوقلمون برای پخت

یکی از روش‌های مرینیت یا مزه‌دار کردن بوقلمون شکم پر در فر نمک سود کردن آن است. این کار موجب می‌شود تا گوشت بوقلمون طعم بهتری پیدا کند و تازه‌تر و خوشمزه‌تر به نظر برسد. در این روش پخت بوقلمون درسته باید در یک قابلمه بزرگ آب و نمک را باهم ترکیب کنید. در مرحله بعد بوقلمون را در آب‌ نمک قرار دهید تا تمام سطح گوشت در آن قرار بگیرد.

سپس برای حدود ۲ ساعت بوقلمون را در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شود. این روش مرینیت برای درست کردن بوقلمون شکم پر بدون فر نیز بسیار مناسب است.

نکات مربوط به زمان پخت بوقلمون شکم پر در فر

نکات مربوط به زمان پخت بوقلمون شکم پر در فر

  • در طرز پخت بوقلمون شکم پر در فر حتما وزن بوقلمون را حساب کنید. هر اندازه که بود عدد یک را از آن کم کنید تا مدت زمان لازم برای پخت به دست آید. (مثلا اگر بوقلمون ۶ کیلو است، مدت زمان مناسب برای پخت ۵ ساعت خواهد بود.)
  • یک عدد چاقو داخل ران بوقلمون فرو کنید. اگر آب داخل آن از بین رفته بود، می‌توانید بوقلمون را از فر بیرون آورید.
  • بعد از پخت کامل حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بوقلمون را خارج از فر بگذارید و بعد آن را برش بزنید.
  • در طرز تهیه بوقلمون روز شکرگذاری سعی کنید دمای فر را بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ قرار دهید. توجه داشته باشید که برای طرز تهیه بوقلمون درسته در فر معمولاً زمان پخت می‌تواند با باز و بسته کردن درب فر افزایش پیدا کند. از همین رو سعی کنید برای تهیه بوقلمون در فر، تا حد ممکن درب آن را باز نکنید.

طرز تهیه بوقلمون شکم پر مجلسی روز شکرگزاری بدون فر در قابلمه

برای تهیه بوقلمون شکم پر روز شکرگزاری بدون فر و در قابلمه، کف قابلمه را با مقداری هویج، سیب زمینی و کرفس بپوشانید. بوقلمون شکم پر را که داخل فویل گذاشته‌اید، روی سبزیجات داخل قابلمه بگذارید به طوری که بوقلمون با کف قابلمه در تماس نباشد.

مقداری آب در قابلمه بریزید و در آن را بگذارید. با فرمول پختی که در بالا آموزش دادیم، اجازه دهید بوقلمون به آرامی بپزد.

روش تهیه بوقلمون شکم پر سرخ شده بدون فر برای کریسمس

 طرز تهیه بوقلمون شکم پر سرخ شده بدون فر برای کریسمس

یکی دیگر از روش‌های پخت بوقلمون روز کریسمس درسته سرخ کردن آن است. در طرز تهیه بوقلمون سرخ شده باید ابتدا بوقلمون را به خوبی بشویید. سپس مقداری کره یا روغن در ماهیتابه بریزید و بوقلمون را داخل ماهیتابه قرار دهید تا سطح آن کاملاً سرخ شود.

بعد از این که سطح بوقلمون کمی سرخ و طلایی شد، ۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب و ۳ قاشق غذاخوری پیاز داغ به آن اضافه کنید. کمی نمک و فلفل روی بوقلمون بریزید. کمی صبر کنید تا بوقلمون کاملاً پخته شود. برای مطالعه طرز تهیه بوقلمون شکم پر کریسمس روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بهترین اندازه بوقلمون برای پخت بوقلمون درسته

بهترین اندازه برای پخت بوقلمون درسته

انتخاب بوقلمون مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا در فرآیند پختن بوقلمون در فر کمتر با مشکل مواجه شوید و آن را متناسب با تعداد افراد خانواده تهیه کنید. باید بدانید که بهترین اندازه برای پخت بوقلمون در فر به این موضوع بستگی دارد که شما می‌خواهید این غذا را برای چند نفر آماده کنید.

توجه داشته باشید که در طرز تهیه بوقلمون کریسمس حتماً با بزرگ شدن سایز بوقلمون از سینی بزرگ‌تری استفاده کنید تا بوقلمون بهتر پخت شود. برای پخت بوقلمون شکم پر بدون فر نیز باید از سایز قابلمه مناسب استفاده شود تا بوقلمون تنکس گیوینگ بهتر پخته شود. در ادامه وزن هر بوقلمون برای تعداد نفرات آن مشخص شده است.

  • ۵ کیلوگرم بوقلمون برای ۶ نفر
  • ۶ کیلو بوقلمون برای ۸ نفر
  • ۷ کیلو بوقلمون برای ۱۰ نفر
  • ۸ کیلو بوقلمون برای ۱۲ نفر

فوت و فن مزه دار کردن و گرفتن بوی زهم بوقلمون شکم‌پر برای تنکس گیوینگ

  • برای مزه دار کردن بوقلمون و از بین بردن بوی زهم آن می‌توانید روی آن یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب پرتقال بریزید.
  • بهتر است در طرز تهیه بوقلمون شکم پر مجلسی برای کریسمس و تنکس گیوینگ، قبل از پخت کمی نمک و فلفل هم روی بوقلمون بپاشید.
  • در آخرین مرحله از طرز تهیه بوقلمون درسته در فر می‌توانید ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی شکر را با ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی سرکه مخلوط کنید و روی بوقلمون بریزید و سرو کنید.
  • برای مزه دار کردن بوقلمون قبل از پختن آن می‌توانید از شب قبل کره را با نمک و فلفل مخلوط کنید و با قلم مو روی بوقلمون بمالید و در یخچال نگه دارید.
  • سس انار هم برای مزه دار کردن مواد داخل شکم بوقلمون و هم برای ریختن روی بوقلمون شکم‌پر استفاده می‌شود و به بوقلمون شکم‌پر مجلسی، عطر و طعم خاصی می‌دهد، دقیقا مثل طرز تهیه اردک شکم‌پر.
  • در طرز تهیه بوقلمون روز شکرگزاری اگر بوقلمون تازه باشد، حتما طعم بهتری خواهد داشت ولی اگر یخ‌زده است، آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید، دقیقا مثل ماهی شکم‌پر مجلسی.
  • در طرز پخت بوقلمون در فر بهتر است سبزیجات را حتی‌الامکان به صورت تازه مصرف کنید و اگر سبزی تازه در دسترس نداشتید، می‌توانید از سبزی خشک شده نیز استفاده کنید.
حتما بخوانید  ۲۳ طرز تهیه انواع نان سنتی و فانتزی به روش نانوایی در فر و تابه

چطور برای روز شکرگزاری بوقلمون شکم پر درست کنیم؟

  • برای پختن بوقلمون در فر هرگز پوست بوقلمون رو جدا نکنید چون پوست آن باعث جلوگیری از خشک شدن بوقلمون هنگام سرخ شدن می‌شود.
  • در طرز تهیه بوقلمون شکم پر قبل از پخت به مدت حدود یک ساعت، بوقلمون را بیرون یخچال بگذارید تا با محیط هم‌دما شود.
  • پیشنهاد می‌شود در بوقلمون درسته شکم پر در قابلمه بدون فر و با فر مقداری کرفس را خرد کنید و آن را داخل شکم بوقلمون بریزید تا بوی زهم آن گرفته شود.
  • در طرز تهیه بوقلمون شکم‌پر شمالی از رب انار یا آلوچه به همراه دانه‌های انار و انواع آلوهای ملس در شکم بوقلمون استفاده می‌شود.
  • مهم‌ترین فوت و فن پخت بوقلمون درسته شکم پر و خوشمزه این است که از بوقلمون تازه به جای بوقلمون یخ زده استفاده کنید.
  • در طرز تهیه بوقلمون برای تنکس گیوینگ خواباندن بوقلمون برای چند ساعت در آب نمک موجب می‌شود تا طعم بوقلمون شما خوشمزه‌تر شود. برای این کار باید به ازای هر ۴ لیتر آب، یک فنجان نمک به آن اضافه کنید و سپس بوقلمون را برای ۲ تا ۴ ساعت در آن قرار دهید. در صورتی که مدت زمان بیشتری بوقلمون را داخل آب نمک قرار دهید، حتماً مقدار نمک را نصف کنید.
  • برای تزیین بوقلمون شکم پر تنکس گیوینگ یا روز شکرگزاری در فر و بدون فر می توانید بعد از پخت آن را در یک دیس بزرگ تر قرار دهید و اطراف آن را با انواع سبزیجات مثل جعفری یا گشنیز تازه، هویج، نخود فرنگی، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کلم بروکلی تزئین نمایید.
  • اگر در طرز پخت بوقلمون در فر از آب‌ نمک استفاده کنید، بوقلمون شما نرم‌تر و مرطوب‌تر از حالت عادی خواهد شد.
  • در طرز تهیه بوقلمون برای تنکس گیوینگ قبل از مزه دار کردن بوقلمون حتماً شکم آن را کاملاً خالی کنید و بشویید تا بوی زهم بوقلمون از بین برود.
  • در طرز تهیه بوقلمون در فر می‌توانید برای مزه دار کردن بخش‌های ضخیم گوشت مقداری لیمو ترش یا سرکه را با ادویه‌های مختلف ترکیب کنید. سپس آن را با سرنگ داخل گوشت تزریق کنید. مطمئن باشید با این کار همیشه به جای سفارش بوقلمون شکم پر خودتان اقدام به درست کردن این غذا خواهید کرد.
  • برای پخت بوقلمون درسته شکم پر باید برای هر نفر حدود ۶۵۰ گرم در نظر بگیرید. به عبارت دیگر اگر دست و دل بازانه در نظر بگیرید، یک بوقلمون درسته ۸ کیلوگرمی برای ۱۲ نفر مناسب است.
  • در صورتی که از بوقلمون یخ زده برای پخت بوقلمون در فر استفاده می‌کنید، باید بدانید که زمان زیادی برای آب شدن آن لازم است. هر ۲ کیلو بوقلمون برای آب شدن به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد. یعنی اگر بوقلمون شما ۹ کیلو باشد، باید تقریباً ۴ روز آن را در یخچال قرار دهید تا به آرامی آب شود.
  • اگر در طرز تهیه بوقلمون شکم پر از آب نمک استفاده کنید، پوست بوقلمون کمی نرم‌تر از حالت عادی می‌شود.
  • در پخت بوقلمون درسته می‌توانید از دماسنج استفاده کنید. برای اطمینان از پختن داخل بوقلمون شکم پر درسته باید دمای آن حداقل به ۱۶۵ درجه سانتی‌گراد برسد.

تاریخچه جشن شکرگزاری در آمریکا و کانادا

تاریخچه جشن شکرگزاری و خوردن بوقلمون شکم پر در آمریکا و کانادا

بوقلمون با خواص سرشاری که دارد، می‌تواند حسابی برای بدن مفید باشد و برای پذیرایی از مهمان‌ها نیز غذای بسیار جذاب و لوکسی است. احتمالاً شما هم اسم بوقلمون شکم پر که می‌آید، یاد مراسم شکرگزاری می‌افتید. هرچند این جشن در میان ایرانیان مرسوم نیست، اما بوقلمون شکم پر درسته از جمله غذاهای اصلی جشن روز شکرگزاری آمریکا و کانادا قبل از جشن کریسمس محسوب می‌شود. اما آیا چیزی در مورد تاریخچه جشن شکرگزاری و خوردن بوقلمون درسته و شکم پر در این روز می‌دانید؟

شکرگزاری یک جشن ملی بین‌المللی است که در تاریخ‌های مختلف در ایالات متحده، کانادا، برزیل، گرنادا، سنت لوسیا، لیبریا، جزیره نورفولک و سرزمین‌های مسکونی ایالات‌متحده برگزار می‌شود. این روز به عنوان یک روز شکرگزاری برای برکت محصول و کشاورزی آغاز شد.

روز شکرگزاری در آمریکا، همزمان با تعطیلات ملی ایالات متحده هر ساله در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. در کانادا هم جشن شکرگزاری در دومین دوشنبه اکتبر گرفته می‌شود. این تاریخ در آمریکا همیشه بین ۲۲ تا ۲۸ نوامبر است. ریشه روز شکرگزاری را به بین‌النهرین نسبت می‌دهند اما جشن گرفتن این روز در آمریکای شمالی ریشه در آداب و رسوم انگلیسی دارد. به گفته برخی مورخان، اولین جشن شکرگزاری در آمریکای شمالی در هنگام سفر مارتین فروبیشر از انگلیس در سال ۱۵۷۸ در جست‌وجوی گذرگاه شمال غربی رخ داد.

محققان دیگر اما می‌گویند هیچ داستان جالبی از ریشه‌های روز شکرگزاری کانادایی وجود ندارد. منشأ شکرگزاری کانادایی نیز گاهی اوقات در مهاجران فرانسوی که قرن هفدهم به فرانسه جدید آمدند، جست و جو می‌شود که برداشت محصول موفقیت‌آمیز خود را جشن می‌گرفتند.

مهاجران فرانسوی در این منطقه، معمولا اواخر فصل برداشت جشن می‌گرفتند و حتی غذای خود را با مردم بومی منطقه تقسیم می‌کردند. در روز شکرگزاری امروزی، رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر اعلام روز شکرگزاری، یک بوقلمون را عفو می‌کند. با این کار بوقلمون حق ادامه زندگی خود را به شکل آزاد در مزرعه (یا گاهی حیاط کاخ سفید) خواهد داشت.

کالابرگ الکترونیک