۲ طرز تهیه نان کروتان پنیری (نان برشته سزار) در فر و بدون فر

۲ طرز تهیه نان کروتان پنیری (نان برشته سزار) در فر و بدون فر


14 دی 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان کروتان پنیری خانگی با سیر و جعفری

نان کروتان یکی از نان‌های محبوب برای تاپر روی سالاد، انواع سوپ، ماکارونی و … است که می‌توان آن را با طعم‌های مختلف تهیه کرد. در ضمن در صورت تهیه آنها در خانه از سالم بودن آنها مطمئن خواهید بود و به‌صرفه‌تر هم هستند. از آنجایی که نان‌های کروتان کارخانه‌ای، معمولا بافت سفتی دارند درست کردن آنها در خانه از هر جهت منطقی‌تر است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه نان کروتان پنیری و فوت و فن‌های پختن و نگهداری نان کروتان پنیری را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه نان کروتان پنیری خانگی با سیر و جعفری

 

طرز تهیه نان کروتان

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت نان کروتان: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه نان کروتان پنیری

 

• نان تست خرد شده: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (به صورت مکعبی)
• روغن زیتون فرابکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پنیر پارمزان: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• سیر: ۳ حبه
• جعفری تازه: ۲ قاشق غذاخوری (خرد شده)
• نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• پودر فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه نان کروتان پنیری

 

برای تهیه نان کروتان پنیری یا سیر و جعفری، ابتدا باید نان‌های تست را به صورت مکعبی برش بزنید. سیر لایه لایه‌ شده را در روغن زیتون حرارت دهید. روغن را روی نان‌ها بریزید و نان‌ها را در فر با دمای ۳۷۵ درجه سرخ کنید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این نان خوشمزه و مخصوص سالاد یا سوپ، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: مواد را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه نان کروتان پنیری، فر را روشن و روی درجه ۳۷۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. نان‌های تست را به قطعات مکعبی ۲ تا ۳ سانتی‌متری خرد کنید و کناره‌های آن را جدا کنید. پوست سیر تازه را بگیرید و آن‌ها را به ورقه‌های نازک برش بزنید. جعفری تازه را بشویید و ساطوری کنید. در یک کاسه بزرگ پیرکس یا قالب فر، نان‌های برش خورده را بریزید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: مواد نان کروتان را با هم مخلوط کنید

 

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر بیسکو ماست (بیسکوکیک) ساده و میوه ای

روغن زیتون فرابکر را در یک شیرجوش یا تابه کوچک بریزید و سیرها را به آن اضافه کنید. ظرف را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید سیرها سرخ شوند و رنگ آنها به طلایی تغییر کند. حدود ۴ تا ۵ دقیقه برای حرارت دادن سیرها کافی است. مراقب باشید سیرها نسوزند چون سیاه و تلخ می‌شوند. در تمام مدت، حرارت را روی حالت ملایم قرار دهید.

 

مرحله سوم: روغن زیتون را روی نان‌ها بریزید

 

بعد از سرخ شدن سیرها، آنها را با قاشق از روغن بیاورید و کنار بگذارید. روغن زیتون را برای استفاده‌های دیگر، کنار بگذارید. صبر کنید روغن کمی از دما بیفتد. روغن زیتون را روی نان‌های داخل کاسه بریزید و به آرامی آنها را هم بزنید تا نان‌ها به آن آغشته شوند.

 

مرحله چهارم: نان‌ کروتان را در فر بگذارید

 

نان‌ها را در فر بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که نان‌ها طلایی شوند، آنها را در فر نگه‌ دارید. هر ۴ تا ۵ دقیقه یک بار درب فر را باز کنید و نان‌ها را با قاشق به هم بزنید تا همه قسمت‌های آن طلایی شود. سپس سینی یا ظرف را از فر بیرون بیاورید.

 

مرحله پنجم: بقیه مواد نان کروتان را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه نان کروتان پنیری، پنیر پارمزان رنده شده را به نان‌های داغ اضافه کنید. جعفری خرد شده و نمک را نیز به مواد بیفزایید و همه را با هم مخلوط کنید. نان‌ها را در یک کاسه یا ظرف بریزید و اجازه دهید از حرارت بیفتند و سرد شوند. سپس درب ظرف را ببندید و نان‌ها را در یخچال قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان سیر پیتزایی

 

طرز تهیه نان کروتان خانگی بدون فر و روی اجاق گاز

 

طرز تهیه نان کروتان خانگی بدون فر و روی اجاق گاز

 

اگر به فر دسترسی ندارید یا درست کردن غذا روی گاز را ترجیح می‌دهید می‌توانید از دستورالعمل زیر برای طرز تهیه نان کروتان پنیری بدون فر کمک بگیرید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله اول: نان‌ها را آماده کنید

 

برای درست کردن کروتون‌های خانگی روی اجاق گاز و بدون استفاده از فر، حبه‌های نان را مانند روش قبل برش بزنید. سیر را در روغن سرخ کنید. بعد از برداشتن تکه‌های سیر داخل تابه، روغن با طعم سیر را روی نان‌ها را بریزید. مکعب‌های نان را در یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط گرم کنید. هر چند دقیقه یک بار، نان‌ها را هم بزنید تا قهوه‌ای و طلایی شود.

 

مرحله دوم: نان‌ها را با چاشنی‌ها طعم دهید

 

حدود ۱۰ دقیقه نان‌ها را با روغن تفت دهید و دوباره به کاسه برگردانید. وقتی هنوز نان‌ها داغ هستند، به آنها سبزی خرد شده تازه، سیر‌های سرخ شده، پنیر پارمزان، نمک و فلفل بزنید. مواد را با هم به خوبی ترکیب کنید. بعد از سرد شدن، آنها را در ظرف دربسته و در یخچال قرار دهید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه نان کروتان پنیری

 

فوت و فن‌های طرز تهیه نان کروتان پنیری

 

*می‌توانید به جای پنیر پارمزان از پنیر چدار یا سایر انواع پنیر هم استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی خرمالو و لیته خرمالو به 3 روش

*برای تهیه نان کروتان، نیازی به استفاده از پنیر نیست ولی می‌توانید به دلخواه خود، پنیر را هم اضافه کنید.

*وقتی سیر را در روغن گرم می‌کنید تا طعم‌دار شود، مراقب سیر باشید تا نسوزد. سیر سوخته طعم بسیار تلخی دارد و طعم کروتون شما را به شدت تغییر می‌دهد و خراب می‌کند.

*به جای روغن زیتون می‌توانید از روغن هسته انگور، روغن کنجد یا کره هم استفاده کنید.

*برای این که نان‌های کروتان سفت نشوند و لطیف باشند، اگر روی اجاق گاز آنها را درست می‌کنید، حتما حرارت را کم کنید و زمان تفت دادن را زیاد کنید. حرارت بالا باعث سفت شدن نان‌ها می‌شود.

*هنگامی که روغن را به نان‌ها اضافه می‌کنید، مدام نان‌ها را به هم بزنید تا همه نان‌ها به روغن آغشته شوند. نان‌ها باید همگی به صورت متناسبی با روغن پوشیده شوند.

*در حین پخت کروتان‌ها در فر، حتما آن‌ها را هم بزنید تا همه قسمت‌های آن طلایی شوند. چون در غیر این صورت، یک قسمت قهوه‌ای می‌شود و کیفیت نان از بین می‌رود.

*مدت زمان ماندگاری نان کروتان در یخچال، ۲ هفته است.

*مدت زمان ماندگاری نان کروتان در فریزر، ۲ ماه است.

 

سوالات متداول

 

از چه نانی برای تهیه کروتان می‌توان استفاده کرد؟

از چه نانی برای تهیه کروتان می‌توان استفاده کرد؟

 

کروتان‌ها اساسا تکه‌های نان پخته شده‌ای هستند که با روغن یا کره طعم‌دار شده و با سبزی‌های معطر، پنیرهای خشک یا ادویه‌ها مزه‌دار شده‌اند. کروتون‌ها را می‌توان با نان بدون گلوتن، نان ساندویچ سفید، نان‌های هات داگ باقیمانده، نان تست و حتی نان بربری و نان سنگک درست کرد. مهم این است که نان‌ها سالم باشند.

 

موارد استفاده نان کروتان

 

*متداول‌ترین استفاده از نان کروتان، برای روی سالاد سزار است.
*از کروتان‌های ساده، پنیری و کروتان سیر یا جعفری می‌توانید برای پر کردن مرغ یا بوقلمون استفاده کنید.
*این نان‌ها برای تزیین روی انواع سوپ‌ها مثل سوپ مرغ، سوپ گوجه فرنگی، سوپ‌های خامه‌ای و … به کار می‌روند.
*برای روی اسپاگتی و ماکارونی نیز می‌توانید از نان کروتان استفاده کنید.

 

از چه چاشنی‌هایی برای طعم دادن به نان کروتان استفاده کنیم؟

 

برای طعم دادن بیشتر به نان کروتان، از دستورالعمل بالا استفاده کنید و به دلخواه چاشنی‌های زیر را به اندازه‌ای که مایل هستید، به آن اضافه کنید.
• پنیر پارمسان
• سبزی‌های معطر تازه یا خشک مثل پونه کوهی، رزماری خشک، پودر آویشن، مرزنجوش، مریم گلی یا چاشنی‌های ایتالیایی
• پودر چیلی یا زیره
• نمک سیر یا پودر سیر
• مخمر مغذی برای طعم پنیر
• پوست لیموترش

 

چه زمانی باید سبزی معطر را به کروتان اضافه کرد؟

 

اگر از سبزی‌های معطر تازه مثل جعفری، ریحان، ترخون و … استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را بعد از پخت کروتان اضافه کنید، یعنی زمانی که نان‌ها را از فر بیرون می‌آورید و هنوز داغ هستند. اما اگر از سبزی خشک معطر استفاده می‌کنید، قبل از گذاشتن در فر، آنها را اضافه کنید تا نان‌ها طعم خوبی بگیرند.

 

 

منبع: foodiecrush

کالابرگ الکترونیک