۱۲ تا از خوشمزه ترین و بهترین پنیرهای دنیا + نحوه مصرف آن ها

۱۲ تا از خوشمزه ترین و بهترین پنیرهای دنیا + نحوه مصرف آن ها


22 آذر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین پنیر دنیا

پاسخ دادن به این پرسش که بهترین پنیر دنیا مال کدام کشور است اصلا راحت نیست. چون ذائقه و سلیقه افراد متفاوت است. از طرفی کاربرد پنیرها هم برخی اوقات تفاوت دارد. اما بنا بر نظرسنجی‌‌ها و میزان استقبال مردم از پنیرها، می‌توان تا حدی به جواب این سوال نزدیک شد که کدام پنیرها با ذائقه تعداد بیشتری از افراد هماهنگ است. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به معرفی ۱۲ مدل از بهترین پنیرهای دنیا و نحوه و موارد مصرف آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

۱- پنیر آسیاگو

 

پنیر آسیاگو

 

اصالت پنیر آسیاگو (Asiago) به ایتالیا برمی‌گردد و قدمت آن به صدها سال پیش می‌رسد. بسته به دوره رسیدن این پنیر، بافت آن از نرم و صاف تا سفت و شکننده و رنگ آن هم از سفید به زرد تیره تغییر می‌کند. علاوه بر این، بوی ملایم و طعم تند آسیاگو ترکیبی از مزه تندی و مزه میوه‌ است. پنیر آسیاگو از شیر گاو تهیه می‌شود.

 

البته در اصل اوایل این پنیر با شیر گوسفند درست می شد. این پنیر از قدیم معروف و خوشنام بوده و حتی در طول جنگ جهانی اول و دوم هم یک کالای ارزشمند تجاری به حساب می‌‌آمده است. در لیست بهترین پنیر دنیا برای آسیاگو باید جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفت.

 

موارد استفاده پنیر آسیاگو: این پنیر خوشمزه برای درست کردن یک سس همه‌کاره، به‌عنوان تنقلات، برای طعم دادن به سالادهای متنوع، سوپ‌ها، انواع پاستا و بسیاری از غذاها و خوراکی‌های دیگر یک انتخاب درجه یک است.

 

 

۲- بلوچیز یا پنیر آبی

 

بلوچیز یا پنیر آبی

 

بلوچیز (blue cheese) (پنیر با رگه‌های آبی) یک اصطلاح کلی برای پنیرهای کهنه شده است که به آن‌ها کپک پنی سیلیوم که از قبل کشت شده، تزریق می‌شود. در نتیجه این تزریق، رگه‌ها یا لکه‌های آبی و زمردی یا حتی خاکستری و قهوه‌ای در سراسر پنیر ایجاد می‌شود.

 

نوعی از بلوچیزها یا پنیرهای آبی هم در غارها و در شرایط طبیعی خاص بالغ می‌شوند که عطر متمایز و طعم تند اصلی خود را حفظ می‌کنند. بلوچیز در اصل یک پنیر نرم فرانسوی است که برای به عمل آمدن  و رسیدن، به ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز دارد.

 

موارد استفاده پنیر بلوچیز: پنیر بلوچیز یکی از بهترین پنیرهای دنیا است و معمولا به عنوان یک مکمل‌ برای پیش‌غذاهای مختلف استفاده می‌شود. از آنجایی که بلوچیز طعم‌ بسیار قوی و شوری دارد، باید با دسرها یا نوشیدنی‌های شیرین تر سرو شود. علاوه بر این پنیر بلوچیز یک پنیر همه کاره است و با انواع غذاهای گوشتی، غذا با مرغ و غذا با ماهی به خوبی ترکیب می‌شود و طعم بی‌نظیری رقم می‌زند.

 

 

۳- پنیر بری

 

پنیر بری

 

بری (Brie) یکی از بهترین و مشهورترین پنیرهای دنیا است که آن را با عنوان یا لقب مستعار «ملکه پنیر» هم می‌شناسند. اصالت پنیر بری به منطقه بری در کشور فرانسه می‌رسد. بری یک پنیر خامه‌ای خوش‌طعم است که از شیر گاو تهیه می‌شود. بنا بر مستندات تاریخی، این پنیر باید به عنوان خراج به پادشاهان فرانسه تقدیم می‌شده است. رنگ این پنیر متمایل به زرد است و یک روکش خاکستری رنگ که بافت خمیر و نرم دارد هم آن را پوشانده است.

 

 

موارد استفاده پنیر بری: پنیر بری طعم شیرین ملایمی دارد که وقتی با میوه‌های مختلف، انواع توت‌ها، آجیل یا حتی شکلات تلخ سرو شود، ترکیب هیجان‌انگیزی را به وجود می‌آورد.

 

 

۴- پنیر کامامبر

 

پنیر کامامبر

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

کمپانی تولیدکننده پنیر کامامبر یا کممبر (Camembert) ادعا می‌کنند که کامامبر یکی از شناخته‌شده‌ترین پنیرهای فرانسوی و از پنیرهایی است که منشأ ساخت بسیاری از انواع پنیرهای دیگر در جهان است. نام فعلی این پنیر توسط ناپلئون به آن داده شد، چون ظاهرا او هم کامامبر را بسیار دوست داشته است.

 

بافت پنیر کامامبر، نرم و رسیده است، طعمی خامه‌ای دارد و با طعم شور، قارچی و ته‌مزه سیر ترکیب شده است. کامامبر از شیر گاو و کپک‌های خوراکی با نام‌های Penicillium candida و Penicillium camemberti درست می‌شود که از خانواده پنیر سیلیلن هستند.

 

موارد استفاده پنیر کامامبر: معمولا این پنیر به عنوان یک چاشنی خوش طعم برای تهیه بعضی از سالادها یا به طور جداگانه همراه با انواع نان برای صبحانه سرو می‌شود. البته به طور سنتی کامامبر با سیب ترکیب می‌شود. مخلوط شدن این پنیر با میوه‌های تازه، مربا یا عسل و همچنین با گوشت‌های سرد خوش طعم مانند سالامی می‌تواند یک پیش‌غذای فوق‌العاده بسازد.

 

 

۵- پنیر چدار

 

پنیر چدار

 

اصالت چدار (Cheddar) به یک دهکده به نام چدار در سامرست انگلستان می‌رسد. این پنیر، یکی از محبوب‌ترین پنیرهای سفت است که از شیر گاو درست می‌شود. قدمت قدیمی‌ترین پنیر چدار به اواخر قرن دوازدهم بازمی‌گردد؛ زمانی که پادشاهان انگلیسی آن را بهترین پنیر بریتانیا معرفی کردند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۳ مدل دسر بیسکویتی با بیسکویت کرمدار به روش یخچالی

 

به همین خاطر هم به «پنیر سفره‌های سلطنتی انگلستان» شهرت دارد. ارزش غذایی هر یک کیلوگرم چدار، معادل ۱۲ تا ۱۴ کیلو شیر تازه گاو بوده و دوره رسیدگی آن هم ۲ ماه است. چدار دومین پنیر محبوب در آمریکا است.

 

موارد استفاده پنیر چدار: به طور سنتی، پنیر چدار دارای بافت سفت و طعم منحصر به فردی است و رنگ آن هم به کرمی متمایل است. پنیر‌های چداری که خیلی قدیمی و کهنه نیستند، به خوبی ذوب می‌شوند، در حالی که نوع کهنه‌تر آن برای رنده کردن عالی هستند. برای این که طعم این پنیر به خوبی برجسته شود، باید آن را با سیب یا سالادهای مختلف سرو کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه سس پنیر چدار یا دیپ چدار را هم بخوانید.

 

 

۶- پنیر گودا

 

پنیر گودا

 

اصالت پنیر گودا (Gouda) به هلند می‌رسد. این پنیر نام خودش را از یک روستا با همین نام در جنوب هلند گرفته است و قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد. گودا به طور سنتی از شیر گاو تهیه می‌شود و جای خودش را هم در لیست بهترین پنیرهای دنیا باز کرده است.

 

در طول فرآیند رسیدن، این پنیر بافت سفت‌تری می‌گیرد و رنگ آن از عاجی به طلایی تغییر می‌کند. ارزش غذایی یک کیلو پنیر گودا معادل ارزش غذایی ۱۴ تا ۱۶ کیلو شیر تازه است و ۲ ماه هم زمان می‌برد تا پنیر آماده شود.

 

طرز استفاده پنیر گودا: طعم معطر و پیچیده گودا، آن را به عنوان پیش غذای عالی هم مطرح می‌کند. علاوه بر این می‌تواند برای به کار بردن در طرز تهیه غذاهای دیگر و انواع سس گرم برای ساندویچ و غذاهایی مثل قارچ سوخاری و سیب زمینی سرخ کرده و تنوری هم مناسب باشد. مربای گلابی و مربای آلو با گودا ترکیب بسیار خوبی می‌سازند. همچنین طعم این پنیر با مارمالاد پرتقال کاملا هماهنگ است.

 

 

۷- پنیر گرویر

 

پنیر گرویر

 

بر اساس استاد تاریخی قرون وسطایی ساخت پنیر (Gruyere)، در منطقه‌ای با همین نام در سوئیس و به اوایل قرن ۱۲ باز می‌گردد. گرویر از شیر گاو ساخته شده و بافت سختی دارد. این پنیر تا وقتی که هنوز کهنه نشده است، طعم خامه‌ای و شیرین‌تری دارد. اما نوع کهنه آن بسیار محبوب است.

 

و جالب این‌که برخلاف دیگر پنیرهای سوییسی که دارای منافذ و سوراخ‌های زیاد هستند، این پنیر فقط چند سوراخ ریز دارد. این نوع پنیر به قدری محبوب است که تولید آن در سال به ۳۰ هزار تن هم می‌رسد.

 

موارد استفاده پنیر گرویر: گرویر برای استفاده در سوپ پیاز فرانسوی عالی است. همچنین می‌توانید این پنیر همه کاره را به صورت رنده یا ذوب شده در غذاهای گرم به کار ببرید تا طعم لذیذی به آن‌ها ببخشد.

 

 

۸- پنیر موزارلا

 

پنیر موزارلا

 

پنیر موزارلا (Mozzarella) یا موتزارلا، نام خودش را از کلمه ایتالیایی “mozzare” به معنی «بریدن» گرفته است که به فرآیند ساخت پنیر اشاره دارد،‌ یعنی زمانی که پنیر به قطعات کوچک بریده شده و برای گرم کردن پنیر و افزایش قوام، به آن آب داغ اضافه می‌شود. به طور سنتی، از شیر گاومیش ایتالیایی برای ساخت این نوع پنیر استفاده می‌شود، البته در حال حاضر این پنیر با شیر گاو هم درست می‌شود.

 

همین جا توضیح بدهیم که خیلی‌‌ها معمولا پنیر پیتزا را با پنیر موزارلا اشتباه می‌گیرند یا آن‌ها را یکی می‌دانند. ولی در اصل پنیر پیتزا شامل انواع مختلفی از پنیرها و محصولات لبنی است که به طور خاص برای استفاده در پیتزا، طراحی و تولید می‌شوند. پنیر پیتزا شامل پنیرهای فرآوری و اصلاح شده مثل پنیر موزارلا فرآوری شده و انواع دیگر پنیر موزارلا، (به همراه پنیرهای دیگر) می‌شود.

 

محبوب‌ترین پنیرهای مورد استفاده در تهیه پنیر پیتزا شامل ترکیبی از پنیر موزارلا (حدود ۳۰ درصد)، پروولون، چدار و پارمزان هستند. البته این را هم بگوییم که اگر فقط پنیر موزارلا در دسترس داشتید می‌توانید از آن به عنوان پنیر پیتزا هم استفاده کنید. یا گاهی اوقات از ترکیب پارمزان و چدار به عنوان پنیر پیتزا استفاده می‌شود. در اصل به هر پنیری که برای روی پیتزا استفاده شود، پنیر پیتزا گفته می‌شود.

 

طرز استفاده پنیر موزارلا: موزارلای سفید رنگ، از نظر بافت نرم و لطیف است و بوی شیرین شیری دارد که باید تازه خورده شود. علاوه بر این برای پخت و پزهای مختلف هم مناسب است. موزارلا انواع سالادها، ساندویچ‌ها و پیتزاهای شما را به غذاهای بهشتی تبدیل می‌کند.

 

 

۹- پنیر پارمزان

 

پنیر پارمزان

 

پنیر پارمیزان (‌Parmesan) که به آن پارمیجانو یا پارمیژان هم گفته می‌شود، اصالتا ایتالیایی است. این پنیر از شیر گاو درست می‌شوند و به آن عنوان «پادشاه پنیرها» هم داده‌اند. پارمیجانو در زبان ایتالیایی، صفتی برای شهر «پارما» است که در شمال ایتالیا قرار دارد و در فرانسوی به آن «پارمزان» گفته می‌شود.

حتما بخوانید  آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد + کدام پنیرها گلوتن دارند؟

 

جالب است بدانید تهیه پنیر پارمزان، ۸ ماه زمان می‌برد و ارزش غذایی یک کیلوگرم از آن هم معادل ۲۰ کیلو شیر است. بافت پنیر پارمزان سفت و زبر است و به خاطر عطر و بوی تندی که دارد به مقدار کم در غذاها اضافه می‌شود.

 

طرز استفاده پنیر پارمزان: رایحه معطر و طعم شیرین این پنیرها همراه با ته‌رنگ‌های آجیلی و میوه‌ای، آنها را برای رنده کردن و استفاده به عنوان چاشنی برای تهیه انواع تنقلات و غذاهای گرم بسیار مناسب می‌کند. خوردن پارمزان به عنوان بهترین پنیر دنیا، هم به عنوان تنقلات جذاب است و هم می‌تواند به خوبی با مربای زردآلو، شکلات تلخ و … ترکیب شود.

 

 

۱۰- پنیر پکورینو

 

پنیر پکورینو

 

این نام به تمام پنیرهای ایتالیایی اشاره دارد که در اصل از شیر گوسفند تهیه شده‌اند. پکورینوها (Pecorino)، پنیرهای سفت و خامه‌ای هستند که شکل‌شان شبیه طبل است. نام «پکورینو» از pecora گرفته شده است که در ایتالیایی به معنی گوسفند است. پکورینوهای جوان‌تر، بافت نرم‌تر و طعم‌کره‌ای یا خامه‌ای ملایم‌تری دارند.

 

اما انواع کهنه‌تر دارای طعم نسبتا آجیلی یا خاکی هستند. قدمت پنیر پکورینو به روم باستان برمی‌گردد و نویسندگان روم باستان هم درباره روش تولید آن نوشته‌اند. در حال حاضر ۶ نوع پنیر اصلی پکورینو ثبت شده است. معروف‌ترین نوع این پنیر پکورینو رومانو نام دارد که بهترین نوع شناخته‌ شده در خارج از ایتالیا، به ویژه ایالات متحده است.

 

موارد استفاده پنیر پکورینو: پنیرهای پکورینو می‌توانند یک چاشنی عالی برای انواع سالاد، انواع سوپ، انواع پاستا و … باشند. همچنین می‌توان آنها را با میوه‌های شیرین، مارمالاد پرتقال یا عسل سرو کرد.

۱۱- پنیر ریکوتا

 

پنیر ریکوتا

 

ریکوتا (Ricotta) یک پنیر اصالتا ایتالیایی است که از شیر گاو، گوسفند یا بز و باقی‌مانده آب پنیر، بعد از درست شدن پنیر تهیه می‌شود. این پنیر چربی کمی دارد و دلیل آن هم این است که در فرآیند تولید، چربی‌ها جذب پنیر می‌شوند. پنیر ریکوتا خیلی زود فاسد می‌شود و طعم آن کمی به شیرینی می‌زند. البته نوع شیری هم که در تهیه آن به کار می‌رود، در طعم پنیر موثر است.

 

موارد استفاده ار پنیر ریکوتا: پنیر ریکوتا در تهیه انواع غذاها مثل لازانیا، اسپاگتی و انواع سالادها استفاده می‌شود. همچنین برای طعم دادن به ساندویچ‌ها مخصوصا ساندویچ مرغ یک انتخاب عالی است.

 

 

۱۲- پنیر امنتال

 

پنیر امنتال

 

امنتال یا امنتالر (Emental) یک پنیر اصالتا سوسیسی است که بافتی سخت و رنگی متمابل به زرد دارد. در تولید این پنیر از باکتری‌هایی استفاده می‌شود که بعد از مدتی از شروع تولید پنیر، با مصرف اسید لاکتیک و تولید گاز گربنیک، باعث ایجاد منافذ و حباب‌هایی در بافت پنیر می‌شوند.

 

به همین دلیل هم امنتال مثل خیلی از پنیرهای سوئیسی دیگر، دارای سوراخ‌های بزرگ است. در اصل وقتی داخل این پنیر سوراخ‌های بزرگ ایجاد می‌شود به معنی این است که پنیر رسیده و به عمل آمده است. این پنیر از شیر خام گاو تهیه می‌شود.

 

موارد استفاده از پنیر امنتال: امنتال یک پنیر چرب است که با انواع میوه‌ها مثل سیب، گلابی و هلو به خوبی ترکیب می‌شود. همچنین برای تولید انواع کراکرها بسیار مناسب است. در غذاهای مثل پای، انواع سوفله، املت، روی انواع استیک‌ و در انواع سس پنیر و فوندو از پنیر سویسی استفاده می‌شود.

 

 

بهترین انواع پنیر دنیا در ایران

 

خوشبختانه در فهرست ۱۲ تا از بهترین پنیر های دنیا می‌توانید تقریبا همه نمونه‌‌ها را به راحتی در ایران هم پیدا کنید و دسترسی به آن‌ها آسان است. البته موارد زیادی در میزان محبوبیت پنیرها دخیل هستند. برای مثال میزان در دسترس بودن این پنیرها در سراسر جهان یکی از مواردی است که باعث می‌شود یک پنیر کمتر از دیگر پنیرها شناخته‌ شده باشد، در عین حال ممکن است پنیر خوشمزه، پرخاصیت و پرکاربری هم باشد.

 

از سوی دیگر پنیرها ویژگی‌های متفاوتی دارند. مثلا برخی پنیرها به عنوان چاشنی‌ دیگر غذاها یا سالادها به کار می‌روند، برخی از آن‌ها مخصوص صبحانه‌اند و برخی هم به تنهایی یا با نوشیدنی‌ها طعم جذاب‌شان را آشکار می‌کنند. به‌ همین دلیل فاکتورها و موارد زیادی در انتخاب پنیرها، به عنوان بهترین پنیرهای دنیا باید در نظر گرفته شود.

 

 

سوالات متداول

 

خوشمزه ترین پنیر دنیا چیست؟

 

خوشمزه ترین پنیر دنیا چیست؟

 

پنیرها انواع مختلفی دارند که ذائقه افراد در انتخاب آن‌ها تاثیر دارد. پنیر پارمزان، موزارلا، بلوچیز و … جزو خوشمزه‌ترین پنیرهای دنیا هستند.

 

مهد پنیر دنیا کجاست؟

 

کشورهای مختلف بر اساس پیشرفت صنعتی و امکاناتی که در اختیار دارند، به تولید پنیر می‌پردازند. کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده و هلند پنیرهای بیشتری تولید و روانه بازار جهانی می‌کنند.

 

 

منبع: markys

کالابرگ الکترونیک