طرز تهیه کتلت لاهیجان به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه کتلت لاهیجان به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت


25 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت لاهیجان به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت

کتلت لاهیجان، کتلت شمالی یا کتلت لنگرودی که هم بدون گوشت و هم با گوشت درست می‌شود، یکی از انواع کتلت‌های خوشمزه و ساده برای شام یا ناهار و حتی به عنوان پیش غذا است که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. تفاوت کتلت لاهیجان با دیگر کتلت‌ها این است که در مایه کتلت از نان بربری استفاده می‌شود و به منسجم‌تر شدن بافت آن کمک می‌کند. همچنین روی طعم و خاصیت سیرکنندگی آن هم تاثیر مستقیمی دارد. در این مقاله از سرویس‌ آشپزی در مجله کوروش روش‌های طرز تهیه کتلت لاهیجان با گوشت و بدون گوشت و راز خوشمزه شدن کتلت لاهیجان به عنوان یکی از غذاهای محلی گیلانی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کتلت لاهیجان با گوشت چرخ کرده (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نان بربری ۲ کف دست (۱/۴ یک نان کامل)
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده مخلوط ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
پیاز ۱ عدد متوسط
سبوس گندم ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب یا شیر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر آویشن و پودر تخم گشنیز به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان برای سرو کتلت لاهیجان

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کتلت لاهیجان: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کتلت لاهیجان

مراحل طرز تهیه کتلت لاهیجان

کتلت لاهیجان را به راحتی و با مواد ساده می‌توانید در خانه یا برای پیک نیک تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کتلت لاهیجان را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کتلت را آماده کنید

در ابتدا، سیب زمینی‌ها را بشویید تا گل و لای آنها گرفته شود. سیب زمینی‌ها را در یک قابلمه با مقداری آب، در حدی که روی آنها را بپوشاند، بگذارید و روی حرارت قرار دهید. بعد از جوش آمدن آب، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید سیب زمینی‌ها برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آبپز شوند. نان بیات شده بربری را هم در یک ظرف مسطح بگذارید و روی آن شیر یا آب بریزید، در حدی که سطح نان را بپوشاند.

در صورت تمایل می‌توانید شیر را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: سیب زمینی و نان را آماده کنید

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها پختند، آنها را آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید تا از دما بیفتند. پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و آنها را رنده کنید. می‌توانید از گوشتکوب هم استفاده کنید تا کاملا پوره و نرم شوند. سیب زمینی‌ها را در یک کاسه بریزید. نان نرم شده در شیر را هم بفشارید تا شیر اضافی آن خارج شود. با دست نان بربری را له و ریز کرده و به سیب زمینی‌ها اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به قورمه شیرازی به 3 روش خوشمزه و مجلسی

مرحله سوم: مایه کتلت لاهیجان را آماده کنید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و با رنده درشت، رنده کنید. با دست، آب پیاز را بفشارید و فقط تفاله پیاز را به سیب زمینی و نان اضافه کنید. بعد نوبت به اضافه کردن تخم مرغ‌ها می‌رسد. بهتر است تخم مرغ‌ها را در یک کاسه جداگانه بشکنید و با چنگال هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و کف کنند. سپس آنها را به مایه کتلت اضافه کنید.

مراقب باشید که سیب زمینی‌ها سرد شده باشند تا بافت تخم مرغ خراب نشود. در نهایت گوشت چرخ کرده، زردچوبه، آویشن، نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین را هم اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا مایه کتلت یکدست و منسجم شوند.

شما می‌توانید گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، زردچوبه، آویشن، نمک، فلفل سیاه و دارچین را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه کتلت را استراحت دهید

مایه کتلت لاهیجانی را به خوبی با دست ورز دهید. سپس روی ظرف مایه کتلت شمالی را با سلفون بپوشانید و آن را در یخچال بگذارید تا به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بماند و استراحت کند و منسجم شود و طعم‌ها به خورد هم بروند. در این فاصله، سبوس گندم را در یک بشقاب بریزید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: مایه کتلت را فرم دهید

بعد از اینکه مایه کتلت شمالی به اندازه کافی استراحت کرد، آن را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی هم بزنید و کنار دستتان بگذارید. در یک تابه مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا داغ شود. به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بردارید و بین دست‌هایتان بچرخانید تا گرد شود. سپس مایه کتلت را بین دست‌هایتان فشار دهید تا صاف شود و قطر آن به ۱ سانتی‌متر برسد.

مرحله ششم: کتلت شمالی را سرخ کنید

مایه کتلت فرم داده را در بشقاب سبوس گندم بزنید و دو طرف آن را به سبوس گندم، آغشته کنید. سپس کتلت آغشته به سبوس را در تابه‌ای که روغن آن خوب داغ شده است، قرار دهید. همه کتلت‌ها را به همین شکل آماده کنید و در سبوس بغلتانید و سپس سرخ کنید.

روغن سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: کتلت‌ لاهیجانی را سرو کنید

در آخر، یک طرف کتلت‌ها که سرخ شد، طرف دیگر آن را سرخ کنید. کتلت‌ها را بعد از سرخ شدن در یک ظرف که کف آن را دستمال حوله‌ای‌ انداخته‌اید، بگذارید تا روغن اضافی آن خارج شود. همه کتلت‌ها را کاملا سرخ کرده و سپس آنها را به صورت ساندویچی یا با نان سرو کنید.

نان را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه کتلت لاهیجان بدون گوشت

طرز تهیه کتلت لاهیجان بدون گوشت

برای تهیه کتلت لاهیجان بدون گوشت می‌توانید از ۲ روش استفاده کنید. روش اول استفاده از سویا به جای گوشت چرخ کرده است و روش دوم این است که کلا گوشت چرخ کرده یا سویا را از مواد کتلت حذف کرده و کوکوی لاهیجانی را مثل کتلت بازاری شیرازی درست کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه معجون علی بابا مقوی به روش اصلی

در صورتی که می‌خواهید کتلت گیاهی لاهیجانی با نان بربری و سویا درست کنید، مقداری سویا (برای مواد بالا به اندازه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم) را در مقداری آب یا شیر بخیسانید و ۳۰ دقیقه استراحت دهید تا نرم شود. سپس سویا را آبکش کنید و با دست بفشارید تا آب یا شیر آن خارج شود.

سویا را در چرخ گوشت بریزید و چرخ کنید. سپس به جای گوشت چرخ کرده از آن استفاده کنید و در مایه کتلت لاهیجان با سویا به کار ببرید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.

در صورت تمایل می‌توانید سویا را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

راز خوشمزه شدن کتلت لاهیجان و نکات تهیه و پخت آن

راز کتلت لاهیجان و نکات تهیه و پخت آن

  • برای تهیه کتلت لاهیجان باید از نان بیات شده بربری استفاده کنید. هر چند می‌توانید از نان‌های دیگر هم در این کتلت به کار ببرید ولی نان بربری خمیر بیشتری دارد و گزینه بهتری به حساب می‌آید.
  • بهتر است نان بربری که برای استفاده در طرز تهیه کتلت لنگرودی استفاده می‌کنید، تازه نباشد و بیات شده باشد.
  • زمانی که مایه کتلت لاهیجان را می‌خواهید درست کنید، دقت کنید که سیب زمینی‌های پخته کاملا سرد شده باشند. چون اگر سیب زمینی‌ها هنوز داغ باشند، باعث بستن زرده یا سفیده تخم مرغ می‌شوند و مایه کتلت خراب می‌شود.
  • به جای سبوس گندم، می‌توانید از پودر سوخاری برای آغشته کردن کتلت شمالی استفاده کنید. آرد سوخاری را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • به طور معمول از سیب زمینی آبپز شده و رنده یا له شده در طرز تهیه کتلت لاهیجان با سویا یا گوشت استفاده می‌شود ولی می‌توانید سیب زمینی خام رنده و آب گرفته شده هم به کار ببرید. البته در روش استفاده از سیب زمینی آبپز، بافت کتلت، منسجم‌تر می‌شود.
  • برای پف کردن کتلت لاهیجان، تخم مرغ را جداگانه در یک کاسه به خوبی بزنید تا کف کنید، سپس به مایه کتلت بیفزایید.
  • ساندویچ کتلت لاهیجان را می‌توانید مثل کتلت ساندویچی‌ها با نان ساندویچی یا باگت یا با نان بربری درست کنید و به همراه کتلت، گوجه‌ فرنگی، خیار شور، کاهو و انواع سس‌ها ساندویچ را بپیچید و به عنوان وعده برای مدرسه بچه‌ها یا ناهار سر کار، سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شامی پوک رشتی با فیلم آموزش تهیه

فوت و فن‌های خوشمزه‌شدن کتلت لاهیجان

فوت و فن‌های خوشمزه‌شدن کتلت لاهیجان

ادویه کتلت لاهیجان چیست؟

در کتلت لاهیجان می‌توانید از ادویه‌های مختلف برای عطر و طعم بیشتر کتلت استفاده کنید ولی در کل، پای ثابت ادویه کتلت لاهیجان، نمک و ترجیحا نمک دریا، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز، پودر زردچوبه، پودر آویشن، فلفل بیبر یا پول بیبر (به دلخواه) و زردچوبه است.

چه کار کنیم که کتلت لاهیجان خشک نشود و لطیف بماند؟

برای بافت لطیف‌تر کتلت شمالی، بهتر است نان‌های بربری را در شیر بخیسانید و موقع فشردن آن، تمام شیر نان را نفشارید تا کمی رطوبت داشته باشد.

 

کالابرگ الکترونیک