طرز تهیه کیک خرما به ۲ روش در فر و قابلمه

طرز تهیه کیک خرما به ۲ روش در فر و قابلمه


22 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک خرما به 2 روش در فر و ماهیتابه

کیک خرما یکی از محبوب‌ترین و مقوی‌ترین کیک‌‌های کافی شاپی است که به راحتی می‌توانید آن را در خانه درست کنید. در ماه رمضان کسانی که رژیم لاغری و کم کالری دارند، می‌توانند این دسر با خرما خوشمزه را به عنوان یک دسر یا میان وعده مقوی برای کسب انرژی میل کنند. همچنین سرو کیک خرما در وعده سحری یا بعد از افطار می‌تواند شما را تا زمان زیادی سیر نگه دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی طرز تهیه کیک خرما با دارچین و گردو را به ۲ روش در فر و بدون فر به شما آموزش خواهیم داد. همچنین فوت و فن‌های تهیه آن را خواهیم گفت. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه کیک خرما با دارچین و گردو

 

کیک خرما با دارچین و گردو

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۵۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کیک خرما

 

• آرد گندم: ۲ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم مرغ: ۳ عدد
• شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن مایع: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• خرما پوره شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• جوش شیرین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• آب جوش: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر کاکائو: ۱ قاشق غذاخوری
• وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
• پودر دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
• مغز گردو خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه کیک خرما

 

مراحل طرز تهیه کیک خرما

 

برای درست کردن کیک خرما، قبل از هر چیز مواد مورد استفاده در طرز تهیه کیک خرما را از ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار، از یخچال بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید. با مواد باید مایه کیک را درست کنید و بعد آن را در فر یا قابلمه بپزید. درنهایت هم روی کیک خرما را با مواد دلخواه، گردو و دارچین تزیین کنید.

 

مرحله اول: خرماها را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک خرما، پوست خرماها را بگیرید. برای اینکه پوست خرماها راحت‌تر جدا شود، خرماها را در یک کاسه بریزید و هسته آن‌ها را جدا کنید. روی خرماها را آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس پوست خرماها را بگیرید و خرماهای نرم شده را داخل غذاساز بریزید و کاملا پوره کنید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: تخم مرغ و وانیل را بزنید

 

در یک کاسه، تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و وانیل را به آن اضافه کنید. با همزن، مواد را بزنید تا کاملا تخم مرغ‌ها از لختگی بیرون بیایند. سپس شکر را به تدریج و طی ۲ تا ۳ مرحله به تخم مرغ اضافه کنید و هر بار بزنید تا در نهایت یک مخلوط یکدست و کشدار داشته باشید.

حتما بخوانید  خواص میگو و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

مرحله سوم: روغن مایع را اضافه کنید

 

وقتی مخلوط کشدار شد و رنگ روشن گرفت، روغن مایع را همزمان که مخلوط تخم مرغ در حال زده شدن است، به آرامی اضافه کتید و با دور کند بزنید تا مواد کاملا ترکیب شوند.

 

مرحله چهارم: مواد را به پوره خرما اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک خرما، پوره خرما را به مخلوطی که در مرحله قبل درست کرده بودید، اضافه کنید. با دور تند همزن، به مدت ۱ تا ۲ دقیقه مواد را به هم بزنید. باید مواد را تا جایی بزنید که کاملا با هم ترکیب شوند و یک مایه یکدست داشته باشید.

 

مرحله پنجم: مواد خشک و تر را با هم ترکیب کنید

 

در یک ظرف جدا، مواد پودری را با هم ترکیب کنید. نمک، آرد، پودر دارچین، پودر کاکائو و جوش شیرین را بریزید و از الک ریز بگذرانید. طی ۳ مرحله مواد خشک را به مخلوط خرما که در مرحله قبل درست کردید، اضافه کنید. هر سه بار مواد را با لیسک هم بزنید تا خمیری و یکدست شوند.

 

مرحله ششم: قالب را آماده و گردو را اضافه کنید

 

فر را روشن کرده و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. یک قالب میان تهی یا یک سینی فر را چرب کنید. می‌توانید مقداری ارده کنجد علاوه بر روغن بریزید. در این فاصله گردوها را خرد یا با چاقو ریز کنید. گردوها را در مایه کیک بریزید و با لیسک به هم بزنید تا پودر گردو در مخلوط ترکیب شود.

 

مرحله هفتم: کیک را در فر بگذارید و بپزید

 

مایه کیک را در قالب بریزید و چند بار آن را روی سطح بکوبید تا حباب‌های داخل مایه کیک خارج شود. روی کیک را با پشت قاشق و لیسک صاف کنید. سپس قالب را در طبقه وسط فر قرار دهید. حدود ۴۵ تا ۵۰ دقیقه صبر کنید و بعد با خلال دندان تست کنید که کیک پخته باشد. بعد از پخته شدن، کیک را از قالب بیرون بیاورید.

 

مرحله هشتم: کیک خرما را تزییم و سرو کنید

 

در آخرین مرحله، اجازه دهید کیک خرما از دما بیفتد و سرد شود. سپس روی کیک را با ارده یا گاناش شکلاتی تزیین و سرو کنید. می‌توانید از مغزهای پودر شده یا خرماهای درسته هم برای تزیین روی کیک خرما استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه کیک خرما بدون فر

 

طرز تهیه کیک خرما بدون فر

 

برای طرز تهیه کیک خرما در قابلمه و بدون فر، مانند روش قبل مایه کیک را آماده کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و درب آن را ببندید تا محیط داخل قابلمه مثل فر، گرم شود. سپس کف قابلمه را یک پایه فلزی بگذارید. مواد کیک را در قالب مورد نظرتان بریزید.

قالب را روی پایه فلزی بگذارید و دور در(ب) قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. شعله گاز را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید. ترجیجا از شعله پخش کن استفاده کنید. به مدت ۵۰ دقیقه تا ۱ ساعت کیک را روی حرارت بگذارید. تا ۴۰ دقیقه در(ب) قابلمه را برندارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشه خشک بابلی مجلسی با سس مخصوص

بعد از اطمینان از پخت کیک، قالب را از قابلمه بیرون بیاورید. وقتی دمای آن کم شد، با چاقوی تیز کیک را برش بزنید. روی کیک را با سس گاناش یا پودر قند تزیین کرده و آن را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک خرما

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک خرما

 

*در طرز تهیه کیک خرما بدون شکر، کافی است به جای شکر از عسل یا شیره خرما یا انگور استفاده کنید. اگر هم نمی‌خواهید کیک خرما شیرینی زیادی داشته‌ باشد، شیرین‌کننده‌ها را از دستور پخت کیک حذف کنید.

 

*اگر دستگاه غذاساز در دسترس ندارید، خرماها را با گوشتکوب بکوبید.

 

* حتما در هنگام هم زدن مواد با همزن، چند بار با لیسک دورگیری کنید و مواد چسبیده به اطراف ظرف را داخل آن بریزید و ترکیب کنید تا مایه کیک منسجم شود.

 

* برای طرز تهیه کیک خرما در توستر و فر برقی، دمای را روی ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید و کیک را بپزید.

 

*برای اینکه گردوها به مایه کیک نچسبند، بهتر است قبل از اضافه کردن به مایه کیک، آن‌ها را در یک کاسه آرد بغلتانید و الک کنید. گردوهای آغشته شده به آرد را به مایه کیک اضافه کنید.

 

* برای طرز تهیه کیک خرما رژیمی و کم کالری، شکر سفید را با شکر قهوه‌ای هم می‌توانید جایگزین کنید. استفاده از شکر باعث جلوگیری از خمیر شدن کیک خرما می‌شود.

 

* قالبی را که برای پختن کیک در نظر می‌گیرید باید سایز مناسبی داشته باشد. برای پخت کیک، از قالب‌هایی استفاده کنید که وقتی مایه کیک را در آن‌ها می‌ریزید، به اندازه ۱/۳ بالای قالب خالی باشد. این فضا به کیک اجازه می‌دهد که کیک بافت پوک و پفکی پیدا کند.

 

* به هیچ وجه تا ۳۰ دقیقه بعد از گذاشتن قالب کیک در فر، در(ب) فر را باز نکنید. این کار باعث می‌شود پف کیک بخوابد. اگر کیک خرما را در قابلمه می‌پزید هم تا ۴۰ دقیقه دم‌کنی را برندارید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله علت خراب شدن و خمیر شدن انواع کیک را بخوانید.

 

* برای تزیین روی کیک خرما می‌توانید از سس کارامل با خامه استفاده کنید. در این روش، مقداری شکر را روی حرارت ملایم دما دهید تا وقتی که ذوب شوند ولی مراقب باشید نسوزد. سپس مقداری خامه اضافه کنید. اگر غلظت سس کارامل زیاد بود، کمی شیر اضافه کنید. مخلوط که یکدست شد، آن را روی کیک بریزید.

 

سوالات متداول

کیک خرما را چطور تزیین کنیم؟

آیا می‌توان شکر را از طرز تهیه کیک خرما حذف کرد؟

 

بهتر است میزان شکر را کمتر در نظر بگیرید یا از شکر قهوه‌ای استفاده کنید ولی شکر را حذف نکنید. چون باعث چسبناک شدن مایه کیک می‌شود.

 

کیک خرما را چطور تزیین کنیم؟

 

برای تزیین کیک خرما می‌توانید از سس گاناش، کره بادام زمینی، ارده، پودر قند یا شکر و … استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک