تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن در چیست؟

تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن در چیست؟


7 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن

تفاوت ژامبون با کالباس و بیکن چیست؟ آیا بیکن را باید سرخ کرد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در عین سادگی در ذهن خیلی از ما ایجاد می‌شوند. کالباس، ژامبون و بیکن سه فرآورده گوشتی پر مصرف و لذیذ هستند که تا حدودی هم از نظر ظاهر و هم طعم و مزه و نحوه آماده سازی با هم متفاوت هستند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با تفاوت ژامبون با کالباس و بیکن به طور کامل آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فرق بیکن و ژامبون و کالباس پاسخ خواهیم داد.

 

 

تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن چیست؟

 

تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن

 

ژامبون، کالباس و بیکن ۳ نوع از رایج‌ترین فرآورده‌های گوشتی هستند که به شیوه‌های مختلفی تهیه می‌شوند. اما برای این که با جزئیات تفاوت ژامبون با کالباس و بیکن آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

بیکن چیست؟

 

بیکن چیست؟

 

بیکن در اصل از گوشت خوک تهیه می‌شود. برای درست کردن بیکن معمولاً گوشت خوک به صورت دودی و خشک فرآوری می‌شود. اما در کشورهای مسلمان که خوردن گوشت خوک مجاز نیست، برای درست کردن بیکن از گوشت مرغ، گوساله و بوقلمون استفاده می‌شود.

 

بیکن در حقیقت یک واژه آلمانی است و در گذشته از گوشت پهلو یا پشت خوک که نسبت به سایر بخش‌ها چربی کمتری دارد، تهیه می‌شد. برای تهیه بیکن گوشت به صورت خشک یا نمک سود درآورده می‌شد و از همین رو امکان استفاده از این نوع گوشت برای مدت زمان طولانی فراهم می‌شد.

 

بیکن تازه نوع دیگری از بیکن است که باید در فضای سرد مثل یخچال نگهداری شود و برای مصرف نیاز به پختن و حرارت دیدن دارد. معمولاً از بیکن در کنار غذا یا به عنوان غذای اصلی استفاده می‌شوند.

 

 

ژامبون چیست؟

 

ژامبون چیست؟

 

ژامبون یک لغت فرانسوی است و برای تهیه آن از گوشت ران حیوانات استفاده می‌شود. برای بالا بردن ماندگاری ژامبون به آن نمک و مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند. معمولاً در کشور ما به صورت اشتباه به کالباس‌هایی که درصد گوشت آن‌ها بیشتر از ۷۰ درصد است، ژامبون می‌گویند. اما در حقیقت تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن به نحوه تولید آن‌ها مربوط می‌شود و به درصد گوشتی که در آن استفاده می‌شود، ارتباطی ندارد. در ادامه به برخی از انواع ژامبون اشاره شده است:

 

  • ژامبون بوقلمون
  • ژامبون پپرونی
  • ژامبون گوسفندی
  • ژامبون گوساله
  • ژامبون مرغ
  • ژامبون مرغ و قارچ
حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی زبان خوشمزه و نرم با تصاویر مرحله ای

 

 

کالباس چیست؟

 

کالباس چیست؟

 

برای تهیه کالباس از گوشت گاو، بره و گوساله استفاده می‌شود. برخی از انواع کالباس‌ها با گوشت‌های ترکیبی آماده می‌شوند. معمولاً برای مزه‌دار کردن کالباس از سیر، خلال بادام، زیتون و پسته استفاده می‌شود. کالباس‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

 

  • کالباس مارتادلا
  • کالباس مرغ
  • کالباس گوشت
  • کالباس قارچ و مرغ
  • کالباس قارچ و گوشت
  • کالباس خشک
  • کالباس دودی
  • کالباس لیونر
  • کالباس پپرونی
  • کالباس کرات

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کالباس گیاهی

 

 

بیکن گوشت و مرغ از چه زمانی وارد ایران شد؟

 

بیکن گوشت و مرغ از چه زمانی وارد ایران شد؟

 

از آنجایی که بیکن در اصل با گوشت خوک آماده می‌شود و امکان مصرف آن در ایران وجود ندارد، در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار بیکن گوساله در کشور تهیه شد. این نوع بیکن‌ها اولین بار به سفارش رستوران‌ها و فست فودی‌ها تهیه شدند و از آنجایی که به شدت مورد استقبال قرار گرفتند، تولید آن‌ها گسترده شد و امروزه در بسیاری از فروشگاه‌های معتبر می‌توانید بیکن گوساله را برای پخت انواع غذا برای ناهار یا لیست غذای نونی برای شام تهیه کنید.

 

 

بیکن گوساله چطور تهیه می‌شود؟

 

برای تهیه بیکن گوساله معمولاً از گوشت بدون استخوان قسمت راسته یا سردست گوساله استفاده می‌شود. سپس ۲۰ تا ۳۵ درصد ادویه و طعم دهنده به آن تزریق می‌شود. بعد از ۱۲ تا ۴۸ ساعت گوشت‌ها را در حوضچه‌هایی از آب نمک ۳ درصد می‌گذارند. سپس گوشت‌ها آویزان می‌شوند و در دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد خشک می‌شوند. در نهایت نیز با قرار گرفتن در دمای ۶۵ تا ۷۵ درجه سانتی‌گراد با قرار گرفتن در مجاورت دود طبیعی چوب راش حالت دودی پیدا می‌کنند.

 

بعد از دودی شدن بیکن آن را با دمای ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد بخارپز می‌کنند تا گوشت پخته شود. تمامی این فرآیندها موجب می‌شود تا بیکن علاوه بر طعم گرفتن، حالت نمک سود پیدا کند و رنگ و بافت آن برای مدت زمان طولانی تغییر پیدا نکند.

 

 

تفاوت کالباس با ژامبون

 

تفاوت کالباس یا ژامبون

 

در کنار تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن ممکن است این سوال در ذهن ایجاد شود که کالباس و ژامبون چه تفاوتی با هم دارند. همانطور که گفته شد ژامبون از فیله گوشت حیوانات تهیه می‌شود. برای تولید ژامبون، گوشت پخته و سپس با انواع ادویه طعم دار می‌شود. اما برای تهیه کالباس از انواع مدل‌های گوشت به همراه نشاسته، بادام، سیر و پسته استفاده می‌شود.

 

در حقیقت این که به کالباس‌های بالای ۷۰ درصد در ایران ژامبون می‌گویند، کاملاً اشتباه است. زیرا مهم‌ترین تفاوت انواع کالباس و ژامبون در نوع گوشت و نحوه تولید آن‌ها است.

 

 

تفاوت سوسیس با کالباس چیست؟

 

انواع سوسیس نوع دیگری از فرآورده‌های گوشتی است که مقدار ادویه، سیر و مواد نگه دارنده بیشتری نسبت به کالباس دارد. از همین رو مصرف سوسیس معمولاً نسبت به کالباس مضرتر است. از طرف دیگر سوسیس در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید به صورت نیم پز آماده می‌شود و برای مصرف آن حتماً باید پخته یا سرخ شود. اما شما می‌توانید به راحتی از کالباس بدون پخت استفاده کنید.

حتما بخوانید  افطاری چی بپزم | غذاهای افطار در شهرهای مختلف + فیلم

 

 

تفاوت بیکن و ژامبون چیست؟

 

تفاوت بیکن و ژامبون چیست؟

 

در مورد تفاوت ژامبون و بیکن باید بدانید که نحوه تولید هر یکی از این فرآورده‌های گوشتی متفاوت است. برای تولید ژامبون تنها از ران حیوانات استفاده می‌شود و سپس به آن مواد نگهدارنده و ادویه می‌زنند. اما در تولید بیکن گوشت به صورت خشک یا نمک سود شده درمی‌آید و از همین رو ماندگاری آن با کمک این فرآیندها افزایش پیدا می‌کند. معمولاً قیمت کالباس بیکن از ژامبون بیشتر است.

 

 

آیا بیکن را باید سرخ کرد؟

 

به طور کلی بیکن‌های خشک در شرکت‌های تولیدی به صورت پخته، نمک سود شده و آماده عرضه می‌شوند و معمولاً نیازی به سرخ کردن ندارند. اما در بسیاری از مواقع برای خوش طعم‌تر شدن بیکن‌ها آن را سرخ می‌کنند. از طرف دیگر بیکن‌های تازه و نیم پز شده لازم است قبل از مصرف مقداری سرخ شوند تا گوشت آن‌ها به طور کامل پخته شود. برای درست کردن یک منوی صبحانه خوشمزه بیکن گزینه‌ی مناسبی است.

 

 

در این مقاله سعی کردیم نکاتی در مورد تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن به شما ارائه دهیم تا راحت‌تر این فرآورده‌های گوشتی را از هم تفکیک کنید. در کنار تفاوت ژامبون با کالباس و بیکن باید بدانید که در زمان خرید این محصولات حتماً به برند آن‌ها توجه کنید و سعی کنید این فرآورده‌های گوشتی را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده خریداری نمایید.

 

 

سوالات متداول

 

تفاوت ژامبون با کالباس چیست؟

 

مهم‌ترین تفاوت ژامبون با کالباس در نوع گوشت و نحوه تولید آن است. برای تهیه ژامبون از گوشت ران حیوانات و برای تولید کالباس از مخلوط انواع گوشت‌ها استفاده می‌شود.

 

 

تفاوت بیکن و ژامبون گوشت چیست؟

 

برای تولید بیکن گوشت را خشک و نمک سود می‌کنند و سپس گوشت در حرارت پخته می‌شود. اما ژامبون از گوشت ران تهیه می‌شود و بعد از ترکیب با انواع ادویه و مواد نگهدارنده پخته می‌شود.

 

 

تفاوت ژامبون با کالباس و بیکن چیست؟

 

در مورد تفاوت ژامبون با کالباس و بیکن باید بدانید که هر یک از این فرآورده‌ها گوشتی به شیوه‌ای متفاوت تهیه می‌شود. ژامبون ترکیب گوشت ران با مواد نگهدارنده و ادویه است. کالباس از مخلوط گوشت‌ها با مواد نگهدارنده و ادویه تولید می‌شود؛ اما بیکن از گوشت خشک و نمک سود شده تهیه می‌شود.

 

 

بیکن گوساله چطور تولید می‌شود؟

 

برای تولید بیکن گوساله ۲۰ تا ۳۵ درصد ادویه و طعم دهنده را به گوشت راسته یا سردست گوساله تزریق می‌کنند. سپس آن را در آب نمک قرار می‌دهند. بعد از آن مراحل خشک کردن، دودی و بخار پز شدن گوشت انجام می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک