فرق پنیر پارمزان با پنیر پیتزا چیست؟

فرق پنیر پارمزان با پنیر پیتزا چیست؟


30 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فرق پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

فرق پنیر پارمزان با پنیر پیتزا چیست؟ گاهی اوقات برای برخی افراد تفکیک این دو نوع پنیر کمی سخت می‌شود، در حالی که هم طعم، هم کاربرد و هم شکل این دو پنیر با هم متفاوت است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما خواهیم گفت که پنیر پیتزا چیست، کاربرد پنیر پیتزا چیست، پنیر پیتزا از چه موادی تشکیل می‌شود، پنیر پارمزان، کاربرد و مواد تشکیل دهنده آن چیست و درنهایت فرق پنیر پارمزان با پنیر پیتزا چیست؟

 

پنیر پیتزا چیست؟

پنیر پیتزا چیست؟

در کل به هر پنیری که روی پیتزا استفاده شود، پنیر پیتزا گفته می‌شود. اما در اصل پنیر پیتزا از ترکیب دو یا چند پنیر، مانند موزارلا یا پروولون با رطوبت کم تشکیل شده است. این در حالی است که موزارلا را به عنوان پنیر پیتزا در کل جهان می‌شناسند. به بیان بهتر، دو نوع پنیر پیتزا داریم؛ پنیر موزارلا و پنیر پیتزا پروسس که روش فرآوری آن‌ها متفاوت است ولی ماده اصلی هر دو، پنیر موزارلا است.

در کل وقتی صحبت از پنیر پیتزا به صورت عام به میان می‌آید، منظور همان پنیر موزارلا است ولی در تعریف‌‌های تخصصی آن، انواع مختلفی از پنیر موزارلا وجود دارد که کاربرد آن‌ها متفاوت است. به همین خاطر هم وقتی پای مقایسه پنیر پیتزا با دیگر پنیرها به میان می‌آید، پنیر موزارلا ملاک قرار می‌گیرد.

خصوصیات پنیر موزارلا

خصوصیات پنیر موزارلا

پنیر موزارلا یک پنیر اصالتا ایتالیایی است و همان‌طور که گفتیم، انواع مختلفی از موزارلا وجود دارند که گاهی اوقات آن‌ها را به ۱۲ نوع تقسیم می‌کنند. دو نوع عام‌تر این پنیر، موزارلای کم‌‌رطوبت و استاندارد است. اگر هم تعبیر پنیر موزارلا تازه و کهنه به گوشتان خورد، تعجب نکنید. پنیر موزارلای تازه با دست به شکل توپ در می‌آید و سپس در آب نمک نگهداری می‌شود و پس از تهیه به زودی سرو می‌شود.

از طرفی پنیر موزارلا کهنه شده رنگ کمی زردی دارد. اگر هم به درستی کهنه شود، طعم تند و تیزی پیدا می‌کند و بافت آن نرم‌تر می‌شود. موزارلای کهنه یا کم رطوبت نسبت به موزارلای تازه یا استاندارد، بافت سفت‌تری دارد و راحت‌تر رنده می‌شود. همچنین خاصیت قهوه‌ای و ذوب شدن بهتری دارد، یعنی هر چه پنیر پیتزا کهنه‌تر باشد، زودتر نرم می‌شود و انتخاب خوبی برای استفاده به عنوان رویه غذا خواهد بود. از طرفی موزارلای کهنه فسادپذیری کمتری دارد و مدت زمان نگهداری آن هم بیشتر است.

حتما بخوانید  طرز تهیه مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی به 2 روش مرحله به مرحله

تهیه، فرآوری و نگهداری پنیر پیتزا

تهیه، فرآوری و نگهداری پنیر پیتزا

پنیر موزارلا نرم به شکل سنتی از شیر گاو میش (گاو میش آبی) یا بوفالو تهیه می‌شود. اما این روزها از شیر گاو برای درست کردن آن استفاده می‌شود. بافت آن هم اسفنجی‌ مانند است که آن را نسبت به پنیر پارمزان بسیار متفاوت‌تر می‌کند چون پنیر پارمزان یک پنیر با بافت بسیار سفت است. فرآیند تهیه پنیر موزارلا بسیار آسان است زیرا نیازی به نگهداری طولانی‌مدت ندارید و می‌توانید آن را برای چند ‌ماه نگه دارید.

شیری که پنیر موزارلا از آن تهیه می‌شود برای تشکیل دَلَمه‌های پنیر با دقت در محل خاصی، نگهداری و پس از به دست آوردن ظاهر مطلوب، از آن استفاده می‌شود. بد نیست بدانید برای پنیر موزارلای کهنه یا قدیمی، شیر باید برای مدت طولانی‌تری نگهداری شود.

خصوصیات پنیر پارمزان

خصوصیات پنیر پارمزان

پنیر پارمزان (پارمژان یا پارمیجانو) یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین پنیرهای دنیا است که اصالت آن هم مثل موزارلا به ایتالیا برمی‌گردد. نام پارمزان از شهری به نام پارما (در شمال ایتالیا) گرفته شده است. بافت این پنیر نسبت به پنیر موزارلا سفت‌تر است و جزو پنیرهای سخت محسوب می‌شود. عمدتا به همین دلیل هم برای تاپینگ پیتزا و تهیه پاستا استفاده می‌شود. با این حال، طعم پارمزان نسبت به موزارلا قوی‌تر است که احتمال می‌رود به دلیل فرآیند طولانی ذخیره‌سازی آن باشد. این پنیر ۸ ماه زمان نیاز دارد تا کاملا فرآوری و تهیه شود.

تهیه، فرآوری و نگهداری پنیر پارمزان

پنیر پارمزان هم در واقع به صورت سنتی با استفاده از شیر بوفالو یا همان گاومیش آبی درست می‌شده است اما امروزه می‌توان آن را از شیر گاو نیز تهیه کرد. برای تهیه یک کیلو پنیر پارمزان باید ۲۲ تا ۲۴ کیلو شیر استفاده شود. بد نیست بدانید که روش نگهداری طولانی‌ مدت پارمزان آن را به یک نوع پنیر گرانقیمت تبدیل می‌کند. در ضمن هضم این پنیر آسان و گزینه‌ای مناسب برای سالمندان و کودکان است.

فرق پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

فرق پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

*پنیر پیتزا پنیر نرم‌تری نسبت به پنیر پارمزان است. با این حال، اگر می‌خواهید طعم قوی پنیر را در غذاهای لذیذ خود داشته باشید، باید به سراغ پنیر پارمزان بروید.

 

*هر دو این پنیرها در غذاهای لذیذ مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. پنیر موزارلا یا همان پنیر پیتزا بیشتر در طرز تهیه انواع پیتزاها به عنوان یک ماده اصلی تشکیل‌دهنده استفاده می‌شود، در حالی که پنیر پارمزان فقط به عنوان رویه غذا، انواع سالاد و اسپاگتی استفاده می‌شود.

 

* پنیرپارمزان و پنیر پیتزا، دو طعم متفاوت دارند. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید از یکی به جای دیگری استفاده کنید، در این صورت کیفیت و طعم غذاهایتان متفاوت خواهد شد. هر دو نوع پنیر طعمی دارند که قابل جایگزینی نیست ولی می‌توانید هر دو را با هم به کار ببرید. این کار باعث می‌شود هر دو پنیر مکمل یکدیگر باشند.

حتما بخوانید  عوارض خوردن ماست با گوشت قرمز، جگر، مرغ، ماهی و میگو

 

*پنیر پارمزان پنیر پیتزا نیست. یعنی ممکن است به عنوان رویه، روی پیتزا پاشیده شود ولی نمی‌تواند جای پنیر پیتزا را پر کند. این به این خاطر است که پنیر پارمزان خاصیت کشسانی ندارد. علاوه بر این طعم آن هم قوی‌تر از پنیر پیتزا یا موزارلا است. ایتالیایی‌ها فقط از پارمزان برای روی پیتزا مارگاریتا معمولی استفاده می‌‌کنند. این پیتزا با آروگولا، گوجه‌فرنگی گیلاس و تکه‌های پارمزان/یا پنیر گرانا پوشانده می‌شود.

 

*همانطور که ممکن است در تبلیغات تلویزیونی هم دیده باشید، برخی پنیر‌ها اغلب باید روزها، ماه‌ها یا سال‌ها بمانند تا کهنه یا در واقع «رسیده» شوند. اینجاست که این دو نوع پنیر تفاوت‌های خود را نشان می‌دهند. پنیر پیتزا یا موزارلا، برای مدت طولانی در انباری چندان کهنه نمی‌شود و به همین دلیل نرم است. پخت موزارلا راحت‌تر از پارمزان است چون بافت نرمی دارد. در واقع دو نوع پنیر موزارلا وجود دارد، تازه و کهنه. موزارلا بیشتر برای پیتزا یا هر خوراکی که طعم پنیری فوق‌العاده‌ای دارد، استفاده می‌شود.

 

*پنیر پارمزان در نوع خود بی‌نظیر است. این پنیر ارزان نیست زیرا ماه‌ها در انبار و در شرایط خاص نگهداری شده است. پنیر پارمزان نمونه‌ای از انواع پنیرهای سخت است. به همین دلیل استفاده از پارمزان به طور کلی فقط به عنوان یک رویه روی سالاد و اسپاگتی و برای طعم‌بخشی قوی به غذا است.

شباهت‌های پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

شباهت‌های پنیر پارمزان با پنیر پیتزا

*پنیر پیتزا و پارمزان هر دو به طور سنتی از شیر گاومیش آبی یا بوفالو درست می‌شده‌اند. اما، امروزه هر دو پنیر از شیر گاو ساخته می‌شوند.

 

*هر دو این پنیرها ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.

 

*هر دو نوع پنیر به طور گسترده در سراسر جهان استفاده و مصرف می‌شوند. با این حال، وقتی صحبت از این باشد که کدام یک بیشتر ترجیح داده می‌شود، مشخص می‌شود که به کار بردن پنیر موزارلا در پیتزا بهترین ماده است و مردم از آن بیشتر لذت می‌برند.

 

*پنیر پیتزا چربی زیادی دارد ولی به همان اندازه پنیر پارمزان دارای پروتئین و کلسیم است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

سوالات متداول

آیا پنیر پارمزان در پیتزا به کار می‌رود؟

آیا پنیر پارمزان در پیتزا به کار می‌رود؟

پنیر پارمزان بافت سختی دارد و به عنوان رویه برای سالاد، اسپاگتی، انواع سوپ و … به کار می‌رود. می‌توانید برای چاشنی کمی پارمزان روی پیتزا بپاشید تا طعم پیتزایتان قوی شود ولی به عنوان جایگزین، پارمزان نباید به جای موزارلا به کار برود.

بافت کدام پنیر نرم‌تر است، پارمزان یا پنیر پیتزا؟

پنیر پیتزا به دلیل مدت نگهداری کوتاه‌تر، بافت نرم‌تری دارد و زودتر ذوب می‌شود، به همین دلیل هم قیمت آن ارزان‌تر است.

 

منبع: askanydifference

 

کالابرگ الکترونیک