۲ روش طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی در ۳۰ دقیقه

۲ روش طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی در ۳۰ دقیقه


30 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پنیر موزارلا

درست کردن پنیر موزارلا خانگی با سرکه، اسید سیتریک (جوهر لیمو) و قرص مایه پنیر در منزل کار سختی نیست. پنیر موزارلا خانگی را می‌توانید تنها در ۳۰ دقیقه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه پنیر موزارلا با اسید سیتریک و مایه پنیر مرحله به مرجله و فوت و فن تهیه و روش نگهداری صحیح از پنیر موزارلا می‌پردازیم.

 

 

در مورد پنیر موزارلا بیشتر بدانید

 

در مورد پنیر موزارلا بیشتر بدانید

 

پنیر موزارلا یکی از انواع پنیرهای خوشمزه و محبوب در سراسر دنیا است و انواع مختلفی از این پنیر در کارخانجات با طعم‌ها و حتی رنگ‌های گوناگون، تهیه می‌شوند. این پنیرهای موزارلا، کاربردهای متفاوتی دارند، یعنی برای تهیه غذاهای گوناگون می‌توان از آنها استفاده کرد. اما پنیر موزارلا را عموما به عنوان پنیر پیتزا هم می‌شناسند، البته باید بدانید که در اصل پنیر پیتزا می‌تواند مخلوطی از پنیر موزارلا با پنیر چدار، گودا و پارمزان باشد.

 

پنیر موزارلا را هم با سرکه می‌توان تهیه کرد و هم با اسید سیتریک. البته در این دستور ما از ترکیب اسید سیتریک و قرص مایه پنیر استفاده کرده‌ایم تا کشسانی پنیر موزارلا بیشتر شود، از طرفی با این کار، طعم این پنیر قوی‌تر هم خواهد شد. همچنین بد نیست بدانید که در طرز تهیه پنیر موزارلا اصلی از شیر بوفالو استفاده می‌شود که معمولا در نسخه‌های خانگی، این شیر جایگزین شیر گاو می‌شود. البته نمونه‌‌های کارخانه‌ای هم در سراسر دنیا از شیر گاو استفاده می‌کنند.

 

 

طرز تهیه پنیر موزارلا

 

طرز تهیه پنیر موزارلا

 

مواد لازم برای تهیه پنیر موزارلا

 

قرص مایه پنیر: ۱/۲ عدد
آب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شیر گاو: ۳/۵ لیتر (۳ لیتر و ۵۰۰ میلی گرم)
اسید سیتریک: ۲ قاشق چای‌خوری

 

 

مراحل طرز تهیه پنیر موزارلا

 

بهتر است در روش درست کردن پنیر موزارلا برای اطمینان از دقیق بودن و بالا رفتن کیفیت کار، از دماسنج استفاده کنید. این پنیر تنها به ۳۰ دقیقه زمان برای درست شدن نیاز دارد. در مورد تهیه مواد اولیه هم می‌توانید به راحتی اسید سیتریک و قرص مایه پنیر را از داروخانه‌‌‌ها یا شیرینی‌فروشی‌ها خریداری کنید.

 

مرحله اول: مایه پنیر را در آب حل کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه پنیر موزارلا، قرص مایه پنیر را با پشت قاشق یا در هاون کوچک مخصوص آسیاب کردن زعفران کاملا پودر کنید. مایه پنیر پودر شده را در ۱/۴ لیوان آب بریزید و به هم بزنید تا کاملا حل شود. بهتر است آبی که مایه پنیر را در آن حل می‌کنید آب جوشیده و سرد شده باشد. روی لیوان را بپوشانید تا مایه پنیر عمل بیاید. حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک طرح دار قلبی برای ولنتاین، تولد و سالگرد ازدواج

 

مرحله دوم: شیر را گرما کنید

 

برای درست کردن پنیر موزارلا نیازی به جوشیدن شیر نیست. شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. قبل از این که شیر بجوشد، اسید سیتریک را به آن اضافه کنید. شیر را هم بزنید و با دماسنج، دمای آن را اندازه بگیرید. شیر را باید تا دمای ۸۸ درجه فارنهایت یا ۳۲ درجه سلیسیوس گرما دهید. به مدت ۵ دقیقه دما باید روی این عدد ثابت باشد.

 

مرحله سوم: مایه پنیر را اضافه کنید

 

در این دما (۳۲ درجه سلسیوس) مایه پنیر حل شده در آب را به شیر و اسید سیتریک اضافه کنید. شیر در این حالت شروع به دَلَمه بستن می‌کند. دماسنج را دوباره در شیر قرار دهید و مواد داخل قابلمه را به هم بزنید. شیر باید به دمای ۴۰ درجه برسد. در این حالت، حرارت را خاموش کنید. دلمه‌های شیر باید بیشتر شوند و مایعی که در قابلمه می‌ماند، در نهایت رنگ روشن و سبز به خود بگیرد.

 

مرحله چهارم: دَلَمه‌‌های شیر را آبکش کنید

 

یک آبکش را روی یک قابلمه تمیز بگذارید. یک پارچه نخی تمیز را داخل آبکش قرار دهید. بعد از این که همه دلمه‌ها تشکیل شدند، محتویات داخل قابلمه را داخل پارچه بریزید. پارچه را گره بزنید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهد. آب پنیر باید از صافی رد شود و داخل قابلمه زیر آبکش بریزد.

 

مرحله پنجم: پنیر و آب پنیر را حرارت دهید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

دلمه‌های پنیر بعد از این‌ که آب خودشان را از دست دادند و کمی خشک شدند، از پارچه خارج کنید. پنیر را شکل دهید و داخل ظرفی که آب پنیر را در آن ریخته بودید، بیندازید. ظرف را به مدت ۱ دقیقه در مایکروفر (روی بالاترین دما) قرار دهید. سپس ظرف را از مایکروفر خارج کنید. پنیر را با پشت قاشق فشار دهید تا آب آن خارج شود. دوباره پنیر را به داخل آب بیندازید و در فر بگذارید. در دمای ۸۵ درجه سانتی گراد یا ۱۸۵ درجه فارنهایت، برای مدت ۵ دقیقه، پنیر و مایه پنیر را قرار دهید.

 

مرحله ششم: دلمه‌های پنیر را آبکش کنید

 

پنیر را از مایه پنیر خارج کنید. آن را در یک صافی قرار دهید و دوباره با پشت قاشق فشار دهید. صبر کنید تا کمی از دما بیفتد. شروع به ورز دادن پنیر کنید. ۵ تا ۱۰ ثانیه پنیر را در آب داغ فرو ببرید. یعنی به همان صورت که پنیر را در آبکش قرار داده‌اید، آبکش را در آب داغ فرو ببرید و بعد خارج کنید. پنیر را روی سطح تمیز قرار دهید و شروع به ورز دادن کنید.

 

مرحله هفتم: به پنیر موزارلا شکل و فرم دهید

 

پنیر موزارلا را مثل آدامس، به صورت طنابی درست کنید و بکشید. مدام آن را تا کنید و دوباره آن را بکشید. چندین بار این کار را تکرار کنید. وقتی از کش‌ آمدن پنیر مطمئن شدید، آن را به صورت گرد یا تخم مرغی شکل و فرم دهید و در یخچال قرار دهید. برای نگهداری از پنیر می‌توانید داخل آب پنیر کمی نمک بریزید و پنیر را در آن بگذارید.

حتما بخوانید  فرق اسپاگتی، ماکارونی و پاستا چیست؟

 

 

فوت و فن‌‌های طرز تهیه پنیر موزارلا

 

فوت و فن‌‌های طرز تهیه پنیر موزارلا

 

*بهتر است ظرفی که شیر را در آن می‌جوشانید از جنس آهنی یا آلومینیومی نباشد تا شیر با ظرف واکنش نشان ندهد.

 

*اگر بعد از درست کردن پنیر و موقع کشیدن آن، پنیر کش نیامد و پاره شد، دوباره پنیر را در یک ظرف بگذارید و ۱۰ دقیقه دیگر در مایکروفر قرار دهید.

 

*برای این‌که پنیر موزارلا به راحتی ذوب شود، از شیر پرچرب گاو استفاده کنید.

 

*می‌توانید از آب پنیری که به دست آمده است، در طرز تهیه نان استفاده کنید. فراموش نکنید که خواص آب پنیر بسیار زیاد است و به خاطر پروتئین بالا، بهتر است آن را دور نریزید.

 

*اگر می‌خواهید طعم پنیرتان قوی‌تر باشد، می‌توانید کمی نمک به آن اضافه کنید. افزودن سبزی‌های معطر یا کمی فلفل سیاه می‌تواند به خوش‌طعم‌تر شدن پنیر موزارلا کمک کند.

 

*بهتر است پنیر را هر زمان که می‌خواهید استفاده کنید، رنده کنید. پنیر‌هایی که از قبل رنده شده هستند، با اکسیژن بیشتری مخلوط می‌شوند و هضم آن‌ها برای کسانی که مشکل گوارشی دارند، سخت‌تر خواهد بود.

 

 

روش صحیح نگهداری از پنیر موزارلا

 

روش صحیح نگهداری از پنیر موزارلا

 

*پنیر موزارلا را برای نگهداری طولانی مدت حتما در فریزر قرار دهید. حداکثر مدت زمان نگهداری این پنیر ۶ ماه است.

 

*در صورتی که پنیر موزارلا را در آب پنیر نگهداری می‌کنید، سعی کنید آن را حداکثر یک هفته در یخچال قرار دهید و در همین مدت آن را مصرف کنید.

 

*در پنیرهای بسته‌بندی شده موزارلا، به دلیل رطوبت بالای پنیر، مدت زمان نگهداری پایین خواهد بود. به همین خاطر هم توصیه می‌شود این پنیر را هر چه زودتر مصرف کنید. مدت زمان نگهداری این پنیرها کمتر از پنیرهای خانگی است.

 

*ظرفی که پنیر را در آن نگهداری می‌کنید، در بسته باشد تا پنیر تغییر رنگ ندهد و طعم پنیر هم عوض نشود.

 

 

طرز تهیه پنیر موزارلا با سرکه

 

طرز تهیه پنیر موزارلا با سرکه

 

برای درست کردن پنیر موزارلا با سرکه می‌توانید مقاله طرز تهیه پنیر پیتزا کشدار خانگی را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

سوالات متداول

 

اگر پنیر موزارلا موقع کشیدن، پاره شد، چه کار کنیم؟

 

پنیر موزارلا بعد از آماده شدن، باید به شکل طناب کش بیاید و پاره نشود. اگر وقتی پنیر را می‌کشید، پاره می‌شود، دوباره آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه در مایکروفر قرار دهید.

 

پنیر موزارلا را چه مدت می‌توان نگهداری کرد؟

 

مدت زمان استفاده برای موزارلا ۶ ماه است ولی بهتر است هر چه زودتر پنیر را مصرف کنید تا طعم و عطر آن تغییر نکند. در ضمن هر چه پنیر کهنه‌تر شود، سفت‌تر هم خواهد شد.

 

 

منبع: allrecipes

کالابرگ الکترونیک