تفاوت اسموتی و شیک | از طرز تهیه تا مواد، کالری و بهترین زمان مصرف

تفاوت اسموتی و شیک | از طرز تهیه تا مواد، کالری و بهترین زمان مصرف


7 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت اسموتی و شیک | از تاریخچه تا مواد، کالری و بهترین زمان مصرف

اسموتی و شیک با هم چه فرقی دارند؟ دنیای نوشیدنی‌ها به قدری متنوع و جذاب است که ممکن است تشخیص آنها از همدیگر، برای برخی افراد، کار چندان ساده‌ای نباشد. برای خیلی‌ها، این مشکل وقتی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که قرار است از بین نوشیدنی‌های داخل منوی کافی‌شاپ‌ها، یک یا چند گزینه را انتخاب کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به بررسی تفاوت‌‌های اسموتی و شیک می‌پردازیم.

 

اسموتی چیست؟

اسموتی چیست؟

 

اسموتی به نوعی نوشیدنی گفته می‌شود که از ترکیب پوره میوه‌های تازه و یخ‌ که گاهی اوقات با شکر، شکلات، عسل، ماست، کره بادام‌ زمینی و غیره ترکیب شده، درست می‌شود. اسموتی‌ها شباهت زیادی به میلک‌ شیک دارند، اما از نظر بافت کمی غلیظ‌تر هستند و به‌جای بستنی در آن‌ها، گاهی اوقات از پودر یخ، یخ یا شیر استفاده می‌شود.

اسموتی به عنوان یک نوشیدنی گیاهی و کاملا سالم، در سال ۱۹۳۰ میلادی از کشور برزیل به بازار آمریکا وارد شد و در دهه ۱۹۶۰ میلادی در دسته پرطرفدارترین و جذاب‌ترین نوشیدنی‌ها قرار گرفت.

تفاوت اسموتی با آبمیوه

فرق اسموتی با آبمیوه در این است که اسموتی ترکیبی از مواد مختلف با میوه‌ها است و پوره میوه‌ها هم در آن وجود دارد. اما آبمیوه، آب و عصاره یک میوه خالص است که گاهی اوقات با آب یک میوه دیگر ترکیب می‌شود، مثل آب سیب یا آب سیب و موز. در آبمیوه، گوشت و پالپ میوه معمولا وجود ندارند (برخی آبمیوه‌ها هم پالپ دارند) و با ماست، عسل و مواد و میوه‌های دیگر هم ترکیب نمی‌شود.

انواع آبمیوه و میوه تازه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، اینترنتی یا حضوری خریداری کنید.

میلک شیک چیست؟

 

میلک شیک چیست؟

 

میلک شیک یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های خنک، شیرین و انرژی‌زا است که معمولا در منوی کافی‌شاپ‌ها وجود دارند. اولین بار یکی فروشگاه در بریتانیا در سال ۱۸۸۵، برای جلب‌توجه مشتری‌های خود، تصمیم گرفت یک نوشیدنی ویژه از ترکیب بستنی، شکر و شیر تهیه کند که با استقبال پرشوری مواجه شد و در نتیجه کسب و کار این فروشگاه به سرعت رشد و گسترش پیدا کرد.

در حدود سال ۱۹۰۰ و با مورد توجه قرار گرفتن این نوشیدنی، عرضه‌کنندگان آن تصمیم گرفتند به مشتریان بگویند در صورت رضایت از طعم این نوشیدنی، دست خود را به نشانه رضایت بالا برده و تکان دهند. همان‌طور که از اسم این نوشیدنی مشخص است کلمه شیک در زبان انگلیسی به معنی «تکان دادن» است، میلک هم به معنی «شیر» است.

دلیل نامگذاری این محصول به اسم «میلک شیک» همین موضوع است. می‌دانستید روز ۱۲ سپتامبر هر سال روز جهانی میلک شیک است؟ حتی طرفداران میلک شیک کل ماه سپتامبر را به نام ماه جهانی میلک شیک نامگذاری کرده‌اند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کشک خانگی بدون آرد ذرت به 2 روش خشک و مایع

تفاوت شیک و میلک شیک

شیک‌ها به دو گروه میلک شیک‌ها و شیک‌های میوه‌ای تقسیم می‌شوند. در شیک‌های میوه‌ای، تکه‌هایی از میوه‌های یخ‌زده، به نوشیدنی اضافه می‌شوند و پایه اولیه آنها، بستنی و خامه هستند. این نوشیدنی‌ها معمولا جزو نوشیدنی‌های بسیار سرد هستند. اما ماده اولیه میلک شیک‌ها، شیر، بستنی یا ماست هستند.

برای خرید انواع بستنی، شیر، خامه و ماست می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

تفاوت اسموتی و شیک چیست؟

 

تفاوت اسموتی و شیک

 

اسموتی و میلک شیک هر دو در دسته نوشیدنی‌ها قرار دارند و برخی اوقات به عنوان دسر هم به کار می‌روند. اما تفاوت اسموتی و میلک شیک در مواد به کار رفته در آنها، غلظت این نوشیدنی‌ها، کالری، مواد مغذی و … است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مواد به کار رفته در اسموتی

اسموتی (smoothie) که به آن «نرم نوش» هم گفته می‌شود، نوشیدنی‌ای است که در آن از میوه‌های تازه پوره شده به همراه یخ استفاده شده است. این نوشیدنی، نسبت به آبمیوه غلیظ‌تر است و آبکی نیست. این موضوع به خاطر وجود بافت میوه در اسموتی است. علاوه بر میوه‌ها، از سبزیجات تازه، شکلات، کره بادام زمینی، آجیل‌های مختلف، شیر، ماست و شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل، شربت و شکر هم در آن استفاده می‌شود.

انواع اسموتی به‌خاطر وجود سبزیجات و میوه‌های تازه در ترکیبات آن، سرشار از فیبر بوده و معمولا بعد از فعالیت‌های بدنی یا ورزش، انرژی از دست رفته بدن را برمی‌گردانند. در عین حال اسموتی‌ها بسیار مقوی و پرخاصیت هستند و بسته به میوه‌ها، سبزیجات و دیگر موادی که در آنها استفاده می‌شود، میزان انرژی و مواد معدنی و مغذی آنها، متفاوت است.

مواد به کار رفته در میلک شیک

میلک شیک نوشیدنی غلیظ‌تری نسبت به اسموتی است و در آن، از بستنی و شیر استفاده می‌شود. البته استفاده از خامه، هم برای تزیین و هم به همراه میوه‌ها و مواد به کار رفته در میلک شیک، به غلیظ‌تر شدن بافت شیک‌ها کمک می‌کند. در شیک‌ها، علاوه بر میوه، از طعم‌دهنده‌های میوه و سس میوه هم استفاده می‌شود.

شیک‌ها عموما با پودر پروتئین، خامه، شیر و ماست تقویت می‌شوند، بنابراین میزان قند مصنوعی آنها، بیشتر از اسموتی‌ها است. البته برخی افراد ممکن است مواد به کار رفته در شیک‌ها را بنا به سلیقه و ذائقه خود، حذف یا با مواد دیگر جایگزین کنند. مثلا ممکن است شیک‌هایی بخورید که در آنها به جای بستنی، از ماست بستنی یا ماست‌های غلیظ استفاده شده، یا خامه در آنها حذف شده باشد.

این شیک‌ها معمولا رژیمی هستند و کالری کمتری دارند یا حتی ممکن است در برخی دستورهای تهیه شیک‌ها، شیر با یخ جایگزین شده باشد. در این صورت بافت شیک رقیق‌تر خواهد شد. اما در نمونه‌های کافی‌شاپی که شیک‌ها با نسخه اصلی درست می‌شوند، شیر و بستنی، اجزای اصلی این نوشیدنی را تشکیل می‌دهند.

کالری و ارزش غذایی اسموتی و شیک

 

ارزش غذایی اسموتی و شیک

 

از لحاظ سلامت غذایی، اسموتی‌ها نسبت به شیک‌ها، سالم‌تر و مقوی‌تر هستند. در شیک‌ها، محتوای قند و کالری نوشیدنی‌ بیشتر است و برای کسانی که رژیم لاغری دارند، اسموتی‌ها گزینه‌های بهتری به حساب می‌آیند. برای کسانی که گیاهخوار هستند، اسموتی‌ها به خاطر عدم استفاده از شیر در ترکیبات آنها، گزینه بهتری هستند.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ به روش مجلسی و رستورانی

از طرفی معمولا در تهیه انواع شیک‌ از خامه استفاده می‌شود که این موضوع باعث می‌شود میزان کالری و چربی این نوشیدنی، به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کند. شیک‌ها برای کسانی که ورزشکار هستند و به پروتئین بیشتری نیاز دارند، مناسب است. این افراد می‌توانند پودر پروتئین را در میلک شیک خود، به همراه شیر، میکس کنند. همچنین می‌توان به جای شیرهای لبنی از شیرهایی با پایه گیاهی مثل شیر سویا، شیر بادام یا شیر نارگیل استفاده کند.

غلظت اسموتی و شیک

یک تفاوت اسموتی و شیک، میزان غلظت این دو نوشیدنی است. همان طور که گفتیم، اسموتی‌ها نسبت به آبمیوه‌ها بافت غلیظ‌تری دارند ولی نسبت به انواع شیک، رقیق‌تر هستند. البته توصیه کاربردی برای غلیظ‌ شدن بافت اسموتی‌ها این است که میوه‌ها و سبزیجات را قبل از پوره کردن، در فریزر بگذارید تا یخ بزنند، سپس آنها را در مخلوط‌کن یا اسموتی‌ساز بریزید. چون در هر حال، استفاده از قالب‌های یخ یا پودر یخ، باعث رقیق‌تر ‌شدن بافت اسموتی می‌شود.

در شیک‌ها به خاطر استفاده از بستنی، خامه و شیر، بافت نوشیدنی بسیار غلیظ است. اگر هم میوه‌هایی که در تهیه این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید، فریز شده و یخ‌زده باشند، بافت غلیظ‌تری پیدا می‌کنند. به کار بردن شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل هم می‌تواند غلظت انواع اسموتی و شیک را بیشتر کند.

زمان سرو اسموتی و شیک

هیچ قاعده خاصی برای زمان نوشیدن شیک و اسموتی وجود ندارد ولی معمولا به خاطر سالم‌تر بودن محتوای اسموتی‌ها، این نوشیدنی‌ها را به عنوان وعده صبحانه سرو می‌کنند. میلک شیک‌ها معمولا به عنوان دسر یا عصرانه سرو می‌شوند. در مورد کسانی که ورزش می‌کنند و اسموتی را به عنوان نوشیدنی انتخاب می‌کنند، بهتر است اسموتی قبل از ورزش و تمرین سرو و نوشیده شود.

رنگ اسموتی و شیک

هر چند در طرز تهیه انواع اسموتی و انواع شیک، از میوه‌ها استفاده می‌شود ولی رنگ اسموتی‌ها معمولا به خاطر عدم استفاده از بستنی، شیر و خامه، شفاف‌تر و متنوع‌تر است. شیک‌ها رنگ‌های کمرنگ‌تری دارند و این به‌خاطر استفاده از محصولات لبنی سفید رنگ مثل شیر و بستنی در ترکیبات آنها است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طعم اسموتی و شیک

 

تفاوت طعم اسموتی و شیک

 

از لحاظ طعم، اسموتی‌ها و شیک‌ها، بسته به موادی که در طرز تهیه آنها به کار می‌رود، طعم متفاوتی دارند، اما طعم خالص میوه‌ و سبزیجات را می‌توانید با خوردن اسموتی‌ها تجربه کنید. در حالی که شیک‌ها معمولا طعم وانیل، شکلات، بستنی، شیر و … را هم در خود دارند.

سوالات متداول

برای ورزشکاران، اسموتی بهتر است یا میلک شیک؟

ورزشکارانی که رژیم لاغری دارند، بهتر است قبل از شروع ورزش، اسموتی بنوشند. اما ورزشکارانی که در حال عضله‌سازی هستند و به پروتئین بیشتری نیاز دارند، می‌توانند پودر پروتئین را در شیک یا میلک شیک خود حل کرده و آن را میل کنند.

کالری شیک بیشتر است یا اسموتی؟

یک تفاوت اسموتی و شیک که بسیار مهم است، تفاوت در میزان کالری آنها است. کالری شیک‌ها به خاطر استفاده از شیر، بستنی و خامه، بیشتر از اسموتی است.

کالابرگ الکترونیک