لیست بهترین غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی نوزاد + مقدار مجاز مصرف

لیست بهترین غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی نوزاد + مقدار مجاز مصرف


15 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای کمکی بعد از ۶ ماهگی

بهترین غذاهای کمکی برای نوزادان از شش ماهگی کدام غذاها و میوه‌ها هستند؟ اصلا کودک شش ماهه چی بخوره؟ نوزادان از شش ماهگی علاوه بر شیر مادر،‌ می‌توانند غذاهای کمکی نرم مثل انواع پوره، حریره، برخی میوه‌های رنده شده و … را در برنامه غذایی‌شان قرار دهند. اما قرار دادن این غذاهای کمکی در رژیم غذایی کودک از ماه ششم تا یازدهم، اصولی دارد که باید حتما به آن‌ها توجه کنید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به لیست غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی کودک تا ۱۲ ماهگی و مقدار و روش صحیح دادن غذای کمکی به نوزاد شش ماه به بالا را به شما خواهیم گفت.

فواید غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی برای کودک

فواید غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی

در کودکان شش ماه به بالا، خوردن غذاهای کمکی علاوه بر شیر مادر و شیر خشک می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها را برآورده کند. یعنی تا ۶ ماهگی تنها رژیم غذایی کودک، تغذیه با شیر مادر را شامل می‌شود، اما بعد از ورود کودک به سن ۶ ماهگی، در کنار شیر مادر یا شیر خشک، غذاهای نیمه جامد و نرم، می‌توانند بدن کودک را برای خوردن غذاهای سفت‌تر آماده کنند.

این غذاها همچنین به رشد و وزن گرفتن کودکان هم کمک می‌کنند. اما شروع تغذیه کمکی کودک اصولی دارد و تعداد دفعات تغذیه کودک با غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی و نوع این غذاها بسیار مهم است تا کودک هم از این غذاها استقبال کند و هم برای سلامت فرزند دلبند شما، ضرر نداشته باشد. اما چه غذاهای کمکی به کودک شش ماهه بدهیم؟

۱- ماست

ماست برای نوزاد ۶ ماهه

به عنوان شروع غذای کمکی در ۵ ماهگی و ۶ ماهگی، می‌توانید ماست ساده را انتخاب کنید. ماست ساده پروبیوتیک سرشار از کلسیم است و می‌تواند به رشد و استحکام استخوان‌های کودکتان کمک کند. همچنین باکتری‌های روده را تنظیم خواهد کرد. ماست را می‌توانید با میوه‌های پوره شده مثل سیب به کودکتان بدهید. همچنین ماست حاوی ویتامین B است که برای سلامت بدن کودک نیاز است. ماست را خودتان در خانه می‌توانید به راحتی تهیه کنید. برای مطالعه طرز تهیه ماست خانگی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

انواع ماست را به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش هم خریداری کنید.

۲- فرنی ساده

فرنی ساده برای کودکان ۶ ماهه

در ۶ ماهگی و هفته اول ۷ ماهگی،‌ یعنی زمانی که می‌خواهید کودک را با غذاهای کمکی آشنا کنید، «فرنی ساده» بهترین گزینه است. فرنی با آرد برنج و شیر یا آب درست می‌شود و به همین خاطر بافت نرم و روانی دارد. همچنین طعم آن به شیر مادر نزدیک است. در ابتدا باید روز اول، به کودک به اندازه ۱ قاشق مرباخوری به کودکتان فرنی بدهید.

بعد به مرور، هر روز دفعات فرنی دادن را بیشتر کنید. تا پایان هفته اول، بنا به تقاضا و استقبال کودک، می‌توانید تعداد دفعات را به ۱۲ مرتبه برسانید. در عین حال، غذای غالب و اصلی باید همان شیر مادر بماند. به خاطر داشته باشید برای تهیه فرنی،‌ بهتر است از شیر خشک یا شیر مادر یا آب استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه فرنی  به چند روش می‌توانید روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

برای خرید آرد برنج می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۳- حریره بادام

حریره بادام برای نوزاد

«حریره بادام» هم مثل فرنی، بافت نرمی دارد و طعم آن برای نوزادان خوشایند است. در هفته دوم ماه هفتم می‌توانید به کودکتان حریره بادام بدهید. برای درست کردن حریره بادام، چند بادام شیرین را در آب جوش بیندازید و بعد از ورآمدن غشای روی مغز بادام، پوست آن‌ها را جدا کنید. بادام‌ها را با کمی شکر و آب سرد در مخلوط‌کن پوره کنید.

کمی آرد برنج را با شیر سرد (شیر خشک) حل کنید و به مایه حریره بادام اضافه کنید. این مواد را با هم مخلوط کنید تا غلیظ‌ شوند. به اندازه روزی یک قاشق از حریره بادام به کودک از شش ماهگی بدهید. به مرور میزان حریره را بیشتر کنید. برای مطالعه مراحل و جزییات طرز تهیه حریره بادام به چند روش می‌توانید روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی برنجک (بهاردونه) | شیرینی مخصوص عید مازندران

بادام و شیر را می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۴- سوپ ساده سبزیجات و مرغ یا گوشت

سوپ به عنوان غذای کمکی کودکان

بعد از دو هفته که به کودکتان فرنی و حریره بادام دادید، می‌توانید سوپ را هم در جدول غذایی کودک جای دهید. به مدت ۲ هفته می‌توانید به کودکتان سوپ بدهید اما همچنان تغذیه کودک با شیر مادر را به عنوان غذای اصلی ادامه بدهید. می‌توانید صبح و عصر، فرنی و حریره بدهید و برای ظهر یک قاشق مرباخوری سوپ به رژیم غذایی کودک شش ماه به بالا اضافه کنید. در ادامه میزان سوپ را بیشتر کنید. هر بار یک قاشق مرباخوری بیشتر سوپ به کودک بدهید.

برای درست کردن سوپ با گوشت یا مرغ، یک تکه گوشت بدون چربی یا سینه مرغ را بپزید و بعد کمی برنج و هویج به آن اضافه کنید. در نهایت همه مواد را له کنید. هر ۳ روز یکبار، سبزی‌های دیگر مثل جعفری، کلم بروکلی، کرفس، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، گشنیز و کدو حلوایی را به مواد سوپ اضافه کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه سوپ مرغ می‌توانید روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

شما می‌توانید برنج، گوشت گوساله و گوسفند و مرغ را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات تهیه سوپ به عنوان غذای کمکی کودکان شش ماه به بالا

  • در تهیه سوپ برای نوزادان در ۶ و ۷ ماهگی، از چاشنی‌هایی مثل ادویه‌ها، نمک، شکر و … استفاده نکنید.
  • سبزیجات را بعد از پخت گوشت اضافه کنید تا ویتامین‌های آن از بین نرود. می‌توانید سبزی‌ها را جداگانه بپزید و بعد به غذا بیفزایید.
  • سبزی‌هایی مثل اسفناج را تا یک سالگی، به کودکتان ندهید.
  • بافت سوپ باید کاملا نرم باشد تا در گلوی نوزاد گیر نکند. بهتر است با قاشق، مواد را له کنید ولی حالت آبکی داشته باشد.
  • از حبوبات در سوپ کودک استفاده نکنید.

۵- انواع پوره سبزیجات یا میوه

در لیست غذاهای کمکی بعد ۶ ماهگی نوزاد، افزودن میوه‌ها به جدول غذایی کودکان مهم است. میوه‌ها منبع مهمی از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند و باید برای راحتی خورد، به صورت رنده شده یا پوره شده استفاده شوند. چون کودکان در این سن برای جویدن میوه‌ها، دندان ندارند و ممکن است در گلویشان گیر کند.

بهترین میوه‌ها برای کودکان در شروع تغذیه با غذاهای کمکی، سیب، موز، گلابی و هلو است. حتما میوه‌ها را به خوبی بشویید و بعد آنها را رنده کنید. همچنین استفاده از سیب زمینی آبپز پوره شده در ترکیب با شیر خشک یا شیر مادر هم جزو بهترین پوره‌های مقوی برای کودکان شش ماه به بالا (از ۷ یا هشت ماهگی) است. برای مطالعه طرز تهیه انواع پوره مقوی برای نوزاد شش ماه به بالا روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

تغذیه کودک هشت ماهه باید شامل چه غذاهایی باشد؟

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم مناسب تغذیه کودک از شش تا پایان اوایل هشت ماهگی هستند. برای تغذیه کودک در پایان هشت ماهگی می‌توانید بلغورها را به سوپ کودک اضافه کنید. بلغورها سرشار از آهن و مواد مغذی هستند که می‌توانید به عنوان یکی از غذاهای کمکی از ۸ ماهگی نوزاد از آن‌ها استفاده کنید. بلغورها را می‌توانید به سوپ اضافه کنید یا جداگانه آن‌ها را با مقداری آب بپزید و به کودکتان بدهید. می‌توانید ۳ تا ۹ قاشق غذاخوری در ۲ تا ۳ وعده غذایی، به کودک هشت ماهه یا بزرگ‌تر خود، غلاتی مثل بلغور گندم و جو بدهید.

همچنین در این ماه دادن زرده تخم مرغ به کودک هم مجاز است. در روزهایی که به نوزاد زرده تخم مرغ می‌دهید ۳ تا ۵ قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام برای او کافی است. همچنین از پایان هشت ماهگی می‌توانید بعد از هر وعده غذایی به کودک آب جوشیده سرد بدهید.

برای خرید تخم مرغ، بلغور جو و بلغور گندم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

بهترین غذاها برای تغذیه کودک از ماه نهم و دهم

بهترین غذاها برای تغذیه کودک از ماه نهم و دهم

با افرایش سن و ورود به ۹ ماهگی، نوزاد مهارت غذا خوردن با دست را پیدا می‌کند و می‌تواند برای خوردن آب، خودش لیوان را در دست بگیرد. برای نوشیدن آن، حتما آب جوشیده سرد شده یا آب معدنی به کودک بدهید. آب را هم در لیوان‌های نشکن بریزید و به کودک بدهد. بهتر است در لیوان‌ها یا ظرف‌های لبه‌دار مخصوص کودکان، نوشیدنی یا غذای مایع نریزید چون ممکن است کودک برای گرفتن سینه مادر برای شیر خوردن، به مرور، با مشکل مواجه شود.
در بازه ۹ تا ۱۰ ماهگی نوزاد، به رژیم غذایی کودکتان غذاهایی نرم ولی کمی غلیظ‌تر اضافه کنید. برنج کته و حلیم گندم، گزینه‌های بسیار خوبی هستند چون نیازهای تغذیه‌ای فرزندتان را برآورده می‌کنند و برای سلامت بچه‌ها، حیاتی هستند. در این دو ماه علاوه بر برنامه غذایی ماه هشتم تولد، نان، ذرت پخته، ماکارونی با مرغ، رشته فرنگی و انواع حبوبات (به جز نخود و لپه) را به برنامه غذایی کودک خود اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۱۰ روش ساده و سریع برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک شده

برای مطالعه طرز تهیه این غذاها می‌توانید روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

برنج ایرانی، ماکارونی، گوشت گوسفند، گندم، گوشت چرخ کرده و نان را می‌توانید از افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری بخرید.

غذاهای کمکی در ماه دهم و یازدهم (تا قبل از یک سالگی)

در ماه دهم و یازدهم، به رژیم غذایی که تا ۱۰ ماهگی به کودک می‌دادید،‌ ادامه دهید فقط مقدار آن را کمی بیشتر کنید. به خاطر داشته باشید که بهتر است خودتان هم همراه کودکتان (در یک زمان) غذا بخورید تا به اشتهای کودک کمک کند ولی از دادن غذاهایی که خودتان می‌خورید و در آن‌ها از نمک، ادویه و چاشنی‌هایی مثل آبغوره، آبلیمو و … استفاده شده است، خودداری کنید.

می‌توانید جداگانه برای کودکتان کوفته قلقلی درست کنید یا ماکارونی را با کوفته قلقلی سرو کنید. فقط پرهیزهای غذایی کودک را در نظر داشته باشید. برای مطالعه طرز تهیه ماکارونی با کوفته قلقلی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

مقدار غذای کمکی برای کودک در ۶ ماهگی چقدر باید باشد؟

مقدار غذای کمکی برای کودک در ۶ ماهگی چقدر باید باشد؟

برای شروع تغذیه کودک شش ماه به بالا با غذاهای کمکی، مقدار غذا و دفعات غذا دادن به کودکان مهم است. هر غذا، میوه، سبزیجات یا غلاتی که می‌خواهید به رژیم غذایی کودک از شش ماهگی اضافه کنید، باید مقدار آن از ۱ قاشق مرباخوری یا چای‌خوری شروع شود. سپس در روزهای بعد، به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری یا مرباخوری دیگر اضافه شود. بعد از مدتی می‌توانید به جای قاشق مرباخوری، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از غذاهای کمی به کودکتان بدهید.

در مورد دفعات غذای کمکی هم به همین صورت ادامه بدهید. ابتدا ۱ بار در روز به کودک غذای کمکی بدهید و بعد دفعات را به ۳ تا ۴ بار می‌توانید افزایش دهید. یادتان باشد در این سن تا ۲ سالگی غذای اصلی کودک شیر مادر یا شیر خشک است و این غذاها صرفا جنبه کمکی دارند

در مورد ترتیب غذاهای کمکی هم نیازی به نگرانی نیست. می‌توانید با ترتیبی که خودتان دوست دارید، به کودکتان غذا بدهید. در مورد این موضوع نیازی به حساسیت نیست.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

چه غذاهایی نباید به نوزادان ۶ ماهه بدهیم؟

چه غذاهایی نباید به بچه‌‌های ۶ ماهه بدهیم؟

در مورد تغذیه کودکان ۶ ماهه، منع مصرف برخی مواد غذایی و خوراکی‌ها وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید. توجه داشته باشید در این سن، معده کودک و دستگاه گوارش نوزادان هنوز برای هضم برخی مواد غذایی آماده نیست. پس این غذاها و مواد غذایی را از رژیم کودکان حداقل تا زمان ۱ تا ۲ سالگی حذف کنید:

  • تخم مرغ کامل (زرده تخم مرغ بلامانع است)
  • شیر گاو (تا ۱ سالگی)
  • میگو
  • انواع حبوبات
  • مرکبات
  • انواع آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه
  • بادام زمینی
  • ادویه‌های معطر و نمک
  • توت فرنگی
  • فرآورده‌های گوشتی مثل کالباس و سوسیس
  • انواع شکلات
  • عسل
  • انواع تنقلات مثل چیپس و پفک

سوالات متداول درباره بهترین غذاهای کمکی بعد از شش ماهگی

سرلاک برای نوزاد ۶ ماهه

سرلاک برای نوزاد ۶ ماهه مفید است؟

بله. سرلاک را با شروع ۶ ماهگی می‌توانید به نوزادتان بدهید ولی قبل از ۴ ماهگی، اصلا سرلاک را به رژیم غذایی نوزاد اضافه نکنید. سرلاک بعد از ۶ ماهگی می‌تواند به رشد کودک و رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن کودک، کمک موثری کند چون از شش ماهگی به بعد شیر مادر یا شیر خشک به تنهایی نیاز کودک به غذا و سیر شدن را برطرف نمی‌کند.

انواع پوره برای کودک ۶ ماهه چیست؟

پوره‌های مختلف مثل حریره بادام، پوره میوه‌هایی مثل موز، هلو، سیب و گلابی، پوره لوبیا سبز، پوره سبزیجاتی مثل هویج، سیب زمینی، کرفس، نخود فرنگی و کلم بروکلی و نیز پوره گوشت یا مرغ می‌تواند برای تغذیه نوزاد از شش ماهگی به بعد مفید باشد.

برای تغذیه نوزاد شش ماهه کم وزن چی خوبه؟

می‌توانید در رژیم غذایی نوزاد شش ماهه، انواع پوره سیب زمینی، حریره بادام، فرنی و سرلاک قرار دهید تا به وزن گرفتن نوزاد کمک کند و در صورت لزوم با پزشک خود مشورت کنید.

خصوصیات غذای کمکی کودک از شش ماهگی به بالا شامل چه مواردی است؟

غذای کمکی کودک از شش ماهگی تا ۱ سالگی باید این شرایط را داشته باشد:
  • نرم و زودهضم باشد.
  • حجم آن کم و انرژی آن زیاد باشد.
  • تازه و بهداشتی باشد. در صورتی که از غذای کودک باقی ماند در جای خنک و در ظرف درب‌دار نگهداری شود.
کالابرگ الکترونیک