طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش و ته دیگ سیب زمینی لذیذ

طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش و ته دیگ سیب زمینی لذیذ


22 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش به روش مجلسی با ته دیگ سیب زمینی

ماکارونی با مرغ ریش ریش یک مدل طرز تهیه ماکارونی خوشمزه و مجلسی است. ماکارونی یکی از غذاهای متداول در رژیم غذاییِ نه تنها ما ایرانی‌ها، بلکه در سراسر دنیاست. برای تغذیه نوزادان بالا شش ماه هم ماکارونی با مرغ یک غذای سالم است. اگرچه خیلی‌ها ماکارونی را با گوشت چرخ کرده و یا ماکارونی و سویا درست می‌کنند. اما تهیه ماکارونی با مرغ هم طرفداران خودش را دارد و اتفاقا بسیار هم خوشمزه است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش را شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش ساده (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ بدون پوست و استخوان ۱ عدد کامل
پیاز ۲ عدد متوسط
ماکارونی ۱ بسته
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
هویج ۱ عدد متوسط
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل پاپریکا، فلفل قرمز و پودر آویشن به مقدار لازم

 

میزان کالری ماکارونی با مرغ: ۳۶۰ کیلوکالری (برای هر بار سرو)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ماکارونی با مرغ:۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش شده

طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش شده

در این روش پخت ماکارانی، به جای گوشت چرخ کرده از مرغ پخته ریش ریش شده، در ماکارونی استفاده می‌شود. این شیوه پخت ماکارونی، علاوه بر جدید بودن، بسیار لذیذ است و برای مهمانی‌های خودمانی هم می‌توانید از ماکارونی با مرغ ریش ریش استفاده کنید.

مرحله اول: مرغ را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش، مرغ را بشویید. نیازی به خرد کردن آن نیست. می‌توانید از قبل مرغ را با ادویه‌ها مرینیت کنید ولی اگر چنین کاری انجام نداده‌اید، می‌توانید با ادویه‌ها، بوی زهم مرغ را بگیرید. در یک قابلمه یکی از پیازها را خرد کنید و مقداری روغن اضافه کنید.

سینه مرغ را در قابلمه بیندازید و کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. رنگ مرغ که تغییر کرد مقداری فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را به مرغ اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا ادویه‌ها به خورد مرغ بروند.

برای خرید گوشت مرغ از جمله سینه مرغ، پیاز داغ منجمد، روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: سینه مرغ را بپزید

به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، روی مرغ، آب گرم بریزید و اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. شعله را کم کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ به آرامی بپزد و نرم شود. برای پخت مرغ به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید. سپس مرغ را بیرون بیاورید و با چنگال یا دست، آن را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مک اند چیز رستورانی بدون فر

مرحله سوم: پیاز و هویج را تفت دهید

در ادامه، یک پیاز دیگر را که کنار گذاشته بودید، پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. هویج را هم پوست بگیرید و نگینی یا خلالی نازک خرد کنید. در یک تابه، پیاز‌های خرد شده را بریزید و کمی روغن اضافه کنید. پیازهای خرد شده اضافه کنید تا سبک و طلایی شود. سپس هویج‌ها را اضافه کنید و تفت دهید. همین که هویج‌ها کمی تفت بخورند، کافی است. این کار هم به طعم و هم به حفظ شکل ظاهری آنها کمک می‌کند.

مرحله چهارم: مایه ماکارونی را آماده کنید

بعد از تفت دادن پیاز و هویج، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا رب گوجه فرنگی، از خامی بیفتد و رنگ باز کند. طرز تهیه رب گوجه را بلد هستید؟ مرغ‌های ریش ریش شده را اضافه کنید. سپس پودر فلفل قرمز، پودر فلفل پاپریکا و پودر آویشن را اضافه کنید.

در صورت دلخواه می‌توانید از کمی پودر سیر یا سیر تازه رنده شده هم استفاده کنید. به اندازه ۱/۴ لیوان آب جوش به تابه اضافه کنید و صبر کنید که روی شعله ملایم گاز آب به خورد سس ماکارونی برود و مایه ماکارونی غلیظ شود.

برای خرید پودر آویشن، پودر فلفل قرمز، پودر سیر و رب گوجه فرنگی می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: ماکارونی را بجوشانید

در یک قابلمه، به اندازه کافی و حدود نصف قابلمه (بسته به سایز قابلمه) آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. می‌توانید کمی زردچوبه، نمک به آب اضافه کنید (بهتر است روغن اضافه نکنید چون اضافه کردن روغن به آب ماکارونی باعث می‌شود که سس ماکارونی به خورد ماکارونی نرود).

در این فاصله، سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید. آنها را به صورت ورقه‌ای برش بزنید. بعد از جوشیدن آب، ماکارونی‌ها را بدون خرد کردن در قابلمه بریزید. بر اساس دستورالعمل روی ماکارونی، به اندازه ۷ تا ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید تا نرم شود.

انواع ماکارونی و اسپاگتی را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: ماکارونی را دم بگذارید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش، بعد از نرم شدن ماکارونی‌ها، آنها را آبکش کنید. اگر رشته‌های ماکارونی به هم چسبیده‌اند، آنها را زیر آب سرد جدا کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و کمی نمک بریزید. ورقه‌های سیب زمینی را کف قابلمه بچینید.

یک لایه ماکارونی آبکش شده در قابلمه بریزید و یک لایه مایه ماکارونی بریزید. دوباره یک لایه ماکارونی و یک لایه مایه ماکارونی بریزید. همه لایه‌ها را تکرار کنید تا مواد تمام شود، لایه آخر باید ماکارونی باشد. در آخر، درب قابلمه و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید و حرارت را کم کنید. ۴۰ دقیقه صبر کنید تا ماکارونی دم بکشد، نوش جان!

روش تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش و قارچ و پنیر پیتزا

طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش و قارچ و پنیر پیتزا

برای تهیه ماکارانی با مرغ ریش ریش و قارچ و پنیر پیتزا، باید در مواد سس ماکارونی، قارچ سرخ کرده بریزید. به میزان دلخواه (برای مواد بالا به اندازه ۲۰۰ گرم قارچ کافی است) قارچ را بشویید و اسلایسی خرد کنید. قارچ‌ها را در تابه با مقداری روغن یا کره داغ، سرخ کنید. به اندازه ۱ یا ۲ قاشق آبلیمو اضافه کنید تا رنگ قارچ‌ها سیاه نشود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۸ غذا با گوشت چرخ کرده و برنج لذیذ و مجلسی + فیلم

سپس این قارچ‌ها را به مایه ماکارونی اضافه کنید. زمان اضافه کردن پنیر پیتزا هم قبل از دم کردن ماکارونی است. بعد از اینکه ماکارونی و مایه آن را در قابلمه ریختید و روی حرارت گذاشتید، روی ماکارونی را به اندازه دلخواه پنیر پیتزا یا پنیر پارمسان بپاشید تا با حرارت بخار قابلمه، ذوب شوند. بعد از پخت، ماکارونی را هم بزنید تا پنیر به همه‌ قسمت‌های ماکارونی برسد.

برای خرید پنیر موزارلا، پنیر پارمسان، آبلیمو و قارچ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش و خامه

در این روش به جای رب گوجه فرنگی، از خامه در تهیه سس ماکارونی استفاده می‌شود. می‌توانید علاوه بر خامه، از کمی شیر هم استفاده کنید. میزان خامه برای اندازه‌هایی که در دستور پخت ماکارونی با مرغ ریش ریش به کار می‌برید، باید حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری باشد.

خامه و شیر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش

فوت و فن‌های طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش

  • در طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش می‌توانید از سبزیجات دیگر مثل نخودفرنگی، ذرت و فلفل دلمه‌ای هم استفاده کنید.
  • یک روش دیگر برای تهیه مایه ماکارونی با مرغ این است که سینه مرغ را به صورت مکعبی خرد کنید و در پیاز و سیر تفت دهید. وقتی مرغ تفت خورد و رنگ آن عوض شد ادویه‌ها را اضافه کنید. مرغ را با ادویه و نمک تفت دهید و سپس رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید. مواد را خوب با هم سرخ کنید تا طعم خامی رب گرفته شود. در این روش قارچ را هم جداگانه می‌توانید تفت دهید و بعد از آماده شدن مایه ماکارونی به آن اضافه کنید.
  • حتما از مرغ بدون استخوان استفاده کنید یا اگر ران در دسترس دارید، بعد از پخت، استخوان‌ها را جدا کنید.
  • می‌توانید برای گرفتن بوی زهم مرغ، از چند عدد برگ بو استفاده کنید.
  • برای مرحله دم کردن ماکارونی می‌توانید از ۱/۲ فنجان آب جوش استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ماکارونی خوب بخار کند و قرمز شود و هنگام سرو بافتی نرم و لطیف داشته باشد، راز قرمز شدن ماکارونی مجلسی همین است.
  •  برای خوش‌رنگ شدن مایه ماکارونی، می‌توانید به آن، کمی زعفران دم کرده اضافه کنید. این هم یکی از رازهای خوشمزه شدن ماکارونی است. زعفران را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ ماکارونی خوشمزه به روش نوستالژی

سوالات متداول

چند دقیقه طول می‌کشد که ماکارونی با مرغ ریش ریش دم بکشد؟

ماکارونی برای دم کشیدن به ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. در این مدت، حرارت باید روی حالت بسیار ملایم تنظیم شود.

در طرز تهیه ماکارونی با مرغ و پنیر، از چه پنیری استفاده کنیم؟

متداول‌ترین پنیر برای استفاده در ماکارونی، پنیر پارمسان است ولی می‌توانید از پنیر پیتزا یا موزارلا و حتی از پنیر خامه‌ای هم استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک