غذاهایی که سطح هورمون استروژن را در مردان افزایش می‌دهند

غذاهایی که سطح هورمون استروژن را در مردان افزایش می‌دهند


25 تیر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذاهای افزایش استروژن در مردان

غذاهایی که روزانه مصرف می کنید بر نحوه تولید هورمون استروژن بدن تأثیر دارد. مصرف غذاهای استروژن دار می تواند بر هورمون های بدن تأثیر بگذارد. خوردن بسیاری از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غذاهای موجب افزایش هورمون استروژن در بدن می شود. استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که به مقدار محدود در بدن مردان نیز وجود دارد. اما وجود استروژن زیاد در بدن مردان می تواند عوارض و مشکلاتی جدی را در مردان ایجاد کند. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با مواد غذایی که موجب افزایش استروژن در مردان می شود، آشنا شوید.

 

 

اهمیت استروژن در بدن

 

اهمیت استروژن در بدن

 

استروژن یک هورمون است که نقش مهمی بر عملکرد جنسی زنان و مردان دارد. از وظایف استروژن در مردان می توان به ضرورت آن برای باروری و عملکرد سیستم ایمنی بدن، سیستم عروقی، اعصاب و غدد عصبی و اسکلتی اشاره کرد. به طور کلی ۳ نوع استروژن وجود دارد که عبارت اند از استرون (E1)، استرادیول (E2) و استریول (E3). استرادیول فراوان ترین و فعال ترین نوع استروژن است که هم در بدن خانم ها و هم آقایان یافت می شود. هر چند که وجود هورمون استروژن برای سلامت بدن ضروری است، اما افزایش این هورمون در بدن می تواند موجب ایجاد بیماری های مزمن شود.

کمبود هورمون استروژن در بدن مردان درست همانند زیاد بودن آن مشکل آفرین است. استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون برای مردانی که بدن آن از این هورمون به مقدار لازم تولید نمی کند، ضروری است. از همین رو تعادل این هورمون در بدن اهمیت زیادی دارد. به هر حال پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب می تواند شما را از مصرف قرص افزایش استروژن و یا روش های کاهش استروژن مصون نگاه دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم بیماری دیابت نوع ۲ در زنان و مردان «

 

 

چه عواملی موجب افزایش استروژن در مردان می شود؟

 

چه عواملی موجب افزایش استروژن در مردان می شود؟

 

به طور معمول مصرف برخی از غذاها در کنار داشتن چربی اضافی بدن می تواند سطح استروژن بدن را افزایش دهد. بافت چربی موجب تولید استروژن در بدن می شود. مطالعات نشان می دهد که چاقی موجب افزایش سطح آروماتاز در بدن می شود. این آنزیم در تولید استروژن نقش مهمی دارد. افزایش سن موجب زیاد شدن آنزیم آروماتاز در بدن می شود. آروماتاز در بدن درست مثل یک کاتالیزور عمل می کند و در بدن تستوسترون را به استروژن و پروژسترون تبدیل می کند. درواقع هر چقدر سن در مردان بیشتر می شود، سطح هورمون تستوسترون کمتر می شود و استروژن افزایش پیدا می کند. حال اگر فرد چاق باشد، این تغییرات با سرعت بیشتری انجام می شود.

از طرف دیگر بافت چربی نیز حاوی آروماتاز است که در چربی بدن به استروژن تبدیل می شود. از همین رو افرادی که چربی بیشتری در بدن دارند، بدنشان استروژن بیشتری تولید می کند. مصرف مسکن‌ها و استروئیدهای آنابولیک نیز می تواند بر زیاد شدن سطح استروژن در بدن مردان تأثیر بگذارد.

حتما بخوانید  12 فایده مثبت ورزش در آب از بهبود خواب تا لاغری و کاهش وزن و ...

 

فیتواستروژن ها درواقع همان استروژن های گیاهی هستند که در غذاها وجود دارند. از طرف دیگر برخی از غذاها نیز حاوی استروژن حیوانی هستند. میزان استروژن در تخم مرغ و شیر بسیار زیاد است و از همین رو مصرف بیش از اندازه این غذاها می تواند بر افزایش استروژن در مردان تأثیر بگذارد. جالب است بدانید که افزایش استروژن در خانم ها نیز می تواند موجب ایجاد نفخ، حساس شدن پستان، ایجاد کیست در پستان، کاهش میل جنسی و بی نظمی در قاعدگی شود. توجه داشته باشید که گاهی عوامل ارثی، چاقی و بیماری های کبدی نیز موجب بروز افزایش استروژن در بدن می شوند.

 

 

عوارض استروژن در مردان

 

عوارض استروژن در مردان

 

استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که به مقدار کم در بدن مردان نیز وجود دارد. افزایش این هورمون موجب بروز علائم اختلالات هورمونی در مردان می شود و مشکلات متعددی را ایجاد می کند. از همین رو پیروی از یک رژیم غذایی ضد استروژن در مردان می تواند از افزایش این هورمون در بدن مردان جلوگیری کند. در ادامه به برخی از مهم ترین علائم اختلالات هورمونی در مردان که در نتیجه افزایش استروژن ایجاد می شود، اشاره شده است.

 

  • بزرگ شدن پستان
  • مشکلات جنسی و ناباروری
  • افزایش چربی شکم
  • احساس غم و ناامیدی
  • بزرگ شدن پروستات
  • احساس خستگی

 

 

غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

مطالعات نشان می دهد که مصرف برخی غذاها می تواند موجب افزایش استروژن در بدن شود. به طور معمول مصرف زیاد گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، شیرینی ها، لبنیات و غلات تصفیه شده موجب افزایش سطح استروژن می شود. پیروی از رژیم غذایی نامناسب می تواند موجب زیاد شدن سطح استروژن و بروز مشکلات دیگر در مردان شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ غذای لاکتوژنیک برای افزایش شیر مادر «

 

 

۱- دانه کتان، از غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

دانه کتان، از غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

دانه های کتان بذرهای کوچک طلایی و قهوه ای رنگی هستند که حاوی مقدار زیادی لیگنان می باشند. لیگنان یک ترکیب شیمیایی است که در بدن همانند فیتواستروژن ها عمل می کند. دانه های کتان تا ۸۰۰ برابر بیشتر نسبت به سایر غذاهای گیاهی حاوی لینگان هستند. دانه کتان از گیاهان حاوی استروژن بالا است و از همین رو مردان باید آن را با احتیاط مصرف کنند.

 

 

۲- سویا در لیست غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

سویا در لیست غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

سویا یک دانه سرشار از پروتئین و ویتامین های مختلف است که می تواند موجب افزایش سطح استروژن در بدن شود. فیتواستروژن های موجود در سویا می تواند فعالیتی مشابه با استروژن در بدن انجام دهد. مطالعات نشان می دهد افرادی که به مدت ۱۲ هفته از سویا مصرف می کنند، در مقایسه با گروه مکمل سطح استروژن بالاتری دارند. مصرف بیش از اندازه سویا موجب بروز علائم اختلالات هورمونی در مردان می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » نقش مهم تغذیه و سبک زندگی در مردان «

 

 

۳- میوه های خشک، از غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

میوه های خشک، از غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

میوه های خشک غنی از مواد غذایی و ویتامین های مختلف هستند. این میوه ها معمولاً فیتواستروژن های زیادی دارند. خرما، آلو خشک و زردآلو خشک منبع غنی فیتواستروژن هستند.

 

 

۴- دانه کنجد، افزایش دهنده استروژن در مردان

 

دانه کنجد، افزایش دهنده استروژن در مردان

 

دانه های کوچک کنجد با طعم ترد و عطر دلچسبی که دارند، حاوی مقدار زیادی فیتواستروژن هستند. مطالعات نشان می دهد که خوردن کنجد می تواند مقدار استروژن را در بدن افزایش دهد.

 

 

۵- سیر، افزایش دهنده استروژن در مردان

 

حتما بخوانید  لیست 26 تایی غذاهای گرم کننده رحم + غذاهای سرد کننده رحم

سیر، افزایش دهنده استروژن در مردان

 

سیر یک گیاه فوق العاده مفید برای طعم دادن به غذاها است. اما خوردن بیش از اندازه سیر می تواند سطح فیتواستروژن ها را در بدن مردان افزایش دهد.

 

 

۶- هلو، زیاد کننده استروژن در مردان

 

هلو، زیاد کننده استروژن در مردان

 

هلو یک میوه سرشار از فیتواستروژن است که می تواند سطح استروژن را در مردان افزایش دهد.

 

 

۷- گوشت و لبنیات؛ از غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

گوشت و لبنیات؛ از غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

همه غذاهای حیوانی حاوی استروژن هستند. فرآورده های لبنی همگی حاوی فیتواستروژن هستند. از طرف دیگر مصرف بیش از اندازه گوشت نیز می تواند سطح استروژن را در بدن افزایش دهد. از همین رو مردان باید از این غذاها به مقدار مناسب استفاده کنند.

 

 

۸- غلات، عامل افزایش دهنده استروژن در مردان

 

برخی از غلات حاوی مقدار زیادی فیتواستروژن هستند و از همین رو می توانند سطح استروژن را در بدن مردان افزایش دهند.

 

 

۹-  الکل؛ عامل افزایش استروژن در مردان

 

مصرف بیش از اندازه الکل می تواند موجب بروز علائم اختلالات هورمونی در مردان شود. خوردن الکل منجر به کاهش تستوسترون و افزایش استروژن می شود.

 

 

۱۰- حبوبات، از غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

حبوبات، از غذاهای افزایش استروژن در مردان

 

حبوباتی مثل عدس، بادام زمینی و نخود خواص زیادی برای سلامتی دارند. این حبوبات حاوی مقادیر زیادی پروتئین و فیتواستروژن هستند. فیتواستروژن هایی مثل ایزوفلاون که در لوبیا وجود دارند، موجب افزایش استروژن در مردان می شود

 

 

۱۱- عرق رازیانه، عامل افزایش این هورمون در مردان

 

عرق رازیانه، عامل افزایش این هورمون در مردان

 

رازیانه از عرقیات حاوی استروژن است که مصرف آن برای مردان مناسب نیست و می تواند سطح استروژن را در بدن افزایش دهد. ترکیبات موجود در این گیاه می تواند موجب کاهش توان باروری در مردان شود و سطح هورمون های جنسی را نامتعادل کند. هر چند که رازیانه برای درمان کمبود استروژن در زنان مفید است، اما بهتر است توسط آقایان مصرف نشود.

 

 

روش های کاهش استروژن در بدن مردان

 

زیاد شدن هورمون استروژن در بدن مردان و زنان خطرناک است و می تواند موجب بروز مشکلاتی جدی در سلامت شود. شناخت علائم افزایش استروژن در زنان و مردان می تواند به شما کمک کند که هر چه زودتر از بروز مشکلات جلوگیری کنید. مصرف گرده زنبور عسل، توت ها، مرکبات، انجیر، انگور، هندوانه، گل کلم، ذرت، لوبیا سبز، پیاز، تربچه و کدو می تواند به کنترل استروژن در بدن کمک کند. به علاوه در برخی از مواقع استفاده از قرص کاهش استروژن می تواند به رفع علائم افزایش استروژن در بدن کمک کند. برای مصرف بهترین قرص استروژن باید با دکتر متخصص مشورت کنید. مطالعات انجام شده روی زیره و استروژن نیز نشان می دهد که مصرف زیره می تواند سطح استروژن در بدن را کاهش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » عوامل موثر بر پوکی استخوان در زنان و مردان «

 

 

میزان نرمال استروژن در مردان

 

میزان نرمال استروژن در مردان

 

استرادیول نوعی استروژن است که هم در بدن مردان و هم زنان تولید می شود. محل ترشح استروژن در مردان و زنان توسط هورمون های جنسی انجام می شود. مقدار نرمال استروژن در مردان باید کمتر از ۴۰ باشد.

 

 

جمع بندی نهایی

 

هر چند که استروژن یک هورمون مهم در بدن مردان است، اما افزایش بیش از اندازه این هورمون می تواند موجب بروز مشکلاتی جدی در بدن شود. خوردن برخی غذاها می تواند سطح فیتواستروژن ها را در بدن افزایش دهد. بنابراین با شناخت این که چه غذاهایی استروژن را کم می کند می توانید به تعادل هورمون استروژن در بدن کمک کنید.

 

 

منابع: healthline، healthline، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک