طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی لذیذ و خوشمزه به روش رستورانی

طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی لذیذ و خوشمزه به روش رستورانی


26 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی لذیذ و خوشمزه به روش رستورانی
فهرست محتوا نمایش

خوراک مرغ فرانسوی یک غذای خوشمزه و لذیذ با مرغ و مخلفاتی مثل خامه و قارچ است. طرز تهیه غذاهای فرانسوی ساده و آسان است. با این حال، عطر و بوی دلپذیر و بافت لطیف و آبداری دارند که به مذاق ایرانی‌ها هم خوش می‌آید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ فرانسوی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
قارچ (اسلایسی خرد شده) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه ساده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب مرغ نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
فلفل دلمه نگینی خرد شده ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد متوسط
سس سفید ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
سینه مرغ (متوسط) ۳ عدد سینه کامل (یا ۶ تکه نصف سینه)
آبلیمو یا آب لیموترش تازه ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
تخم گشنیز آسیاب شده به مقدار لازم
کره یا روغن مایع برای چرب کردن ظرف

 

مدت زمان لازم برای مزه‌دار کردن مرغ: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت مرغ در یخچال: ۲ ساعت

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی سس: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت مرغ در فر: یک تا یک و نیم ساعت

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم خوراک مرغ فرانسوی: حدود ۲۲۶ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی

مراحل طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی

مراحل طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی دنبال کنید و از نوش جان کردن این غذا لذت ببرید.

مرحله اول: مرغ را بشویید و خشک کنید

ابتدا باید قطعات سینه مرغ بدون پوست را به‌ خوبی بشویید و با استفاده از حوله کاغذی کاملا خشک کنید.

برای خرید گوشت مرغ و سینه مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: مرغ را مزه‌دار کنید

قانون کلی در طرز تهیه غذاهای فرانسوی با مرغ این است که پیش از انجام هر کار دیگری باید قطعات مرغ را مزه‌دار کنید. برای طعم دار کردن مرغ لازم است آن را با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، تخم گشنیز آسیاب شده و دیگر ادویه‌های دلخواه آغشته کنید.

برای خرید نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: پیاز را خرد کنید

حالا، پیاز را به‌ صورت نگینی خرد کنید و روی مرغ آغشته به ادویه بریزید. پیشنهاد می‌کنیم با کمک دست برای مدت چند دقیقه این ترکیب را به آرامی ماساژ دهید تا همه مواد به خورد مرغ بروند و بوی زهم مرغ گرفته شود. این یکی از ساده‌ترین روش‌های گرفتن بوی زهم مرغ است. برای این‌که دست‌تان بوی مرغ و رنگ زردچوبه نگیرد حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

مرحله چهارم: مرغ را در یخچال قرار دهید

اکنون وقت آن است که روی ظرف حاوی مرغ، ادویه و پیاز را با سلفون یا درب ظرف بپوشانید و آن را برای مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا مزه‌دار شود.

حتما بخوانید  بهترین روش های پاک کردن و رگ گیری میگو

مرحله پنجم: قارچ و فلفل دلمه‌ای را خرد کنید

در این مرحله از طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی نوبت به خرد کردن قارچ و فلفل دلمه‌ای می‌رسد. پیش از این در فهرست مواد لازم گفتیم که فلفل دلمه‌ای را باید نگینی خرد کنید. اما درباره قارچ چنین نیست و بهتر است آن را به‌صورت اسلایسی درآورید.

برای خرید قارچ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: مایه خوراک مرغ فرانسوی را آماده کنید

اکنون زمان آن است که مراحل آماده‌سازی مایه خوراک را آغاز کنید. برای این منظور، لازم است قارچ‌ و فلفل دلمه‌ای خرد شده را همراه با آب مرغ (یا استاک مرغ) و سس سفید یا همان سس بشامل در قابلمه مناسبی بریزید. سپس، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

این ترکیب را به‌خوبی هم بزنید و صبر کنید تا عطر فلفل دلمه‌ای به مشام‌تان برسد و همچنین، اجازه دهید مایه سس غلیظ شود. توجه داشته باشید، در این‌جا فرض بر این است که شما از قبل مقداری آب مرغ یا استاک مرغ آماده دارید. برای آشنایی با طرز تهیه سس سفید (سس بشامل) روی لینک مطلب کلیک کنید.

مرحله هفتم: مرغ را از یخچال خارج کنید

پس از گذشت یکی دو ساعت، وقت آن است که مرغ مزه‌دار شده را از یخچال خارج کنید. سپس، با استفاده از مقداری کره یا روغن کف ظرف مناسب فر را کاملا چرب کنید.

برای خرید کره و روغن مایع می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: مایه خوراک را به مرغ اضافه کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا وقت آن است که قطعات مرغ را در ظرف چرب شده بچینید. سپس، مایه خوراک را روی مرغ مزه‌دار شده بریزید تا کاملا آغشته شود. با انجام این کار، از خوش عطر و طعم شدن مرغ در طول پخت مطمئن می‌شوید.

مرحله نهم: فر را گرم کنید

دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و مدتی منتظر بمانید تا کاملا گرم شود.

مرحله دهم: مرغ را داخل فر بگذارید

پس از آن‌که از گرم بودن فضای داخلی فر مطمئن شدید، ظرف حاوی مرغ و مایه خوراک را در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از انجام این کار، بین ۱ تا ۱ و نیم ساعت منتظر بمانید تا مرغ کاملا بپزد و طعم باقی مواد به خوردش برود. در طول پخت، چند بار به مرغ سر بزنید و مراقب باشید خشک نشود و نسوزد.

مرحله یازدهم: سس خامه و لیمو را آماده کنید

پس از گذشت مدت زمان مورد نظر و اطمینان از پختن مرغ، نوبت به آماده کردن سس خامه و لیمو می‌رسد. برای این منظور، لازم است خامه را در ظرف مناسبی بریزید، آب لیموترش تازه را به آن اضافه کنید و این مواد را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. سپس، آن را برای مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید.

برای خرید خامه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوازدهم: سس خامه را به مایه خوراک اضافه کنید

حالا که تقریبا به مراحل پایانی طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی رسیده‌اید باید ظرف حاوی مرغ و مایه خوراک را از فر بیرون بیاورید. سپس، مایه موجود در ظرف را روی سس خامه و لیمو بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

مرحله سیزدهم: سس خوراک را گرم کنید

پس از اضافه کردن سس خامه و لیمو به مایه خوراک، لازم است آن را گرم کنید تا آماده افزودن به مرغ شود. برای این منظور، باید قابلمه حاوی سس را روی حرارت ملایم قرار دهید و مراقب باشید به‌هیچ عنوان نجوشد. پس، لازم است بالا سرش باشید و آن را دائما هم بزنید.

در غیر این صورت، مایه‌ ته می‌گیرد و خامه آن به‌جوش می‌آید. توجه داشته باشید، این سس فقط باید به اندازه‌ای گرم شود که بتوانید آن را روی مرغ بریزید و از دمای مناسبش لذت ببرید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آش کلم برگ تبریزی | فوت و فن آش کلم برگ شهرهای مختلف

مرحله چهاردهم: خوراک مرغ فرانسوی را سرو کنید

در نهایت، وقت آن است که قطعات مرغ را در ظرف زیبایی بچینید و روی آن را با این سس گرم و دلچسب بپوشانید. در صورت تمایل، می‌توانید خوراک مرغ فرانسوی را با قطعات قارچ تفت داده شده، جعفری ساطوری، برش‌های نازک لیموترش، سبزیجات مختلف تزیین کرده و همراه با انواع پاستا، برنج کته یا چلو یا سیب زمینی سرخ کرده نوش جان کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی

  • در صورت تمایل، برای درست کردن این خوراک مرغ می‌توانید پیاز را رنده کنید.
  • در صورت تمایل، به‌جای سینه می‌توانید از مغز ران مرغ استفاده کنید.
  • اگر آب مرغ آماده در فریزر ندارید می‌توانید از ترکیب عصاره مرغ حل شده با آب سرد یا شیر استفاده کنید. برای خرید عصاره مرغ و شیر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری پنیر پیتزای رنده شده یا پنیر پارمسان هم روی خوراک مرغ فرانسوی بریزید. برای خرید پنیر پیتزا و پنیر پارمسان می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • بسته به ذائقه و در صورت تمایل می‌توانید این غذا را با استفاده از گوشت بلدرچین، اردک، کبک یا مرغابی هم درست کنید. برای خرید گوشت سایر پرندگان می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک مرغ با شیر به روش رستورانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خوراک مرغ فرانسوی

فوت و فن‌های طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی

چرا خوراک مرغ فرانسوی من بوی زهم می‌دهد؟

دلیلش این است که احتمالا در ابتدای کار، مرغ را به‌دقت شست‌وشو نداده یا به‌خوبی مزه‌دار نکرده‌اید. در ضمن، لازم است از تازه بودن مرغ هم مطمئن شوید. ویژگی‌های مرغ تازه و سالم را می‌دانید؟

تخفیفات لبنیات افق کوروش

چرا سس خوراک مرغ فرانسوی من بریده شد؟

اصلی‌ترین دلیل بریده شدن سس‌ حاوی خامه این است که بیش از اندازه گرمش کرده و اجازه داده‌اید که بجوشد. البته، پیش از هر چیز باید از سلامت خامه و تازه بودن آن هم مطمئن شوید.

برای خوش عطرتر شدن خوراک مرغ فرانسوی چه باید کرد؟

بسته به ذائقه، در کنار باقی مواد می‌توانید یکی دو شاخه رزماری تازه یا مقداری برگ بو به مایه خوراک اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام سرو غذا، شاخه رزماری و قطعات برگ بو را از سس خارج کنید. در ضمن، برای بیش‌تر کردن عطر و بوی این غذا می‌توانید از پودر سیر و پودر آویشن هم استفاده کنید.

آیا می‌توانیم این غذا را با گوشت چرخ کرده درست کنیم؟

بله. درست کردن این غذای فرانسوی با گوشت چرخ کرده (به صورت کوفته قلقلی) هم امکان‌پذیر است.

 

محصولات مرتبط