طرز تهیه بستنی لواشکی به ۲ روش یخی و لایه ای با طعم بازاری

طرز تهیه بستنی لواشکی به ۲ روش یخی و لایه ای با طعم بازاری


31 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بستنی لواشکی به ۲ روش یخی و لایه ای با طعم بازاری

بستنی لواشکی یکی از انواع بستنی‌ پرطرفدار بازاری است که معمولا به صورت بستنی یخی تهیه می‌شود. حتی برخی مواقع لایه‌های لواشک میوه‌ای به شکل بستنی برش داده می‌شوند و با عنوان بستنی لواشکی می‌توانید در فروشگاه‌ها ببینید. شما به راحتی می‌توانید بستنی لواشکی را در خانه با مواد ساده‌ای درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی به طرز تهیه ۲ مدل بستنی لواشکی خوشمزه ترش و ملس در خانه می‌پردازیم و فوت‌ و فن‌های تهیه آن‌ها را به شما یاد می‌دهیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

طرز تهیه بستنی لواشکی

 

طرز تهیه بستنی لواشکی

 

زمان آماده سازی و تهیه بستنی یخی لواشکی: ۴ ساعت

مواد لازم برای تهیه بستنی یخی لواشکی

• زردآلو: ۳ عدد
• آلبالو ترش: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• رب ترشک: ۱/۲ قاشق غذاخوری
• سرکه: ۱/۲ قاشق غذاخوری
• عسل: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه بستنی لواشکی

برای درست کردن بستنی لواشکی، ابتدا باید میوه‌ها را بشویید و بعد با مقداری آب بپزید. عصاره میوه‌ها را از صافی رد کنید و بقیه مواد را به مایه بستنی بیفزایید. در آخر مایه به دست آمده را در قالب بریزید و به مدت ۴ ساعت در فریزر بگذارید تا یخ بزند.

مرحله اول: میوه‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی لواشکی، زردآلو و آلبالو‌ها را بشویید. می‌توانید قبل از پخت هسته میوه‌ها را جدا کنید ولی جدا کردن هسته‌های میوه بعد از پخت، راحت‌تر است. در یک قابلمه مناسب، یک لیوان آب بریزید و میوه‌ها را در آن بریزید. درب قابلمه را بگذارید و روی حرارت قرار دهید تا نرم شوند.

مرحله دوم: مایه بستنی را از صافی رد کنید

بعد از نرم شدن میوه‌ها، رب ترشک را به مواد اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا رب به خورد میوه‌ها برود. سپس شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید مایه لواشک کمی از دما بیفتد. میوه‌های ترش پخته شده را از یک صافی، رد کنید. مواد را روی صافی به خوبی بفشارید تا گوشت، هسته و پوست میوه در صافی بماند و یک مایه یکدست داشته باشید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ (بامیه عسلی) به روش قنادی

مرحله سوم: مایه بستنی لواشکی را در قالب بریزید

در این مرحله، به مایه به دست آمده، سرکه و کمی عسل اضافه کنید. مواد بستنی را هم بزنید و بچشید تا طعم دلخواهتان را بگیرد. سپس مایه بستنی را در قالب مخصوص بستنی یخی بریزید و داخل هر قسمت یک چوب بستنی قرار دهید. مایه بستنی را در فریزر قرار دهید و چند ساعت صبر کنید تا کاملا یخ بزند. حدود ۴ ساعت زمان کافی است.

مرحله چهارم: بستنی لواشکی را سرو کنید

در آخرین مرحله از بستنی لواشکی، وقتی بستنی کاملا یخ زد، قالب را از فریزر خارج کنید. برای ۲ تا ۳ دقیقه قالب را در دمای محیط قرار دهید تا بستنی‌ها راحت از قالب بیرون بیایند. با فشار زیاد آن‌ها را خارج نکنید چون ممکن است چوب از بستنی جدا شود. سپس می‌توانید آن‌ها را میل کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک آلبالو در فر و زیر آفتاب

 

طرز تهیه بستنی لواشکی چند لایه

طرز تهیه بستنی لواشکی چند لایه

 

زمان تهیه و آماده شدن بستنی لواشکی چند لایه: ۵ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه بستنی لواشکی یخی ترش

• رب انار: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• زردآلو: ۵۰۰ گرم
• کیوی: ۵۰۰ گرم
• شکر یا عسل: به میزان دلخواه
• سرکه: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه بستنی لواشکی چند لایه

برای درست کردن بستنی لواشکی با لایه‌های مختلف، ابتدا باید هر لایه را به طور جداگانه آماده کنید و در قالب بریزید. بعد از اضافه کردن هر لایه باید قالب حداقل به مدت ۱ ساعت در فریزر بماند تا خودش را بگیرد. سپس لایه بعدی را اضافه کنید. وقتی همه لایه‌ها تمام شدند و یخ زدند، قالب را از فریزر بیرون آورده و بستنی لواشکی را سرو کنید.

مرحله اول: زردآلوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی یخی لواشکی به روش لایه لایه و رنگی، ابتدا باید مواد اصلی را آماده کنید. زردآلوها و کیو‌ی‌ها را بشویید. چوب زردآلوها و پوست کیو‌ی‌ها را جدا کنید. رب انار را در یک لیوان با مقدار کمی آب (به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری) ترکیب کنید و هم بزنید تا رقیق شود. اگر رب انارتان رقیق است، نیازی به اضافه کردن آب نیست.

مرحله دوم: زردآلوها و کیوی‌ها را بپزید

در دو قابلمه جدا، مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید. در یک قابلمه کیوی‌ها را بریزید و به قابلمه دیگر زردآلوهای شسته‌ شده را اضافه کنید. درب قابلمه‌ها را بگذارید و صبر کنید تا میوه‌ها به صورت جداگانه بپزند و کاملا نرم شوند. همچنین باید آب اضافی خود را از دست بدهند و تبدیل به یک مایه تقریبا غلیظ شوند.

مرحله سوم: زردآلوها را از صافی رد کنید و در قالب بریزید

در این مرحله از طرز تهیه بستنی لواشکی، زردآلوها که پخته شدند، از صافی رد کنید. هسته، پوست و گوشت زردآلو باید روی صافی بماند. آن‌ها را کاملا فشار دهید تا عصاره‌شان خارج شود. عصاره را بچشید و در صورت تمایل، به آن کمی عسل یا سرکه اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان نزدیک شود. عصاره به دست آمده را در قالب یا لیوان‌های یک بار مصرف بریزید. این لایه اول لواشک یخی است. داخل قالب‌ها را چوب بستنی بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا اوماج مجلسی اردبیل مرحله به مرحله

مرحله چهارم: عصاره کیوی را اضافه کنید

در این مرحله، قالب‌هایی که کف آن‌ها را عصاره زردآلو ریخته‌اید، در فریزر بگذارید تا یخ بزنند. در این فاصله، کیوی‌هایی را که پخته بودید، از صافی رد کنید. این عصاره هم باید یکدست باشد. عصاره کیوی‌ها را هم بچشید و در صورت تمایل چاشنی‌های دلخواه به آن اضافه کنید. صبر کنید تا لایه اول بستنی لواشکی کمی یخ بزند و خودش را بگیرد. سپس لایه دوم را به قالب‌ها اضافه کنید. دوباره قالب را به فریزر برگردانید.

مرحله پنجم: رب انار را اضافه کنید

برای آخرین لایه، رب انار رقیق را به قالب اضافه کنید. این لایه را هم اجازه دهید کاملا یخ بزند. وقتی هر سه لایه خود را گرفتند، قالب را از یخچال بیرون بیاورید. کمی قالب را زیر آب گرم بگیرید تا بستنی‌ها جدا شوند. سپس بستنی لواشکی چند لایه را سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه بستنی لواشکی

 

فوت و فن های طرز تهیه بستنی لواشکی

 

*میزان ترش یا شیرین بودن بستنی لواشکی کاملا به طبع و سلیقه شما بستگی دارد. برای شیرینی و ملسی بیشتر، مقدار شکر یا عسل را بیشتر در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از میوه‌های شیرین‌تر استفاده کنید.

*اگر می‌خواهید بستنی‌ لواشکی یخی ترش شود، علاوه بر استفاده از میوه‌های ترش تازه، از شیرین‌کننده‌های کمتری در طرز تهیه بستنی لواشکی استفاده کنید.

*بستنی لواشکی را می‌توانید با انواع میوه‌های ترش یا ترکیب آن‌ها با هم درست کنید. میزان به کار بردن و نسبت استفاده از این میوه‌ها هم کاملا اختیاری است.

*بعد از اینکه بستنی لواشکی شما آماده شد، می‌توانید روی آن را سس یا رب آلبالو، رب انار یا سس ترشک بریزید تا کل سطح آن را بپوشاند. سپس بستنی‌ها را به صورت ایستاده در فریزر قرار دهید تا روکش آن هم یخ بزند. در انتها بستنی لواشکی با روکش سس ترش را سرو کنید.

*اگر قالب‌های بستنی در دسترس ندارید می‌توانید به جای آن از لیوان‌های پلاستیکی استفاده کنید و هنگام جدا کردن بستنی یخی، آن‌ها را زیر آب گرم قرار دهید.

 

سوالات متداول

 

ماده اصلی بستنی لواشکی چیست؟

 

معمولا برای طرز تهیه بستنی لواشکی از میوه‌های ترش به تنهایی یا به صورت ترکیب شده با هم استفاده می‌شود. در صورت تمایل هم از چاشنی‌های ترش یا ملس در تهیه آن استفاده کنید.

 

به عنوان روکش بستنی لواشکی از چه موادی استفاده کنیم؟

 

انواع سس‌های ترش مثل سس یا رب انار، سس تمبر هندی، سس یا رب آلبالو، سس ترشک و … را می‌توانید به عنوان روکش بستنی لواشکی به کار ببرید.

 

کالابرگ الکترونیک