طرز تهیه رب آلبالو مرحله به مرحله

طرز تهیه رب آلبالو مرحله به مرحله


6 مهر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رب آلبالو

در فصل تابستان که آلبالو به راحتی در دسترس است می توانید رب آلبالو را خودتان به روش طبیعی و سالم در خانه درست کنید. البته اگر هم از قبل آلبالو را تهیه و فریز کرده اید، می توانید از آن ها برای طرز تهیه رب آلبالو استفاده کنید. رب آلبالو مانند دیگر رب ها، یک چاشنی عالی برای تهیه انواع غذا ها مخصوصا غذا های شمالی است که طعم ترش دارند. در ضمن می توانید از رب آلبالو به عنوان ترشک هم استفاده کنید. در این صورت کافی است نمک رب آلبالو را بیشتر در نظر بگیرید. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش به طرز تهیه رب آلبالو خانگی خوشمزه به صورت مرحله به مرحله و فوت و فن های کاربردی درست کردن آن می پردازیم.

 

فوت و فن های طرز تهیه رب آلبالو

 

فوت و فن های طرز تهیه رب آلبالو

 

  • برای تهیه رب آلبالو، می توانید از آب آلبالوی طبیعی، آلبالو تازه یا فریز شده استفاده کنید. آلبالو هایی را که برای تهیه رب استفاده می کنید، از انواع بدون لک و سالم انتخاب کنید.

 

  • در هنگام پخت رب آلبالو، باید حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا رب به آرامی بپزد. اگر آلبالو ها سفت هستند، ممکن است زمان پخت رب آلبالو به حدود ۲ ساعت هم برسد.

 

  • کف روی رب آلبالو را در ابتدای جوشیدن بگیرید تا رنگ آن شفاف شود.

 

  • رب آلبالو را در هنگام پخت، باید مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

 

  • هنگام درست کردن رب آلبالو، در ظرف را روی آن نگذارید تا رنگ رب تیره نشود. البته اگر از آلبالو های محلی استفاده می کنید، احتمال تیره شدن رب آن نیز وجود دارد. چون آلبالو های محلی در حالت عادی رنگ تیره تری دارند.

 

  • میزان نمک مورد استفاده در طرز تهیه رب آلبالو به ذائقه خودتان و میزان ترشی آلبالو ها بستگی دارد. می توانید مقدار آن را بیشتر یا کمتر در نظر بگیرید.

 

 

نکاتی درباره نگهداری از رب آلبالو

 

  • برای نگهداری طولانی مدت از رب آلبالو آن را در ظرف دربسته یا پلاستیک های زیپ کیپ بریزید و در فریزر قرار دهید.

 

  • رب را حتما در بطری های شیشه ای خشک و استرلیزه بریزید تا کپک نزند. رب ها را دور از مجاور نور خورشید و در دمای حداکثر ۲۵ درجه سانتی گراد نگه دارید. بعد از هر بار مصرف هم در آن را محکم ببندید. سعی کنید بطری های شیشه ای را در سایز کوچک استفاده کنید تا زود تمام شود و زیاد باز و بسته نشود تا از ایجاد کپک جلوگیری به عمل آید.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه و گوشت به روش رستورانی

 

  • برای ماندگاری بیشتر رب آلبالو، بعد از این که رب را در بطری ریخنید، یک شب تا صبح آن ها را به صورت وارونه قرار دهید تا هوای اضافی آن ها خارج شود. سپس بطری رب را در بخچال بگذارید.

 

  • اگر تا زمان استفاده نمی خواهید بطری رب را در یخچال قرار دهید، بعد از این که رب ها را در بطری ریختید، در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. سپس بطری ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در قابلمه بگذارید تا حالت کنسروی پیدا کند و ماندگاری آن بیشتر شود.

 

  • رب آلبالو را برای یک سال می توانید در فریزر نگه دارید. البته به مرور زمان طعم رب تغییر خواهد کرد و کیفیت اولیه را نخواهد داشت.

 

 

بیشتر بخوانید « چگونه شربت آلبالو خوشرنگ در منزل درست کنیم 

 

 

طرز تهیه رب آلبالو

 

طرز تهیه رب آلبالو

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۲ ساعت

 

مواد لازم

 

آلبالو تازه: ۳ کیلوگرم

نمک: ۱ قاشق غذاخوری (سر صاف)

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: آلبالو ها را بشویید و بپزید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه رب آلبالو، ساقه و برگ آلبالو ها را جدا کنید. آن ها را در یک صافی بریزید و به خوبی بشویید. سپس آلبالو های شسته شده را در یک قابلمه بزرگ بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. به اندازه نصف لیوان آب به آلبالو ها اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید آلبالو ها بپزند و کاملا نرم شوند. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سرد شوند.

 

 

مرحله دوم: آلبالو ها را در آبکش بریزید

 

وقتی آلبالو ها کاملا پختند و نرم شدند، آب آن ها هم خارج می شود. روی یک قابلمه را صافی ریز قرار دهید و آلبالو های پخته شده را در آن بریزید. آلبالو ها را با دست چنگ بزنید تا پوست و هسته آن ها داخل صافی بماند و گوشت و آب آلبالو از صافی رد شود. تفاله آلبالو ها را کاملا با دست فشار دهید تا همه آب آن ها خارج شود.

 

 

مرحله سوم: عصاره آلبالو را بجوشانید

 

قابلمه ای را که آب آلبالو در آن است، روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب آلبالو جوش آمد، روی عصاره آلبالو کف ایجاد می شود. کف ها را با قاشق بردارید و دور بریزید. این کار باعث شفاف شدن رب آلبالو می شود. حرارت را روی حالت خیلی ملایم تنظیم کنید. نمک را در این مرحله از طرز تهیه رب آلبالو اضافه کنید. در مدت زمان پخت رب، مدام رب را به هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود. وقتی رب آلبالو به غلظت دلخواه رسید، نمک آن را بچشید و اگر لازم بود، میزان نمک را بیشتر کنید.

 

 

مرحله چهارم: رب آلبالو را در بطری بریزید

 

شعله را خاموش کنید و ظرف را کنار بگذارید تا رب کاملا خنک شود. ۱۰ تا ۱۲ ساعت صبر کنید تا رب آلبالو کاملا سرد شود. بطری های شیشه ای تمیز و خشک را آماده کنید و رب آلبالو را در آن بریزید. در بطری ها را محکم ببندید و رب آلبالو را در یخچال قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد اسفناج و نارنگی به 4 روش خوشمزه و مجلسی

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکرک و کپک

 

 

رب آلبالو در چه غذاهایی استفاده می شود؟

 

رب آلبالو در چه غذاهایی استفاده می شود؟

 

رب آلبالو را می توانید در دستور پخت غذا هایی که طعم ملس دارند، استفاده کنید. اما از مهم ترین غذا هایی که با رب آلبالو درست می شوند، می توان به انواع دلمه، مرغ، خورش آلو، جوجه و انواع خورش اشاره کرد. همچنین می توان رب آلبالو را برای مزه دار کردن مایه ماکارونی استفاده کرد. رب آلبالو را می توانید در مرغ شکم پر، فسنجان، انواع آش ها یا برای طعم دار کردن خوراک های مختلف به کار ببرید.

در صورت تمایل می توانید با استفاده از رب آلبالو، سس آلبالو هم درست کنید. این سس محبوب معمولا به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای طعم دار کردن مرغ به کار می رود. برای تهیه سس آلبالو، رب آلبالو را با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملا رقیق شود. سپس آن را روی حرارت قرار دهید. به مخلوط به اندازه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن کنجد اضافه کنید. برای غلیظ تر شدن آن، کمی نشاسته یا آرد به مواد اضافه کنید و مواد را به خوبی به هم بزنید تا نشاسته یا آرد، گلوله نشود. به خاطر داشته باشید که استفاده از آرد، رنگ سس را کمی تیره خواهد کرد. بعد از این که سس را آماده کردید به غذایتان اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی به روش مادربزرگ ها

 

 

خواص مفید رب آلبالو برای سلامتی

 

خواص مفید رب آلبالو برای سلامتی

 

  • رب آلبالو چربی و قند خون را کاهش می دهد. همچنین برای کنترل و درمان دیابت مناسب است. رب آلبالو برای سلامتی زنان باردار هم مفید است و از بروز یبوست بارداری جلوگیری می کند. البته خانم های باردار باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنند.
  • آلبالو ضد صفراوی است و برای از بین بردن حالت تهوع و دفع سنگ کلیه نیز مصرف می شود.
  • رب آلبالو را برای آرامش اعصاب و درمان سوء هاضمه می توان به کار برد.
  • به بیماران قلبی، افرادی که رماتیسم دارند و برای درمان التهاب و ورم کلیه، مصرف رب آلبالو توصیه می شود.
  • علاوه بر موارد بالا، رب آلبالو یکی از بهترین چاشنی ها  و خوراکی هایی است که برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است. پاکسازی کبد و تصفیه خون از دیگر فواید رب آلبالو است. مصرف روزانه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری رب آلبالو یا به کار بردن آن در رژیم غذایی می تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند.
  • در ضمن فراموش نکنید که طبع رب آلبالو سرد است و اگر مزاج شما هم سرد است، بهتر است هنگام مصرف، آن را با کمی شکر مخلوط کنید تا طبع آن متعادل شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک