طرز تهیه رب آلبالو خوشمزه و فوری در ۴ مرحله ساده

طرز تهیه رب آلبالو خوشمزه و فوری در ۴ مرحله ساده


13 تیر 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رب آلبالو خوشمزه و فوری در ۴ مرحله ساده

رب آلبالو را می‌توانید با آلبالو تازه و فریز شده درست کنید. رب آلبالو مانند سایر انواع رب، یک چاشنی عالی برای تهیه انواع غذاها مخصوصا غذاهای شمالی مثل مرغ با رب آلبالو است که اغلب طعم ملس و ترش دارند. در ضمن می‌توانید از رب آلبالو به عنوان ترشک هم استفاده کنید؛ در این صورت کافی است نمک رب آلبالو را بیشتر در نظر بگیرید. در این مقاله از سرویس سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه رب آلبالو خانگی خوشمزه به صورت مرحله به مرحله و فوت و فن‌های کاربردی درست کردن آن می‌پردازیم. همچنین درباره خواص رب آلبالو و موارد مصرف و کاربردهای رب آلبالو صحبت خواهیم کرد.

 

مواد لازم برای تهیه رب آلبالو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آلبالو تازه ۳ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق غذاخوری سرصاف

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت رب آلبالو: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه رب آلبالو

طرز تهیه رب آلبالو

مرحله اول: آلبالوها را بشویید و بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب آلبالو، ساقه و برگ آلبالوها را جدا کنید. سپس آن‌ها را در یک صافی بریزید و به خوبی بشویید. آلبالوهای شسته شده را در یک قابلمه بزرگ بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. به اندازه نصف لیوان آب به آلبالوها اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید. اجازه دهید آلبالوها بپزند و کاملا نرم شوند. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید آلبالوهای پخته سرد شوند.

مرحله دوم: آلبالوها را در آبکش بریزید

وقتی آلبالوها کاملا پختند و نرم شدند، آب آن‌ها هم خارج می‌شود. روی یک قابلمه یک صافی ریز قرار دهید و آلبالوهای پخته شده را در صافی بریزید. آلبالوها را با دست چنگ بزنید تا پوست و هسته آن‌ها داخل صافی بماند و گوشت و آب آلبالو از صافی رد شود و در قابلمه بریزد. تفاله آلبالوها را کاملا با دست فشار دهید تا همه آب آن‌ها خارج شود.

مرحله سوم: عصاره آلبالو را بجوشانید

قابلمه‌ای را که آب آلبالو در آن است، روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب آلبالو جوش آمد، روی عصاره آلبالو کف ایجاد می‌شود. کف‌ها را با قاشق بردارید و دور بریزید. این کار باعث شفاف شدن رب آلبالو می‌شود.

حرارت را روی حالت خیلی ملایم تنظیم کنید. نمک را در این مرحله از طرز تهیه رب آلبالو اضافه کنید. در مدت زمان پخت رب، مدام رب را به هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود. وقتی رب آلبالو به غلظت دلخواه رسید، نمک آن را بچشید و اگر لازم بود، میزان نمک را بیشتر کنید.

حتما بخوانید  25 خواص ادویه کاری و مضرات آن + طبع، مصلح و طریقه مصرف

در صورت تمایل نمک را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: رب آلبالو را در شیشه بریزید

شعله گاز را خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا رب کاملا خنک شود. ۱۰ تا ۱۲ ساعت صبر کنید تا رب آلبالو کاملا سرد شود. ظروف شیشه‌ای درب‌دار و تمیز و خشک را آماده کنید و رب آلبالو را در آن بریزید. درب ظرف را محکم ببندید و رب آلبالو را در یخچال قرار دهید.

در صورت تمایل شما می‌توانید انواع رب را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکرک و کپک

رب آلبالو در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

رب آلبالو در چه غذاهایی استفاده می شود؟

رب آلبالو را می‌توانید در دستور پخت غذاهایی که طعم ملس دارند، استفاده کنید. اما از مهم‌ترین موارد مصرف رب آلبالو استفاده در غذاهایی است که با رب آلبالو درست می‌شوند از جمله انواع دلمه، مرغ آلبالویی، خورش آلو، انواع جوجه کباب و انواع خورش اشاره کرد.

همچنین می‌توان رب آلبالو را برای مزه‌دار کردن مایه ماکارونی با گوشت چرخ کرده استفاده کرد. رب آلبالو را می‌توانید در مرغ شکم پر، خورش فسنجان، انواع آش یا برای طعم‌دار کردن خوراک‌های مختلف به کار ببرید.

در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از رب آلبالو، سس آلبالو هم درست کنید. این سس محبوب معمولا به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای طعم‌دار کردن مرغ به کار می‌رود.

چطور با رب آلبالو سس آلبالو درست کنیم؟

برای تهیه سس آلبالو، رب آلبالو را با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملا رقیق شود. سپس آن را روی حرارت قرار دهید. به مخلوط به اندازه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن کنجد اضافه کنید. برای غلیظ‌تر شدن آن، کمی نشاسته یا آرد به مواد اضافه کنید و مواد را به خوبی به هم بزنید تا نشاسته یا آرد، گلوله نشود.

به خاطر داشته باشید که استفاده از آرد، رنگ سس را کمی تیره خواهد کرد. بعد از این که سس را آماده کردید به غذایتان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی به روش مادربزرگ ها

نکات مهم در طرز تهیه رب آلبالو

فوت و فن های طرز تهیه رب آلبالو

  • برای تهیه رب آلبالو، می‌توانید از آب آلبالوی طبیعی، آلبالو تازه یا آلبالو فریز شده استفاده کنید. آلبالوهایی را که برای تهیه رب استفاده می‌کنید، از انواع بدون لک و زدگی و سالم انتخاب کنید.
  • در هنگام پخت رب آلبالو، باید حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا رب به آرامی بپزد. اگر آلبالوها سفت هستند، ممکن است زمان پخت رب آلبالو به حدود ۲ ساعت هم برسد.
  • کف روی رب آلبالو را در ابتدای جوشیدن بگیرید تا رنگ آن شفاف شود.
  • رب آلبالو را در هنگام پخت، باید مدام هم بزنید تا ته نگیرد.
  • هنگام درست کردن رب آلبالو، درب ظرف را روی آن نگذارید تا رنگ رب تیره نشود. البته اگر از آلبالوهای محلی استفاده می کنید، احتمال تیره شدن رب آن نیز وجود دارد. چون آلبالوهای محلی در حالت عادی رنگ تیره‌تری دارند.
  • میزان نمک مورد استفاده در طرز تهیه رب آلبالو به ذائقه خودتان و میزان ترشی آلبالوها بستگی دارد. می‌توانید مقدار آن را بیشتر یا کمتر در نظر بگیرید.
حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه استاک مرغ، استاک گوشت و استاک سبزیجات به روش حرفه ای

بیشتر بخوانید: چگونه شربت آلبالو خوشرنگ در منزل درست کنیم 

نکاتی درباره نگهداری از رب آلبالو

  • برای نگهداری طولانی مدت از رب آلبالو آن را در ظرف دربسته یا پلاستیک‌های زیپ کیپ بریزید و در فریزر قرار دهید.
  • رب را حتما در بانکه‌های شیشه‌ای خشک و استرلیزه بریزید تا کپک نزند. رب‌ها را دور از مجاورت نور خورشید و در دمای حداکثر ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. بعد از هر بار مصرف هم درب آن را محکم ببندید. سعی کنید بطری یا بانکه‌های شیشه‌ای را در سایز کوچک استفاده کنید تا زود تمام شود و زیاد باز و بسته نشود تا از ایجاد کپک جلوگیری به عمل آید.
  • برای ماندگاری بیشتر رب آلبالو، بعد از این که رب را در بانکه یا بطری شیشه‌ای ریختید، یک شب تا صبح آن‌ها را به صورت وارونه قرار دهید تا هوای اضافی آن‌ها خارج شود. سپس ظرف رب را در بخچال بگذارید.
  • اگر تا زمان استفاده نمی‌خواهید بانکه یا شیشه رب آلبالو را در یخچال قرار دهید، بعد از این که رب آلبالو را در بطری ریختید، در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. سپس بطری‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در قابلمه بگذارید تا حالت کنسروی پیدا کند و ماندگاری آن بیشتر شود.
  • رب آلبالو را برای یک سال می‌توانید در فریزر نگه دارید. البته به مرور زمان طعم رب تغییر خواهد کرد و کیفیت اولیه را نخواهد داشت.

رب آلبالو برای چی خوبه؟

خواص مفید رب آلبالو برای سلامتی

خواص رب آلبالو برای سلامتی عبارتند از:

  • رب آلبالو چربی و قند خون را کاهش می‌دهد. همچنین برای کنترل و درمان دیابت مناسب است. رب آلبالو برای سلامتی زنان باردار هم مفید است و از بروز یبوست بارداری جلوگیری می‌کند. البته خانم‌های باردار باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنند.
  • آلبالو ضد صفراوی است و برای از بین بردن حالت تهوع و دفع سنگ کلیه نیز مصرف می‌شود.
  • رب آلبالو را برای آرامش اعصاب و درمان سوء هاضمه می‌توان به کار برد.
  • به بیماران قلبی، افرادی که رماتیسم دارند و برای درمان التهاب و ورم کلیه، مصرف رب آلبالو توصیه می‌شود.
  • علاوه بر موارد بالا، رب آلبالو یکی از بهترین چاشنی‌ها  و خوراکی‌هایی است که برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است. پاکسازی کبد و تصفیه خون از دیگر فواید رب آلبالو است.
  • مصرف روزانه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری رب آلبالو یا به کار بردن آن در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند.
  • در ضمن فراموش نکنید که طبع رب آلبالو سرد است و اگر مزاج شما هم سرد است، بهتر است هنگام مصرف، آن را با کمی شکر مخلوط کنید تا طبع آن متعادل شود.

 

 

محصولات مرتبط