طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن به ۲ روش در قابلمه و مایکروفر

طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن به ۲ روش در قابلمه و مایکروفر


24 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن به ۲ روش در قابلمه و مایکروفر

آیا درباره کشک لیمو که در واقع کشک بدون گلوتن است چیزی می‌دانید؟ شاید برای کسانی که ممنوعیت خوردن گلوتن دارند و باید در مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن احتیاط کنند، کشک لیمو نامِ آشنایی باشد. ولی بد نیست بدانید که کشک لیمو یکی از انواع کشک‌‌های محبوب در سراسر دنیاست که هم مورد استقبال افرادی که به گلوتن حساسیت دارند قرار گرفته و هم افرادی که با گلوتن مشکلی ندارند. از کشک لیمو به عنوان یک افزودنی عالی برای استفاده در انواع دسر استفاده می‌شود. در ضمن موادی که در طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن به کار می‌رود، ساده و روش تهیه آن هم آسان است. در این مقاله از سرویس آشپزی به ۲ طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

در مورد محتویات کشک بدون گلوتن بیشتر بدانید

 

در مورد محتوبات کشک بدون گلوتن بیشتر بدانید

 

کشک لیمو بدون گلوتن در اصل با مواد اصلی لیمو و تخم مرغ درست می‌شود و هیچ اثری از لبنیات در آن وجود ندارد. این کشک برخلاف کشک‌های عادی، رنگ زرد لیمویی یا همان رنگ اشتها برانگیز میوه لیمو را دارد.

اگر از تخم مرغ‌های محلی در طرز تهیه کشک لیمویی بدون گلوتن استفاده کنید، رنگ کشک رنگ زرد پررنگ‌تری خواهد گرفت. همچنین استفاده از لیمو‌های بزرگ خارگی یا لیمو‌های سبز کوچک در رنگ و حتی طعم نهایی کشک بدون گلوتن تاثیر دارند.

البته محدودیتی برای استفاده از انواع لیمو در کشک لیمو وجود ندارد. این کشک به خاطر این که در آن از شیر، ماست، دوغ و محصولات لبنی استفاده نشده است، کشک گلوتن فری یا بدون گلوتن نامیده می‌شود.

 

طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن

 

طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن

 

میزان انرژی در ۱ قاشق غذاخوری کشک لیمو بدون گلوتن: ۷۶ کالری 
مدت زمان آماده سازی مواد: ۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کشک لیمو

 

• زرده تخم مرغ: ۲ عدد
• تخم مرغ: ۱ عدد کامل
• شکر دانه ریز: ۵ قاشق غذاخوری
• آب لیموی تازه: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پوست لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
• کره بدون نمک: ۵ قاشق غذاخوری

 

مراحل تهیه کشک لیمو بدون گلوتن

 

برای درست کردن کشک لیمو بدون گلوتن باید تخم مرغ، شکر، آب لیمو و پوست لیمو را از قبل آماده کرده و در دمای محیط قرار دهید. این مواد را با همزن باید مخلوط کنید و روی حرارت هم بزنید. وقتی به غلظت مناسب رسید، آن‌ها را بسته بندی کرده یا برش بزنید. این کشک‌ خانگی را بعد از آماده شدن در دمای یخچال و جای خنک نگهداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه بادمجان به 2 روش در فر و قابلمه + فیلم آموزشی

 

مرحله اول: مواد کشک لیمو را با هم بزنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن، زرده‌های تخم مرغ، تخم مرغ، آبلیمو و پوست لیمو را در مخلوط کن بریزید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بزنید تا کاملا با هم منسجم و یکدست شوند.

 

مرحله دوم: مقداری آب جوش بیاورید

 

اگر از همزن کاسه‌ای استفاده کرده‌اید، کاسه همزن را که حاوی مواد است، بیرون بیاورید. در غیر این صورت، مواد ترکیب شده را در یک ظرف فلزی بریزید. و چند دقیقه کنار بگذارید. یک قابلمه روی حرارت قرار دهید و تا نیمه یا ۱/۳ آن را آب بریزید. قابلمه آب را روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند.

 

مرحله سوم: مایه کشک لیمو را روی حرارت آب جوش قرار دهید

 

در این مرحله از طرز تهیه کشک لیمو بدون گلوتن، ظرفی را که در آن مواد کشک را ریخته بودید، روی سطح آب در حال جوشیدن قرار دهید. همچنین می‌توانید یک پایه فلزی در قابلمه بگذارید و ظرف حاوی کشک را روی آن بگذارید. در هر حال باید ظرف با آب جوش کاملا تماس‌ داشته باشد. به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مایه کشک با حرارت غیر مستقیم بپزد و غلیظ شود. در این مدت چند بار محتویات ظرف را هم بزنید.

 

مرحله چهارم: کره را به کشک بدون گلوتن اضافه کنید

 

بعد از این که مایه اصلی کشک لیمو غلیظ شد، کره را به تدریج اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا مخلوط به دست آمده، بافت خامه‌ای بگیرد و کره به طور کامل ذوب شود. در تمام این مدت، مواد را هم بزنید. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید دمای خود را از دست بدهد. بعد از سرد شدن، روی آن را بپوشانید و در یخچال قرار دهید.

 

طرز تهیه کشک لیمو در مایکروفر

 

طرز تهیه کشک لیمو در مایکروفر

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

کشک لیمو را در مایکروفر هم می‌توانید تهیه کنید. برای درست کردن کشک بدون گلوتن در مایکروفر مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: مواد کشک لیمو را با هم مخلوط کنید و در مایکروفر بگذارید

 

در طرز تهیه کشک لیمو با مایکروفر، در یک ظرف مناسب مایکروفر، شکر و تخم مرغ را با چنگال یا همزن کاملا بزنید تا دانه‌های شکر حل شده و مواد مخلوط شوند. سپس کره، آبلیمو و پوست لیمو را به مخلوط بیفزایید. ظرف را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در مایکروفر روی قدرت بالا قرار دهید.

 

مرحله دوم: مواد کشک را مدام هم بزنید

 

هر ۱ دقیقه یک بار ظرف حاوی کشک لیمو را از مایکروفر خارج کنید و مواد را به هم بزنید تا همه قسمت‌‌های کشک بپزد. یک قاشق فلزی را در ظرف بگذارید. اگر قاشق با مواد کشک پوشیده شد و مواد از روی نریخت، کشک شما آماده است. سپس کشک لیمو را از مایکروفر بیرون بیاورید و صبر کنید تا سرد شود. بعد از سرد شدن، کشک لیمو را در ظرف شیشه‌ای تمیز و استریل شده بریزید و در بخچال نگه دارید.

حتما بخوانید  وزن استاندارد یک سیخ کباب کوبیده دقیقا چند گرم است؟

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کشک لیمو

 

*به جای این که قابلمه حاوی مایه کشک را روی حرارت آب جوش قرار دهید، می‌توانید از حرارت بخار آب یا روش بن ماری هم استفاده کنید. در این روش، در یک قابلمه آب جوش بریزید و همزمان که آب در حال بخار شدن است، روی سطح قابلمه را یک صافی بگذارید. سپس ظرف حاوی مایه کشک لیمو را در صافی بگذارید و اجازه دهید کشک بپزد.

 

*قبل از اضافه کردن کره، حتما از ۳۰ دقیقه قبل آن را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود. در کل همه مواد را پیش از شروع به آشپزی در محیط آشپزخانه بگذارید تا با محیط هم دما شوند.

 

*هر چند کشک را می‌توانید روی حرارت بسیار ملایم و با استفاده از شعله پخش کن هم گرما دهید ولی بهتر این است که از حرارت غیر مستقیم برای پختن کشک لیمو بدون گلوتن استفاده کنید تا رنگ و طعم آن خوشمزه و زیبا شود.

 

*می‌توانید کشک لیمو بدون گلوتن را هم مانند کشک‌‌های عادی و کشک بدون آرد ذرت در یک ظرف مسطح بریزید و در هوای آزاد قرار دهید تا سفت شود و خودش را بگیرد. برای خشک کردن این کشک، می‌توانید هم از نور خورشید و هم از مایکروویو استفاده کنید. ولی استفاده از کشک لیمو به صورت مایع، متداول‌تر است.

 

با کشک لیمو چه چیزهایی می‌توان درست کرد؟

 

با کشک لیمو چه چیزهایی می‌توان درست کرد؟

 

اگر به تازگی با این کشک آشنا شده‌اید، احتمالا در مورد کاربرد وسیع آن در آشپزی چیز زیادی ندانید. اما از کشک لیمو یا کشک بدون گلوتن می‌توانید برای پر کردن انواع دسر اروپایی مثل شیرینی پای استفاده کنید.

مالیدن این کشک روی نان تست و تزیین آن با سبزیجات دلخواه برای یک صبحانه یا میان‌وعده هم از دیگر موارد استفاده کشک بدون گلوتن است. می‌توانید روی کوکی‌های انگشتی هم مقداری کشک بمالید و بعد آن‌ها را سرو کنید. از کشک لیمو همچنین برای تزیین انواع پنکیک و پر کردن وافل هم می‌توانید استفاده کنید.

 

کشک لیمو را تا چه مدت می‌توان نگهداری کرد؟

 

کشک لیمو را می‌توانید به مدت ۱۰ روز تا ۲ هفته در یخچال نگه دارید. در این مدت باید کشک را در ظروف دربسته یا در پلاستیک‌های فریزری یا زیپ کیپ نگه دارید. اگر می‌خواهید کشک بدون گلوتن را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنید، می‌توانید آن‌ را در فریزر قرار دهید. این کشک را در فریزر می‌توانید به مدت ۱ سال نگهداری کنید.

 

سوالات متداول

 

کشک لیمو بدون گلوتن چه فرقی با کشک‌های عادی دارد؟

 

این کشک به خاطر این که در آن از شیر، ماست، دوغ و محصولات لبنی استفاده نشده است، گلوتن فری یا بدون گلوتن نامیده می‌شود.

 

مدت زمان ماندگاری کشک لیمو بدون گلوتن چقدر است؟

 

این کشک را در یخچال به مدت ۱۰ روز تا ۲ هفته و در فریزر به مدت ۱ سال می‌توانید نگه دارید.

 

 

منبع: smallfarmbiglife

 

 

کالابرگ الکترونیک