۲ طرز تهیه کیک با شیره انگور ساده و رژیمی در قابلمه و فر

۲ طرز تهیه کیک با شیره انگور ساده و رژیمی در قابلمه و فر


23 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کیک با شیره انگور
فهرست محتوا پنهان

کیک با شیره انگور یکی از کیک‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که محبوبیت زیادی دارد. در این کیک خوشمزه به جای شکر از برای استفاده از خواص شیره انگور از آن به عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌شود و به عنوان کیک رژیمی، برای میان وعده یا حتی مهمانی‌های خودمانی از آن استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه کیک شیره انگور را به صورت رژیمی به ۲ روش در فر و بدون فر به شما آموزش می‌دهیم و فوت و فن‌های طلایی و کاربردی دستور پخت کیک شیره انگور را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه کیک با شیره انگور در فر

 

طرز تهیه کیک با شیره انگور در فر

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کیک شیره انگور بدون شکر

 

• شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد شیرینی: ۱۵۰ گرم
• شیره انگور: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم مرغ: ۲ عدد
• روغن مایع: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
• دارچین: ۲ قاشق چای‌خوری
• گردو: ۳ قاشق غذاخوری
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه کیک گردو با شیره انگور

 

برای طرز تهیه کیک با شیره انگور در فر، ابتدا باید خمیر کیک را درست کنید و بعد آن را در قالب بریزید و در فر قرار دهید تا بپزد. به مدت ۴۵ دقیقه، کیک باید بپزد تا آماده شود. برای مشاهده مراحل تهیه، ادامه مقاله را بخوانید و از دستور زیر پیروی کنید.

 

مرحله اول: مواد را آماده کنید

 

در اولین قدم برای طرز تهیه کیک شیره انگور، همه مواد را از قبل به مدت ۳۰ دقیقه از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. کف قالب فر را کاغذ روغنی بیندازید و آن را کنار بگذارید. سپس آرد، دارچین، وانیل و بیکینگ پودر را در الک ریز بریزید و دو بار آن‌ها را الک کنید تا ناخالصی‌ آن‌ها گرفته شود و بافتشان از هم باز شود. آرد و بیکینگ پودر را در یک کاسه جدا قرار دهید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  بهترین غذاهای کلسیم دار لبنی و غیر لبنی برای کودکان و بزرگسالان

 

مرحله دوم: تخم مرغ و وانیل را با هم بزنید

 

از همین ابتدا فر را هم روشن کرده و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس در یک کاسه یا ظرف با سایز متوسط، تخم مرغ‌ها را با وانیل هم بزنید و با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا یکدست شوند و بافت سبک و کشداری داشته باشند. رنگ این مخلوط باید کرمی روشن باشد. شیره انگور را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس شیر و روغن را اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه با همزن بزنید.

 

مرحله سوم: مایه کیک را آماده کنید

 

مخلوط آرد، دارچین و بیکینگ پودر را که از قبل الک کرده بودید، در ۲ یا ۳ مرحله و به تدریج به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و هر بار که این کار را انجام دادید، مواد را با هم بزنید تا یکدست شود. در یک ظرف جدا، گردوها را بکوبید یا به قطعات کوچک‌تر خرد کنید و به مایه کیک اضافه کنید و هم بزنید. می‌توانید گردوها را در پایان و فقط روی کیک بریزید.

 

مرحله چهارم: مایه کیک را در قالب بریزید و بپزید

 

مایه کیک را در قالبی که از قبل، داخل آن کاغذ روغنی انداخته بودید، بریزید و چند بار قالب را به زمین بکوبید تا حباب‌های هوا از آن خارج شوند. سپس قالب را در طبقه وسط فر قرار دهید و درب آن را ببندید. به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید تا کیک بپزد و روی آن طلایی شود. یک خلال دندان را بعد از ۴۵ دقیقه در کیک فرو کنید. اگر مواد کیک به آن نچسبید، قالب را بیرون بیاورید و اجازه دهید کیک، سرد شود و آن را سرو کنید.

 

طرز تهیه کیک با شیره انگور و ماست

 

تهیه کیک با شیره انگور و ماست

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کیک با شیره انگور در قابلمه

 

• آرد سفید قنادی: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• ماست: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم مرغ: ۳ عدد
• شیره انگور: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
• روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
• نمک: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه کیک با شیره انگور به صورت رژیمی

 

در این روش از طرز تهیه کیک با شیره انگور، به جای شیر، از ماست استفاده می‌شود. این کیک رژیمی نیازی به استفاده از فر ندارد و در قابلمه می‌توانید آن را درست کنید. زمان پخت آن هم ۴۵ تا ۵۰ دقیقه است. برای پختن این کیک رژیمی خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله اول: مایه اولیه کیک با شیره انگور را آماده کنید

 

در ابتدا مواد کیک را از نیم ساعت قبل در دمای محیط قرار دهید. سپس در یک کاسه، تخم مرغ‌ها را بشکنید و پودر وانیل را به آن بیفزایید. مواد را به هم بزنید تا بافت سبک و پف‌دار پیدا کند. در یک کاسه جدا، شیره انگور و ماست را با هم ترکیب کنید و این مخلوط را به تخم مرغ زده شده اضافه کنید و دوباره هم بزنید. روغن را هم به مواد اضافه و با هم ترکیب کنید تا یکدست شود.

حتما بخوانید  بهترین روش‌های درمان و تقویت موی رنگ و دکلره شده

 

مرحله دوم: مایه کیک شیره انگور را آماده کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک با شیره انگور، آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده و از الک ریز رد کنید. این کار را ۲ با ۳ مرتبه انجام دهید. سپس این مواد خشک را به ترکیب قبلی و طی چند مرحله اضافه کنید. بعد از هر بار اضافه کردن، مواد را هم بزنید تا یکدست شود.

 

مرحله سوم: کیک با شیره انگور را بپزید

 

یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و بعد از داغ شدن، درب قابلمه را بگذارید تا مانند محیط داخل فر، گرم شود. سپس مایه کیک را در یک قالب بریزید. کف قابلمه یک پایه فلزی بگذارید و قالب کیک را روی پایه بگذارید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی آن بگذارید. به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را تست کنید. اگر کیک شما پخته بود، آن را سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک با شیره انگور

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک با شیره انگور

 

*در طرز تهیه کیک با شیره انگور می‌توانید از مغزهای مختلف مثل بادام یا گردو استفاده کنید. برای این کار بهتر است گردو یا بادام خرد شده را به مواد کیک اضافه کنید ولی می‌توانید از این مغزها، تنها برای روی کیک هم استفاده کنید.

*در مدت زمانی که کیک با شیره انگور در حال پخته شدن است، درب فر یا درب قابلمه را باز نکنید. این کار باعث می‌شود پف کیک بخوابد و کیک بافت سفتی به خودش بگیرد.

*از آنجایی که بافت آردها در بازار متفاوت است، ممکن است در هنگام اضافه کردن به مقدار کمتر یا بیشتری از شیر نیاز پیدا کنید. اگر خمیر کیک خیلی سفت بود، کمی شیر بیشتر به مواد بیفزایید و اگر زیادی رقیق بود، کمی آرد، اضافه کنید.

*به جای یک قالب بزرگ فر، می‌توانید از قالب‌های کوچک مافین با کاپ کیک برای طرز تهیه کاپ کیک با شیره انگور استفاده کنید.

*می‌توانید کیک با شیره انگور و ارده هم درست کنید. در این روش، به اندازه ۲ تا ۳ قاشق ارده کنجد به مواد کیک اضافه کنید. در عوض مقدار شیر یا ماست را کمی کمتر در نظر بگیرید تا بافت کیکتان شل نشود.

*روی کیک شیره انگور را می‌توانید با مغزهای مختلف، گاناش یا سس کارامل تزیین و آن را سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک خرما به ۲ روش

 

سوالات متداول

 

برای اینکه کیک با شیره انگور پف دار شود، چه کار کنیم؟

برای اینکه کیک شیره انگور پف‌دار شود، چه کار کنیم؟

 

برای پف دار شدن کیک، حتما مواد را از قبل در دمای محیط قرار دهید، مواد را به خوبی هم بزنید و در آخر، هنگامی که کیک را در فر یا قابلمه می‌گذارید تا بپزد، درب قابلمه یا فر را تا انتهای زمان پخت، باز نکنید.

 

آیا در طرز تهیه کیک شیره انگور،‌ از شکر استفاده می‌شود؟

 

در این کیک استفاده از شکر اختیاری است. اگر می‌خواهید کیک شما شیرین‌تر باشد، به آن مقداری شکر، اضافه یا کلا می‌توانید شکر را از دستور تهیه آن حذف کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک