۴۰ خواص ارده کنجد و عوارض آن + طبع، مصلح و کالری ارده

۴۰ خواص ارده کنجد و عوارض آن + طبع، مصلح و کالری ارده


6 آذر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
40 خواص ارده کنجد و عوارض آن + طبع، مصلح و کالری ارده
فهرست محتوا پنهان

ارده کنجد که از دانه‌های برشته‌شده و پوست‌کنده کنجد تهیه می‌شود، یکی از مفیدترین مواد غذایی است که فواید بی‌نظیری برای سلامت دارد. برخی ارده کنجد را همراه با شیره و خرما برای صبحانه میل می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند از این عصاره شگفت‌انگیز برای تهیه غذا و سس استفاده کنند، به هر حال اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی می‌تواند کمک زیادی به سلامت بدن کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص ارده کنجد آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خاصیت ارده کنجد برای بدن پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی ارده کنجد

 

ارزش غذایی ارده کنجد

 

ارده کنجد از دانه‌های پوست‌کنده کنجد بوداده تهیه می‌شود و یک چاشنی مقوی در منطقه خاورمیانه است. ارده سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد.

این ماده غذایی منبع خوبی از فسفر و منگنز است و در سلامت استخوان‌ها بسیار مؤثر است. مصرف ارده کنجد به دلیل وجود ویتامین B6 برای افزایش انرژی مفید است. یک قاشق ارده کنجد ۹۰ کالری دارد. در ادامه می‌توانید باارزش غذایی هر قاشق ارده کنجد یا ۱۵ گرم از آن آشنا شوید.

 

  • چربی: ۸ گرم
  • سدیم: ۱۷ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات: ۳ گرم
  • فیبر: ۱ گرم
  • شکر: ۰ گرم
  • پروتئین: ۳ گرم
  • تیامین: ۱۳ درصد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B6: 11 درصد نیاز روزانه بدن
  • فسفر: ۱۱ درصد نیاز روزانه بدن
  • منگنز: ۱۱ درصد نیاز روزانه بدن

 

طبع ارده کنجد و مصلح آن

 

طبع ارده کنجد و مصلح آن

 

طبع ارده کنجد در طب سنتی گرم و تر است و از همین رو مصرف آن برای افراد بلغمی و سرد مزاج بسیار مناسب است. بهترین مصلحات ارده کنجد آب لیمو ترش و لیمو شیرین، سرکه و عسل هستند. افرادی که طبع گرمی دارند، می‌توانند از ارده کنجد در کنار ماست یا عرق کاسنی استفاده کنند.

 

خواص ارده کنجد برای سلامت

 

خواص ارده کنجد برای سلامت

 

ارده کنجد حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که می‌تواند انرژی فوق‌العاده‌ای به بدن ببخشد. مصرف این ماده غذایی به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و نقش مؤثری بر جلوگیری از بیماری‌های قلبی دارد. برای بهره‌مند شدن از بیشترین خواص ارده کنجد باید از ارده کنجد خالص و درجه یک استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با خواص ارده کنجد برای سلامت آشنا شوید.

 

۱- فواید ارده کنجد و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

 

ارده کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام «لیگنان» است که از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهند. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند و در ایجاد بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها مؤثر هستند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از ارده کنجد استفاده می‌کنند، به میزان کمتری به بیماری‌هایی نظیر سرطان مبتلا می‌شوند.

 

۲- خواص ارده کنجد برای کاهش سطح کلسترول

 

حتما بخوانید  35 خواص روغن گردو و عوارض آن | طبع، مصلح و موارد مصرف

کاهش سطح کلسترول از خواص ارده کنجد

 

یکی از مهم‌ترین خواص ارده کنجد کاهش سطح کلسترول خون است. مصرف ارده کنجد می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را متعادل کند. در مطالعه‌ای که روی ۵۰ فرد مبتلا به آرتروز انجام شد، مشخصی شد مصرف ارده کنجد با کاهش سطح کلسترول ارتباط مستقیم دارد.

 

۳- از بین بردن التهاب در بدن

 

برخی ترکیبات موجود در ارده کنجد دارای خواص ضدالتهابی هستند و می‌توانند در کوتاه مدت التهاب را در بدن از بین ببرند. مطالعات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ارده کنجد می‌توانند التهاب و درد را در بیماری‌های ریوی و آرتریت روماتوئید کاهش دهند.

 

۴- خواص ارده برای مغز و تقویت سیستم عصبی مرکزی

 

خواص ارده برای مغز و تقویت سیستم عصبی مرکزی

 

یکی از مهم‌ترین خواص ارده کنجد برای بدن مربوط به سلامت مغز است. مصرف ارده کنجد خالص می‌تواند به سلامت مغز کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل را کاهش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که دانه کنجد می‌تواند از مغز و سلول‌های عصبی انسان در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ارده کنجد از تشکیل پلاک‌های آمیلوئید در مغز جلوگیری می‌کنند و مانع ابتلا به آلزایمر می‌شوند.

 

۵- بهبود عملکرد کبد از فواید ارده کنجد

 

ارده کنجد یک ماده غذایی فوق‌العاده برای محافظت از کبد و دفع سموم بدن است. استفاده از ارده کنجد خالص می‌تواند به دفع سموم کبد کمک کند و باعث چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد شود و به همین دلیل در درمان کبد چرب نیز بسیار مؤثر است.

 

۶- سلامت کلیه‌ها از خواص ارده کنجد

 

یکی دیگر از خواص ارده کنجد کمک به سلامت کلیه‌ها است. استفاده از ارده کنجد موجب دفع سموم از کلیه‌ها می‌شود و به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند. توجه داشته باشید که برای بهره‌مند شدن از خاصیت ارده کنجد برای بدن باید از ارده کنجد طبیعی و سالم استفاده کنید.

 

۷- سلامت قلب از فواید ارده کنجد

 

سلامت قلب از خواص ارده کنجد

 

ارده کنجد حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «لینگان» است که می‌تواند به تعادل هورمون‌های بدن و همچنین سلامت قلب کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که چربی‌های مفید موجود در ارده کنجد می‌توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند و موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی شوند.

 

۸- درمان آرتروز از خواص ارده کنجد

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کنجد و ارده کنجد می‌تواند به درمان بیماری آرتروز کمک کند و درد این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. ارده کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که ریسک ابتلا به آرتروز را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

۹- خواص ارده کنجد برای استخوان

 

خواص ارده کنجد برای استخوان

 

یکی از خواص ارده کنجد در طب اسلامی و سنتی کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها است. ارده کنجد دارای مقدار زیادی منیزیم است که به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ارده کنجد می‌تواند موجب افزایش تراکم استخوان‌ها و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان شود.

 

۱۰- خواص ارده کنجد برای دیابت

 

ارده کنجد دارای آنتی اکسیدان‌های قوی است که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. منیزیم موجود در ارده به تنظیم ترشح هورمون انسولین در بدن کمک می‌کند و در کنترل علائم دیابت نیز نقش موثری دارد. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، بهتر است از ارده بدون شیره استفاده کنند.

 

۱۱- خواص ارده کنجد برای چاقی

 

خواص ارده کنجد برای چاقی

 

خاصیت ارده کنجد برای بدن بسیار زیاد است و انرژی بالایی دارد، از همین رو مصرف این ماده غذایی می‌تواند به چاق شدن در افراد لاغر و نحیف کمک کند. ارده کنجد چربی و کالری بالایی دارد و از همین رو مصرف به اندازه آن در کنار یک رژیم غذایی سالم برای چاقی بدن مفید است.

 

۱۲- خواص ارده کنجد برای معده

 

در مورد خواص ارده کنجد برای معده باید بدانید که این ماده غذایی به رفع اختلالات معده و بهبود هضم کمک می‌کند. استفاده از ارده کنجد می‌تواند علائمی نظیر سوزش و رفلاکس معده را کاهش دهد و به درمان زخم معده نیز کمک کند. مصرف ارده کنجد برای درمان یبوست بسیار مفید است و به نرم شدن مدفوع کمک زیادی می‌کند.

حتما بخوانید  15 خواص و فواید و عوارض گردو برای سلامتی بدن

 

۱۳- خواص ارده کنجد برای تخمدان

 

خواص ارده کنجد برای تخمدان

 

ارده کنجد قاعده‌آور است و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی که دارد برای سلامت تخمدان و رحم بسیار مفید است. مصرف ارده کنجد می‌تواند به درمان بیماری‌های رحم کمک کند و در سلامت جنسی بانوان نقش مؤثری دارد.

 

۱۴- فواید ارده کنجد برای لاغری

 

استفاده از ارده کنجد در افراد بلغمی می‌تواند به کاهش وزن و لاغری آن‌ها کمک کند. مصرف به اندازه ارده کنجد موجب تعادل طبع بدن در افراد بلغمی می‌شود و با افزایش احساس سیری، جلوی اشتهای کاذب و ریزه‌خواری را می‌گیرد. برای لاغری و کاهش وزن باید به مقدار کم از ارده کنجد طبیعی و خالص استفاده کنید.

 

۱۵- خواص ارده کنجد برای کودکان

 

خواص ارده کنجد برای کودکان

 

از خواص ارده کنجد برای کودکان می‌توان به تأمین انرژی مورد نیاز برای بدن و همچنین سلامت استخوان‌ها اشاره کرد. مصرف ارده کنجد موجب تقویت حافظه در کودکان می‌شود و به بهبود رشد ماهیچه‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک زیادی می‌کند.

 

۱۶- خواص ارده شیره برای مو

 

مصرف ارده شیره یک روش ساده برای جلوگیری از کم خونی و ریزش موی ناشی از کم خونی است. این ترکیب با فراهم کردن مواد مغذی مورد نیاز بدن به رشد مو کمک می‌کند و با افزایش ملانین و رنگدانه‌های مو مانع سفید شدن موها می‌شود.

 

۱۷- خواص ارده در بدنسازی

 

خواص ارده در بدنسازی

 

ارده یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای افزایش حجم عضلات در بدنسازی است. مصرف ارده کنجد می‌تواند انرژی مورد نیاز برای بدن ورزشکاران را فراهم کند و به بهبود عملکرد استخوان‌ها و عضلات کمک کند. بدنسازان و ورزشکاران بهتر است از ارده کنجد در کنار شیره انگور یا عسل استفاده کنند.

 

۱۸- فواید ارده برای پوست

 

ارده کنجد حاوی مقدار زیادی امگا ۳ و ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی از پیری پوست جلوگیری می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. مصرف ارده شیره می‌تواند به تسکین علائم پسوریازیس، اگزما و جوش و آکنه کمک کند و از ایجاد لکه‌های پوستی جلوگیری کند.

 

عوارض و مضرات ارده کنجد

 

عوارض و مضرات ارده کنجد

 

درصد بسیار کمی از افراد به کنجد و ارده کنجد آلرژی دارند و با مصرف آن دچار مشکلاتی نظیر خارش دهان و مشکلات تنفسی می‌شوند و از همین رو نباید از ارده کنجد استفاده کنند. ارده کنجد میزان چربی و کالری نسبتاً بالایی دارد و از همین رو نباید به مقدار زیاد مصرف شود.

مصرف بیش از حد ارده کنجد موجب اختلال در گوارش و همچنین گرفتگی رگ‌ها می‌شود.

 

مقدار مجاز مصرف ارده کنجد

 

مقدار مجاز مصرف ارده کنجد

 

ارده کنجد طبع فوق‌العاده گرمی دارد و از همین رو افراد گرم مزاج بهتر است هر روز از این ماده غذایی استفاده نکنند. بهترین میزان مصرف ارده کنجد یک قاشق غذاخوری در روز است.

 

سوالات متداول

 

روش مصرف ارده کنجد چگونه است؟

 

می‌توانید ارده کنجد را همراه با عسل و شیره برای صبحانه میل کنید و یا از آن به عنوان سس سالاد و یا تهیه غذاهایی مثل هوموس نخود استفاده نمایید.

 

خواص ارده کنجد و شیره انگور برای سلامت چیست؟

 

یکی از بهترین روش‌های مصرف ارده کنجد، استفاده از آن همراه با شیره انگور است. این ترکیب برای درمان کم خونی مفید است و به افزایش انرژی بدن کمک زیادی می‌کند.

 

آیا ارده کنجد برای زخم معده خوبه؟

 

اگر برایتان سوال ایجاد که ارده برای معده ضرر دارد یا مفید است، باید بدانید که مصرف ارده کنجد خالص می‌تواند به تقویت معده و کاهش رفلاکس و سوزش معده کمک کند و در درمان زخم معده نیز مؤثر است.

 

منابع: healthline، medicalnewstoday

کالابرگ الکترونیک