۳۰ خواص گوشت مرغ و مضرات آن + طبع، مصلح و کالری مرغ

۳۰ خواص گوشت مرغ و مضرات آن + طبع، مصلح و کالری مرغ


1 آذر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

گوشت مرغ یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین مواد غذایی است که به دلیل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی که در آن وجود دارد، به عنوان غذایی سالم و مفید شناخته می‌شود. از مهم‌ترین خواص گوشت مرغ برای سلامتی می‌توان به کاهش وزن، تنظیم کلسترول، کاهش فشارخون و همچنین کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن اشاره کرد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خاصیت گوشت مرغ برای سلامتی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فواید گوشت مرغ پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی گوشت مرغ

 

ارزش غذایی گوشت مرغ

 

مرغ سرشار از مواد مغذی مهم از جمله پروتئین، نیاسین، سلنیوم و فسفر است. ۸۵ گرم سینه مرغ تنها ۱۲۲ کالری دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز بدن به پروتئین را تأمین کند. پروتئین موجود در گوشت مرغ به ساخت و ترمیم بافت‌ها و همچنین حفظ توده عضلانی بدن کمک می‌کند و سلنیوم موجود در آن برای بهبود سیستم ایمنی بدن و سلامت تیروئید ضروری است.

ویتامین‌های گروه B موجود در گوشت مرغ نقش مهمی بر تولید انرژی و عملکرد مغز دارند و مرغ را به یک غذای کامل و مفید برای حفظ سلامت بدن تبدیل می‌کنند. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی یک وعده سینه مرغ یا ۸۵ گرم از آن آشنا شوید.

 

  • پروتئین: ۲۴ گرم
  • چربی: ۳ گرم
  • نیاسین: ۵۱ درصد نیاز روزانه بدن
  • سلنیوم: ۳۶ درصد از نیاز روزانه بدن
  • فسفر: ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B6: 16 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B12: 10 درصد از نیاز روزانه بدن
  • روی: ۷ درصد از نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: ۵ درصد از نیاز روزانه بدن

 

طبع و مصلح گوشت مرغ

 

در طب سنتی طبع گوشت مرغ محلی گرم و تر است، اما از آن جایی که مرغ‌های امروزی بیشتر ماشینی هستند و تحرک کافی ندارند، طبع آن‌ها سرد است. هر چه مرغ چاق‌تر باشد، رطوبت بیشتری دارد. طبع گوشت خروس کمی گرم و خشک و نزدیک به اعتدال است.

بهترین مصلح گوشت مرغ پیاز، زعفران، زنجبیل، فلفل سیاه و دارچین است. اضافه کردن این چاشنی‌ها و ادویه‌های گرم به مرغ ماشینی موجب تعدیل طبع مرغ می‌شود.

 

خواص گوشت مرغ برای سلامتی

 

خواص گوشت مرغ برای سلامتی

 

گوشت مرغ سرشار از مواد مغذی مهم است و کالری پایین و پروتئین بالایی دارد، از همین رو یکی از سالم‌ترین گوشت‌ها برای سلامت بدن و کاهش وزن محسوب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از پروتئین به مقدار زیاد در رژیم غذایی می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و موجب کاهش وزن شود.

از طرف دیگر استفاده از مرغ می‌تواند به رشد عضلات و سلامت استخوان‌ها نیز کمک کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص گوشت مرغ برای سلامتی آشنا شوید.

 

۱- گوشت مرغ به عضله سازی کمک می‌کند

 

گوشت مرغ یکی از بهترین منابع غذایی پروتئینی است که به دلیل چربی کمی که دارد، غذایی فوق‌العاده سالم است. اسیدهای آمینه‌ موجود در گوشت مرغ به ساخت ماهیچه‌ها کمک می‌کنند. ۱۰۰ گرم مرغ پخته شده ۳۱ گرم پروتئین دارد که برای کسانی که به دنبال حجم‌دهی و عضله‌سازی هستند بسیار مناسب است.

 

۲- سلامت استخوان‌ها با گوشت مرغ

 

حتما بخوانید  طرز تهیه پای پرتقال خوشمزه به ۲ روش با مرنگ و ساده

مرغ به جز پروتئین سرشار از مواد معدنی مختلف مثل فسفر و کلسیم است که به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. «سلنیوم» موجود در گوشت مرغ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آرتریت را کاهش دهد و به جلوگیری از این بیماری کمک کند. گوشت مرغ حاوی ویتامین D است و این ویتامین نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارد.

 

۳- کاهش استرس با خوردن گوشت مرغ

 

کاهش استرس از فواید گوشت مرغ

 

گوشت مرغ سرشار از دو ماده مغذی تریپتوفان و ویتامین B5 است که هر دوی آن‌ها نقش مهمی بر کاهش استرس و آرام شدن بدن دارند. مصرف مرغ بعد از یک روز پر از استرس می‌تواند بدن را آرام کند و آرامش بیشتری به شما ببخشد. گنجاندن مرغ در رژیم غذایی موجب زیاد شدن سطح سروتونین در بدن می‌شود و از این راه به بهبود خلق و خو و همچنین خواب راحت نیز کمک می‌کند.

 

۴- کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

 

مرغ سرشار از منیزیم است و مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منیزیم با تسکین علائم پیش از قاعدگی و همچنین بهبود خلق و خو در دوران قاعدگی رابطه مستقیم دارد. برای این که در دوران قاعدگی درد کمتری را تجربه کنید می‌توانید با نزدیک شدن به این دوران بیشتر از مرغ و غذاهای حاوی منیزیم استفاده کنید.

 

۵- افزایش تستوسترون در مردان از فواید گوشت مرغ

 

هورمون «تستوسترون» مهم‌ترین هورمون جنسی مردانه است که به تولید اسپرم و باروری مردان کمک می‌کند. مصرف غذاهای حاوی روی می‌تواند به تنظیم ترشح تستوسترون کمک کند و میزان باروری را در مردان افزایش دهد.

 

۶- بهبود سیستم ایمنی بدن از خواص گوشت مرغ برای کودکان و بزرگسالان

 

بهبود سیستم ایمنی بدن از خواص گوشت مرغ

 

از زمان‌های قدیم سوپ مرغ بهترین غذا برای بیمار بود و هنوز هم این غذا یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان خانگی سرماخوردگی و جزو بهترین غذاها برای بهبود سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

از مهم‌ترین خواص آبگوشت مرغ یا همان سوپ مرغ می‌تواند به پروتئین زیاد، مواد مغذی و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B اشاره کرد. استفاده از مرغ پخته شده همراه با آب آن یا سوپ مرغ می‌تواند به رفع گرفتگی بینی و درمان گلو درد کمک کند و در تسکین سرماخوردگی و عفونت نیز بسیار مؤثر است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب مرغ می‌تواند جلوی ایجاد التهاب در بدن را بگیرد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

 

۷- سلامت قلب از خواص گوشت قلب

 

گوشت مرغ سرشار از ویتامین B6 است که نقش مهمی بر پیشگیری از حملات قلبی دارد. ویتامین B6 موجب کاهش سطح «هموسیستئین» می‌شود و ریسک ابتلا به حملات قلبی را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر مرغ سرشار از «نیاسین» است که موجب کاهش کلسترول می‌شود.

از آن جایی که گوشت مرغ چربی پایینی دارد، یکی از سالم‌ترین انواع گوشت محسوب می‌شود و با تأمین اسیدهای چرب امگا ۳ اثرات مفیدی بر سلامت قلب و عروق دارد.

 

۸- کنترل فشارخون با خوردن گوشت مرغ

 

پیروی از یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی بر کنترل فشارخون دارد. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره کلاژن موجود در گوشت مرغ می‌تواند به کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا کمک کند. گزارش‌های ارائه شده از دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که استفاده از مرغ ۲ بار در هفته می‌تواند در سلامت بدن و کنترل فشارخون مؤثر باشد.

 

۹- کاهش کلسترول از خواص گوشت مرغ

 

کاهش کلسترول از خواص گوشت مرغ

 

میزان چربی اشباع شده و کلسترول در گوشت قرمز بسیار بیشتر از مرغ، ماهی و سبزیجات است. کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش استفاده از گوشت مرغ و ماهی می‌تواند به کاهش خطر کلسترول بالا و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

 

۱۰- سلامت پوست از فواید گوشت مرغ

 

یکی دیگر از خواص گوشت مرغ برای سلامتی کمک به سلامت پوست است. گوشت مرغ حاوی «ریبوفلاوین» است که می‌تواند به نرم شدن پوست و جلوگیری از آسیب‌های پوستی کمک کند. مصرف گوشت مرغ مانع خشکی پوست صورت و همچنین خشک شدن لب‌ها می‌شود. ویتامین B موجود در گوشت مرغ از بروز اختلالات پوستی جلوگیری می‌کند و به داشتن پوستی سالم و شفاف کمک می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی

 

۱۱- مصرف گوشت مرغ برای تقویت بینایی

 

از دیگر خواص گوشت مرغ برای سلامتی می‌توان تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم‌ها اشاره کرد. مرغ سرشار از رتینول، آلفا و بتاکاروتن و لیکوپن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند که برای سلامت چشم‌ها و تقویت بینایی بسیار مفید است.

 

۱۲- کاهش وزن با گوشت مرغ

 

کاهش وزن از خواص گوشت مرغ

 

مرغ سرشار از ویتامین B6 است و به تنظیم آنزیم‌های بدن و همچنین بهبود متابولیسم کم می‌کند. گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز کالری و چربی کمتری دارد و سرشار از پروتئین است و از همین رو بعد از خوردن آن احساس سیری بیشتری را تجربه خواهید کرد. افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بهتر است در رژیم غذایی خود بیشتر از سینه مرغ استفاده کنند.

 

۱۳- کاهش ابتلا به سرطان با گوشت مرغ

 

یکی دیگر از خواص گوشت مرغ برای سلامتی جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان است. درواقع گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز سالم‌تر است و مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از مرغ استفاده می‌کنند، کمتر به انواع سرطان مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر مصرف گوشت مرغ می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

 

۱۴- خواص گوشت مرغ برای کودکان

 

خواص گوشت مرغ برای کودکان

 

مصرف گوشت مرغ به رشد عضلانی و رشد مغز کودک کمک می‌کند و نقش مهمی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. ویتامین‌های متنوع موجود در مرغ به همراه روی و منیزیم موجب می‌شود تا بدن کودک در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر شود.

هضم پروتئین موجود در گوشت مرغ برای بدن کودکان راحت است و به خوبی جذب بدن می‌شود. برای بهره‌مند شده از خاصیت گوشت مرغ بهتر است آن را به صورت آب پز یا کبابی درست کنید.

 

۱۵- جلوگیری از آلزایمر با مصرف گوشت مرغ

 

خاصیت گوشت مرغ تنها به پروتئین زیاد و سلامت سیستم قلبی عروقی و پوست خلاصه نمی‌شود. گوشت مرغ حاوی مقدار زیادی ویتامین b3 است و تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین نقش مهمی بر جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و فراموش دارد. جایگزین کردن گوشت مرغ به جای گوشت قرمز می‌تواند ریسک ابتلا به زوال عقل و فراموشی را کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی

 

مضرات گوشت مرغ در طب سنتی

 

مضرات گوشت مرغ در طب سنتی

 

گوشت مرغ یکی از مفیدترین انواع مواد غذایی است که اگر به اندازه و به روشی درست طبخ شود، فواید بی‌نظیری برای بدن دارد. اما به هر حال مصرف بیش از حد گوشت مرغ سرخ شده می‌تواند میزان کلسترول خون را افزایش دهد. از همین رو معمولاً توصیه می‌شود از مرغ به صورت آب پز شده یا جوجه کباب استفاده کنید.

 

*پوست مرغ مقدار کلسترول زیادی دارد و به همین دلیل بهتر است در زمان استفاده از مرغ جدا شود.

*سعی کنید در رژیم غذایی خود از مرغ‌های باکیفیت استفاده کنید و اگر امکانش را دارید، به جای مرغ ماشینی از مرغ محلی مصرف کنید.

*مصرف بیش از حد مرغ‌های ماشینی می‌تواند بدن را نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم کند و تأثیر این دارو را در بدن کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ بریان رستورانی

 

سوالات متداول

 

آیا خوردن هر روز گوشت مرغ مفید است؟

 

هر چند خواص گوشت مرغ برای سلامتی زیاد است، اما این به آن معنا نیست که می‌توانید هر روز مرغ بخورید. مصرف هر روزه مرغ می‌تواند منجر به افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی، مقاومت بدن نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها و افزایش کلسترول در بدن شود. به علاوه مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند منجر به افزایش ذخایر چربی در بدن شود و در نتیجه زمینه چاقی و بالا رفتن چربی خون را فراهم کند.

 

ران مرغ بهتر است یا سینه مرغ؟

 

خواص ران مرغ و سینه مرغ بسیار شبیه به هم است، اما سینه مرغ مقدار پروتئین بیشتر و چربی و کالری پایین‌تری نسبت به ران مرغ دارد، از همین رو بهتر است در رژیم غذایی خود بیشتر از سینه مرغ استفاده کنید.

 

منابع: healthline، thehealthsite

کالابرگ الکترونیک