طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه | برنج تازه چند ساعت خیس بخورد؟

طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه | برنج تازه چند ساعت خیس بخورد؟


26 تیر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه | برنج تازه چند ساعت خیس بخورد؟
فهرست محتوا پنهان

طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه با هم متفاوت است و در صورتی که با فوت و فن‌های درست کردن برنج تازه و کهنه آشنا نباشید، احتمال این که موقع پخت با مشکل روبرو شوید، زیاد است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با نکاتی مهم در مورد طرز پخت برنج تازه و روش پخت برنج ایرانی کهنه آشنا شوید.

 

طرز پخت برنج تازه به صورت کته

 

طرز پخت برنج تازه کته

 

مدت زمان آماده‌سازی برنج: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت کته: ۴۰ دقیقه

کالری یک کفگیر برنج کته: ۲۵۰ کالری

مواد لازم برای تهیه برنج تازه به صورت دمی

  • برنج تازه: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک و روغن: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه برنج تازه به روش کته

 

مراحل طرز تهیه برنج تازه به روش کته

 

رعایت فوت و فن‌های خاص در دستور پخت برنج تازه ایرانی از شفته شدن برنج جلوگیری می‌کند. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز پخت برنج ایرانی تازه به روش کته آشنا شوید.

مرحله اول؛ برنج را بشویید

در اولین مرحله از طرز پخت برنج ایرانی تازه به روش کته باید برنج را با آب فراوان بشویید و چندین بار آب برنج را عوض کنید تا آب کاملا زلال و تمیز شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج از جمله برنج ایرانی باکیفیت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ روی برنج آب بریزید

برنج تازه معمولا نیاز به خیساندن ندارد و بهتر است بدون خیساندن پخت شود. برای کته کردن برنج تازه بعد از شستن برنج باید آن را در قابلمه بریزید و به اندازه نیم بند انگشت بالاتر از سطح برنج به آن آب اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که اضافه کردن آب بیشتر به برنج تازه موجب شفته شدن آن می‌شود.

مرحله سوم؛ برنج را بجوشانید

در این مرحله از طرز پخت کته با برنج تازه باید مقداری روغن و نمک به برنج اضافه کنید و قابلمه را با شعله زیاد روی گاز قرار دهید تا آب برنج شروع به جوشیدن کند. در صورت تمایل می‌توانید آب، روغن و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ برنج کته را دم کنید

بعد از این که آب برنج شروع به جوشیدن کرد چند دقیقه صبر کنید تا آب برنج کم شود. سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. هر ۱۰ دقیقه یک بار درب قابلمه را بردارید تا بخار جمع شده در قابلمه خارج شود. پس از حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کته شما با برنج تازه آماده است.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه دسر بستنی کاراملی کافی شاپی با دستگاه و بدون دستگاه

طرز تهیه برنج تازه به روش آبکش

برای پخت برنج تازه به روش آبکش بعد از شستن برنج آن را فقط به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد و نمک بخیسانید. بعد از ۱۵ دقیقه برنج خیس خورده را همراه با مقداری آب، نمک و روغن در قابلمه بریزید و صبر کنید تا بجوشد. حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خامی برنج گرفته شود. سپس برنج را آبکش کنید. کف قابلمه کمی روغن بریزید و مقداری برنج زعفرانی برای ته‌ دیگ آماده کنید.

سپس بقیه برنج را در قابلمه بریزید و کمی روغن نیز به آن اضافه کنید. برنج را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا دم بکشد. بعد از حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه برنج شما آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

طرز پخت برنج کهنه به روش آبکش

 

طرز پخت برنج کهنه

 

مدت زمان آماده‌سازی برنج: ۲ تا ۳ ساعت

مدت زمان پخت برنج: ۴۵ دقیقه

مواد لازم برای پخت برنج ایرانی کهنه

  • برنج ایرانی کهنه: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن : ۳ قاشق غذاخوری
  • آب: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه برنج ایرانی کهنه

 

مراحل طرز تهیه برنج ایرانی کهنه

 

برنج کهنه همان برنجی است که بهتر قد می‌کشد و بیشتر ما در خانه از آن استفاده می‌کنیم. پخت برنج ایرانی کهنه معمولا بسیار ساده‌تر از برنج تازه است و این برنج بعد از پخت خیلی خوب قد می‌کشد. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن برنج ایرانی کهنه به روش آبکش آشنا شوید.

مرحله اول؛ برنج را بشویید و بخیسانید

در اولین مرحله از طرز پخت برنج ایرانی کهنه باید برنج را به خوبی بشویید و سپس آن را با مقداری آب و نمک بخیسانید. برای خیساندن برنج بهتر است از آب ولرم استفاده کنید و حدود ۲ تا ۳ ساعت به برنج زمان بدهید.

مرحله دوم؛ آب را برای تهیه برنج بجوشانید

برنج کهنه و نحوه پخت آن ساده‌تر از برنج تازه است. در این مرحله باید مقداری آب در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله سوم؛ برنج را بجوشانید و آبکش کنید

بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، در این مرحله باید آب برنج را خالی کنید و آن را به آب در حال جوش اضافه کنید. مقداری نمک به برنج اضافه کنید و حدود ۶ تا ۸ دقیقه صبر کنید تا برنج کمی نرم شود. برای تست برنج می‌توانید یک دانه از آن را بین دو انگشت خود له کنید. اگر سطح برنج نرم و داخل آن هنوز کمی سفت است، یعنی زمان آبکش کردن برنج است. در این مرحله برنج را آبکش کنید.

مرحله چهارم؛ برنج را دم کنید

در این مرحله از طرز پخت برنج ایرانی و مجلسی باید مقداری روغن کف قابلمه بریزید و برای ته‌دیگ برنج از کمی برنج زعفرانی، سیب‌زمینی یا نان استفاده کنید. سپس برنج را روی ته‌دیگ‌ها بریزید. حدود ۱ تا ۲ قاشق روغن به برنج اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج شما برای حدود ۴۵ دقیقه دم بکشد. برای مطالعه روش کته کردن برنج کهنه به صورت ساده و قالبی روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت عناب به ۴ روش در طب سنتی + خواص آن

منظور از برنج تازه چیست؟

 

منظور از برنج تازه چیست؟

 

حتما شنیده‌اید که طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه با هم متفاوت است. اما برنج تازه چه ویژگی‌هایی دارد که باید به روش متفاوتی طبخ شود؟ برنج تازه برنجی است که در سال جدید برداشت و بسته‌بندی‌شده است و هنوز مقداری رطوبت در دانه‌های برنج وجود دارد. به طور معمول فصل برنج تازه به نوع برنج بستگی دارد.

معمولا اگر برنج تازه کشت اول باشد در فروردین و پایان تیر برداشت می‌شود و برنج‌های پرمحصول و دیررس نیز در شهریور برداشت می‌شوند برنج تازه کشت دوم نیز معمولا در پایان آبان ماه برداشت می‌شود. معمولا تا ۳ ماه پس از برداشت برنج که هنوز مقداری رطوبت در آن وجود دارد، به آن برنج تازه گفته می‌شود.

منظور از برنج کهنه چیست؟

برنج کهنه برنجی است که به‌ مرور زمان رطوبت خود را از دست داده و پس از گذشت یک سال کاملا خشک شده است. معمولا برنج خشک بهتر قد می‌کشد و به دلیل نداشتن رطوبت باید قبل از پخت برای مدت زمان بیشتری خیسانده شود.

برنج تازه را چند ساعت باید خیس کرد؟

 

برنج تازه را چند ساعت باید خیس کرد؟

 

به‌طورکلی مهم‌ترین نکته در طرز پخت برنج ایرانی و شمالی تازه و کهنه مدت زمان خیساندن برنج و میزان آبی است که در زمان پخت به آن اضافه می‌کنید. درواقع مدت زمان خیساندن برنج تازه یکی از سوالات چالش‌برانگیز برای افرادی است که قصد دارند از این نوع برنج استفاده کنند.

برنج تازه هنوز به‌طور کامل خشک نشده و مقداری رطوبت در آن وجود دارد، به همین دلیل این برنج نباید خیسانده شود و در صورت خیساندن نباید مدت زمان آن طولانی باشد. بهترین زمان برای خیساندن برنج تازه حدود ۱۵ دقیقه است. بهتر است برای خیساندن برنج تازه از آب سرد استفاده کنید. قرار دادن برنج تازه بیشتر از این مدت داخل آب موجب خمیری شدن برنج بعد از پخت می‌شود.

برنج کهنه را چند ساعت باید خیس کرد؟

خیساندن برنج کهنه موجب می‌شود تا بعد از پخت برنج بیشتر قد بکشد. معمولا برنج کهنه را از ۲ تا ۳ ساعت و گاهی تا ۵ ساعت در آب می‌ریزند تا کمی از خشکی آن کم شود. بهتر است برای خیساندن برنج کهنه از آب ولرم استفاده کنید.

تفاوت طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه

 

تفاوت طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه

 

طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه کمی با هم متفاوت است. به‌طور معمول برنج تازه ایرانی بیشتر در معرض شفته شدن و خمیری شدن قرار دارد و احتمال شکستن دانه‌های برنج نیز در زمان پخت آن بسیار زیاد است. اما این برنج عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. دانه‌های برنج تازه معمولا شفاف و درخشان است و قیمت مناسب‌تری نسبت به برنج کهنه دارد. این برنج به سختی دچار آفت می‌شود. اما برنج کهنه معمولا طرز پخت راحت‌تری دارد و بهتر قد می‌کشد. ظاهر برنج کهنه کمی کدرتر از برنج تازه است و قیمت آن نسبت به برنج تازه گران‌تر است و باید به درستی از آن نگهداری شود تا دچار آفت نشود.

سوالات متداول

بهترین روش جلوگیری از شفته شدن برنج ایرانی تازه چیست؟

برای تهیه برنج ایرانی تازه بهتر است از آب کمتری استفاده کنید و آن را برای مدت زمان کوتاه‌تری بجوشانید تا برنج شما نرم نشود.

در طرز پخت برنج لعاب‌دار تازه به روش کته باید چقدر به برنج آب اضافه کنیم؟

برای تهیه برنج ایرانی تازه باید حدود نیم بند انگشت بالاتر از سطح برنج به آن آب اضافه کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک