۳ روش طرز تهیه دمنوش زالزالک با میوه یا برگ و گل زالزالک + خواص

۳ روش طرز تهیه دمنوش زالزالک با میوه یا برگ و گل زالزالک + خواص


2 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دمنوش زالزالک

روش تهیه دمنوش زالزالک چیست؟ اصلا تا به حال با زالزالک یا برگ و گل آن، چای یا دمنوش درست کرده‌اید؟ زالزالک، ولیک یا کیالک، یکی از میوه‌های وحشی و خوشمزه پاییزی است که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده، می‌توانید آن را مصرف کنید. نوع خشک شده زالزالک، معمولا برای تهیه دمنوش (چای) زالزالک استفاده می‌شود ولی با زالزالک تازه هم می‌توانید دمنوش تهیه کنید و از فواید بی‌نظیر زالزالک بهره ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۳ روش طرز تهیه دمنوش زالزالک و خواص و مضرات آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش زالزاک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زالزالک ۶ عدد
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
چوب دارچین ۱ تکه
عسل ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای تهیه چای زالزالک: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه چای (دمنوش) زالزالک

مراحل طرز تهیه چای زالزالک

چای زالزالک را می‌توانید به عنوان یک دمنوش مفید برای روزهای سرد پاییزی، تهیه و سرو کنید. برای درست کردن دمنوش (چای) زالزالک روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: زالزالک‌ها را بشویید و چوب آن‌ها را جدا کنید

در اولین مرحله برای درست کردن چای، کیالک، زالزالک یا ولیک را بشویید. چوب آن‌ها را جدا کنید. برای طعم‌دهی بیشتر این چای، می‌توانید با چاقوی تیز، زالزالک‌ها را برش بزنید و هسته آن‌ها را بیرون بیاورید. در یک کتری مقداری آب جوش بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله دوم: زالزالک‌ها را بجوشانید

زالزالک‌های شسته و آماده شده و چوب دارچین را در قوری بیندازید. می‌توانید از قهوه جوش (جذوه) هم استفاده کنید. روی زالزالک‌ها به اندازه یک لیوان آب بریزید. قوری را روی حرارت بخار آب بگذارید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا عصاره زالزالک‌ها خارج شود و زالزالک‌ها به آب جوشیده، رنگ بدهند.

در صورت تمایل می‌توانید دارچین را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: چای زالزالک را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چای کیالک، دمنوش را بعد از آماده شدن در یک لیوان یا فنجان بریزید. یک صافی لب فنجان بگذارید تا چوب دارچین و دانه‌های زالزالک جدا شوند. اگر می‌خواهید به چایتان عسل اضافه کنید، تا زمانی که داغ است، عسل را بیفرایید. دمنوش را هم بزنید و وقتی عسل در آن حل شد، کمی صبر کنید تا از دما بیفتد. حالا دمنوش یا چای زالزالک را سرو کنید. نوش جان!

حتما بخوانید  2 طرز تهیه راگو مرغ و سبزیجات و راگو گوشت و سیب زمینی

عسل را می‌توانید به صورت خرید تلفنی، حضوری یا آنلاین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه دمنوش برگ زالزالک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برگ زالزالک تازه یا خشک یک مشت
آب به مقدار دلخواه
زنجبیل تازه یا خشک کمی (به دلخواه)
شکر ۱ قاشق چای‌خوری

 

زمان آماده‌سازی چای برگ زالزالک: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه دمنوش زالزالک با برگ و گل زالزالک

مراحل طرز تهیه دمنوش زالزالک با برگ و گل ولیک

یکی از دمنوش‌هایی که می‌توانید با ولیک یا زالزالک درست کنید، دمنوش برگ و گل این میوه است. علاوه بر دمنوش زالزالک قرمز، دمنوشی که با برگ و گل این میوه هم درست می‌شود، برای سلامتی مفید است. گل زالزالک اندکی معطر است و قبل از آن که غنچه‌اش کاملا باز شود، آن را برای مصارف دارویی، می‌چینند. این گل ضد تشنج است و حرکات نامنظم قلب را تنظیم می‌کند. همچنین داروی مفید و خاصی برای تپش و ضربان شدید قلب است. در ادامه، مراحل تهیه دمنوش برگ و گل زالزالک را بخوانید.

مرحله اول: برگ و گل زالزالک را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دمنوش برگ زالزالک، برگ‌ها و گل تازه زالزالک را در مقداری آب بخیسانید تا آلودگی‌های آنها پاک شود. اگر به صورت خشک از برگ‌ها استفاده می‌کنید، قبل از خشک کردن برگ‌ها، آنها را بشویید و بعد خشک کنید. سپس برگ‌ها را آبکش کنید و در قوری بریزید.

مرحله دوم: چای برگ زالزالک را دم کنید

سپس روی برگ‌ها و گل‌های زالزالک، مقداری آب بریزید تا روی آنها را بپوشاند. اگر می‌خواهید چایتان غلیظ‌تر شود، مقدار آب را کمتر در نظر بگیرید. زنجبیل را اضافه کنید. می‌توانید کلا زنجبیل را حذف کنید یا از پودر یا زنجبیل تازه رنده یا خرد شده استفاده کنید. سپس قوری را روی حرارت بخار آب قرار دهید.

پودر زنجبیل را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: چای برگ زالزالک را سرو کنید

قوری را به مدت ۱۵ دقیقه روی بخار آب قرار دهید تا برگ‌های زالزالک نرم شوند و عصاره خود را به آب پس بدهند. سپس قوری را از روی حرارت بردارید و چای زالزالک را در لیوان یا فنجان بریزید. به اندازه یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر (به اندازه دلخواهتان) به چای برگ زالزالک، شکر یا قند اضافه کنید. بعد از حل شدن دانه‌های شکر یا قند، می‌توانید آن را سرو کنید. در ضمن می‌توانید همراه با چای سیاه، مقداری گل یا برگ زالزالک هم در چای سیاه بریزید تا با هم دم بکشند و میل کنید.

شکر، قند و چای سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن زالزالک در خانه

حتما بخوانید  ‌طرز تهیه بریان (بریون) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی

روش تهیه چای زالزالک به روش جوشاندن

 طرز تهیه چای زالزالک به روش جوشاندن

در این روش از طرز تهیه دمنوش ولیک، کیالک یا زالزالک باید زالزالک‌ها را بشویید و در یک قابلمه کوچک بریزید. روی زالزالک‌ها آب سرد بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا زالزالک‌ها بپزند و کاملا نرم شوند. سپس دمنوش زالزالک‌ را در لیوان سرو بریزید و با قند، شکر یا عسل سرو کنید. 

بیشتر بخوانید: روش‌های کاشت هسته زالزالک

خوردن چه مقدار از چای زالزالک بی‌خطر است؟

بهتر است چای زالزالک را به کودکان ندهید ولی برای بزرگسالان، در حد ۲ تا ۳ فنجان در روز، خوردن این دمنوش مضر نیست. نوشیدن چای زالزالک به مدت ۱۶ هفته مداوم بی‌خطر است اما اگر آثاری از حساسیت یا واکنش‌های آلرژیک مشاهده کردید، نوشیدن آن را قطع کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی زالزالک ساده و لیته

چای زالزالک چه مزه‌ای دارد؟

چای زالزالک چه مزه‌ای دارد؟

مزه دمنوش زالزالک، به میزان رسیده یا کال بودن زالزالک هم بستگی دارد. اما در حالت کلی، دمنوش یا چای زالزالک، طعم کمی ترش، کمی گس و تلخ دارد. ممکن است برخی افراد بوی آن را هم دوست نداشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود این چای را با شکر، قند یا عسل سرو کنید و در هنگام تهیه دمنوش زالزالک، مقداری ادویه‌های معطر مثل میخک، دارچین، زنجبیل و … هم به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زالزالک با هسته و بدون هسته

سوالات متداول

دمنوش زالزالک برای چی خوبه؟

دمنوش زالزالک برای چی خوبه؟

چای زالزالک یکی از نوشیدنی‌های آرام‌بخش است. بنابراین افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند یا دچار انقباضات مکرر عضلانی می‌شوند، بهتر است این نوشیدنی را بیشتر مصرف کرده و آن را جایگزین چای سیاه کنند. مصرف منظم دمنوش زالزالک، برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، نیز مفید است و به بهبود خون‌رسانی به قلب کمک می‌کند. این دمنوش، همچنین کمترین خطر را برای مصرف‌کنندگان دارد و برای افرادی که از افزایش فشارخون رنج می‌برند، مناسب است.

تقویت عضلات عروق، کاهش احتمال تشکیل لخته و پیشگیری از سکته، تنظیم عملکرد دستگاه گوارش، کاهش قند خون، تنظیم میزان کلسترول خون، کاهش علائم بیماری اسهال و… از خواص دمنوش زالزالک است. مصرف روزانه یک فنجان چای زالزالک بدن را در برابر تنش‌های روحی مقاوم کرده و به کنترل استرس کمک می‌کند.

چه کسانی نباید چای زالزالک بخورند؟

در برخی موارد زالزالک حساسیت زا است. مصرف چای زالزالک به صورت مکرر و در حجم بالا، در برخی افراد باعث بروز آلرژی به زالزالک می‌شود و با حالت تهوع، ناراحتی معده، خستگی، عرق کردن زیاد، سردرد، سرگیجه، تپش قلب، بی‌خوابی، خونریزی بینی و آشفتگی همراه است. علاوه بر این، مصرف زیاد زالزالک، چه به صورت تازه و چه به صورت دمنوش، سمی است. بنابراین توصیه می‌شود بیماران قلبی، زنان باردار و مادران شیرده قبل از مصرف این چای با پزشک مشورت کنند.

 

کالابرگ الکترونیک