راهنمای خرید فرش ماشینی و دستباف برای منزل و محل کار

راهنمای خرید فرش ماشینی و دستباف برای منزل و محل کار


17 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای خرید فرش ماشینی و دستباف برای منزل و محل کار

در این نوشتار یک راهنمای خرید فرش برای شما آماده کرده‌ایم. برای خرید فرش، چه فرش دستباف و چه فرش ماشینی و حتی تابلو فرش دستبافت و ماشینی باید به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید تا بتوانید از بین برندهای موجود در بازار، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای خانه یا دفتر کار خود انتخاب کنید. هر کدام از فرش‌های ماشینی و دستباف، ویژگی‌هایی دارند که در زمان انتخاب و خریداری آنها، باید به نکات مربوط به هر یک از آنها دقت کافی داشته باشید تا یک خرید خوب نقدی یا قسطی فرش داشته باشید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش برای خرید مطمئن و به صرفه، نکات مهم خرید فرش ماشینی و دستباف را به شما خواهیم گفت.

نکات مهم خرید فرش ماشینی و دستباف

در اولین قدم برای خرید فرش، پیش از هر چیز باید به بودجه‌ای که برای فرش در نظر گرفته‌اید، توجه کنید. حتما می‌دانید که قالیچه و فرش‌های ماشینی معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به قالیچه و فرش‌های دستباف دارند. البته کیفیت نخ و بافت برخی فرش‌های ماشینی به قدری بالا است که گاهی اوقات با قیمت‌ فرش‌های دستباف، رقابت می‌کند و برخی از آن‌ها به فرش‌های طرح دستباف هم معروفند. هر چند با امتیازاتی مثل خرید اقساطی فرش، کار راحت‌تر می‌شود.

در کنار بودجه، مکانی که برای انداختن فرش در نظر گرفته‌اید، بر انتخاب شما تاثیرگذار خواهد بود. این که فرش مناسب برای اتاق خواب، هال و آشپزخانه، هر یک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند، نکته مهمی در راهنمای خرید فرش به حساب می‌آید. حتی برای خرید تابلو فرش‌هایی که به عنوان اکسسوری خانه استفاده می‌شود، باید چیدمان کلی خانه و ابعاد آن را در نظر بگیرید. برای راهنمایی در خصوص هر یک از این موارد تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

۱- فرش ماشینی

ویژگی‌های فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی به خاطر تنوع رنگ، طرح و قیمت اقتصادی‌تر، گزینه در دسترس‌تری برای خرید عموم مردم هستند. به همین خاطر بسیاری افراد ترجیح می‌دهند به جای فرش دستبافت، فرش ماشینی را به عنوان کف پوش خانه‌ یا محل کار خود خریداری و استفاده کنند. اگر دقت کرده باشید پشت فرش‌های ماشینی با کیفیت، یک برچسب چسبانده شده است که روی آن مشخصات مربوط به فرش، شامل ارتفاع نخ خواب، جنس فرش، ابعاد فرش، وزن فرش، تعداد رنگ‌های به کار رفته در فرش، تراکم عرضی و طولی فرش، درجه‌بندی فرش و دستگاهی که فرش با آن بافته شده، درج شده است.

در هنگام خرید فرش یا قالیچه ماشینی، باید به این اطلاعات دقت کنید چون به کمک آن‌ها، می‌توانید با چشم بازتری خرید خود را انجام دهید. فرش‌های ماشینی خوب و باکیفیت، خصوصیاتی دارند که در هنگام خرید، باید آن‌ها را مد نظر داشته باشید. برای اطلاع از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرش ماشینی درجه یک و خوب، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲- فرش دستباف

ویژگی‌ های فرش دستباف

حتما می‌دانید که فرش دستباف ایرانی به خاطر زیبایی و کیفیتی که دارد، در تمام دنیا مشهور است. فرش‌بافی یک هنر اصیل ایرانی است و خیلی‌ها هم در هنگام خرید فرش، ترجیح می‌دهند فرش دستبافی یا به قول قدیمی‌ها «فرش دستی» بخرند که یک عمر برایشان کار کند و با گذشت زمان هم، زیبا و باکیفیت بماند. ممکن است در نگاه اول متوجه نشوید که یک فرش، دستباف است یا ماشینی و حتی احتمال دارد فرش ماشینی را به عنوان دستباف به شما بفروشند، ولی با توجه به ویژگی‌های اصلی فرش‌های دستباف می‌توانید از اصل بودن فرش و کیفیت بافت و نخ آن مطمئن شوید.

مهم‌ترین ویژگی فرش دستباف، طول عمر بالا و ماندگاری زیاد آن‌ است. فرش‌های دستباف، عمر طولانی دارند و در برابر شستشو و استفاده زیاد و به اصطلاح «پا خوردن»، خراب نمی‌شوند. برای رنگرزی این فرش‌ها از رنگ‌های طبیعی استفاده شده و همه گره‌ها کار دست است. اما این‌ موارد تنها خصوصیات فرش دستباف نیست. برای اطلاع از ویژگی های فرش دستباف می‌توانید روی لینک مقاله موردنظر کلیک کنید و اطلاعات کامل در این زمینه را مطالعه بفرمایید.

۳- خرید تابلو فرش ماشینی و دستباف

خرید تابلو فرش ماشینی و دستباف

«تابلو فرش» یکی از اصیل‌ترین و زیباترین انواع تابلو برای زینت بخشیدن به فضای خانه است که انواع متفاوتی دارد. کیفیت و قیمت تابلو فرش با توجه به نوع بافت و طراحی آن و همچنین دستباف و ماشینی بودن فرش قابل شده در تابلو تعیین می‌شود. به همین خاطر، آشنا بودن به روش‌های تشخیص فرش ماشینی و دستباف می‌تواند به شما کمک کند تا تابلوی ارزشمندتری را برای جلوه بخشیدن به منزل خود تهیه کنید.

برای تشخیص دستباف یا ماشینی بودن تابلو فرش‌ها، توجه کردن به برخی نکات ضروری است. علاوه بر تفاوت قیمت، خصوصیات ظاهری این دو مدل فرش هم با هم فرق دارد. مثلا گره‌های تابلو فرش‌های ماشینی، منظم‌تر و یکدست‌تر است. یکی دیگر از مشخصات تابلو فرش دستباف این است که ریشه‌های فرش دستباف به فرش متصل است و در امتداد فرش قرار دارد یا طریقه نگه داشتن تار و پود و پیوستن آن‌ها به هم مشخص است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید روی مقاله راهنمای خرید تابلو فرش ماشینی و دستباف کلیک کنید.

۴- فرش مناسب برای اتاق خواب

راهنمای انتخاب و خرید فرش مناسب برای اتاق خواب

هر اتاق در خانه شما می‌تواند از یک فرش خوش‌رنگ و زیبا بهره‌مند شود. به خصوص اتاق خواب هر خانه باید فضایی صمیمی و آرامش‌بخش باشد که یک فرش با گرمایی که به محیط می‌بخشد، می‌تواند اتاق را تبدیل به یک مکان خواب دنج و ایده‌آل کند. اگر کف اتاق بدون هیچ کفپوش نرمی باشد، یک فرش اتاق خواب می‌تواند علاوه بر زیبایی، دمای اتاق را کنترل کند، به عنوان عایق صدا عمل کند و راه رفتن روی کف را راحت‌تر کند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

در هنگام انتخاب فرش مناسب برای اتاق خواب باید به این موضوع دقت کنید که جنس کف‌پوش‌ها در دکوراسیون داخلی یک عامل خیلی مهم است که شما باید هنگام انتخاب فرش، رنگ و سبک آن، به این نکته توجه کنید. فرش مناسب برای اتاق خواب قرار است روی این کف‌پوش قرار بگیرد و باید ترکیب این دو جنس مختلف با هم به صورتی باشد که زیبایی اتاق را دو چندان کنند و در عین حال کاربردی و بی‌دردسر هم باشد.

ابعاد اتاق خواب هم نکته کلیدی دیگر است که باید حتما از فرش بزرگ‌تر باشد. برای اطلاع از نکات دیگر برای خرید فرش اتاق خواب، می‌توانید روی لینک مقاله راهنمای انتخاب و خرید فرش مناسب برای اتاق خواب کلیک کنید.

۵- خرید فرش قسطی

راهنمای خرید فرش قسطی

این روزها با گران شدن همه لوازم خانه، قیمت فرش نیز به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. گران شدن فرش موجب شده تا خرید فرش برای خیلی از افراد به مشکلی جدی تبدیل شود. امروزه مراکز و فروشگاه‌های زیادی هستند که فرش‌ها را به صورت فروش اقساطی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. برای این نحوه خرید و فروش فرش، معمولا هر یک از فروشگاه‌ها تسهیلات و شرایط مختلفی را برای مشتریان در نظر می‌گیرند. اما به هر حال رعایت برخی نکات می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه بهتری از خرید فرش قسطی را داشته باشید و یک خرید به‌صرفه و معقول انجام دهید.

به طور معمول شرایط خرید و فروش فرش اقساطی بدون چک و با چک در فروشگاه‌های مختلف، متفاوت است. برخی از فروشگاه‌ها برای خرید قسطی فرش از خریدار چک درخواست می‌کنند. در این روش خریدار باید چک و کارت ملی خود را به فروشنده ارائه دهد. سپس خریدار و فروشنده مبلغ فرش را به چند قسط تقسیم می‌کنند. خریدار باید برای هر قسط یک چک ارائه دهد. برای خرید قسطی فرش در یک سال باید مبلغ اقساط بر اساس یک سوم درآمد خالص فرد در نظر گرفته شود. البته برخی فروشندگان شرایط خرید اقساطی را منعطف‌تر هم در نظر می‌گیرند.

برای اطلاع از چگونگی خرید انواع فرش به روش اقساطی، می‌توانید روی مقاله راهنمای خرید فرش قسطی کلیک کنید و جزییات بیشتری در این زمینه بخوانید.

سوالات متداول درباره خرید فرش ماشینی و دستبافت

نکات مهم در خرید فرش ماشینی چیست؟

برای خرید فرش ماشینی، علاوه بر بودجه‌ای که برای هزینه کردن در نظر گرفته‌اید، باید به ابعاد فرش، عایق حرارت و صدا بودن فرش، کیفیت نخ فرش، شناسنامه‌دار بودن فرش، ظرافت بافت و طرح، کیفیت چسب پشت فرش، ریشه‌های فرش و … دقت کنید. شما می‌توانید با توجه به نکاتی که در مقاله ویژگی های فرش ماشینی به آن‌ها پرداخته شده است، فرش مناسب خود را انتخاب کنید.

چه طرحی برای فرش اتاق خواب و پذیرایی بهتر است؟

اول از هر چیز، سلیقه شماست که تعیین می‌کند از چه فرشی در فضای خانه خود، چه اتاق خواب، چه اتاق مهمان و چه پذیرایی و آشپزخانه استفاده کنید. اما موضوع مهم این است که برخی طرح‌های فرش، در عین ساده بودن، از مد نمی‌افتند یا برخی فرش‌ها، به خاطر اصالت طرح و نقشه، همیشه جذاب به نظر می‌رسند. مثلا بسیاری از مدل ها و ترندهای فرش و موکت  در سال‌های گذشته هنوز در دکوراسیون و برای فرش کردن فضا استفاده می‌شوند که شما هم می‌توانید در انتخاب فرش برای فضای مختلف از آن‌ها کمک بگیرید.

فرش متری برای کجا مناسب است؟

برای فرش کردن فضاهایی که اندازه آن‌ها با استاندارد فرش‌های تولیدی، همخوانی ندارد، یا برای مکان‌هایی که می‌خواهید فقط برای تزیین و جلوه بیشتر فرش کوچک‌تری بیندازید، فرش‌های متری، گزینه‌های بسیار خوبی هستند. این فرش‌ها قیمت‌های مناسبی هم دارند و در طرح‌های مختلف، بافته و به بازار عرضه می‌شوند. حتی امکان خرید قسطی برای بسیاری از آنها وجود دارد که می‌توانید از این امکان هم نهایت بهره را ببرید.

بهترین زمان خرید فرش کی هست؟

برای خرید فرش، بهتر است در آذرماه یا دی ماه، اقدام کنید. چون در این زمان از سال، فرش‌های جدید به بازار آمده‌اند ولی هنوز به گرانی‌های قبل از عید نخورده‌اند و می‌توانید فرش را به صورت نقدی یا قسطی، با قیمت مناسب‌تری خریداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک