طرز تهیه ۵ مدل گراتن پاستا خوشمزه و لذیذ به روش رستورانی

طرز تهیه ۵ مدل گراتن پاستا خوشمزه و لذیذ به روش رستورانی


30 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع گراتن

انواع گراتن پاستا (گراتن ماکارونی) جزو خوشمزه‌ترین غذاها با پاستا و سس و پنیرهای مختلف است. گراتن در واقع یک غذای فرانسوی است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. در دستور پخت انواع گراتن ماکارونی معمولا از گوشت، مرغ، سبزیجات و پنیر پیتزا به همراه سس بشامل استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش نگاهی به طرز تهیه انواع گراتن پاستا می‌اندازیم.

انواع گراتن پاستا با گوشت و گیاهی

با طرز تهیه انواع گراتن آشنا شوید

«گراتن» یک واژه فرانسوی به معنای «رنده شده» است که به خاطر استفاده از پنیر رنده شده در دستور تهیه آن با این نام شناخته می‌شود. در دستور پخت انواع گراتن پاستا باید سبزیجات یا تکه‌های مرغ و گوشت را خرد کنید و به صورت ردیفی در ظرفی که ارتفاع کمی دارد، بچینید. سپس سس بشامل و مقداری پنیر پیتزا روی لایه‌های مختلف آن بریزید و ظرف را در فر یا روی گاز قرار دهید. برای درست کردن انواع گراتن مرغ و پاستا نیز پیشنهاد می‌شود از سینه مرغ ریش ریش شده یا خرد شده با سبزیجات متنوع و سس بشامل استفاده کنید.

به طور معمول در طرز تهیه انواع گراتن پاستا از موادی مثل ماکارونی فرمی، سوسیس و کالباس، گوشت چرخ کرده، کنسرو سبزیجات، سویا، گوشت مرغ، شیر، آرد سفید، کره، خامه، پنیر پیتزا یا پنیر پارمسان، قارچ، روغن مایع، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن استفاده می‌شود که می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

در ادامه این مقاله می‌توانید با طرز تهیه انواع گراتن ماکارونی با گوشت و بدون گوشت به صورت گیاهی آشنا شوید.

۱- گراتن پاستا با سوسیس

گراتن پاستا با سوسیس از انواع گراتن

«گراتن با پاستا و سوسیس» از خوشمزه‌ترین انواع گراتن پاستا است که می‌توانید آن را هم در فر و هم در تابه درست کنید. برای درست کردن گراتن پاستا با سوسیس ابتدا باید فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای خرد کنید. روی بادمجان‌ها مقداری نمک بپاشید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد آن‌ها را آبکش کنید. سیب زمینی‌ها، فلفل دلمه‌ای و سوسیس‌ها را هم به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید.

قارچ را خرد کنید و در مقداری روغن یا کره تفت دهید. بعد از این که قارچ سرخ شد، آن را از ماهیتابه خارج کنید و سیب زمینی ورقه شده را در روغن سرخ کنید. بعد از سیب زمینی نوبت بادمجان و در آخر نوبت فلفل دلمه‌ای است. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه گراتن پاستا با سوسیس به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گراتن پاستا با سوسیس کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی با طعم لذیذ و خوشمزه

۲- گراتن پاستا با مرغ و قارچ

گراتن پاستا با مرغ و قارچ از انواع گراتن

«گراتن پاستا با مرغ و قارچ» از خوشمزه‌ترین و بهترین انواع گراتن پاستا برای مهمانی و دورهمی است. در اولین مرحله از طرز تهیه گراتن ماکارونی با مرغ و قارچ، مرغ را بشویید و به صورت مکعبی یا نواری خرد کنید. قارچ‌ها را هم بشویید و اسلایسی خرد کنید.

در ادامه، پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید. مرغ‌های مکعبی یا نواری خرد شده را به پیازها اضافه کنید. هویج را هم به صورت نگینی خرد کنید. هویج‌ها را هم به مرغ و پیاز در حال تفت اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید.

در حین پختن مرغ‌ها، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا برای پخت گراتن گرم شود. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ کلیک کنید.

۳- گراتن ماکارونی بدون گوشت

گراتن ماکارونی بدون گوشت از انواع گراتن

«گراتن ماکارونی بدون گوشت» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاها در لیست طرز تهیه انواع گراتن پاستا است که برای تهیه آن به جای گوشت و مرغ از انواع سبزیجات، حبوبات و سویا استفاده می‌شود. این غذا برای گیاهخواران و افرادی که به هر دلیل تمایلی به خوردن گوشت ندارند، بسیار مناسب است.

برای تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت ابتدا باید سویاها را بشویید و در آب بخیسانید و پس از نیم ساعت آبکش کنید. سپس قارچ و هویج را خرد کنید. هویج شسته و نگینی خرد شده، ذرت و نخودفرنگی را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آبپز کنید. کلم‌ بروکلی را هم خرد کرده و کمی آبپز کنید.

سیب زمینی‌ها را هم پوست بگیرید و به صورت ورقه‌‌ای خرد کنید و سپس در کمی آب بپزید. بعد از آبپز شدن، سبزیجات را آبکش کنید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. سویا و فلفل دلمه‌ای را هم همراه با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به سایر مواد اضافه کنید. مقداری رب گوجه فرنگی به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مواد میکس شود. مقداری به مواد آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه گراتن ماکارونی وگان می‌توانید به مقاله طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج با طعم لذیذ به روش رستورانی

۴- گراتن ماکارونی و سیب زمینی

گراتن ماکارونی و سیب زمینی از انواع گراتن

«گراتن ماکارونی و سیب زمینی با گوشت چرخ کرده» یکی از خوشمزه‌ترین انواع گراتن با ماکارونی است که می‌توانید در آن از چاشنی‌ها، سبزی‌ها و پنیرهای مختلفی استفاده کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی باید سیب زمینی‌ها را به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید. پیاز و فلفل دلمه‌ای را هم به صورت نگینی ریز خرد کنید. قارچ‌ها را هم بشویید و به صورت ورقه‌‌های نازک خرد کنید. شیر و کره را از یخچال بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید.

یک تابه را روی حرارت بگذارید و کمی روغن یا کره در آن بریزید تا داغ شود. سپس پیاز‌ها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. بعد فلفل دلمه‌ای‌ و بعد از چند ثانیه گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی کلیک کنید.

۵- گراتن پاستا با سس بشامل

گراتن پاستا با سس بشامل

«گراتن پاستا با سس بشامل» جزو انواع گراتن پاستا با طعمی لذیذ است که می‌توانید آن را هم در فر و هم در تابه آماده کنید. برای درست کردن گراتن ماکارونی با سس بشامل در فر، کافی است انواع سبزیجات و کالباس را خرد کنید و به ترتیب در قالب بچینید. سپس مقداری سس بشامل و پنیر پیتزا روی آن بریزید و قالب را در فر قرار دهید.

می‌توانید روی حرارت ملایم گاز هم گراتن را درست کنید. برای تهیه گراتن پاستا با سس بشامل در تابه می‌توانید همه مواد را در یک ماهیتابه یا قابلمه کم‌عمق بریزید. درب تابه یا قابلمه را به همراه دم‌کنی بگذارید. تابه را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا گراتن شما آماده شود. برای خواندن جزئیات طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل کلیک کنید.

سوالات متداول

فرق سوفله و گراتن چیست؟

سوفله در اصل یک نوع کیک سبک است که در آن از تخم مرغ و سسی خامه‌ای استفاده می‌شود. اما گراتن یک نوع غذای فرانسوی است که در آن سبزیجات، گوشت و مرغ به صورت لایه‌ای چیده می‌شود و معمولا برای تهیه آن از سس بشامل و پنیر پیتزا استفاده می‌شود.

برای تهیه انواع گراتن پاستا مرغ از چه قسمتی از مرغ استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه انواع گراتن مرغ با پاستا باید از سینه مرغ به صورت مربعی خرد شده یا ریش ریش استفاده کنید.

در طرز تهیه انواع گراتن پاستا از چه موادی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن گراتن می‌توانید از انواع گوشت، مرغ، سبزیجات مختلف مثل کدو، بادمجان، نخود فرنگی، هویج، حبوبات، پاستا، پنیر پیتزا و سس بشامل استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک