۲ طرز تهیه تارت مربایی نرم و خوشمزه در فر و قابلمه مرحله به مرحله

۲ طرز تهیه تارت مربایی نرم و خوشمزه در فر و قابلمه مرحله به مرحله


20 دی 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه تارت مربا

تارت مربایی یکی از ساده‌ترین انواع دسر است که با انواع مربا و مارمالاد می‌توانید آن را تهیه کنید. انواع تارت با مربا یا به صورت تارت‌های مینی (تارت‌های یک نفره) درست می‌شوند یا در قالب‌های بزرگ‌تر می‌توان آن‌ها را پخت. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه تارت مربایی به ۲ روش در فر و بدون فر را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه تارت مربا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد همه منظوره ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره سرد ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
بیکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای فیلینگ تارت مربایی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مربا شانا با طعم دلخواه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت تارت مربایی: ۳۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه تارت مربایی

مراحل طرز تهیه تارت مربایی 

برای درست کردن تارت مربا می‌توانید از انواع مرباها یا طعم‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کنید. کافی است ابتدا خمیر تارت را تهیه کرده و روی آن را با طعم مربا دلخواه خود، پر کنید. برای آموزش جزییات تهیه تارت مربا، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: خمیر تارت را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه تارت مربایی، قبل از شروع کار، کره را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. سپس آن را بیرون بیاورید و خرد کنید. داخل یک کاسه، آرد و پودر قند الک شده بریزید و به آن بیکینگ پودر و وانیل را اضافه کنید. این مواد خشک را هم بزنید. بعد نوبت به اضافه کردن کره خرد شده می‌رسد. با دست کره را با آرد مخلوط کنید و ورز دهید. در نهایت باید آرد به شکل خمیرهای جدا جدا دربیاید.

برای تهیه انواع کره، آرد و قند می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله دوم: تخم مرغ را اضافه کنید

سپس تخم مرغ را به مواد خمیر اضافه کنید و شروع به ورز دادن یا جمع کردن خمیر کنید. به خاطر داشته باشید که برای ورز دادن خمیر، بهتر است یک دستکش بپوشید و با ورز دادن ملایم، کره را به خورد خمیر دهید. البته می‌توانید از غذاساز و تیغه خمیر‌زن برای درست کردن خمیر تارت استفاده کنید.

خمیر درنهایت باید نرم و لطیف باشد. اگر خمیر خیلی شکننده بود، می‌توانید کمی با قاشق، آب سرد را به آن اضافه کنید. ابن کار را ناگهانی انجام ندهید تا خمیرتان شل نشود. بعد از اضافه کردن هر قاشق آب، دوباره مواد را ورز دهید.

برای خرید تخم مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: خمیر تارت را فرم دهید

بعد از آماده شدن خمیر، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. خمیر تارت را در یک ظرف که دیواره‌ها و کف آن چرب شده است، بگذارید و برای ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید. سپس خمیر را بیرون بیاورید. روی یک سطح مقداری نشاسته ذرت بپاشید و خمیر را روی آن با وردنه باز و نازک کنید تا ضخامت آن به ۳ میلی‌متر برسد. خمیر را در قالب چرب شده بگذارید و کف آن را با چنگال، سوراخ کنید.

نشاسته ذرت را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: مربا را به خمیر تارت اضافه کنید

بعد از اینکه خمیر را در قالب ریختید، روی آن را با مربای طعم دلخواه بپوشانید. اگر خمیر اضافه دارید، با خمیر، نوارهای مستطیلی نارک درست کنید و به شکل لوزی یا مربع، روی تارت بگذارید. قالب را در فر بگذارید و ۳۵ دقیقه صبر کنید تا تارت مربایی شما آماده شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت زرشک خوش رنگ و غلیظ به 4 روش خوشمزه

نکته: برای درست کردن این تارت از مرباهای شانا با طعم دلخواه خود استفاده کنید. برای خرید انواع مربا از برند شانا می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه تارت مربایی بدون فر و در قابلمه

طرز تهیه تارت مربا بدون فر و در قابلمه

برای طرز تهیه تارت مربایی در قابلمه و بدون فر، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یک قابلمه سایز بزرگ را روی حرارت بگذارید و زیر آن یک شعله‌پخش‌کن قرار دهید. داخل قابلمه یک ظرف یا یک سه پایه یا الک قرار دهید. قالب تارت‌ را که آماده کرده‌اید، روی این سه‌پایه قرار دهید. درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید.

برای پخت تارت مربایی بدون فر به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه صبر کنید تا تارت مربایی شما آماده شود. سپس درب قابلمه را بردارید و تارت‌ها را بیرون بیاورید تا در دمای محیط خنک شود. تارت مربایی را با چای یا قهوه سرو کنید.

نکات طرز تهیه تارت مربا

نکات طرز تهیه تارت مربا

  • در طرز تهیه تارت مربا، پودر قند را با شکر جایگزین نکنید چون بافت خمیر تارت به هم می‌خورد و سفت و خشک می‌شود.
  • اگر پودر قند در خانه ندارید، می‌توانید با قند یا شکر، پودر قند تهیه کنید. برای آموزش طرز تهیه پودر قند، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.
  • تارت مربا را می‌توانید به صورت تک‌نفره و در قالب‌های مافین هم درست کنید. در این صورت باید خمیر‌های تارت را به صورت دایره‌ای برش بزنید و در قالب بگذارید و در فر یا قابلمه بپزید.
  • استفاده از طرح نوارهای خمیری به شکل لوزی یا مربعی، برای روی تارت، کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید مقداری از خمیر تارت را کنار بگذارید. خمیر‌ها را نواری برش دهید و نوارها را روی سطح مربای تارت به صورت لوزی بچینید. سپس تارت را در فر بپزید.
  • برای طرز تهیه تارت مربایی در قابلمه، حتما دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید. چون اگر دم‌کنی نگذارید، مایه کیک بخار می‌کند، بخاری که به درب قابلمه می‌نشیند، به تارت برمی‌گردد و بافت آن را خمیری می‌کند.
  • خمیر تارت بعد از آماده شدن، در صورتی که آن را استراحت دهید، حجیم نمی‌شود ولی استراحت دادن آن، باعث منسجم‌تر شدن خمیر می‌شود. می‌توانید خمیر را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از فرم دادن، در یخچال بگذارید.
  • برای طرز تهیه تارت مربایی، به جای خمیر مخصوص تارت، می‌توانید از خمیر هزارلا آماده هم استفاده کنید. این خمیر بافت نرم‌تری نسبت به خمیر تارت دارد و البته چندان برای تهیه تارت، استفاده از خمیر هزارلا، متداول نیست.

انواع مربا شانا برای تهیه انواع دسر، میان وعده و صبحانه

انواع مربا شانا برای تهیه انواع دسر، میان وعده و صبحانه

شما می‌توانید با مربا‌های مختلف، تارت‌های خود را طعم‌دار کنید، یا از ترکیب چند مربا برای پر کردن تارت‌ها استفاده کنید که تارت‌هایتان هم رنگ‌ها و هم طعم‌های جذاب‌تری داشته باشند. برای درست کردن انواع دسر، کیک و تارت انواع مربا با طعم دلخواه را می‌توانید از برند «شانا» تهیه کنید.

این برند به عنوان یکی از خوشنام‌ترین تولیدکنندگان مربا شناخته می‌شود که محصولات خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا، به بازار عرضه می‌کند. شانا با طیف وسیعی از طعم‌ها و میوه‌ها، مرباهای خود را به استانداردترین روش ممکن، تهیه می‌کند.

مربای هویج ظرفی ۲۲۵ گرمی شانا

مربای هویج ظرفی ۲۲۵ گرمی شانا

«مربا هویج» یکی از پرطرفدارترین انواع مربا است که رنگ و طعم جذاب آن، برای بسیاری افراد خوشایند و خواستنی است. «مربا هویج ۲۲۵ گرمی»، محصولی خوشمزه از برند «شانا» است که بیشتر برای سفر کاربرد دارد. البته می‌توانید به عنوان یک عصرانه یا صبحانه دورهمی هم به طور کامل از آن استفاده کنید.

این مربا ترکیبی از آب، شکر، اسید سیتریک، وانیل و پکتین است که در بسته‌بندی پلاستیکی تولید شده است. مربا هویج شانا در هر ۱۰۰ گرم حاوی ۲۷۸.۵ کیلوکالری انرژی، ۱۸۱.۳۴ گرم کربوهیدرات و ۰.۲۵۹ گرم پروتئین است و می‌تواند به عنوان یک میان وعده مقوی استفاده شود. همچنین در طرز تهیه مربا هویج شانا از وانیل استفاده شده تا بافت این مربا، ترد و طعم آن لذت‌بخش باشد.

مربا آلبالو ترموفرمینگ ۲۲۵ گرمی شانا

مربا آلبالو ترموفرمینگ ۲۲۵ گرمی شانا
«مربا آلبالو» در بین مربا با انواع میوه بسیار محبوب است و این موضوغ به خاطر ته‌مزه ترش آن است که موقع خوردن مربا احساس می‌شود. «مربا آلبالو ۲۲۵ گرمی» از برند شانا یک میان‌ وعده لذیذ است که می‌تواند به میز صبحانه جلوه بیشتری بدهد، مخصوصا اگر با نان تازه و خامه و یک فنجان چای ایرانی همراه باشد.

حتما بخوانید  چگونه تلخی آش رشته را بگیریم | ۸ ترفند رفع تلخی آش رشته

این مربا در هر ۲۰ گرم، ۵۷.۹ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند و میزان چربی آن ۰.۰۱ گرم است. البته باید بدانید که هسته‌‌های آلبالو ریز هستند و ممکن است در فرایند جداسازی هسته، این هسته‌‌ها، به طور کامل جدا نشده باشند، پس بهتر است هنگام مصرف این مربا مراقب باشید تا مربای آلبالو، هسته نداشته باشد و آسیبی به دندان‌هایتان وارد نکند.

البته کارخانه شانا این موضوع را روی بسته‌بندی‌های خود ذکر کرده است. پس در هنگام میل کردن این مربای خوشمزه، به این موضوع هم دقت کنید.

مربا هویج شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا

مربا هویج شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا
اگر مربای هویج دوست دارید، نوع زعفرانی آن را هم امتحان کنید، چون ترکیب عطر زعفران و هویج بسیار لذیذ است. «مربای هویج شانا»، عطر طبیعی هویج را دارد و بسیار شیرین و خوش‌رنگ و لعاب است. اگر می‌خواهید از مربا هویج، برای مصرف خانوار استفاده کنید، مربای ۳۱۰ گرمی «شانا» بهترین گزینه برای انتخاب است. مربای ۳۱۰ گرمی هویج شانا با بسته‌بندی شیشه‌ای، بسیار مقاوم است و بعد از تمام شدن آن می‌توانید دوباره از شیشه آن استفاده کنید. در هر قاشق غذاخوری از این مربای هویج ۱۵ گرم قند وجود دارد.

مربا آلبالو شیشه‌ بلند ۳۱۰ گرمی شانا

مربا آلبالو شیشه‌ بلند ۳۱۰ گرمی شانا
برای کسانی که میوه آلبالو را دوست دارند، برند شانا در بسته‌بندی و وزن‌های مختلف، مربای آلبالو تهیه و به بازار، عرضه کرده است. برای مصرف خانواده‌های پرجمعیت، «مربا آلبالو شیشه‌ بلند ۳۱۰ گرمی شانا» طراحی و تولید شده است. ترکیب دو طعم متضاد ترش و شیرین در این مربا بسیار دلچسب است و می‌توانید مطمئن باشید که بچه‌ها هم عاشق این طعم هستند.

همچنین آلبالو دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها ایمن می‌سازد. آلبالو از میوه‌های تابستانه است ولی با مصرف مربای آن، می‌توانید در تمام فصول سال از طعم و فواید فوق‌العاده این میوه بهره‌مند شوید.

مربا انجیر شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا

مربا انجیر شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا
یکی از مرباهای پرطرفدار و مقوی «مربای انجیر» است. این مربا از میوه‌ای به قدمت تاریخ، تهیه شده و بسیار پرخاصیت و خوش‌طعم است. انجیر یکی از میوه‌های سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان و منبع غنی از قندهای طبیعی و فیبر محلول است. بنابراین، این میوه در بهبود یبوست، کم‌خونی، کاهش کلسترول و بهبود بیماری‌های قلبی تاثیر بسزایی دارد.

این میوه خوش طعم دارای ویتامین‌های بسیاری از جمله A ،B و C است. البته می‌توانید با مصرف مربای انجیر شانا، از همه این مزایای سلامتی بهره‌مند شوید. «مربای انجیر ۳۱۰ گرمی شیشه بلند شانا»، می‌تواند تا مدت زیادی، مهمان میزهای صبحانه یا عصرانه شما باشد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مربا بالنگ شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا

مربا بالنگ شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا
«مربا ۳۱۵ گرمی شیشه بلند بالنگ»، محصولی از شانا است که در بطری‌های شیشه‌ای بسته‌بندی و روانه بازار شده است. این مربا ترکیبی از بالنگ، شکر، آب و اسید سیتریک است و در هر ۲۰ گرم، ۵۸.۰۲ کیلوکالری انرژی و ۱۵ گرم قند دارد که مقدار متعادلی برای یک مربا محسوب می‌شود.

به خاطر داشته باشید که مربا پس از باز شدن بسته‌‌بندی باید در یخچال قرار گیرد تا از کپک زدن آن جلوگیری شود. مربا بالنگ ساختار شفافی دارد که به‌خاطر پخته شدن آن با شهد است. علاوه بر این، افزودن شهد به مربای بالنگ، طعم آن را بسیار دلنشین و دوست‌داشتنی می‌کند.

مربا توت فرنگی شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا

مربا توت فرنگی شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا
«توت‌ فرنگی» چه به صورت تازه و چه به صورت مربا، بسیار خواستنی و پرطرفدار است. «مربای توت‌ فرنگی شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا» را هم می‌توانید در طرز تهیه انواع تارت مربایی و هم به عنوان صبحانه مصرف کنید. بر اساس اطلاعات سازمان غذا و دارو، میزان ارزش غذایی این مربا در ۲۰ گرم شامل ۵۸.۳۸ کیلوکالری انرژی، ۱۵ گرم قند و ۰.۰۵ گرم چربی است. در ضمن این مربای توت فرنگی شانا فاقد نمک و اسید‌های چرب ترانس بوده و جزو مرباهای بسیار سالم و خوشمزه به حساب می‌آید.

مربا به شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا

مربا به شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا
«مربا به»، از خوشمزه‌ترین انواع مربا است و یکی از عواملی که باعث این محبوبیت شده، ترد بودن بافت این مربا است. با وجود بافت سفتی که این میوه دارد، پس از تبدیل شدن به مربا، بسیار ترد و می‌شود. علاوه بر این، «مربای به شیشه بلند ۳۱۰ گرمی شانا»، طعم بی‌نظیر و خوشمزه‌ای هم دارد. یکی از ویژگی‌های مربای به شانا، غوطه‌ور بودن تکه‌های به در شهد آن است که آن را نسبت به دیگر مرباها، متمایز و خاص کرده است.

 

کالابرگ الکترونیک