طرز تهیه جوجه سنگی به روش رستورانی نرم و لذیذ

طرز تهیه جوجه سنگی به روش رستورانی نرم و لذیذ


8 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه جوجه سنگی

آیا تا حالا جوجه کباب سنگی درست کرده‌اید؟ جوجه کباب سنگی، یکی از روش‌های آسان و بی‌دردسر برای تهیه جوجه کباب به روش رستورانی است. اگر می‌خواهید دود، سیاهی زغال و زحمت گداخته کردن زغال برای درست کردن جوجه را نداشته باشید ولی طعم جوجه کباب را بچشید، جوجه سنگی، بهترین انتخاب است. این جوجه کباب، طعم خوشمزه و بافت نرمی دارد و به راحتی می‌توانید در خانه آن را درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه جوجه سنگی و فوت و فن‌های تهیه و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب سنگی (برای ۲ تا ۳ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (با استخوان یا بدون استخوان) ۱ کیلوگرم
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد درشت
روغن زیتون یا روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
کره به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، آویشن و پاپریکا به مقدار دلخواه
گوجه فرنگی برای کباب کردن به دلخواه
فلفل دلمه‌ای یا قارچ برای کباب کردن به دلخواه
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق مرباخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۸ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت جوجه سنگی: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه جوجه سنگی

مراحل طرز تهیه جوجه سنگی

در طرز تهیه جوجه سنگی می‌توانید بدون هیچ کثیفی و آلودگی، جوجه کباب را آماده کنید. فقط از تمیز بودن سنگ‌هایی که می‌خواهید روی آنها جوجه را بپزید، مطمئن شوید. در ادامه مراحل تهیه جوجه کباب سنگی روی اجاق را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ‌ را آماده کنید

ابتدا، مرغ را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهد. مرغ را در اندازه‌های مناسب برای جوجه زدن، روی تخته آشپزخانه برش بزنید. تکه‌های مرغ برش خورده را در یک کاسه قرار دهید و کنار بگذارید.

برای خرید گوشت مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد مرینیت جوجه کباب را آماده کنید

یک پیاز درشت را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. بهتر است پیاز را رنده نکنید چون اگر پیازها روی مرغ بمانند و آنها را کباب کنید، می‌سوزند و ظاهر جوجه خراب می‌شود. پیازها را به کاسه تکه‌های جوجه اضافه کنید. سیر‌ها را هم پوست بگیرید و خرد کنید و به مرغ‌ها بیفزایید. می‌توانید از پودر سیر هم به جای خود سیر استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده خوشمزه | نذری محرم لاهیجان

برای تهیه پودر سیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد مرینیت را به مرغ اضافه کنید

بعد از اضافه کردن پیاز و سیر، نوبت به افزودن پودر آویشن، پودر فلفل پاپریکا، پودر فلفل سیاه، نمک، روغن زیتون، سس مایونز و کمی زعفران دم کرده است. یک دستکش یک بار مصرف بپوشید و تکه‌های جوجه را با مواد مرینیت کمی ماساژ دهید تا جوجه‌ها کاملا با مواد، آغشته شوند.

شما می‌توانید پودر آویشن، پودر فلفل پاپریکا، پودر فلفل سیاه، نمک، روغن زیتون، سس مایونز و زعفران باکیفیت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: جوجه‌ها را استراحت دهید

بعد از مخلوط کردن مواد با هم، روی کاسه را با یک سلفون بپوشانید و ظرف حاوی جوجه‌ها را در یخچال قرار دهید تا به مدت حداقل ۲ ساعت بمانند و جوجه‌ها در مواد مرینیت طعم‌دار شده و بافت آنها نرم شود.

مرحله پنجم: لوازم پخت جوجه را آماده کنید

در حین مزه‌دار شدن مرغ‌ها و نیم ساعت قبل از شروع به پخت جوجه‌های سنگی، سیخ‌های چوبی را در مقداری آب خیس کنید. سنگ‌ریزه‌ها را کاملا بشویید تا هیچ آلودگی و گرد و خاکی روی آنها باقی نماند. سنگ‌ها باید هم اندازه و مثل سنگ نان سنگک باشند. سنگ‌ها را خشک کنید. سپس آنها را کف یک تابه یا قابلمه بریزید تا کاملا قسمت کف ظرف را بپوشاند.

مرحله ششم: سنگ‌ها را روی حرارت بگذارید

قابلمه‌ یا تابه عمیقی که سنگ‌ها را کف آن ریخته‌اید، روی حرارت بگذارید. حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید و درب ظرف را ببندید تا به مدت ۳۰ دقیقه سنگ‌ها روی حرارت کاملا داغ شوند. فلفل دلمه‌ای‌ها را بشویید و درشت خرد کنید. سپس جوجه‌ها را از یخچال بیرون بیاورید. پیاز و سیر جوجه‌ها را از روی مرغ‌ها بردارید. جوجه‌ها را به همراه فلفل دلمه‌ای‌ها به سیخ بزنید. قسمت‌های با استخوان و بدون استخوان را جداگانه سیخ بزنید.

مرحله هفتم: جوجه‌ها را روی سنگ کباب کنید

وقتی جوجه‌ها را به سیخ زدید، گوجه فرنگی‌ها را بشویید و اگر درشت هستند، آنها را نصف کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم سیخ بزنید. سپس درب قابلمه یا تابه را بردارید. سنگ‌ها باید کاملا داغ شده باشند. به ترتیب، سیخ‌های جوجه و سیخ‌های گوجه فرنگی را روی سنگ‌ریزه‌های داغ بچینید.

مرحله هشتم: روی جوجه‌ها کره و زعفران بمالید

وقتی یک طرف جوجه‌ها طلایی شد، آنها را برگردانید تا سمت دیگر آنها هم طلایی شود. در اواخر پخت جوجه سنگی، روی جوجه‌ها، کمی کره بمالید. سپس با برس آشپزی، روی جوجه‌ها را زعفران بمالید. جوجه‌ها را تا وقتی که کاملا مغز پخت شوند، روی حرارت سنگ‌ها بگذارید.

حتما بخوانید  لیست ۲۰ طرز تهیه انواع خورشت با مرغ مجلسی و رستورانی

انواع کره حیوانی و گیاهی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله نهم: جوجه کباب سنگی را سرو کنید

در آخر، وقتی جوجه‌ها نرم شدند و پختند، آنها را از روی سنگ‌ها بردارید. جوجه‌ها را از سیخ بکشید. گوجه فرنگی‌های کبابی شده را هم از سیخ بکشید. جوجه کباب سنگی را با گوجه کبابی، برنج زعفرانی، برنج چلو یا نان و سبزی خوردن، سرو کنید.

برنج ایرانی یا خارجی باکیفیت و انواع نان را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی به روش رستورانی

نکات خوشمزه شدن طرز تهیه جوجه سنگی

نکات خوشمزه شدن طرز تهیه جوجه سنگی

  • جوجه سنگی را می‌توانید به روش‌های مختلف مثل جوجه کباب کاری، جوجه کباب لاری، جوجه کباب مکزیکی و … مزه‌دار کرده و بعد آنها را کباب کنید. در این روش، فقط شیوه پخت جوجه فرق می‌کند ولی می‌توانید انواع جوجه و حتی کباب کوبیده را هم به روش سنگی تهیه کنید.
  • در صورت تمایل به جای سس مایونز می‌توانید از ماست چکیده یا ماست پرچرب هم استفاده کنید. انواع ماست را به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش تهیه کنید.
  • اگر به مواد مرینیت، آبلیمو اضافه می‌کنید، مرغ را برای مدت زیاد مثلا ۸ تا ۱۲ ساعت، استراحت ندهید. این کار باعث سفت شدن مرغ می‌شود. اضافه کردن آبلیمو برای زمانی مناسب است که مرغ را نهایتا ۳ تا ۴ ساعت با مواد استراحت دهید. در این صورت مرغ، نرم‌ می‌شود.
  • اگر از قطعات با استخوان و بدون استخوان مرغ، در طرز تهیه جوجه سنگی استفاده می‌کنید، سیخ مربوط به قطعات بدون استخوان را جدا و سیخ تکه‌های با استخوان را هم جدا بزنید. چون زمان پخت جوجه‌های با استخوان و بدون استخوان فرق می‌کند و ممکن است وقتی یکی از قسمت‌ها پخت، قسمت دیگر نپخته بماند.
  • در طرز تهیه جوجه کباب سنگی روی گاز، باید سنگ‌ها اندازه مشابهی داشته باشند و حتما قبل از کباب کردن جوجه‌ها، روی حرارت داغ شده باشند.
  • در هنگام کباب کردن جوجه‌ها، در قابلمه یا تابه را بردارید تا جوجه‌ها در هنگام کباب شدن، آب نیندازند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن جوجه کباب سنگی

سنگ مخصوص کباب کردن جوجه سنگی چیست؟

برای کباب کردن جوجه‌ها روی سنگ، از سنگ مخصوص نان سنگک استفاده کنید. این سنگ‌ها، هم اندازه مناسبی دارند و هم در اثر حرارت،‌ مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

چرا جوجه کباب سنگی سفت می‌شود؟

۱- اگر در مواد مرینیت از آبلیمو و بیش از اندازه، نمک استفاده کرده باشید، اگر جوجه‌ها برای مدت طولانی با مواد استراحت داده شوند، سفت می‌شوند.

۲- اگر سنگ‌ریزه‌ها کاملا داغ نباشند و مدت زیادی روی حرارت ملایم سنگ‌ها بمانند، جوجه کباب سفت و خشک می‌شود.

۳- اگر کره را از همان ابتدای کباب کردن جوجه‌ها، روی آنها بمالید. کره را باید در اواخر پخت به کار ببرید تا باعث نرمی جوجه‌ها شوند.

کالابرگ الکترونیک