طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده خوشمزه | نذری محرم لاهیجان

طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده خوشمزه | نذری محرم لاهیجان


5 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده با طعم عالی | نذری محرم لاهیجان
فهرست محتوا پنهان

قیمه با گوشت چرخ کرده از جمله غذاهای محبوب ایرانی با گوشت چرخ کرده و جزو غذاهای نذری محرم در لاهیجان است. اما تفاوت این قیمه مجلسی با گوشت چرخ کرده با خورش قیمه نذری چیست؟ در لاهیجان و برخی دیگر از شهرهای ایران برای درست کردن خورش قیمه به جای گوشت تکه‌ای از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. مزه این خورش با گوشت چرخ کرده با قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید کمی متفاوت است. قیمه چرخ کرده یک غذای شب عید گیلانی هم هست. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده به عنوان یک غذای سنتی گیلانی آشنا شوید و همچنین به شما می‌گوییم اگر بخواهید قیمه با گوشت چرخ کرده نذری برای ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر درست کنید به چه مقدار مواد نیاز دارید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم قیمه با گوشت چرخ کرده (برای ۴ نفر)

  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد پوره شده
  • لپه: ۸۰ گرم
  • لیمو عمانی: ۲ عدد
  • پیاز متوسط: ۱ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم برای سرخ کردن
  • سیب زمینی متوسط: ۲ عدد
  • زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم
  • آب جوش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده برای 4 نفر

مدت زمان پخت: ۲ ساعت

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

کالری هر  ۱۰۰ گرم خورش قیمه چرخ کرده: حدود ۷۱ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده

مرحله اول؛ خرد کردن پیاز و خیساندن لیمو عمانی

در اولین مرحله از طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده باید پیازها را به خوبی بشویید. سپس پوست یکی از پیازها را بگیرید و نگینی خرد کنید. در همین مرحله لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و داخل آب جوش بیندازید. این کار از تلخ شدن لیمو عمانی جلوگیری می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد و لیمو عمانی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

خرد کردن پیاز

 

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز و گوشت

بعد از خرد کردن پیازها در این مرحله از طرز تهیه قیمه چرخ کرده نوبت به سرخ کردن آن‌ها می‌رسد. یک قابلمه مناسب برای درست کردن خورش را روی گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. اجازه دهید روغن کمی داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. پیازها را به خوبی تفت دهید و بعد از اینکه کمی سبک شدند، گوشت چرخ کرده را به پیاز سرخ شده اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید.

برای تهیه روغن مایع و گوشت چرخ کرده به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

 

سرخ کردن پیاز و گوشت

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن ادویه‌ها به گوشت

بعد از تغییر رنگ گوشت و زمانی که کمی آن را تفت دادید، در این مرحله از طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده مقداری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. سپس حدود ۱۰ دقیقه مواد را به خوبی تفت دهید تا گوشت کاملاً سرخ شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ادویه مثل زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن رب گوجه و پوره گوجه به گوشت چرخ کرده

در این مرحله از طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان باید رب گوجه فرنگی را به سایر مواد اضافه کنید. برای این کار بهتر است ابتدا رب گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید. در یک ماهیتابه کوچک مقداری روغن بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را به روغن اضافه کنید. خوب رب را سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند. طرز تهیه رب گوجه خونگی را بلد هستید؟

حتما بخوانید  لیست خوراکی های شب یلدا | انواع میوه، تنقلات، دسر، نوشیدنی و غذا

سپس می‌توانید رب سرخ شده را به ترکیب مایه گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. سپس پوره گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید تا آب گوجه گرفته شود و سرخ شود.

برای تهیه رب گوجه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله پنجم، اضافه کردن آب به خورشت قیمه چرخ کرده

بعد از اینکه رب گوجه فرنگی و پوره گوجه سرخ شدند و جا افتادند، ۲ لیوان آب جوش به مواد قیمه اضافه کنید و صبر کنید مواد قیمه به جوش بیاید. وقتی قیمه جوش خورد، شعله گاز را ملایم کنید.

 

اضافه کردن آب به خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده

 

مرحله ششم، پختن لپه برای قیمه چرخ کرده

برای پختن لپه در قیمه چرخ کرده لپه را جداگانه بپزید. سپس لپه پخته را به خورش در حال پخت اضافه کنید تا همراه با سایر مواد خورشت روی شعله ملایم گاز جا بیفتد.

در صورت تمایل می‌توانید لپه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هفتم؛ سرخ کردن سیب زمینی

 

سرخ کردن سیب زمینی های خورش قیمه

 

در این فاصله که خورش قیمه چرخ کرده در حال پختن است، سیب زمینی‌های قیمه را سرخ کنید. سیب زمینی خورش قیمه چرخ کرده باید به صورت ریزتر و خلالی نازک خرد شود. برای این کار ابتدا سیب زمینی‌ها را به صورت ورقه‌های نازک برش دهید. بعد آن‌ها را با یک چاقوی تیز خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید تا داغ شود. سیب زمینی‌ها را در چند نوبت سرخ کنید.

در صورت تمایل سیب زمینی منجمد خلالی را از افق کوروش بخرید، آنلاین، تلفنی یا حضوری.

مرحله هشتم؛ اضافه کردن لیمو عمانی به خورش قیمه

اگر لیمو عمانی را خیلی زود به خورش قیمه لاهیجانی با گوشت چرخ کرده اضافه کنید، ممکن است طعم خورش شما تلخ شود. از همین رو اجازه دهید کمی خورش روی گاز به آرامی بجوشد، سپس لیمو عمانی را در ۳۰ دقیقه پایانی پخت اضافه نمایید. اگر طعم لیمو عمانی را در خورش دوست ندارید، می توانید کمی پودر لیمو عمانی را جایگزین کنید.

مرحله نهم؛ سرو کردن خورشت قیمه چرخ کرده

به طور کلی برای پختن خورشت قیمه نذری بهتر است شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید به آرامی پخته شود و روغن بیندازد. می‌توانید از یک شعله پخش‌کن روی گاز استفاده کنید و خورشت قیمه چرخ کرده را برای حدود ۲ ساعت با شعله ملایم روی گاز قرار دهید تا کم آب شود. در این مدت مراقبت باشید لپه‌ها له نشوند. زیرا له شدن لپه موجب بد شکل شدن خورشت می‌شود.

در نهایت بعد از اینکه خورشت قیمه چرخ کرده شما آماده شد، آن را داخل ظرف مناسب بریزید. مقداری سیب زمینی سرخ شده روی خورشت قرار دهید و همراه با برنج آبکش یا برنج کته میل کنید.

در صورت تمایل می‌توانید برنج ایرانی و برنج خارجی باکیفیت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

طرز تهیه خورش قیمه با گوشت چرخ کرده قلقلی

 

طرز تهیه خورش قیمه با گوشت چرخ کرده قلقلی

 

یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه خورش قیمه با گوشت چرخ کرده، استفاده از گوشت قلقلی در این غذا است. برای تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده قلقلی باید گوشت را با پیاز رنده شده و آب گرفته، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و خوب ورز دهید. سپس گوشت را به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید.

خورش را به روشی که در بالا گفته شد، آماده کنید و نیم ساعت بعد از اضافه کردن لپه، قلقلی‌ها را به خورش اضافه کنید. بعد از اضافه کردن گوشت قلقلی به‌هیچ‌عنوان خورشت را هم نزنید تا قلقلی ها از هم نپاشند.

نکات و فوت و فن‌های خورشت قیمه چرخ کرده

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت قیمه چرخ کرده

 

  • برای خوش عطر و طعم شدن خورشت قیمه چرخ کرده می‌توانید مقداری زعفران آب شده به آن اضافه کنید. برای این کار بهتر است زعفران را در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به خورش اضافه کنید. برای تهیه زعفران به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • در ۱۵ دقیقه آخر مراحل پخت خورش قیمه چرخ کرده می‌توانید مقداری گلاب نیز به آن اضافه کنید که البته سلیقه‌ای است. در صورت تمایل می‌توانید گلاب را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای درست کردن خورشت قیمه گوشت چرخ کرده به عنوان قیمه نذری لاهیجان می‌توانید به جای خرد کردن پیازها، آن‌ها را رنده کنید. این کار موجب می‌شود تا پیاز در خورش مشخص نشود و قیمه شما ظاهر زیباتری پیدا کند. توجه داشته باشید که اگر از پیاز رنده شده در قیمه استفاده می‌کنید، حتماً آب آن را بگیرید.
  • توجه داشته باشید که هر چقدر رب گوجه فرنگی را بیشتر در روغن سرخ کنید، رنگ خورش قیمه چرخ کرده شما خوش رنگ‌تر خواهد شد. دقت کنید که سوختن رب نیز موجب تلخ شدن خورشت می‌شود.
  • در طرز تهیه خورشت قیمه شمالی با گوشت چرخ کرده بهتر است از گوشت چرخ کرده چرب و مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید تا خورشت شما خوشمزه‌تر شود.
  • اضافه کردن پودر دارچین به خورشت ممکن است موجب تیره شدن رنگ آن شود. برای جلوگیری از تیره شدن خورشت قیمه چرخ کرده می‌توانید یک عدد چوب دارچین به آن اضافه کنید و در انتهای پخت آن‌ را از خورشت خارج کنید.
  • برای درست کردن قیمه نذری با گوشت چرخ کرده برای ۱۰ نفر می‌توانید مواد قیمه در این دستور را به اندازه ۲/۵ برابر اضافه کنید. در قیمه با گوشت چرخ کرده دو نفره نیز می‌توانید مقدار مواد خورشت در این دستور را نصف کنید.
  • طرز تهیه قیمه بادمجان با گوشت چرخ کرده نیز درست همانند همین روش است. تنها باید بعد از مراحل پخت قیمه چند عدد بادمجان نیز سرخ کنید و روی خورشت قرار دهید.
  • برای پخت لپه‌ها بهتر است ابتدا آن‌ها را برای چند ساعت در آب خیس کنید و بعد بپزید.
  • طرز تهیه قیمه نذری و مجلسی با گوشت قلقلی و قیمه با گوشت چرخ کرده و زرشک نیز دو روش دیگر برای طبخ قیمه با گوشت چرخ کرده هستند که پیشنهاد می‌شود آن‌ها را نیز امتحان کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه سمبوسه سیب‌ زمینی به روش بازاری + فیلم آموزشی

 

فوت و فن های تهیه قیمه شمالی

 

  • در طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده هر چقدر مقدار پیاز داغ خورش بیشتر باشد، خورش شما طعم و مزه بهتری پیدا می‌کند.
  • در طرز تهیه قیمه شمالی حتماً لیمو عمانی‌ها را برای حدود ۱ ساعت در آب قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.
  • برای درست کردن قیمه با گوشت چرخ کرده لاهیجان می‌توانید یک عدد استاک یا عصاره گوشت به خورش اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود.
  • در طرز تهیه قیمه شمالی با گوشت چرخ کرده اگر زمان کافی برای درست کردن سیب زمینی خلالی ندارید، می‌توانید از چیپس خلالی نیز استفاده کنید.
  • برای درست کردن قیمه نذری با چرخ کرده برای ۲۰ نفر مقدار مواد این دستور را ۵ برابر کنید.
  • طرز تهیه قیمه اردبیلی با گوشت چرخ کرده و قیمه ترکی با گوشت چرخ کرده هم به همین ترتیب است.
  • یکی از نکات مهم برای گرفتن تلخی لیمو عمانی در طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده مجلسی، جدا کردن هسته‌های لیمو از آن است.

سوالات متداول

برای تهیه خورش قیمه با گوشت چرخ کرده از چه طعم ‌دهنده‌هایی استفاده می‌شود؟

بهترین طعم ‌دهنده‌ها برای تهیه قیمه شمالی با گوشت چرخ کرده، لیمو عمانی، دارچین و گلاب است.

بهترین روش برای جلوگیری از تیره شدن خورش قیمه شمالی با گوشت چرخ کرده چیست؟

استفاده از پودر دارچین در تهیه قیمه چرخ کرده موجب تیره شدن رنگ آن می‌شود که البته بد هم نیست، اما اگر قیمه رنگ روشن دوست دارید برای رفع این مشکل می‌توانید از چوب دارچین به جای پودر دارچین استفاده کنید.

مواد لازم قیمه نذری با گوشت چرخ کرده برای ۱۰۰ نفر چقدر است؟

به طور کلی طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده برای ۲۰ نفر یا ۱۰۰ نفر کاملا مشابه است، تنها باید مواد لازم را متناسب با تعداد افراد تهیه کنید. برای درست کردن قیمه برای ۱۰۰ نفر باید مواد لازم برای تهیه قیمه را ۲۵ برابر مقداری که در این مقاله ذکر شد، استفاده کنید. برای درست کردن برنج نذری برای ۱۰۰ نفر به ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم برنج خام نیاز دارید که البته بستگی به نوع برنج و ری کردن آن دارد.

مواد لازم قیمه نذری با گوشت چرخ کرده برای ۲۰۰ نفر چقدر است؟

برای درست کردن قیمه چرخ کرده برای ۲۰۰ نفر به عنوان نذری به این مقدار مواد نیاز دارید:

  • گوشت چرخ کرده: ۲۰ کیلوگرم
  • رب گوجه فرنگی: ۴ کیلوگرم
  • لپه: ۳/۵ کیلوگرم
  • لیمو عمانی: ۱۰ عدد
  • پیاز متوسط: ۸ کیلوگرم
  • روغن مایع: به مقدار لازم برای سرخ کردن
  • سیب زمینی متوسط: ۱۵ کیلوگرم
  • زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

برای ۲۰۰ نفر جهت نذری به ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم برنج خام نیاز دارید.

 

کالابرگ الکترونیک