طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ و فوت و فن های آن

طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ و فوت و فن های آن


6 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کته بدون ته دیگ

برنج کته بدون ته دیگ یکی از روش‌های پخت برنج ایرانی است. اما چطور کته بدون ته دیگ درست کنیم؟ ته دیگ برنج کته معمولاً به دلیل نداشتن روغن طعم و ظاهر متفاوتی نسبت به ته دیگ برنج آبکش دارد. طرز تهیه برنج کته رستورانی بدون ته دیگ چگونه است؟ اصلاً چکار کنم برنجی که می‌پزم ته دیگ نداشته باشه؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز پخت برنج کته بدون ته دیگ آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز دم کردن برنج بدون داشتن ته دیگ پاسخ خواهیم داد.

 

ارزش غذایی برنج کته

 

ارزش غذایی برنج کته

 

پخت برنج به روش کته یکی از بهترین روش‌ها برای طبخ برنج است که به حفظ ویتامین‌ها و مواد ارزشمند برنج کمک می‌کند. زمانی که برنج آبکش می‌شود، بخش زیادی از ارزش غذایی و ویتامین‌های موجود در آن از بین می‌رود. برنج کته عطر و طعم بیشتری نسبت به برنج آبکش دارد. زمانی که برنج را آبکش می‌کنید ویتامین B و ویتامین D موجود در آن حدود یک سوم کاهش پیدا می‌کند.

 

طرز تهیه کته بدون ته دیگ

 

مواد لازم برای برنج کته بدون ته دیگ

 

  • برنج: به ازای هر نفر ۲/۳ لیوان
  • آب: ۱/۵ برابر پیمانه برنج
  • نمک: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه برنج کته فوری بدون ته دیگ

 

مراحل طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ

 

از آنجایی که معمولاً ته‌دیگ برنج کته طرفدار ندارد و تنها موجب هدر رفتن برنج می‌شود، بهتر است برنج کته را بدون ته دیگ آماده کنید. طرز تهیه کته بدون ته دیگ بسیار راحت است. برای درست کردن برنج بدون تهدیگ خوشمزه تنها باید مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول؛ خیساندن برنج

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کته بدون ته دیگ ابتدا باید برنج را به خوبی بشورید. سپس برنج را برای حداقل دو ساعت در آب و مقداری نمک قرار دهید تا خیس بخورد. معمولاً برنج هندی باید بیشتر از برنج ایرانی خیس بخورد.

 

مرحله دوم؛ جوش آوردن آب برنج

 

جوش آوردن آب برنج

 

در این مرحله از طرز تهیه کته بدون ته دیگ باید برنج را با آبی که به اندازه یک بند انگشت بالاتر از ارتفاع برنج است، روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. شعله گاز در این مرحله باید روی متوسط تا زیاد تنظیم باشد. سپس می‌توانید بعد از جوش آمدن و کف کردن برنج شعله گاز را کم کنید.

 

مرحله سوم؛ نم پز شدن برنج کته

 

نم پز شدن برنج

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مربای گوجه سبز (مربا آلوچه) با هسته و بدون هسته

بعد از این که آب برنج جوش آمد، در این مرحله از طرز تهیه برنج بدون ته دیگ اجازه دهید برنج کمی در آب بجوشد و آب آن کمتر شود. زمانی که برنج‌ها کمی نیم پز شدند و قد کشیدند، می‌توانید یک قاشق روغن مایع یا به اندازه نصف قاشق غذاخوری روغن جامد به برنج اضافه کنید.

 

مرحله چهارم، دم کردن برنج کته بدون ته دیگ

 

دم کردن برنج کته بدون ته دیگ

 

بعد از اضافه کردن روغن، باید شعله گاز را کم کنید. سپس برنج را با پشت قاشق به آرامی هم بزنید و وسط جمع کنید. چند سوراخ در وسط برنج ایجاد کنید تا بخار از آن عبور کنید. سپس کمی روغن به برنج اضافه کنید و دم کنی روی قابلمه بگذارید تا برنج دم بکشد.

 

مرحله پنجم؛ خاموش کردن زیر برنج کته

 

خاموش کردن زیر برنج

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طرز تهیه برنج فوری و بدون ته دیگ بدانید، این است که شعله گاز را به موقع خاموش کنید. درواقع زمانی که برنج شما پخته شد و از اطراف برنج بخار خارج شود، یعنی برنج کته شما آماده است.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ

 

  • برای خیساندن برنج در آب نمک، لازم نیست برنج را هم بزنید. این کار موجب ته نشین شدن نمک می‌شود و ته برنج شور می‌شود. بهتر است بعد از اضافه کردن نمک آن را به حال خود بگذارید تا نمک به آرامی در آب حل شود.
  • معمولاً در روش درست کردن برنج کته‌ای با ته دیگ روغن را ۱۰ دقیقه بعد از این که برنج کمی دم کشید به آن اضافه می‌کنند. اما در طرز تهیه برنج کته دمی بدون ته دیگ باید درست زمانی که برنج را دم می‌کنید، روغن را اضافه کنید.
  • در طرز تهیه برنج کته رستورانی بدون ته دیگ به هیچ عنوان بعد از دم کردن برنج به آن آب اضافه نکنید. این کار موجب می‌شود که برنج کته به دیواره قابلمه بچسبد و ته دیگ درست شود.
  • طرز تهیه برنج کته بدون روغن درست شبیه به همین روش است، تنها تفاوت آن این است که دیگر نیاز به اضافه کردن روغن نیست.
  • در طرز پخت برنج رستورانی کته بدون ته دیگ بهتر است از قابلمه‌ای استفاده کنید که کمی گودتر است. این کار موجب می‌شود تا سطح کف قابلمه کوچک‌تر باشد.
  • به عنوان فوت و فن درست کردن برنج کته خوب و مجلسی بدون ته دیگ سعی کنید از یک قابلمه با اندازه مناسب استفاده کنید. معمولاً حجم برنج بعد از پخت دو برابر می‌شود، بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از شفته شدن برنج از یک قابلمه با فضای کافی استفاده کنید.
  • معمولاً در طرز تهیه برنج کته دمی مجلسی بهتر است به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری روغن به برنج اضافه کنید.
  • شما می‌توانید با این روش آماده کردن برنج بدون ته دیگ انواع کته مثل دمی گوجه یا عدس پلو را نیز درست کنید.
  • برای دم کردن برنج کته بدون ته دیگ، مقدار آب باقی مانده در قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که بعد از جمع کردن برنج در وسط قابلمه کمی آب در اطراف قابلمه باقی بماند.
  • معمولاً دم کردن برنج کته حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • شما می‌توانید برنج بدون ته دیگ را با غذاهایی مثل خوراک مرغ، میرزا قاسمی، خورشت بادمجان و خوراک مرغ میل کنید.
  • در طرز تهیه برنج کته باید از مقدار نمک کمتری نسبت به برنج آبکش استفاده شود. بنابراین برای این که برنج شما شور نشود، حتماً از مقدار نمک مناسبی استفاده کنید.
  • در طرز تهیه برنج کته ساده در خانه آن هم بدون ته دیگ باید از یک قابلمه نچسب و شعله ملایم استفاده کنید. معمولاً قابلمه روحی و استیل برای درست کردن برنج بدون ته دیگ مناسب نیست و موجب چسبیدن برنج به ته قابلمه می‌شود.
  • در طرز تهیه برنج کته با ته دیگ یا بدون ته دیگ دقت کنید که برنج را باید آن‌قدر با آب بشویید که آب برنج کاملاً بی‌رنگ و شفاف شود.
  • یک دستور پخت برنج کته با روشی آسان این است که بعد از بخار شدن آب اضافی برنج یک قالب کره روی آن قرار دهید و سپس شعله گاز را کم کنید و یک دم کنی روی درب قابلمه بگذارید تا برنج شما به آرامی دم بکشد.
  • در طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ ولی مثل برنج آبکش باید حتماً برنج را از قبل خیس کنید و سعی کنید از روغن بیشتری استفاده کنید تا دانه‌های برنج از هم جدا شوند.
  • خیساندن برنج در آب موجب می‌شود تا در زمان پخت به جوشاندن کمتری نیاز داشته باشد و از طرفی برنج بیشتر قد بکشد و زودتر دم بکشد و ته دیگ نگیرد.
  • هر چقدر برنج کهنه‌تر باشد، دانه‌های آن خشک‌تر می‌شود و از همین رو به زمان بیشتری برای خیساندن نیاز دارد.
  • در طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ اگر آب برنج کمتر باشد، ظاهر برنج شما بیشتر شبیه به برنج آبکش می‌شود. برای تهیه این نوع برنج باید برنج را چند بار با پشت قاشق هم بزنید تا بخار کاملاً لابه‌لای برنج پخش شود و برنج شما دانه دانه شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای به ۳ روش

 

چطور برنج کته رستورانی بدون ته دیگ درست کنم؟

 

خیلی اوقات ته دیگ برنج کته خورده نمی‌شود و این موضوع موجب هدر رفتن برنج می‌شود. از همین رو آشنایی با طرز تهیه کته بدون ته دیگ به شما کمک می‌کند تا یک برنج کته فوری و رستورانی خوشمزه بدون دور ریز داشته باشید. برای درست کردن برنج کته بدون ته دیگ باید روغن برنج را به موقع اضافه کنید و بعد از پخت برنج شعله گاز را خاموش کنید تا زیر کته ته‌دیگ درست نشود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ته دیگ برنج و ماکارونی

 

سوالات متداول

طرز تهیه کته بدون ته دیگ چگونه است؟

در طرز تهیه کته بدون ته دیگ باید برنج را روی شعله گاز قرار دهید و بعد از تمام شدن آب برنج، کمی روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید دم بکشد.

چرا نباید برای درست کردن برنج کته بدون ته‌دیگ به برنج آب اضافه کنید؟

در طرز تهیه برنج کته بدون ته‌دیگ به هیچ عنوان بعد از دم کردن برنج به آن آب اضافه نکنید. این کار موجب می‌شود که برنج به دیواره قابلمه بچسبد و ته دیگ درست شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک