گوشت گاو بهتر است یا گوشت گوسفند | ارزش غذایی و روش پخت

گوشت گاو بهتر است یا گوشت گوسفند | ارزش غذایی و روش پخت


2 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گوشت گاو بهتر است یا گوشت گوسفند | ارزش غذایی و روش پخت

گوشت گاو و گوشت گوسفند هر دو دارای مقادیر زیادی پروتئین، آهن و ویتامین B هستند. اما ارزش غذایی گوشت گوسفندی و گاو برای سلامت بدن متفاوت است. گوشت گوسفند معمولاً چربی بیشتری دارد و عطر و طعم آن با گوشت گاو متفاوت است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش قصد داریم تا شما را با فرق گوشت گوسفندی و گاو آشنا کنیم و البته به این نتیجه برسیم که گوشت گاو بهتر است یا گوسفند.

 

درباره گوشت گاو و گوساله بیشتر بدانید

همه چیز درباره گوشت گاو

گوشت گاو و گوساله یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع گوشت قرمز محسوب می‌شود که بشر از زمان‌های دور شروع به خوردن آن کرده‌‌ است. اسناد تاریخی به دست آمده حاکی از آن است که انسان از ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح شروع به اهلی کردن گاو کرده است. این گوشت منبع غنی پروتئین و مواد مغذی است.

گوشت گاو سومین گوشت پر مصرف دنیا محسوب می‌شود که حدود ۲۵ درصد از تولید گوشت سراسر جهان را تشکیل می ‌دهد. جالب است بدانید که بعد از گوشت خوک و مرغ، گوشت گاو رایج‌ترین گوشت مورد استفاده در ایالات متحده، برزیل و چین است. بالاترین سرانه مصرف گوشت گاو و گوساله در اروگوئه است. مطالعات نشان می‌دهد که در کشور اروگوئه هر فرد در سال بیشتر از ۴۲ کیلوگرم گوشت گاو مصرف می‌کند.

در حالی که کشورهای آفریقایی مانند موزامبیک، غنا و نیجریه کمترین میزان گوشت گاو یا گوساله را مصرف می‌کنند. در آیین هندو گاوها مقدس شمرده می‌شوند. از همین رو هندوها از خوردن گوشت گاو پرهیز می‌کنند؛ به گونه‌ای که علیرغم جمعیت بسیار زیاد هند، در سال ۲۰۱۵ بزرگ ترین صادرکنندگان گوشت گاو در جهان هند، برزیل و استرالیا بودند.

ارزش غذایی گوشت گاو و گوساله

در ادامه با ارزش غذایی گوشت راسته گاو و گوساله در مقدار ۱۰۰ گرم آشنا شوید.

ارزش غذایی گوشت گاو در ۱۰۰ گرم مقدار
انرژی (کالری) ۲۱۷ کیلوکاری
پروتئین ۲۶ گرم
چربی ۱۵ گرم
آب ۵۷/۱۰ گرم
کلسترول ۸۴ میلی‌گرم
ویتامین A ۷ میکروگرم
ویتامین D ۰/۲ میکروگرم
ویتامین K ۱/۶۰ میکروگرم
تیامین(B۱) ۰/۰۷ میلی‌گرم
نیاسین (B۳) ۳/۹۲ میلی‌گرم
فولات (B۹) ۶ میکروگرم
کلسیم ۷ میلی‌گرم
آهن ۳/۱۶ میلی‌گرم
منیزیم ۲۶ میلی‌گرم
فسفر ۲۲۶ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۶۱ میلی‌گرم
سدیم ۸۹ میلی‌گرم
روی ۹/۹۹ میلی‌گرم
سلنیوم ۳۵/۶۰ میکروگرم

 

خواص گوشت گاو

خواص گوشت گاو

اگر چه خوردن بیش از اندازه گوشت قرمز چرب می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. اما بهتر است بدانید که مصرف گوشت قرمز گاو با چربی پایین حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بدن ضروری و واجب است. گوشت گاو سرشار از پروتئین، ویتامین B12، آهن، نیاسین و روی است. مهم‌ترین فرق گوشت گاو و گوساله این است که هضم گوشت گاو برای بدن سخت‌تر است. از طرفی گوشت گاو نسبت به گوشت گوساله چاق‌کننده‌تر است.

گوشت گاو سرشار از «ال کارنتین» است. ال کارنتین یک ماده مؤثر بر متابولیسم چربی است. این ماده نه تنها در سنتر چربی‌ها بلکه در حفظ سلامت بدن تأثیر بسیاری دارد. گوشت گاو مقدار آنتی‌اکسیدان زیادی دارد. خوردن این گوشت می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این گوشت حاوی پروتئین زیادی است که به بهبود توده عضلانی بدن کمک می‌کند. مواد معدنی موجود در گوشت گاو می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند و بر درمان کم خونی تأثیر بگذارد.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت گاو و گوساله با کیفیت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

درباره گوشت گوسفند بیشتر بدانید

همه چیز درباره گوشت گوسفند

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع گوشت که طعم بسیار لذیذی دارد، گوشت گوسفند است. به گوشت گوسفند زیر یک سال گوشت بره گفته می‌شود. گوشت به دست آمده از گوسفند با سن بیشتر از یک سال به عنوان «گوشت گوسفند جوان» شناخته می‌شود و به گوشت گوسفند بیشتر از یک سال نیز «گوشت گوسفند بالغ» گفته می‌شود.

به طور معمول گوشت بره گران‌ترین نوع گوشت گوسفند محسوب می‌شود. گوشت بره معمولاً چربی کمتری دارد. رنگ‌ گوشت روشن‌تر و معمولاً صورتی ملایم تا قرمز کمرنگ است. بره‌ای که کمتر از سه ماه داشته باشد، معمولاً گوشت بسیار لطیف و نرمی دارد. این گوشت طعم بسیار مطبوع‌تری نسبت به سایر انواع گوشت گوسفند دارد. گوشت گوسفند جوان و بالغ معمولاً رنگ قرمز پررنگ‌تری نسبت به گوشت بره دارد. از طرف دیگر میزان چربی این نوع گوشت بره بیشتر است و طعم و بوی شدیدتری دارد.

به طور کلی هر چقدر گوشت گوسفند تیره‌تری داشته باشد، نشان دهنده بالاتر بودن سن گوسفند است. در واقع گوشت بره رنگ بسیار روشن‌تری نسبت به گوشت گوسفند دارد. از طرفی ارزش غذایی گوشت گوسفندی جوان از گوشت گوسفندی پیر بیشتر است. مزه یا طعم گوشت با افزایش سن گوسفند زیادتر می شود و معمولا گوشت گوسفند بالغ دارای بهترین مزه است. به همین دلیل لازم است هر فرد در زمان خرید گوشت گوسفند حتماً به این نکته توجه کند. بد نیست بدانید استفاده از گوشت گوسفندی معمولاً در خاورمیانه و اروپا بسیار رایج است.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه آش عدس با گوشت گوسفند، گوشت قلقلی و مرغ

در صورت تمایل می‌توانید گوشت گوسفند تازه و باکیفیت را به صورت آنلاین‌، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: ترکیب گوشت چرخ کرده چیست؟

خواص گوشت گوسفند

گوشت گوسفند یا گوشت بره خواص زیادی دارد. طعم این گوشت نرم و ترد و نسبت به سایر گوشت‌ها خوشمزه‌تر است. این گوشت سرشار از سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کم کند. مصرف گوشت گوسفند موجب افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش انرژی و تقویت استخوان‌ها می‌شود. این گوشت به دلیل وجود آهن، ویتامین B، کولین و سلنیوم خواص ضد سرطانی دارد و از حمله سلول‌های سرطانی در بدن پیشگیری می‌کند. از دیگر فواید گوشت گوسفند می‌توان به جلوگیری از سکته، تنظیم فشارخون، استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از کم‌خونی اشاره کرد.

ارزش غذایی گوشت گوسفندی

ارزش غذایی گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی هم مانند گوشت گاو منبع خوبی از پروتئین‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، ویتامین ب ۱۲، نیاسین، روی و آهن است. استفاده از گوشت بره با چربی پایین بهترین راه برای تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. از آنجایی که گوشت گوسفندی چربی بیشتری نسبت به گوشت بره دارد، معمولاً مضرات آن نیز برای سلامت بیشتر است. اگر بتوانید این گوشت را بدون چربی مصرف کنید و چربی‌های اضافه آن را حذف کنید، بسیار سالم‌تر خواهد بود.

ارزش غذایی گوشت گوسفندی آن قدر زیاد است که حذف کردن این گوشت از رژیم غذایی مستلزم مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است. گوشت گوسفند موجب تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود و سرشار از آهن و روی است. خوردن این گوشت از کم خونی و فقر آهن جلوگیری می‌کند. تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از طریق گوشت گوسفند موجب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما قوی شود.

از طرف دیگر گوشت گوسفند پروتئین زیادی دارد که به رشد و تکامل عضلات کمک می‌کند. مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان می‌دهد که گوشت گوسفند علاوه بر چربی‌های اشباع، دارای چربی‌های اشباع نشده‌ای است که به افزایش کلسترول خوب یا HDL کمک می‌کند و موجب افزایش سلامت قلب می‌شود. خوردن یک وعده گوشت گوسفندی می‌تواند حدود ۳۲ درصد از ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را در روز تأمین کند.

در ادامه این بخش به ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوشت ران گوسفندی با چربی متوسط اشاره شده است.

ارزش غذایی در ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند مقدار
انرژی (کالری) ۲۵۸ کالری
امگا ۳ ۱۹۰ میلی‌گرم
امگا ۶ ۷۳۰ میلی‌گرم
ویتامین B۱۲ ۲.۵۴ میکروگرم
کلسترول ۶۸ میلی‌گرم
آب ۶۶/۳۸ گرم
چربی ۱۴/۷۲ گرم
پروتئین ۱۸/۴۷ گرم
تیامین (B۱) ۰/۱۳ میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B۲) ۰/۲۴ میلی‌گرم
نیاسین (B۳) ۶/۲۵ میلی‌گرم
ویتامین B۶ ۰/۱۵ میلی‌گرم
کلسیم ۸ میلی‌گرم
آهن ۱/۷۰ میلی‌گرم
منیزیم ۲۴ میلی‌گرم
فسفر ۱۷۵ میلی‌گرم
سدیم ۵۷ میلی‌گرم
روی ۳/۴۳ میلی‌گرم

 

فرق گوشت گوسفندی و گاو

فرق گوشت گوسفندی و گاو

  • گوشت گوسفندی چربی بیشتری نسبت به گوشت گاو دارد. از همین رو برای کباب کردن مناسب‌تر است. کباب گوشت گوسفند نه تنها طعم بهتری نسبت به گوشت گاو دارد، بلکه به دلیل وجود چربی گوشت می‌تواند دمای بالا را بهتر تحمل کند.
  • به طور کلی عطر و طعم گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو بیشتر است.
  • معمولاً مقدار خالص گوشت گاو بیشتر از گوشت گوسفندی است. در واقع گوشت گوسفند بیشتر با چربی ترکیب است و از همین رو مقدار گوشت کمتری دارد.
  • در مقایسه میان گوشت گاو با گوسفند باید بدانید که بافت گوشت گوسفند معمولاً نرم‌تر از گوشت گاو است و در نتیجه زودپزتر است. مهم‌ترین فرق گوشت گوسفندی و گاو این است که هضم گوشت گوسفند از گاو راحت‌تر است. به طور کلی ارزش غذایی گوشت گوسفند یا گاو با هم تقریبا برابر است. تنها گوشت گوسفند کمی چرب‌تر و خوشمزه‌تر از گوشت گاو است.
  • اگر به دیابت یا بیماری‌های قلبی مبتلا هستید و بین مصرف گوشت گاو یا گوسفند شک دارید. بهتر است از گوشت گاو استفاده کنید. زیرا این گوشت چربی کمتری دارد. این گوشت برای افراد دیابتی، بیماران قلبی و افرادی که فشارخون بالایی دارند مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای کنترل دیابت نوع ۲ 

  • ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند ۲۵۸ کالری دارد. در حالی که همین مقدار گوشت گاو به دلیل وجود چربی کمتر دارای ۲۱۷ کالری است.
  • جالب است بدانید که مصرف علف توسط گوسفند موجب شده است که چربی گوشت آن دارای امگا ۳ زیادی باشد. در واقع حدود ۴۰ درصد از چربی گوشت گوسفند اشباع نشده است و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نوع تغذیه گوشت گاو با گوسفند متفاوت است و این موضوع موجب شده تا ارزش غذایی گوشت گوسفندی و گاو متفاوت باشد. گوسفند معمولاً علوفه تازه مصرف می‌کند و گاو از غلات تغذیه می‌کند. از آن جایی که بدن ما نمی‌تواند غلات را به طور کامل هضم کند، هضم گوشت گاو نسبت به گوشت گوسفند سخت‌تر است.
  • رنگ گوشت گوسفند نسبتا روشن‌تر و مایل به صورتی است. رنگ گوشت گوساله سرخ‌تر و تیره‌تر است.
حتما بخوانید  طرز تهیه کیک طرح دار قلبی برای ولنتاین، تولد و سالگرد ازدواج

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی و حرفه ای

روش پخت گوشت گوسفند و بره

روش پخت گوشت گوسفند و بره

برای پختن گوشت بره و گوسفند معمولاً سه روش رایج وجود دارد. از آن جا که گوشت بره چربی بسیار کمی دارد، قرار دادن آن در دمای بالا می‌تواند موجب خشک شدن و یا سوختن گوشت شود. شما می‌توانید برای درست کردن گوشت بره آن را به صورت کبابی یا آب ‌پز ‌طبخ کنید.

بهتر است قبل از پخت بره یا گوسفند مقداری نمک به آن بزنید این کار به تجزیه پروتئین‌های گوشت کمک زیادی می‌کند. برای کباب کردن گوشت بره یا گوسفند می‌توانید آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا خوب پخته شود. برای اینکه گوشت گوسفند آب پز شما طعم بهتری بگیرد، بهتر است ابتدا آن را با مقداری روغن سرخ کنید. سپس کمی آب داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید و آن را بپزید.

برای این که گوشت گوسفند راحت‌تر پخته شود، بهتر است روی گوشت برش‌هایی ایجاد کنید. موضوعی که باید به آن دقت کنید این است که گوشت گوسفند نسبت به گوشت بره کمی سفت‌تر و چرب‌تر است. از همین رو معمولاً به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. از طرف دیگر بوی گوشت گوسفند از گوشت بره بیشتر است. به همین دلیل بهتر است قبل از پخت گوشت گوسفند حتماً آن را با انواع ادویه و طعم دهنده‌ها ترکیب کنید تا بو و مزه بهتری پیدا کند. به طور کلی در آشپزی ایرانی گوشت گوسفند برای پخت انواع آبگوشت و انواع خورشت محبوب‌تر است.

روش پخت گوشت گاو و گوساله

گوشت گاو و گوساله نسبت به سایر انواع گوشت‌ها دیرپزتر است و از همین رو باید برای مدت زمان بیشتری بپزد. برای پخت این گوشت هم می‌توانید آن را کبابی کنید و هم بپزید و در روغن سرخ کنید. برای کبابی کردن گوشت گوساله یا گاو و یا پخت آن در فر بهتر است از قسمت راسته، ران و دنده استفاده کنید. به طور کلی هر چقدر گاوی که از گوشت آن استفاده می‌شود، مسن‌تر باشد گوشت سفت‌تر خواهد بود. از همین رو از گوشت گاوهای مسن معمولاً برای گوشت چرخ کرده یا تهیه سوسیس و کالباس استفاده می‌کنند.

برای شروع گوشت را مزه‌دار کنید و سپس آن را روی زغال یا داخل فر بپزید. به خاطر داشته باشید که برای پخت بهتر گوشت گوساله بهتر است از بیفتک‌کوب استفاده کنید و خوب گوشت را بکوبید تا راحت‌تر بپزد. اگر گوشت را سرخ می‌کنید، باید مقدار روغن شما زیاد باشد و حدود ۱ تا ۱/۵ ساعت زمان دهید تا گوشت کاملا مغزپخت شود.

گوشت گاو و گوساله گوشت محبوب برای درست کردن غذاهایی مثل کباب چنجه، درست کردن همبرگر و استیک گوشت است. گوشت گردن گوساله هم پرطرفدارترین گوشت برای تهیه باقالی پلو با گردن است.

گوشت گاو سالم‌تر است یا گوشت گوسفند؟

گوشت گاو سالم‌تر است یا گوشت گوسفند؟

گوشت گوسفند و گاو هر دو سرشار از چربی و کلسترول هستند، اما حتما شنیده‌اید که چربی گوشت گوسفند بیشتر از گوشت گاو است. جالب است بدانید که چربی گوشت گوسفند سالم‌تر از گوشت گاو است و سرشار از امگا ۳ است و از همین رو برای سلامتی مفید است. این موضوع به خاطر تغذیه گوشت گوسفند از علف است.

حدود ۴۰ درصد از چربی گوشت گوسفند نوعی چربی تک اشباعی به نام «اولئیک اسید» است که مانع بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. از طرف دیگر این گوشت مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد و برای سلامت ماهیچه‌ها و حفظ توده عضلانی بدن نیز مفید است.

تفاوت مزه گوشت گاو و گوسفند

گوشت گاو و گوسفند طعم متفاوتی با هم دارند. به طور کلی چربی گوشت گوسفند بیشتر است و از همین رو بافت لطیف‌تر و نرم‌تری نسبت به گوشت گاو دارد. اما از طرفی گوشت گاو معمولا طعم ملایم‌تری نسبت به گوشت گوسفند دارد. برای پخت گوشت گوسفند باید از ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های زیادی استفاده کنید تا بوی گوشت از بین برود. به خاطر داشته باشید که گوشت گوسفند نباید بیش از حد پخته شود، زیرا این کار موجب سفت شدن گوشت می‌شود.

سوالات متداول

کالری گوشت گوسفند بیشتر است یا گوساله؟

۱۰۰ گرم گوشت گوسفندی ۲۵۸ کالری و ۸/۸ گرم چربی دارد اما ۱۰۰ گرم گوشت گاو دارای ۲۱۷ کالری و ۴/۲ گرم چربی است. بنابراین گوشت گوسفند کالری و چربی بیشتری نسبت به گوشت گاو دارد.

چرا گوشت گوسفند بهتر از گوشت گاو است؟

گوشت گوسفند چربی مضر کمتری دارد، از طرف دیگر گوسفند از علف تغذیه می‌کند و گاو از غلات. هضم غلات برای بدن سخت‌تر است و از همین رو هضم گوشت گوسفند برای بدن راحت‌تر است.

گوشت گاو کلسترول کمتری دارد یا گوشت گوسفند؟

کلسترول گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو کمتر است.

طبع گوشت گوساله و گوسفند چیست؟

طبع گوشت گوساله معتدل و در مقایسه با طبع گوشت گوسفند سردتر است. به همین دلیل برای افراد سردمزاج مناسب نیست. از نظر طب سنتی، طبع گوشت گوسفند و بره، گرم و‌ تر است و تقریبا برای هر طبعی مناسب است.

منابع: askdifference، linkedin، thespruceeats، beefcentral، nutritionadvance

 

کالابرگ الکترونیک