۲ طرز تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی با گوشت و مرغ

۲ طرز تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی با گوشت و مرغ


29 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی مرحله به مرحله

خورش کنگر قیمه مجلسی یکی از خوش عطر و طعم‌ترین خورش‌های سنتی ایرانی است که به خاطر وجود کنگر خواص زیادی دارد و برای افرادی دیابتی و افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، بسیار مفید است. خورش کنگر قیمه جزو غذاهای افطاری مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان است. طرز تهیه خورش کنگر قیمه شباهت زیادی به خورش قیمه دارد و با استفاده از کنگر تازه آماده می‌شود. شما می‌توانید این خورش را هم به عنوان یک خورشت با مرغ و هم با گوشت قرمز تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش تهیه خورش قیمه کنگر سنتی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه خورش کنگر قیمه خوشمزه پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه خورش کنگر قیمه

 

طرز تهیه خورش کنگر قیمه با گوشت

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم خورش کنگر قیمه: ۱۸۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه خورش کنگر قیمه

 

  • کنگر: ۲۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • نمک، فلفل قرمز، ادویه مخصوص و دارچین: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
  • برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم شده: به مقدار دلخواه
  • لپه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوشت گوسفندی: ۴ تکه

 

مراحل طرز تهیه خورشت کنگر قیمه

 

مراحل طرز تهیه خورشت کنگر قیمه

 

طرز تهیه خورشت کنگر قیمه شباهت زیادی به طرز تهیه قیمه دارد، با این تفاوت که برای درست کردن این غذا از تکه‌های کنگر نیز استفاده می‌کند. وجود کنگر در این غذا موجب می‌شود تا خورشت شما طعم فوق‌العاده و متفاوتی پیدا کند. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه خورشت کنگر قیمه با گوشت آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ تفت دادن پیاز

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش کنگر قیمه باید پوست پیاز را جدا کنید و بعد آن‌ها را به صورت نگینی خرد نمایید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس کمی ادویه به پیاز تفت داده شده اضافه کنید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه سوپ لبو زنجبیل خوشمزه با گوشت و بدون گوشت

 

مرحله دوم؛ تفت دادن گوشت

 

بعد از این که پیازها طلایی شدند، نوبت اضافه کردن گوشت به قابلمه است. در این مرحله از طرز تهیه خورش کنگر قیمه خوشمزه باید گوشت‌های تکه تکه شده را به پیازها اضافه کنید تا رنگ گوشت تغییر کند و خوب سرخ شود.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن گوجه فرنگی به گوشت

 

اضافه کردن گوجه به گوشت

 

بعد از این که گوشت خورشت کنگر قیمه را کمی سرخ کردید، در این مرحله از طرز تهیه خورشت کنگر قیمه باید گوجه فرنگی‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید. حرارت قابلمه را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا گوجه‌ها نرم شوند.

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن لپه به خورشت کنگر

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش کنگر قیمه و بعد از این که گوجه‌ها حدود ۵ دقیقه پختند، باید لپه‌های شسته شده را به خورشت اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لپه دوباره برای چند ثانیه درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید بوی خامی لپه برطرف شود.

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب به خورشت کنگر قیمه

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش کنگر قیمه با لپه باید ۲ تا ۳ لیوان آب به خورشت اضافه کنید و سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا خورشت شما برای ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم پخته شود و جا بیفتد.

 

مرحله ششم؛ اضافه کردن کنگر به خورش

 

بعد از این که گوشت و لپه برای ۴۵ دقیقه به خوبی پختند، در این مرحله از طرز تهیه خورشت کنگر قیمه باید کنگرها را بشویید و تمیز کنید و در مقداری روغن سرخ نمایید. سپس می‌توانید کنگرها را به خورشت اضافه کنید.

 

مرحله هفتم؛ آماده شدن خورشت کنگر

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه قیمه کنگر و بعد از اضافه کردن کنگر، می‌توانید کمی زعفران دم کرده به غذا اضافه نمایید. اجازه دهید خورشت شما برای ۱۵ دقیقه دیگر بپزد و کنگرها کاملاً نرم و پخته شوند. سپس می‌توانید خورشت کنگر را با برنج چلو آبکش یا چلو کته سرو کنید.

 

خورش کنگر قیمه با مرغ

 

طرز تهیه خورش کنگر قیمه با مرغ

 

در صورتی که دوست دارید خورش کنگر قیمه را با مرغ آماده کنید، باید به جای گوشت گوسفندی مقداری سینه مرغ خرد شده به خورشت اضافه نمایید. سپس تکه‌های مرغ را با پیاز سرخ شده تفت دهید و سایر مراحل تهیه خورش کنگر قیمه را همانند روش قبل دنبال کنید.

توجه داشته باشید که در طرز تهیه خورش کنگر قیمه با مرغ خورشت شما سریع‌تر آماده می‌شود و نیاز به زمان پخت کمتری دارد تا مرغ له نشود.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش کنگر قیمه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش کنگر قیمه

 

*برای این که خورش کنگر شما خوش رنگ‌تر شود، می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید و به خورشت اضافه کنید.

حتما بخوانید  چند مدل طرز تهیه لپه پلو کرمانی با گوشت و بدون گوشت

*برای خوش طعم شدن خورشت کنگر قیمه می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه به غذا اضافه کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید خورش کنگر قیمه را بدون لپه نیز آماده کنید.

*برخی افراد در طرز تهیه خورش کنگر قیمه از سیب زمینی سرخ شده نیز استفاده می‌کنند.

*اضافه کردن پودر لیمو یا لیمو عمانی به خورش کنگر قیمه موجب خوش عطر و طعم شدن این خورش می‌شود.

*برای تهیه خورش کنگر قیمه مجلسی بهتر است گوشت خورشتی را به صورت قیمه‌ای خرد کنید و در غذا استفاده کنید.

*به منظور تهیه خورش کنگر قیمه خانگی بهتر است کنگرها را به اندازه ۳ سانتی‌متری خرد کنید و سپس در غذا استفاده کنید.

*در زمان شستشوی کنگر مراقب تیغ‌های آن باشید و بعد از شستن آن حتماً تیغ‌ها و پوست ضخیم کنگر را با کمک چاقو جدا کنید.

*برای این که خورشت کنگر قیمه شما سریع‌تر آماده شود، می‌توانید لپه‌ها و کنگر را به صورت جداگانه بپزید و بعد خورشت را آماده کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید برای طعم دادن به خورش کنگر قیمه از مقداری آبغوره یا غوره تازه نیز استفاده کنید.

*طرز تهیه خورش کنگر کرمانشاهی با خورش کنگر قیمه متفاوت است. برای درست کردن خورش کنگر کرمانشاهی از مقداری سبزیجات معطر مثل نعناع و جعفری خرد شده نیز استفاده می‌شود و خورشت بدون لپه و گوجه فرنگی آماده می‌شود؛ از همین رو غذا طعم متفاوتی دارد.

*در صورت تمایل می‌توانید کنگر را بعد از شستن در مقداری آب و نمک بجوشانید و سپس آن را برای تهیه خورشت اضافه کنید و یا در فریزر نگهداری نمایید و هر زمان که لازم دارید، آن را برای تهیه خورشت کنگر قیمه استفاده کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه خورش کنگر قیمه با گوشت قرمز به جای گوشت گوسفندی از گوشت گوساله نیز استفاده کنید.

*اضافه کردن مقداری رب گوجه فرنگی به همراه زعفران و پودر لیمو عمانی موجب می‌شود تا خورشت کنگر قیمه شما طعمی فوق‌العاده لذیذی پیدا کند.

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه خورشت کنگر قیمه با گوشت از چه نوع گوشتی استفاده می‌شود؟

 

برای درست کردن خورشت کنگر قیمه با گوشت معمولاً از تکه‌های گوشت گوسفندی استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید در صورت تمایل از گوشت گوساله یا مرغ نیز استفاده کنید.

 

آیا طرز تهیه خورشت کنگر کرمانشاهی با خورشت کنگر قیمه متفاوت است؟

 

طرز تهیه خورش کنگر کرمانشاهی با خورش کنگر قیمه متفاوت است. برای درست کردن خورش کنگر کرمانشاهی از مقداری سبزیجات معطر مثل نعناع و جعفری خرد شده نیز استفاده می‌شود و خورشت کنگر بدون لپه و گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی آماده می‌شود؛ از همین رو غذا طعم و رنگ متفاوتی دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک