۱۲ کاربرد جالب مایع سفید کننده در خانه داری و باغبانی و …

۱۲ کاربرد جالب مایع سفید کننده در خانه داری و باغبانی و …


16 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
12 کاربرد جالب مایع سفید کننده در خانه داری و باغبانی و ...

آیا با کاربردهای مایع سفید کننده آشنا هستید؟ سفید کننده‌ها به جز برق انداختن لباس و از بین بردن لکه‌های روی پارچه‌ها، کاربردهای جالب و زیاد دیگری هم دارند که خیلی‌ها از آن بی‌خبرند. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی کاربردهای مایع سفید کننده می‌پردازیم تا شما هم نهایت استفاده را از این شوینده کاربردی داشته باشید.

 

 

کاربردهای مایع سفید کننده

 

تمیز کردن تخته گوشت با مایع سفید کننده

 

مایع سفید کننده معمولا برای سفید کردن، ضد عفونی کردن، از بین بردن لکه روی لباس‌ها و پارچه‌های نخی، کتان، حوله‌‌ای و … به کار می‌رود. این مایع حاوی ترکیبات کلر مثل هیپوکلریت است و معمولا با نام «وایتکس» در بین ایرانی‌ها، شناخته شده است.

ترکیب کردن وایتکس با جرم گیر و دیگر شوینده‌ها بسیار خطرناک است و توصیه می‌کنیم، اگر می‌خواهید دیگر کاربردهای سفید کننده را هم تست کنید، به هیچ عنوان آن را با شوینده یا پاک‌کننده دیگری مخلوط نکنید. برای خرید مایع سفیدکننده می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

۱- تمیز کردن تخته گوشت با مایع سفیدکننده

 

تخته‌های گوشت چه جنس چوبی داشته باشند و چه پلاستیکی، همیشه منبع مهمی برای جمع شدن جرم و میکروب هستند. معمولا پاک‌کننده‌های دیگر هم از پس از بین بردن آلودگی آنها برنمی‌آیند.

یکی از کاربردهای مایع سفید کننده، از بین بردن آلودگی‌های روی تخته‌های گوشت است. برای تمیز کردن این تخته‌ها، ۱ قاشق چای‌خوری سفید کننده را در ۲ لیتر آب رقیق کنید. سپس با این محلول، تخته را به صورت دایره‌ای، بسابید و بشویید. بعد بلافاصله تخته را با یک پارچه تمیز، خشک کنید.

 

۲- از بین بردن کپک و بیماری گلدان‌ها

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اگر گلدان قدیمی دارید که قبلا در آن گل یا گیاهی کاشته بودید و خشک شده یا آن را به گلدان دیگری انتقال داده‌اید، برای ضدعفونی کردن گلدان قدیمی‌تان آن را در محلولی از نصف لیوان سفید کننده (۱۲۵ میلی‌ لیتر) یا حدود ۳/۷۵ لیتر آب ترکیب کنید. سپس گلدان خالی شده از خاک را با این محلول بشویید تا قارچ‌ها، باکتری‌ها و دیگر سموم احتمالی موجود در گلدان‌ها از بین بروند.

 

۳- شستن سطل‌های زباله

 

شستن سطل‌های زباله با وایتکس

 

هر چند سطل‌های زباله برای نگهداری زباله‌ها طراحی شده‌اند ولی خود سطل‌ها، هر چند وقت یک بار، نیاز به تمیز کردن با سفید کننده دارند. سطل‌ها را می‌توانید با آب و صابون هم بشویید.

برای شستن سطل‌های زباله با مایع سفید کننده، به اندازه ۱/۲ لیوان یا ۱۲۵ میلی‌ لیتر از مایع سفید کننده را با ۳ لیتر آب ترکیب کرده و از آن برای ضدعفونی و خوشبو کردن سطل زباله استفاده کنید. بهتر است اجازه دهید این محلول به مدت ۲ دقیقه در سطل بماند و آن را در تمام قسمت‌های سطل بچرخانید تا همه جای آن تمیز شود.

حتما بخوانید  6 روش آسان پاک کردن چربی فیلتر و شیشه هود آشپزخانه

 

۴- با مایع سفید کننده شاخه‌های گل‌ را تازه نگه دارید

 

شاید جالب باشد ولی یکی از کاربردهای مایع سفید کننده، زنده نگهداشتن ساقه‌های گل‌های تازه بریده برای مدت طولانی‌تر است. برای این کار، ساقه‌ها را به صورت موبی برش دهید. سپس آنها را در ۱/۴ قاشق چای‌خوری (۱/۲۵ میلی‌ لیتر) از مایع سفید کننده و یک لیتر آب بگذارید. در ضمن آبی که استفاده می‌کنید، باید سرد و گلدان به اندازه کافی جا داشته باشد.

 

۵- بوی بد ظرف خاک گربه را از بین ببرید

 

بوی بد ظرف خاک گربه را با سفید کننده از بین ببرید

 

تشت یا ظرف خاک گربه‌ها، بعد از مدتی بوی نامطبوعی می‌گیرند. چاره کار این است که هر دو هفته یا نهایتا ماهی یک بار، ظرف خاک گربه را خالی کنید، خاک آن را عوض کنید و ظرف خاک را بشویید. با استفاده از محلول سفید کننده می‌توانید میکروب‌ها را از بین ببرید.

برای این کار به اندازه نصف لیوان (۱۲۵ میلی لیتر) از سفید کننده را با حدود ۴ لیتر آب مخلوط کنید و از این محلول برای شستن ظرف خاک گربه استفاده کنید. بعد کاملا آن را آبکشی کنید و اجازه دهید در هوای آزاد و ترجیحا آفتابی، بوی سفید کننده از بین برود.

چون گربه‌ها حس بویایی قوی دارند و ممکن است بوی سفید کننده آنها را آزار بدهد. سپس داخل ظرف را خاک تمیز بریزید و برای استفاده گربه خود، آماده کنید.

 

۶- کپک و قارچ حمام را از بین ببرید

 

از آن جایی که حمام‌ها، مکان‌های مرطوبی به حساب می‌آیند، مستعد کپک و قارچ هستند. یکی از کاربردهای مایع سفید کننده از بین بردن این کپک‌های مزاحم است. برای شستن کپک‌ها و ریشه کن کردن آنها، مقدار مساوی آب و محلول سفید کننده را با هم مخلوط کنید و روی قسمت‌های کپک زده بریزید.

حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد با یک برس یا اسکاچ نرم، سطوح آلوده را بسایید. در آخر دیوار و گوشه‌های حمام را بشویید و آبکشی کنید. نکات استفاده از مایع سفید کننده را بلد هستید؟

 

۷- تمیز و ضدعفونی کردن اسباب بازی‌های کودکان

 

تمیز و ضدعفونی کردن اسباب بازی‌های کودکان با سفید کننده

 

شستن انواع لگو و بلوک‌های پلاستیکی اسباب بازی کودکان به خاطر سفت بودن و منافذ غیر قابل دسترس، بسیار سخت است. این در حالی است که این اسباب بازی‌ها مستعد آلودگی و گرفتن جرم هستند.

برای تمیز کردن آنها بدون دردسر، ۱/۲ لیوان مایع سفید کننده را با ۳/۵ لیتر آن مخلوط کنید و این اسباب بازی‌ها را در آنها بیندازید. به مدت ۵ دقیقه صبر کنید. اگر جرم این اسباب بازی‌ها زیاد است، با مسواک یا فرچه نرم آنها را بسایید. سپس اسباب بازی‌ها را به خوبی با آب بشویید و در مجاورت هوا بگذارید تا کاملا خشک شوند.

 

۸- ملحفه‌های کهنه و دست دوم را درخشان کنید

 

برای ضدعفونی کردن ملحفه‌هایی که برای مدت طولانی در کمد گذاشته‌اید یا چند بار استفاده کرده‌اید و رنگ چرک‌مرده گرفته‌اند، می‌توانید از مایع سفید کننده استفاده کنید. برای این که این ملحفه‌ها مثل روز اول بدرخشند، به اندازه ۲/۳ از لیوان (۱۵۰ میلی لیتر) از سفید کننده را در یک تشت آب بریزید و ملحفه‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آن بخیسانید.

حتما بخوانید  شستن لباس ها با مایع رنگین شوی | لباس های رنگی را چگونه بشوییم؟

سپس آنها را بیرون بیاورید و در ماشین لباسشویی بیندازید و با پودر یا مایع لباسشویی بشویید. پودر لباسشویی و مایع لباسشویی را می‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

۹- برق انداختن ظروف شیشه‌ای با وایتکس

 

برق انداختن ظروف شیشه ای با مایع سفید کننده

 

برای از بین بردن لکه‌های چای، قهوه و حتی لعاب آب و برق انداختن استکان و لیوان، کافی است به اندازه ۱ قاشق چای خوری مایع سفید کننده را به ماشین ظرفشویی اضافه کنید تا این ظروف با قرص با مایع ظرفشویی، شسته شده و با سفید کننده، برق بیفتند.

بعد از پاک شدن ظروف و شستن، آنها را از ماشین ظرفشویی بیرون بیاورید و با یک حوله خشک کنید. قرص ماشین ظرفشویی را با تخفیف از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی بخرید.

 

بیشتر بخوانید: کاربردهای جالب قرص ماشین ظرفشویی

 

۱۰- تمیز کردن ظروف چینی با مایع سفید‌کننده

 

برای از بین بردن رد و لکه‌های قهوه‌ای روی ظروف چینی و سرامیکی، مقداری از مایع سفید کننده را با آب ترکیب کنید تا رقیق‌تر شود. سپس آن را در ظرف مورد نظر بریزید. یا یک تشت را با این محلول پر کنید و ظرف‌ها را برای ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید.

سپس ظرف‌ها را بیرون بیاورید و با مایع ظرفشویی بشویید و خشک کنید. مایع ظرفشویی و اسکاچ را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

۱۱- از بین بردن خزه و علف‌های هرز با وایتکس

 

معمولا بین شکاف‌های مسیر پیاده‌ رو و حتی دیوارها و روی سطوح کاشی‌کاری شده مناطق مرطوب، خزه و علف‌های هرز به سرعت رشد می‌کنند. برای بیرون آوردن علف‌های هرز، مقداری از محلول سفید کننده را روی علف به صورت مستقیم بریزید و بعد از دو روز آن‌ها را بیرون بکشید.

برای از بین بردن خزه‌ها هم محلول سفید کننده را با آب رقیق کنید و روی خزه‌ها بریزید. سپس آنها را بسابید و بشویید.

 

۱۲- تمیز کردن صندلی‌های تاشوی پلاستیکی

 

تمیز کردن صندلی‌های تاشوی پلاستیکی با سفید کننده

 

از آن جایی که مبل‌ها و صندلی‌های باربیکیو یا تاشو معمولا در فضای باز قرار دارند، خیلی زود کثیف می‌شوند و جرم روی آنها را می‌پوشاند. برای تمیز کردن این صندلی‌ها، نصف لیوان مایع سفید کننده (۱۲۵ میلی لیتر) سفید کننده را در ۴ لیتر آب حل کنید. صندلی‌های مشبک را با این محلول بشویید و در هوا خشک کنید.

 

سوالات متداول

 

کاربردهای مایع سفید کننده برای برق انداختن چیست؟

 

مایع سفید کننده به عنوان یک محصول ضدعفونی کننده، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد کپک، پاک کننده قوی جرم‌های سخت انواع سطوح، سینک ظرفشویی، ظروف چینی، ملامین، بلور و کریستال و سرویس‌های چای‌خوری و قهوه‌خوری، لوازم بهداشتی، وان حمام، کاشی، سرامیک، سرویس‌های بهداشتی، روشویی و دستشویی است.

 

برای از بین بردن لکه ظروف چطور مایع سفید کننده را استفاده کنیم؟

 

یکی از کاربردهای مایع سفید کننده پاک کردن لکه روی ظروف است. محلول آب و مایع سفید کننده را روی ظروف بریزید و ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. یا ظروف را در این محلول قرار دهید. سپس آنها را با مایع ظرفشویی بشویید و خشک کنید.

 

 

منبع: readersdigest

 

کالابرگ الکترونیک