۵ راهکار ساده برای زود رسیدن انواع ترشی خانگی بدون کپک

۵ راهکار ساده برای زود رسیدن انواع ترشی خانگی بدون کپک


17 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راه های زود رسیدن ترشی

برای زود رسیدن ترشی چه باید کرد؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید ترشی‌تان را زود سرو کنید، حتما به دنبال روش‌هایی برای زود رسیدن ترشی می‌گردید. انواع ترشی مخلوط، ترشی بادمجان، ترشی لیته و … باید حدود ۲ هفته بمانند تا برسند. اما چطور زمان رسیدن انواع ترشی را کاهش دهیم؟ در این مقاله از سرویس سرویس آشپزی در مجله کوروش به روش‌های زود رسیدن ترشی و ترفندهای طرز تهیه ترشی فوری می‌پردازیم.

ترشی چند روزه می رسه؟

ترشی چند روزه می رسه؟
بسته به میوه‌ها و سبزیجاتی که با آنها ترشی درست می‌کنید، زمان رسیدن ترشی و آماده سرو شدن آنها، متفاوت است. هر چه بافت موادی که برای ترشی کردن به کار می‌برید، نرم‌تر باشد، ترشی زودتر می‌رسد. یعنی سرکه و ادویه‌ها، زودتر به بافت میوه‌ها و سبزیجات وارد شده و باعث نرم‌تر شدن و رسیدن آنها می‌شوند.

مثلا به صورت متداول، ترشی‌هایی مثل ترشی مخلوط یا ترشی هفت بیجار، به ۲ هفته زمان برای رسیدن نیاز دارند، در حالی که ترشی سیر، برای رسیدن بهتر است حداقل ۶ ماه یا ۱ سال بماند، هر چند ترشی سیر را بعد از ۷ سال، به عنوان ترشیده رسیده می‌شناسند. به همین دلیل یک قانون کلی برای زمان رسیدن ترشی وجود ندارد که بتوان به همه ترشی‌ها تعمیم داد.
علاوه بر این نحوه آماده‌سازی و نگهداری ترشی، می‌تواند روی زمان رسیدن ترشی، به طور مستقیمی تاثیر بگذارد. حتی چاشنی‌هایی که در تهیه ترشی استفاده می‌شوند، می‌تواند روند آماده و قابل سرو شدن ترشی را تحت تاثیر قرار دهند.

در کنار این‌ها، ذائقه افراد نقش کلیدی در قابل سرو بودن ترشی بازی می‌کند. برخی افراد ترشی را زودتر از موعد رسیدن سرو می‌کنند. به این معنی که بعضی‌ها بافت سفت ترشی نرسیده را بیشتر از بافت نرم ترشی رسیده، می‌پسندند. همه این عوامل باعث می‌شود در مورد زمان قطعی رسیدن ترشی، نتوان تاریخ معینی ارائه داد.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ترشی را به روش‌های حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

برای زود رسیدن ترشی چه باید کرد؟

برای زود رسیدن ترشی چه باید کرد؟
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید ترشی را طوری درست کنید که زودتر از موعد مقرر برسد و آماده سرو شود. به کار بستن برخی راهکارها برای زود رسیدن ترشی، در کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که ترشی به عنوان محصول تولیدی به حساب می‌آید، یک موضوع مهم است. چون ترشی‌ها بعد از آماده شدن و ریختن در بطری یا شیشه‌های ترشی، باید هر چه زودتر روانه‌ بازار شوند. از روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید تا ترشی خانگی خود را زودتر مصرف کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی خانگی به 2 روش

۱- از مواد رسیده و سالم استفاده کنید

اولین اصل برای درست کردن ترشی، استفاده از مواد اولیه سالم و باکیفیت است. اگر موادی که با آنها ترشی درست می‌کنید، در حالت عادی نرسیده و کال باشند، به زمان بیشتری برای رسیدن ترشی نیاز خواهید داشت. از طرف دیگر، موادی که بیش از حد رسیده هستند، می‌توانند به بافت نهایی ترشی شما، آسیب وارد کنند. یعنی در انتها ممکن است ترشی شما بافت لزج و نرمی پیدا کند.

باید همه میوه‌ها و سبزی‌هایی که با آنها ترشی درست می‌کنید، به یک اندازه تازه و رسیده باشند تا ترشی یکدستی داشته باشید. استفاده از مواد غذایی زیادی رسیده در کنار مواد غذایی کال، باعث بد طعم شدن و ظاهر نامطلوب ترشی می‌شود.

۲- سرکه را بجوشانید

برای تهیه ترشی، سرکه را بجوشانید
جوشاندن سرکه به تنهایی شاید تاثیر زیادی روی روند رسیدن ترشی نداشته باشد، اما ولرم بودن یا گرم بودن سرکه‌ای که جوشانده‌اید و اضافه کردن آنها به سبزی‌ها یا میوه‌هایی که با آنها ترشی درست می‌کنید، می‌تواند باعث حبس شدن گرما در بطری ترشی شود. این گرما می‌تواند به زود رسیدن ترشی کمک کند.

البته که توصیه می‌شود، سرکه جوشانده یا سرکه مخلوط با آب را که جوشانده‌اید، تا وقتی هنوز خیلی داغ هستند، به ترشی اضافه نکنید. چون این کار ممکن است باعث شکستن یا ترک خوردن شیشه‌ ترشی شود.

همچنین اگر از شیشه یا ظرف‌های پلاستیکی برای تهیه ترشی استفاده می‌کنید، داغ بودن مواد داخل ظرف، خطرات زیادی برای سلامتی دارد چون باعث واکنش‌های شیمیایی خطرناکی می‌شود. پس در صورت جوشاندن سرکه یا مخلوط آب و سرکه، حتما اجازه دهید سرکه کمی از دما بیفتد و بعد به مایه و مواد ترشی بیفزایید.

همچنین حتی‌الامکان از ظروف شیشه‌ای یا سفالی درب‌دار به جای دبه‌های پلاستیکی برای ترشی انداختن استفاده کنید. البته ظرف‌های سفالی به خاطر اینکه اکسیژن به راحتی از منافذ آنها وارد ترشی می‌شود، گزینه‌ مناسبی نیستند و ممکن است باعث کپک زدن ترشی شوند.

برای خرید انواع سرکه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

۳- از سرکه با اسیدیته مناسب استفاده کنید

سرکه‌ها یا چاشنی‌هایی که به ترشی اضافه می‌شوند، درصد اسیدیته متفاوتی دارند. هر چه میزان اسیدیته سرکه‌ها بالاتر باشد، باعث زودتر رسیدن ترشی می‌شود. به صورت نرمال، سرکه‌های ترشی اسیدیته ۵ درصد دارند که عدد نرمالی برای رسیدن ترشی است. اگر اسیدیته سرکه خیلی زیاد باشد، ممکن است باعث له شدن مواد ترشی شود.

اگر میزان اسیدیته سرکه از ۵ درصد کمتر باشد، باعث دیرتر رسیدن ترشی می‌شود. چون سبزیجات و میوه‌هایی که با آنها ترشی تهیه می‌کنید، به زمان بیشتری برای اثرگذاری اسید نیاز خواهند داشت. بنابراین در هنگام خرید سرکه به میزان اسیدیته آن که روی بسته‌بندی یا بطری سرکه درج شده است، توجه کنید. می‌دانید بهترین سرکه برای ترشی گلم کلم کدام است؟

۴- مواد ترشی را بجوشانید

جوشاندن مواد ترشی، یک راه عالی برای تهیه ترشی فوری
جوشاندن مواد ترشی، یک راه عالی برای تهیه ترشی فوری است. در زمان‌هایی که از میوه‌ها و سبزی‌های با بافت سفت برای ترشی درست کردن استفاده می‌کنید، یک راه بسیار مهم برای زودتر رسیدن ترشی، جوشاندن آن‌ها است. البته که توصیه می‌شود این میوه‌ها و سبزیجات را با آب نجوشانید، بلکه در سرکه یا مخلوط آب و سرکه که چاشنی ترشی شما محسوب می‌شوند، برای چند دقیقه بجوشانید تا کمی نرم شوند. علاوه بر این، باید مراقب باشید که این مواد، پخته و کاملا نرم نشوند. چون در این صورت بافت ترشی شما خراب می‌شود و طعم ترشی‌تان تا حد زیادی تغییر می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۸ مدل سالاد ماکارونی به روش رستورانی و مجلسی + فیلم

در زمان جوشاندن مواد ترشی، به این موضوع دقت کنید که برخی مواد، زودتر و برخی دیگر، دیرتر نرم می‌شوند. مثلا نقطه پخت و نرم شدن بادمجان با کرفس یا هویج فرق می‌کند. بنابراین بهتر است جداگانه آنها را بجوشانید و بعد با هم مخلوط کنید. در این روش، برای مثال اگر در حالت عادی برای رسیدن ترشی مخلوط به ۲ هفته زمان برای رسیدن ترشی زمان نیاز باشد، با روش جوشاندن مواد، می‌توانید ترشی را یک روز پس از انداختن سرو کنید. به این روش تهیه ترشی، طرز تهیه ترشی فوری می‌گویند.

۵- از مواد تخمیری استفاده کنید

برای زودتر رسیدن، از مواد تخمیری در ترشی استفاده کنید
استفاده از مواد تخمیری در تهیه ترشی، یک راه دیگر برای زود رسیدن ترشی است. هر چند این روش برای ترشی‌های خانگی یا ترشی‌های متداول مثل ترشی لیته یا ترشی مخلوط خانگی چندان متداول نیست ولی در مواردی مثل درست کردن ترشی سیر، از موادی که تخمیر را سرعت می‌دهند، استفاده می‌شود.

یکی از این مواد یا چاشنی‌ها، سرکه بالزامیک یا سس سویا است. اضافه کردن سس سویا یا سرکه بالزامیک، روند رسیدن ترشی سیر را بسیار سرعت می‌بخشد و ترشی‌ها زودتر از آنچه نیاز است، می‌رسند. ترشی سیر که با این روش تهیه می‌شوند، در عرض یک ماه تا ۴۰ روز، کاملا رسیده و قابل استفاده و سرو هستند. می‌توانید از سس سویا برای زودتر رسیدن دیگر ترشی‌ها هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: از کجا بدانیم ترشی رسیده است؟

سوالات متداول

چه سرکه‌ای برای ترشی استفاده کنیم که ترشی زودتر برسد؟

چه سرکه‌ای برای ترشی استفاده کنیم که ترشی زودتر برسد؟

معمولا سرکه سفید گزینه متداول‌تری برای تهیه ترشی است. این سرکه اسیدیته بالایی دارد و رنگ ترشی را هم تغییر نمی‌دهد. اما اگر تیز بودن طعم این ترشی ممکن است مناسب ذائقه شما نباشد، در این صورت می‌توانید از سرکه قرمز یا ترکیب سرکه قرمز و سفید استفاده کنید.

نگهداری ترشی بیرون از یخچال بهتر است یا داخل یخچال؟

حتی روی شیشه‌های ترشی هم معمولا این توصیه که «در جای خنک و دور از آفتاب نگهداری شود» درج می‌شود. از آن‌جایی که ترشی به خاطر وجود سرکه در آن، حالت اسیدی دارد، بهتر است دور از تابش خورشید نگهداری شود. تا زمان رسیدن ترشی، نیازی به قرار دادن آن در یخچال نیست ولی گذاشتن آن در مکان خنک شرط اساسی است. با این کار، گاز زیادی هم در ترشی ایجاد نمی‌شود. اما پس از باز کردن درب ترشی، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک