طبع برنج ایرانی سرد است یا گرم؟ | طبع برنج ایرانی شمال و جنوب

طبع برنج ایرانی سرد است یا گرم؟ | طبع برنج ایرانی شمال و جنوب


17 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طبع برنج ایرانی

طبع برنج ایرانی سرد است یا گرم؟ کدام برنج طبع گرم دارد و روش پخت برنج چطور می‌تواند بر طبع آن موثر باشد؟ برنج یکی از اصلی‌ترین غذاهای ما ایرانی‌ها است که به ویژه در وعده ناهار، بسیار پرطرفدار است. شناخت طبع برنج به ما کمک می‌کند تا بهتر تعادل مزاج بدن خود را حفظ کنیم. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش هر چه که باید درباره طبع برنج ایرانی بدانید را به شما می‌گوییم.

 

طبع برنج ایرانی

 

طبع برنج ایرانی

 

برنج ایرانی انواع مختلفی دارد و هر برنج با توجه به نوع آن و روشی که پخت می‌شود، طبع متفاوتی خواهد داشت. به‌طورکلی طبع برنج شمال «متعادل» است. اما برنج‌هایی که در جنوب کشور کشت می‌شوند، معمولا طبع گرم‌تری دارند و از همین رو برای افراد بلغمی و سرد مزاج گزینه بهتری محسوب می‌شوند. در برخی کتب طب سنتی گفته شده است که طبع برنج به طور کلی «سرد» است، اما معمولا برنج را به عنوان غذایی با طبع معتدل رو به خشک در نظر می‌گیرند.

برنج قهوه‌ای یکی دیگر از انواع برنج است که سبوس آن جدا نشده است و از همین رو خواص بیشتری نیست به برنج‌های معمولی دارد. این برنج مثل برنج‌های سفید قد نمی‌کشد و بعد از پخت ظاهر مجلسی پیدا نمی‌کند، اما آنقدر لذیذ و مقوی است که متخصصان پیشنهاد می‌کنند، از این برنج بیشتر در رژیم غذایی روزانه استفاده شود. طبع برنج قهوه‌ای «معتدل و خشک» است و باید به صورت دمی یا کته آماده شود تا خواص خود را حفظ کند.

در طب سنتی برنج آبکش طبع سردی دارد. درواقع زمانی که برنج در آب می‌پزد، گرمای برنج وارد آب می‌شود و اگر آب برنج آبکش شود، طبع برنج بسیار سرد می‌شود. درحالی‌که برنجی که به صورت دمی و با آب کمتر پخت می‌شود، طبع متعادلی دارد. در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج از جمله برنج ایرانی باکیفیت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

چگونه طبع برنج ایرانی را گرم کنیم؟

 

چگونه طبع برنج ایرانی را گرم کنیم؟

 

برای گرم کردن طبع برنج ایرانی روش‌های متعددی وجود دارد. قبل از هر چیز بهتر است برای جلوگیری از سردی برنج، آن را به صورت کته یا دمی آماده کنید. با این روش برنج شما طبعی متعادل پیدا می‌کند. برای رفع سردی برنج نیز می‌توانید از مصلحات برنج استفاده کنید.

افرادی که طبع خشکی دارند، بهتر است برنج ایرانی را همراه با مقداری روغن حیوانی، کره یا روغن زیتون استفاده کنند. در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن زیتون درجه یک، روغن حیوانی و کره را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید. در ادامه می‌توانید با فهرستی از مواد گرم که می‌توانید برای متعادل کردن طبع برنج به آن اضافه کنید، اشاره شده است.

حتما بخوانید  ۲۰ راز خوشمزه‌تر شدن سالاد الویه خانگی به روش رستورانی

زعفران

«زعفران» یکی از خوش‌عطرترین ترکیباتی است که می‌توانید برای گرم کردن طبع برنج ایرانی و سایر انواع برنج به آن اضافه کنید. این گیاه خوش‌عطر طبع گرمی دارد و عطر و رنگ فوق‌العاده‌ای به برنج می‌بخشد. می‌توانید بعد از پخت برنج مقداری زعفران به آن اضافه کنید تا طبع برنج شما گرم شود یا اصلا برنج زعفرانی درست کنید. برای تهیه زعفران می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

شوید

«شوید» یکی از سبزیجات گرم و معطر است که ترکیب آن با برنج ایرانی واقعا خوش‌طعم می‌شود. می‌توانید از شوید خشک یا تازه برای خنثی کردن سردی برنج ایرانی استفاده کنید. اضافه کردن شوید به برنج به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و موجب افزایش متابولیسم چربی در بدن می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید سبزی شوید خشک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خرید کنید.

زیره

«زیره» یک چاشنی بی‌نظیر و سرشار از خاصیت است. اضافه کردن زیره به برنج نه تنها موجب گرم شدن طبع برنج ایرانی می‌شود، بلکه به افزایش سوخت و ساز، درمان چاقی، بهبود هضم و درمان نفخ نیز کمک می‌کند. کرمانی‌ها معمولا چلو را با زیره طعم‌دار می‌کنند. زیره طعم جذابی به برنج می‌بخشد و به دلیل فواید زیادی که دارد، یک انتخاب بی‌نظیر برای از بین بردن سردی برنج است.

در صورت تمایل می‌توانید زیره را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خرید کنید.

کشمش پلویی

اگر با خودتان فکر می‌کنید که چگونه سردی برنج را از بین ببریم، پیشنهاد بعدی ما اضافه کردن مقداری کشمش پلویی سرخ شده به برنج است. کشمش طبع گرمی دارد و در ترکیب با برنج بسیار لذیذ می‌شود. می‌توانید در کنار بسیاری از غذاها مثل مرغ و برنج یا خورشت‌های مختلف با برنج کمی کشمش سرخ کنید تا طبع غذای شما متعادل شود. در صورت تمایل می‌توانید کشمش پلویی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خرید کنید.

استفاده از ادویه‌های گرم

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید طبع برنج ایرانی را گرم کند، اضافه کردن ادویه‌های گرم به برنج است. می‌توانید در زمان پخت انواع پلو و چلو مقداری ادویه گرم مثل زنجبیل، میخک، کاری، دارچین یا فلفل سیاه و فلفل قرمز به برنج اضافه کنید. این کار هم طعم دلپذیری به غذای شما می‌بخشد و طبع سرد برنج را متعادل می‌کند.

در صورت تمایل برای تهیه انواع ادویه‌های گرم مثل پودر زنجبیل، کاری، دارچین، فلفل سیاه و فلفل قرمز می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم

خرما

بسیاری از جنوبی‌ها در کنار برنج از خرما استفاده می‌کنند. خرما یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها با طبع گرم است که می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف در کنار غذا میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید هسته خرما را خارج کنید و آن را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. سپس خرمای تفت داده شده را در کنار برنج سرو کنید.

اگر از طعم شیرین خرما در کنار برنج یا غذا خوشتان نمی‌آید می‌توانید بعد از این که غذایتان را خوردید، ۱ تا ۲ عدد خرما میل کنید تا بدنتان گرم شود. در صورت تمایل می‌توانید انواع خرما را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

کدام برنج ایرانی طبع گرم دارد؟

 

کدام برنج طبع گرم دارد؟

 

طبع «برنج عنبر بو» برخلاف دیگر انواع برنج ایرانی گرم است. درواقع برنج عنبر بو یکی از محبوب‌ترین و خوش عطرترین انواع برنج ایرانی است که در جنوب کشور و بیشتر در خوزستان و ایلام کشت و طبخ می‌شود. این برنج طبع گرمی دارد و از همین رو برای افراد بلغمی و افرادی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند، گزینه مناسبی است.

برنج عنبر بو یک نوع برنج قد کوتاه و گرد است که بعد از پخت قد نمی‌کشد و از همین رو بسیاری از جنوبی‌ها از این برنج برای مهمان استفاده نمی‌کنند. اما برنج عنبر بو معمولا ارگانیک است و بدون مواد شیمیایی و کود کشت می‌شود، از همین رو خواص بسیار زیادی دارد. طرز پخت برنج عنبربو را بلد هستید؟

طبع سرد چه تاثیری بر بدن دارد؟

 

طبع سرد جه تاثیری بر بدن دارد؟

 

مصرف غذاهای با طبع سرد به خصوص برای افرادی که بلغمی هستند، موجب افزایش علائم سردی و بلغم در بدن می‌شود. کسانی که طبع سردی دارند، با مصرف غذاهای سرد مثل برنج علائمی مثل رخوت، سستی، درد عضلانی، درد مفاصل و احساس سرما و سردرد را تجربه می‌کنند. در مقابل مصرف غذاهای سرد برای افراد گرم مزاج مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و موجب متعادل شدن طبع آن‌ها می‌شود. به خاطر داشته باشید که همیشه غذاهای گرم و سرد را در حد اعتدال مصرف کنید و با توجه به مزاج خودتان هر غذا را در کنار مصلحات آن میل کنید تا دچار مشکل نشود.

سوالات متداول

طبع برنج شمال گرم است یا سرد؟

طبع برنج شمال معتدل و خشک است. در صورتی که این برنج را به صورت آبکش تهیه کنید، طبع آن سرد می‌شود. پخت برنج شمال به صورت کته موجب حفظ مواد مغذی و متعادل ماندن طبع برنج می‌شود.

چگونه سردی برنج را از بین ببریم؟

برای متعادل کردن طبع برنج ایرانی بهتر است آن را همراه با مصلحات گرم مثل زیره، زعفران، شوید یا کشمش میل کنید.

طبع برنج کته چیست؟

طبع برنج کته معتدل است، اما افراد سرد مزاج بهتر است آن را با مصلحات آن میل کنند تا دچار علائم سردی نشوند.

کالابرگ الکترونیک