طرز تهیه ۸ غذای خوشمزه با روغن زیتون

طرز تهیه ۸ غذای خوشمزه با روغن زیتون


17 آبان 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه غذا با روغن زیتون
فهرست محتوا پنهان

روغن زیتون فرابکر برای پخت و پز و تهیه غذا عطر و طعم بی نظیری دارد و این موضوع موجب می‌شود تا مزه بسیاری از غذاها با آن بسیار لذیذ تر شود. معمولاً تا زمانی که دمای پخت غذا بیشتر از ۲۲۰ درجه سانتی گراد نباشد می‌توانید از انواع روغن زیتون فرابکر برای پخت و پز و آشپزی استفاده کنید. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانیم با چندین روش طرز تهیه غذا با روغن زیتون آشنا شوید.

 

 

 

روش های استفاده از روغن زیتون برای تهیه غذا

 

 روش های استفاده از روغن زیتون برای تهیه غذا

 

شما می توانید از روغن زیتون به شکل های مختلف برای تهیه غذا استفاده کنید. در ادامه به برخی از رایج ‌ترین روش ‌های طرز استفاده از روغن زیتون اشاره شده است.

 

  • روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها برای سرخ کردن و تفت دادن انواع غذاها محسوب می شود. تنها نکته ای که باید برای سرخ کردن مواد روغن زیتون در نظر بگیرید این است که شعله گاز را بیش از اندازه زیاد نکنید.

 

  • روغن زیتون گزینه فوق العاده ای برای طعم دار کردن گوشت و مرغ است. عطر و طعم مخصوص روغن زیتون موجب شده تا به عنوان یک طعم دهنده لذیذ در کنار سیر و ادویه جات در نظر گرفته شود.

 

  • از طرف دیگر شما می توانید از روغن زیتون برای جلوگیری از خشک شدن مرغ در فر و یا گوشت کبابی گریل شده نیز استفاده کنید.

 

  • روغن زیتون برای طعم دار کردن و همچنین آماده کردن ماکارونی و پاستا نیز بسیار مناسب است.

 

  • شما می توانید از روغن زیتون برای تهیه سس و یا طعم دار کردن انواع سالاد استفاده کنید. درواقع طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست اضافه کردن آن به سالاد است.
  • از روغن زیتون برای طعم دار کردن ساندویچ و سوپ استفاده کنید.

 

  • برای نرم و طعم دار کردن نان تست از روغن زیتون استفاده کنید.

 

  • برای درست کردن کیک و انواع شیرینی از روغن زیتون استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون برای پخت و پز و سرخ کردن خطرناک است؟

 

 

۱- طرز تهیه اسپاگتی با سس روغن زیتون، فلفل قرمز و سیر

 

طرز تهیه اسپاگتی با سس روغن زیتون، فلفل قرمز و سیر

 

مواد لازم

 

اسپاگتی: ۴۰۰ گرم

روغن زیتون فرابکر: ۲۰۰ میلی لیتر

سیر: ۳ حبه

فلفل قرمز: ۱ عدد

جعفری خرد شده: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول؛ آماده کردن اسپاگتی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه اسپاگتی با روغن زیتون، سیر و فلفل قرمز باید مقداری آب جوش داخل قابلمه بریزید. یک قاشق مرباخوری نمک به آب اضافه کنید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس اسپاگتی ها را به آب در حال جوش اضافه نمایید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

در این مرحله همانند طریقه مصرف روغن زیتون در برنج بهتر است مقداری روغن زیتون نیز داخل قابلمه بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا اسپاگتی به طور کامل نرم و آماده خوردن شود. سپس آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.

 

 

مرحله دوم؛ درست کردن سس اسپاگتی

 

در این مرحله از طرز تهیه غذا با روغن زیتون باید یک ماهیتابه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید. مقداری روغن زیتون به ماهیتابه اضافه کنید. سپس سیرها را خرد کنید و یک تا ۲ دقیقه تفت دهید. ۲ قاشق غذاخوری آب به ماهیتابه اضافه کنید. سپس فلفل قرمز و جعفری خرد شده را نیز به سیر اضافه نمایید. کمی نمک به مواد بزنید و این ترکیب را برای ۳ دقیقه خوب تفت دهید.

 

 

مرحله سوم؛ ترکیب کردن اسپاگتی با سس مخصوص

 

بعد از اینکه مواد سس به خوبی آماده شد آن را با اسپاگتی هایی که از قبل آبکش کرده بودید ترکیب کنید. سپس مواد را داخل ماهیتابه بریزید و برای یک دقیقه دیگر تفت دهید. بعد از این مدت اسپاگتی و لذیذ و خوشمزه شما آماده است. می توانید آن را در بشقاب سرو کنید و با کمی جعفری تازه تزیین نمایید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه هریسه گندم خوشمزه جنوبی با گوشت و بدون گوشت

 

 

بیشتر بخوانید: خواص عجیب روغن زیتون برای معده و دستگاه گوارش

 

 

۲- طرز تهیه سیب زمینی اسپانیایی با روغن زیتون

 

سیب زمینی اسپانیایی با روغن زیتون

 

مواد لازم

 

پیاز بزرگ: ۱ عدد

سیب زمینی متوسط: ۴ عدد

فلفل سبز درشت: ۱ عدد

سرکه: ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۲۰۰ میلی لیتر

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول؛ خرد کردن مواد

 

در اولین مرحله از طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه با روغن زیتون باید همه مواد را خرد کنید. پیازها را به صورت خلالی خرد نموده و سیب زمینی را به صورت ورقه های یک سانتیمتری برش بزنید. فلفل سبز را به ورقه های نازک خرد کنید و همه مواد را با هم ترکیب نمایید. سپس کمی نمک، فلفل سیاه و سرکه به مواد بزنید تا مزه دار شود.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن غذا

 

بعد از ترکیب کردن مواد با هم باید در یک ماهیتابه بزرگ مقداری روغن زیتون بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود. سپس همه سبزیجاتی را که با هم مخلوط کرده بودید داخل ماهیتابه بریزید و برای حدود ۲۰ دقیقه آن ها را تفت دهید. مواد را هم بزنید تا تمام بخش‌ های سبزیجات به خوبی سرخ شوند. توجه داشته باشید که برای درست کردن این غذا سبزیجات باید نرم باشند و خیلی برشته و ترد نشوند.

 

 

۳- طرز خوراک لوبیا سبز با روغن زیتون

 

خوراک لوبیا سبز با روغن زیتون

 

مواد لازم

 

لوبیا چیتی: ۵۰۰ گرم

لوبیا سبز: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

گوجه فرنگی: ۲ عدد

روغن زیتون: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول؛ خرد کردن مواد

 

در اولین مرحله از طرز تهیه غذا با روغن زیتون باید لوبیا سبزها را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. سپس گوجه فرنگی را نیز پوست گرفته و نگینی خرد کنید. پوست پیاز را هم جدا کنید و به صورت ریز خرد نمایید.

 

 

مرحله دوم؛ پخت لوبیا و تفت دادن پیاز

 

لوبیا چیتی ها را برای حدود دو ساعت تا یک روز در آب خیس کنید. سپس آب لوبیاها را دور بریزید و آن ها را به همراه آب داخل قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید تا نیم پز شوند. به اندازه دو قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل ماهیتابه بریزید. سپس پیاز خرد شده را به روغن اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی سرخ شود.

 

 

مرحله سوم؛ تفت دادن سایر سبزیجات

 

بعد از این که پیازها به خوبی سرخ شدند، لوبیا سبز خرد شده را نیز به آن اضافه کنید. چند دقیقه لوبیا سبز را همراه با پیاز داغ تفت دهید. سپس گوجه فرنگی نمک، شکر را نیز به آن ها اضافه کنید و کمی تفت دهید.

 

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن غذا

 

تمام سبزیجات مزه دار شده و تفت داده شده را به لوبیا چیتی نیم پز اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم نمایید اجازه دهید مواد به خوبی پخته شوند. دو قاشق روغن زیتون باقی مانده را به مواد اضافه کنید و برای ۵ دقیقه دیگر صبر کنید. زمانی که آب این غذا کمتر شد و همه مواد خوب پخته شدند می تواند آن را سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: روغن زیتون لاغر کننده و چربی سوز است؟

 

 

۴- طرز تهیه دیپ با روغن زیتون

 

طرز تهیه دیپ با روغن زیتون

 

مواد لازم

 

سیر: ۳ حبه

کیپر یا هندوانه کوهی خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

پونه کوهی خشک: نصف قاشق چای خوری

رزماری تازه خرد شده: ۲ قاشق چای خوری

آویشن تازه خرد شده: ۲ قاشق چای خوری

پنیر پارمزان رنده شده: ۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

فلفل قرمز خرد شده: به مقدار لازم

روغن زیتون فرابکر: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

نان تست خرد شده مربعی: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

در اولین مرحله از طرز تهیه این دیپ با روغن زیتون باید سیر و کیپر را به صورت ریز خرد کنید. سپس آن ها را داخل کاسه بریزید. پونه کوهی، رزماری، آویشن و پنیر رنده شده را به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا با کدو تنبل یا کدو حلوایی مرحله به مرحله

 

 

مرحله دوم

 

کمی نمک و فلفل به مواد بزنید و با پشت قاشق شروع به هم زدن و میکس کردن مواد کنید. حالا می توانید این دیپ روغن زیتون خوشمزه را همراه با مکعب ‌های نان تست سرو کنید.

 

 

۵- طرز تهیه سس پستو با روغن زیتون

 

طرز تهیه سس پستو با روغن زیتون

 

مواد لازم

 

برگ ریحان: ۵۰۰ گرم

مغز گردو: ۱۰۰ گرم

سیر: ۳ حبه

پنیر پارمزان: ۱۰۰ گرم

لیموترش: ۲ عدد

روغن زیتون فرابکر: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

نمک و فلفل: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

داخل یک کاسه برگ های تازه ریحان، سیر، پنیر پارمزان رنده شده و مغز گردو را با هم مخلوط کنید. سپس آن ها را داخل مخلوط کن بریزید و خوب ترکیب نمایید. حالا لیموترش تازه را به آن اضافه کنید بعد از ترکیب کردن همه مواد نوبت اضافه کردن روغن زیتون است. بعد از آماده کردن روغن زیتون، نمک و فلفل سس را اندازه کنید. سس ‌پستوی شما آماده است. می توانید از این سس برای طعم دار کردن انواع پاستا، کباب، سالاد و ساندویچ استفاده کنید.

 

 

۶- جامبوشلز با روغن زیتون

 

جامبوشلز با روغن زیتون

 

مواد لازم

 

پاستا جامبوشلز: یک بسته

برگ اسفناج: ۳۰۰ گرم

پنیر خامه ‌ای: ۵۰ گرم

روغن زیتون فرابکر: یک قاشق غذاخوری

پنیر پارمزان رنده شده: ۲ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

در اولین مرحله از طرز تهیه این غذا باید اسفناج ها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را در مقداری آب بجوشانید تا نرم شود. حالا اسفناج های پخته را کمی ساطوری و خرد کنید. سپس اسفناج خرده شده را با پنیر خامه ای، نمک و روغن زیتون ترکیب نمایید. پاستاها را در آب جوش بریزید و نیم پز کنید سپس ترکیب اسفناج و پنیر را داخل پاستا قرار دهید.

 

 

مرحله دوم

 

در این مرحله پاستاها را داخل یک ظرف یا قالب مناسب قرار دهید و روی ظرف را با فویل بپوشانید. سپس آن را برای چند دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد در فر قرار دهید. در انتها می توانید روی پاستاها مقداری پنیر پارمزان رنده شده بپاشید.

 

 

۷- طرز تهیه حمص با روغن زیتون

 

طرز تهیه حمص با روغن زیتون

 

مواد لازم

 

نخود پخته شده: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

آرد: ۳ قاشق غذاخوری

روغن زیتون فرابکر: ۳ قاشق غذاخوری

آب لیموترش تازه :یک و نیم قاشق غذاخوری

سیر: یک حبه

نمک: یک قاشق چای خوری

فلفل سیاه: نصف قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول

 

در اولین مرحله از طرز تهیه غذا با روغن زیتون باید نخود های پخت شده را با ارده، روغن زیتون، آب لیموترش تازه، سیر، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید. مواد را داخل مخلوط کن بریزید و برای ۵ دقیقه خوب ترکیب نمایید. ترکیب شما باید کاملاً نرم و یک دست باشد.

 

 

مرحله دوم

 

بعد از این که مواد را خوب میکس کردید و مقداری از آن را بچشید و در صورت نیاز کمی نمک، فلفل لیموترش به آن اضافه کنید. حمص را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. سپس مقداری گشنیز و جعفری خرد شده به همراه روغن زیتون به آن اضافه نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص خوردن روغن زیتون ناشتا برای درمان بیماری ها

 

 

۸- طرز تهیه پنیر پرورده با روغن زیتون

 

طرز تهیه پنیر پرورده با روغن زیتون

 

مواد لازم

 

روغن زیتون فرابکر

پنیر

فلفل سیاه

پودر سبزی خشک

 

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن پنیر پرورده با روغن زیتون می توانید از هر نوع پنیری که دوست دارید استفاده کنید و آن ها را به صورت مربعی برش بزنید. سپس روغن زیتون، فلفل سیاه و پودر سبزی خشک را با هم ترکیب کنید. پنیر را داخل روغن بریزید.

 

طرز استفاده از روغن زیتون در این غذا به گونه ای است که پنیر کاملاً در روغن قرار بگیرد و سطح آن را بپوشاند. بهتر است این پنیر پرورده را بعد از ۲ تا ۳ روز استفاده کنید تا کاملاً خوش طعم و لذیذ شود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

روغن زیتون یکی از مفیدترین انواع روغن های گیاهی برای تهیه غذا است. مطالعات نشان می دهند که این روغن به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مفید و همچنین اسیدهای چرب تک اشباع شده گزینه مناسبی برای پخت و پز و سرخ کردن محسوب می شود. قطعاً خواص غذایی مثل نیمرو با روغن زیتون بیشتر از زمانی است که آن را با روغن های سرخ کردنی و مضر آماده می کنید! بنابراین شما می ‌توانید بدون هیچ نگرانی از روغن زیتون در آشپزی استفاده کنید.

 

 

منابع: wikihow، theguardian

 

کالابرگ الکترونیک