طرز تهیه دسر عربی ام علی به ۲ روش با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه دسر عربی ام علی به ۲ روش با تمام فوت و فن ها


29 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 روش طرز تهیه دسر عربی ام علی

دسر عربی ام علی یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ماه رمضان است که معمولاً برای وعده افطار آماده می‌شود و بسیار مقوی است. دسر خوشمزه ام علی به روش‌های مختلفی آماده می‌شود و شما می‌توانید آن را با استفاده از خمیر هزارلا، کورن فلکس و همچنین نان شیرینی هلالی یا کروسان نیز آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه دسر عربی ام علی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دسر عربی ام علی مخصوص ماه رمضان پاسخ خواهیم داد.

 

 

با داستان دسر ام علی آشنا شوید

 

با داستان دسر ام علی آشنا شوید

 

در مورد دسر ام علی داستان‌های مختلفی وجود دارد. برخی مدعی هستند که ام علی نام همسر امپراطور مصر بود که همیشه این دسر مخصوص و مقوی را برای شوهرش آماده می‌کرد. برخی دیگر داستان هیجان انگیزتری در مورد این دسر می‌گویند و مدعی هستند که این دسر عربی داستان پیچیده‌تری دارد.

گفته می‌شود که ام علی (Umm Ali) نام زن اول یکی از سلاطین مصر در زمان‌های قدیمی بود. از آنجایی که پسر ام علی فرزند ارشد سلطان بود، قرار شد که بعد از مرگ پدرش جانشین پدر شود و به سلطنت برسد. اما در این میان زن دوم سلطان تلاش می‌کرد که پسر خودش جانشین سلطان شود.

 

ام علی از این ماجرا خبردار می‌شود و دستور می‌دهد تا کنیزانش رقیب را در حمام به قتل برسانند. سپس برای جشن و شادی دسری خاص آماده می‌کند و در کنار دسر یک سکه طلا نیز قرار می‌دهد و دسرها را در سطح شهر پخش می‌کند. از همین رو این دسر امروزه با نام دسر ام علی شناخته می‌شود.

 

طرز تهیه دسر عربی ام علی با خمیر هزارلا

 

طرز تهیه دسر عربی ام علی با خمیر هزارلا

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم دسر ام علی: ۶۱۲ کالری

 

مواد لازم برای تهیه دسر عربی ام علی

 

  • خمیر هزار لا یا فیلو: ۳ ورق
  • شکر: ۱۰۰ گرم
  • شیر پرچرب: ۵۰۰ میلی‌لیتر
  • کشمش: ۲۵ گرم
  • بادام پوست گرفته: ۲۵ گرم
  • خامه ساده: ۱۲۵ گرم
  • پودر پسته یا خلال پسته: ۲۵ گرم
  • پودر نارگیل: به مقدار لازم
حتما بخوانید  طرز تهیه کباب کوبیده نگینی به 3 روش رستورانی

 

مراحل طرز تهیه دسر ام علی

 

مراحل طرز تهیه دسر ام علی

 

دسر عربی ام علی با استفاده از مقدار زیادی مغز پسته، کشمش و شیر آماده می‌شود و از همین رو بسیار مقوی و پرانرژی است. مصرف این دسر در زمان افطار می‌تواند انرژی از دست رفته روزه‌داران را بازگرداند.

یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های طرز تهیه دسر عربی ام علی، درست کردن آن با خمیر هزارلا است. اما روش استفاده از خمیر هزار لا برای تهیه این دسر چگونه است؟ در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه دسر عربی ام علی با خمیر هزارلا آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ پخت خمیر هزارلا

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر عربی ام علی باید سینی فر را چرب کنید و خمیر هزارلا را با استفاده از چاقو برش دهید و داخل سینی بگذارید. سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سینی را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا خمیر شما کاملاً طلایی رنگ شود.

 

مرحله دوم؛ جوشاندن شیر و شکر

 

جوشاندن شیر و شکر

 

در مرحله دوم از طرز تهیه دسر عربی ام علی باید شیر و شکر را در یک قابلمه با هم ترکیب کنید. سپس قابلمه را روی گاز قرار دهید و تا جوشیدن ترکیب شیر و شکر آن‌ها را به خوبی هم بزنید تا شکر به طور کامل در شیر حل شود.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن بادام و کشمش

 

اضافه کردن بادام و کشمش

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بعد از ترکیب شدن شیر و شکر و زمانی که ترکیب شما به جوش آمد، باید مقداری بادام بدون پوست و کشمش را به آن اضافه کنید.

 

مرحله چهارم؛ خرد کردن نان دسر ام علی

 

در این مرحله از طرز تهیه دسر عربی ام علی و زمانی که خمیر هزارلای شما کاملاً سرد شد، می‌توانید آن را در ظرفی خرد کنید.

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن دسر ام علی

 

آماده کردن دسر

 

در این مرحله از درست کردن دسر عربی ام علی با خمیر هزارلا باید نان خرد شده دسر را داخل یک ظرف بریزید. سپس روی آن مقداری کشمش، مغز بادام، پودر نارگیل و پسته بریزید. سپس ترکیب شیر و شکر را به دسر اضافه کنید و روی آن خامه بریزید.

 

مرحله ششم؛ گذاشتن دسر ام علی در فر

 

بعد از آماده شدن دسر عربی ام علی باید آن را برای مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر قرار دهید. بعد از آماده شدن دسر مقداری پودر پسته و پودر نارگیل روی دسر بریزید و آن را به صورت گرم سرو کنید.

 

طرز تهیه دسر صبحانه عربی ام علی با کورن فلکس

 

برای درست کردن دسر ام علی با کورن فلکس می‌توانید به جای آماده کردن نان با خمیر هزارلا از مقداری کورن فلکس در دسر استفاده کنید. کلیه مراحل طرز تهیه این دسر همانند روش قبل انجام می‌شود، تنها باید به جای خمیر هزارلا از کورن فلکس ساده استفاده کنید. استفاده از کورن فلکس برای تهیه دسر ام علی موجب می‌شود تا دسر شما سریع‌تر آماده شود.

حتما بخوانید  ۵ روش طرز تهیه ترشی فلفل تند و شیرین مجلسی، سریع و فوری

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دسر عربی ام علی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دسر عربی ام علی

 

*اگر دوست دارید دسر عربی ام علی شما غلیظ‌تر شود، می‌توانید به اندازه ۲ قاشق غذاخوری شیر خشک به شیر در حال جوش اضافه کنید. اما معمولاً در رسپی اصلی و سنتی این دسر از شیر خشک استفاده نمی‌شود.

*در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه دسر عربی ام علی به جای پودر نارگیل، پسته و بادام از فندق و پسته نیز استفاده کنید.

*برای درست کردن دسر خوشمزه ام علی می‌توانید آن را در یک ظرف بزرگ یا چند ظرف دسر کوچک آماده کنید.

*در صورتی که از طعم پودر نارگیل در دسر خوش‌تان نمی‌آید می‌توانید آن را به طور کامل حذف کنید.

*برای درست کردن دسر ام علی از بادام پوست گرفته استفاده می‌شود. برای کندن پوست بادام باید آن‌ها را برای چند ساعت تا یک روز داخل آب قرار دهید و سپس پوست بادام‌ها را به راحتی جدا کنید.

*در طرز تهیه دسر عربی ام علی می‌توانید به جای خمیر هزارلا از نان کروسان خرد شده نیز استفاده کنید.

*استفاده از شیر محلی یا شیر پرچرب موجب می‌شود تا دسر ام علی طعم خوشمزه‌تری داشته باشد.

*برای خوش عطر شدن دسر عربی ام علی می‌توانید از مقداری عصاره وانیل نیز استفاده کنید.

*برای خوش عطر و طعم شدن دسر ام علی می‌توانید قبل از اضافه کردن بادام بدون پوست به دسر آن را مقداری در ماهیتابه تفت دهید و بعد به دسر اضافه کنید.

*دسر ام علی باید بافتی نرم اما تقریباً منسجم داشته باشد، بنابراین اجازه دهید دسر شما در فر طلایی و کمی سفت شود و بعد آن را به صورت داغ سرو کنید.

*دسر عربی ام علی مخصوص ماه رمضان یکی از ساده‌ترین و مقوی‌ترین دسرهایی است که می‌توانید در عرض چند دقیقه در خانه آماده کنید. این دسر طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و بسیار مقوی و پرانرژی است.

 

سوالات متداول

 

چرا دسر ام علی به این نام معروف است؟

 

داستان دسر ام علی مربوط به زن اول سلطان مصر است که قرار است پسرش جانشین سلطان شود. اما زمانی که ام علی متوجه می‌شود، زن دوم سلطان نیز در پی این است که پسر خودش را جانشین کند، توسط کنیزانش او را به قتل می‌رساند و در تمام شهر دسری مخصوص پخش می‌کند که به عنوان دسر ام علی معروف شده است.

 

در طرز تهیه دسر عربی ام علی از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

 

برای تهیه دسر ام علی شما به خمیر هزارلا یا مقداری نان کروسان، شیر، شکر، کشمش، بادام بدون پوست، خامه، پودر پسته و پودر نارگیل نیاز دارید.

 

 

کالابرگ الکترونیک