طرز تهیه سس کارامل هلو کشدار به ۲ روش خوشمزه و آسان

طرز تهیه سس کارامل هلو کشدار به ۲ روش خوشمزه و آسان


22 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سس کارامل هلو کشدار به ۲ روش خوشمزه و آسان

سس کارامل هلو یکی از انواع سس خوشمزه است که می‌توانید آن را با میوه هلو تهیه کنید. معمولا سس‌های کاراملی برای روی دسرهای مختلف استفاده می‌شوند و حتی می‌توان آن را برای روی سالاد میوه هم به کار برد. سس کارامل هلو که با هلوهای تازه درست می‌شود، به عنوان روکش روی انواع کیک، چیزکیک، بستنی، ژله و … به کار می‌رود و در مدت زمان کمی درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه سس کارامل هلو به ۲ روش و فوت و فن‌های تهیه سس کارامل هلو را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه سس کارامل هلو

 

طرز تهیه سس کارامل هلو

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه سس کارامل هلو

 

• هلو: ۸ عدد
• شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌‌دار فرانسوی

 

مراحل طرز تهیه سس کارامل هلو بدون خامه و شیر

 

برای طرز تهیه سس کارامل هلو، ابتدا باید هلوها را بشویید و پوست‌ آنها را جدا کنید. سپس شربت سس را درست کنید و هلوها را در‌ آن بریزید و بپزید. در‌ آخر هلوهای نرم شده را پوره کنید. انجام دادن همه این مراحل، حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت زمان می‌برد. برای جزییات بیشتر، مراحل طرز تهیه سس کارامل هلو را بخوانید.

 

مرحله اول: مقداری آب بجوشانید و آب یخ کنار بگذارید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سس کارامل هلو، هلو‌ها را بشویید و کنار بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید تا آب، جوش بیاید. در یک ظرف دیگر هم مقداری آب و یخ بریزید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: پوست هلوها را جدا کنید

 

بعد از اینکه آب داخل قابلمه جوشید، هلو‌ها را در آب در حال جوشیدن بریزید تا حدی که روی آن‌ها را بپوشاند. به مدت ۲ دقیقه صبر کنید. سپس آنها را بیرون بیاورید و در یک کاسه یخ بریزید. با این روش به راحتی می‌توانید پوست هلوها را بگیرید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان خامه‌ای در فر و بدون فر مثل قنادی + فیلم آموزشی

 

مرحله سوم: هلوهای پوست گرفته را خرد کنید

 

هلو‌هایی را که پوستشان را گرفته‌اید، با چاقوی تیز از وسط نصف کنید و هسته بین آنها را بیرون بیاورید. هلوها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید.

 

مرحله چهارم: شهد یا شربت کارامل را درست کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه سس کارامل هلو، در یک قابلمه آب و شکر را بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر در آب حل شوند. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید آب و شکر به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند و قوام پیدا کنند. در هنگام جوشیدن و غلیظ شدن شهد، آن‌ها را مرتبا به هم بزنید تا به دیواره‌ها نچسبند.

 

مرحله پنجم: هلوها را به شربت اضافه کنید

 

بعد از غلیظ شدن شربت یا شهد، هلوهای خرد شده را به آن اضافه کنید و مواد را به هم بزنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا هلوها داخل شربت بپزند و طعم شهد را به خود بگیرند. سپس شعله را خاموش کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید مواد داخل قابلمه سرد شوند و از دما بیفتند.

 

مرحله ششم: هلوها را پوره کنید

 

نصف هلوهای داخل قابلمه را در مخلوط‌کن بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه مواد را به هم بزنید تا پوره و یکدست شوند. بقیه هلوها را در یک بشقاب بریزید و روی آنها را با سس کارامل هلو تزیین و سرو کنید. می‌توانید بقیه سس کارامل را در یک ظرف دربسته بریزید و در یخچال بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر کرم کارامل ساده و شکلاتی

 

طرز تهیه سس کارامل هلو با خامه

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

سس کارامل هلو با خامه

 

زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه
زمان پخت: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه سس کارامل

 

• هلو: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (خرد شده)
• شکر گرانول یا شکر سفید: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کره: ۴ قاشق غذاخوری
• خامه فرم گرفته: ۲ قاشق غذاخوری
• پودر دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• نمک دریا: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه سس کارامل هلو با خامه

 

در این روش از طرز تهیه سس کارامل هلو، علاوه بر هلو از خامه فرم گرفته، کره، پودر دارچین و نمک هم استفاده می‌شود. در این روش، نیازی به درست کردن شربت مانند روش قبل نیست و باید شکر را ذوب کرده و با کره، خامه و دارچین و نمک ترکیب کنید. در آخر هم هلوهای پوره شده را به مواد بیفزایید. این سس به صورت گرم سرو می‌شود و می‌توان برای نگهداری در یخچال یا فریزر قرار داد. برای آموزش این روش از طرز تهیه سس کارامل هلو، ادامه مقاله را بخوانید.

 

مرحله اول: هلوها و دیگر مواد را آماده کنید

 

در اولین قدم برای درست کردن سس کارامل هلو،‌ ابتدا کره را بیرون بیاورید تا نرم شود. هلوها را بشویید و آنها را ۲ دقیقه در آب در حال جوش بریزید، سپس آنها را در مخلوط یخ و آب بریزید تا پوستشان به راحتی جدا شود. بعد از این که پوست هلوها را گرفتید، آنها را خرد کنید و در مخلوط‌کن بریزید و بزنید تا کاملا پوره و یکدست شوند.

حتما بخوانید  ۱۷ راهکار ساده و سریع از بین بردن بوی غذا در خانه و آشپزخانه

 

مرحله دوم: شکر را ذوب و کره را اضافه کنید

 

در یک قابلمه شکر را بریزید و روی حرارت قرار دهید. شکر را مدام هم بزنید تا ذوب شود و رنگ قهوه‌ای روشن یا کهربایی بگیرد. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کره را به آن اضافه کنید. کره را با شکر هم بزنید تا کاملا با حرارت شکر ذوب شده و قابلمه داغ، ذوب شود. مادامی که شکر و کره در حال ذوب شدن هستند، قابلمه را روی حرارت نگذارید، چون شکر می‌سوزد و مزه سس کارامل تلخ می‌شود.

 

مرحله سوم: خامه و هلو را اضافه کنید

 

هلوهای پوره شده و خامه را در این مرحله از طرز تهیه سس کارامل هلو به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید. سپس پودر دارچین و نمک دریا را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید تا یکدست شوند و طعم یکدیگر را بگیرند. سس کارامل هلوی شما آماده است، آن را در دمای اتاق بگذارید تا سرد شود و بعد آن را استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر سیب کاراملی با سس کارامل

 

فوت و فن‌های طرز تهیه سس کارامل هلو

 

فوت و فن‌های طرز تهیه سس کارامل هلو

*برای اینکه پوست هلوها راحت‌تر جدا شود، قبل از انداختن آن‌ها در آب جوش، روی آنها را با چاقو چند برش نازک ایجاد کنید و سپس آن را در آب بیندازید.

*میزان شکری را که در طرز تهیه سس کارامل هلو استفاده می‌کنید، می‌توانید کمتر با بیشتر، در نظر بگیرید.

*رنگ سس کارامل هلو بعد از آماده شدن باید قهوه‌ای رنگ و کهربایی باشد.

*سس کارامل هلو را قبل از استفاده گرم کنید و بعد برای روی انواع دسر یا کیک استفاده کنید.

*برای اینکه طعم سس کارامل تلخ یا رنگ آن زیادی تیره نشود، بعد از ذوب شدن شکر، و قبل از اضافه کردن کره، آن را از روی حرارت بردارید.

* اگر سس کارامل هلو هنگام اضافه کردن خامه، گلوله شد، آن را برای چند دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و با دقت هم بزنید تا دوباره یکدست شود. در صورت نیاز، سس را قبل از سرد شدن از صافی بگذرانید تا گلوله‌های کوچک آن از بین برود.

*برای نگهداری سس کارامل هلو، آن را در ظرف دربسته بریزید و در یخچال قرار دهید. اگر برای مدت طولانی‌تری می‌خواهید آن را نگه دارید، سس را در یک پلاستیک بریزید و در فریزر بگذارید.

*سس کارامل هلو در یخچال، به مدت ۲ هفته ماندگاری دارد ولی اگر آن را در فریزر قرار دهید تا ۶ ماه هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

سس کارامل هلو چه کاربردهایی دارد؟

سس کارامل هلو چه کاربردهایی دارد؟

 

سس کارامل هلو را می‌توانید به عنوان روکش روی کیک، روی نان صبحانه، برای تزیین انواع دسر و ژله یا برای روی سالاد میوه می‌توانید استفاده کنید.

 

غلظت سس کارامل هلو چقدر باید باشد؟

 

غلظت سس کارامل هلو باید به اندازه سس مایونز یا سس‌های دیگر باشد، البته می‌توانید آن را رقیق‌تر هم درست کنید.

 

منبع: chocolatemoosey

کالابرگ الکترونیک