طرز تهیه پلادانه حلوا گیلانی با دستور اصلی مرحله به مرحله

طرز تهیه پلادانه حلوا گیلانی با دستور اصلی مرحله به مرحله


21 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پلادانه حلوا گیلانی با دستور اصلی مرحله به مرحله

پلادانه حلوا یکی از انواع حلواهای خوشمزه استان گیلان است که ماده اصلی آن آرد پلادانه (آرد برنج صدری) است. این حلوای محلی، معمولا به عنوان یکی از شیرینی‌های عید نوروز گیلان طبخ می‌شود. پخت این حلوای شمالی با آرد برنج آسان است و شما با صرف زمان کمی می‌توانید یک دسر خوشمزه را برای مجالس مهمانی‌ خود تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه پلادانه حلوا و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را مطابق با دستور اصلی به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه پلادانه حلوا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد پلادانه (آرد برنج صدری) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هل (پودر شده) ۱ قاشق چای‌خوری
کره (محلی یا پاستوریزه) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران ۱ قاشق چای‌خوری
مغز پسته (پودر شده) به مقدار دلخواه برای تزیین

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت حلوا پلادانه: ۴۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم پلادانه حلوا: حدود ۴۵۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه پلادانه حلوا

مراحل طرز تهیه پلادانه حلوا

برای اینکه یک حلوای اصیل گیلانی مثل دستور اصلی داشته باشید مراحل طرز تهیه پلادانه حلوا را به ترتیب گفته شده دنبال کنید:

مرحله اول: آرد پلادانه را در یک تابه تفت دهید

آرد را در یک تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. تفت دادن آرد نکته اصلی و مهم برای تهیه حلوا پلادانه است. آرد را روی شعله گاز رها نکنید. تا زمانی که آرد روی حرارت قرار دارد مرتب و سریع آن را هم بزنید. هم زدن مرتب آرد باعث می‌شود تا آرد نسوزد یا رنگ آن تغییر پیدا نکند.

شما می‌توانید در صورت تمایل انواع آرد برنج مرغوب را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله دوم:  روغن جامد و کره را به تابه اضافه کنید

در این مرحله کره محلی یا پاستوریزه را به آرد تفت داده شده اضافه کنید. بهتر است قبل از اضافه کردن کره به آرد، آن را از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید. برای ذوب شدن سریع کره همچنین می‌توانید کره را روی بخار کتری یا سماور بگذارید تا به روش بن ماری کامل آب شود.  سپس آن را به آرد تفت داده شده اضافه کنید.

هنگام اضافه کردن کره به آرد آن را مرتب هم بزنید، سپس روغن جامد را به آرد و کره اضافه نمایید و مرتب هم بزنید. روغن باید به صورت کامل جذب آرد شود.

حتما بخوانید  ۱۴ روش سریع درمان تاول پا در اثر پیاده روی + پیشگیری و کاهش درد

در صورت تمایل شما می‌توانید روغن نیمه جامد و کره را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله سوم: زعفران را دم کنید

شما می‌توانید پودر زعفران را با آب جوش دم کرده یا از یخ برای حل کردن پودر زعفران استفاده کنید. دم کردن زعفران آسان است فقط کافیست پودر زعفران را در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار ریخته و به ازای هر یک قاشق چای‌خوری پودر زعفران، ۵ قاشق غذاخوری آب جوش اضافه کنید.

برای زعفران آب شده با یخ، کافیست پودر زعفران داخل یک ظرف شیشه‌ای ریخته و چند قالب کوچک یخ به آن اضافه کنید. پس از ذوب شدن یخ‌ها، آب جوش را به ظرف اضافه کنید و اجازه دهید زعفران دم بکشد.

برای خرید زعفران ‌می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله چهارم: پودر هل را با گلاب ترکیب کنید

داخل یک لیوان پودر هل و گلاب را ترکیب کنید و حدود نیم ساعت کنار بگذارید. این کار به عطر و بوی بهتر حلوا کمک خواهد کرد. شما می‌توانید از پودر هل استفاده کرده یا خود در منزل دانه‌های هل را آسیاب کنید. استفاده از دانه هل تازه و آسیاب شده عطر و بوی بیشتری به حلوای شما می‌دهد.

شما می‌توانید خرید گلاب و هل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله پنجم: شربت حلوا پلادانه را آماده کنید

در یک تابه دیگر آب و شکر را ریخته و بگذارید تا کاملاً به جوش آید. شکر باید در آب کاملاً حل شود. پس از اینکه ترکیب آب و شکر به جوش آمد، ترکیب پودر هل و گلاب را از صافی رد کنید و سپس این ترکیب را به شربت خود همراه با زعفران دم‌کرده اضافه کنید تا شهد حلوا آماده شود.

مرحله ششم: شهد را به آرد اضافه نمایید

شربت را به ترکیب آرد و روغن تفت داده شده اضافه کنید. در این مرحله باید سریع حلوا را هم بزنید تا شکل خوبی پیدا کند. در مرحله نهایی پخت از حرکت گهواره استفاده کنید؛ به این صورت که تابه را به سمت چپ و راست حرکت داده تا پلادانه حلوا به شکل استوانه‌ای در اطراف جمع شود. این کار همچنین باعث می‌شود تا برش و قالب زدن حلوا آسان‌تر انجام شود.

مرحله هفتم: حلوا را داخل ظرف ریخته و تزیین کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه پلادانه حلوا،  حلوای پخته شده را داخل ظرف مورد نظر ریخته و با پشت قاشق آن را کاملاً صاف کنید. می‌توانید برای تزیین حلوا از پودر پسته به دلخواه استفاده نمایید. اگر دوست دارید حلوای مجلسی داشته باشید می‌توانید از قالب یا قیف برای شکل دادن حلوا استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید از قیف های کوچک نان استفاده کنید. در نهایت پس از آنکه حلوا را داخل قیف ریختید آن را با پودر پسته یا پودر نارگیل تزیین نمایید. شما می‌توانید این حلوا را همراه با نان یا بدون نان در کنار چای سرو بفرمایید. نوش جان!

حتما بخوانید  ۱۰ روش ساده و سریع برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک شده

در صورت تمایل برای مغز پسته، پودر نارگیل و انواع چای و دمنوش می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی یا حضوری انجام دهید.

نکات مهم در طرز تهیه پلادانه حلوا

نکات اضافی در طرز تهیه پلادانه حلوا

در ادامه به نکات مهم و اساسی برای تهیه پلادانه حلوا اشاره شده است:

  • در طرز تهیه پلادانه حلوا، برای اینکه حلوای شما طعم و عطر اصلی خود را داشته باشد بهتر است آرد پلادانه را خودتان در خانه تهیه کنید. برای این منظور بهتر است برنج ایرانی معطر تهیه کرده آن را به مدت یک ساعت با نمک بخیسانید. سپس درون قابلمه مقداری آب ریخته و برنج را همراه با نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید.
    برنج را به شکل کته بپزید و پس از آنکه آب برنج کاملاً بخار شد آن را از روی حرارت برداشته و روی یک سینی بزرگ پهن کنید. در این مرحله سینی را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید تا برنج خشک شود. در نهایت برنج خشک شده را آسیاب کنید و به عنوان آرد حلوا استفاده نمایید. در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج ایرانی معطر و با کیفیت را به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.
  • هنگام ریختن روغن در آرد مرتب آن را هم بزنید تا از گلوله گلوله شدن آرد جلوگیری شده و آرد کاملاً باز شود و یکدست با روغن ترکیب شود.
  • برای تهیه حلوا پلادانه استفاده از روغن حیوانی با کیفیت هم توصیه می‌شود. روغن حیوانی را به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید از افق کوروش خریداری کنید.
  • استفاده از روغن جامد یا روغن حیوانی باعث می‌شود تا حلوای شما ترد شده و بافت بهتری داشته باشد.
  • قبل از استفاده از آرد پلادانه حتماً آن را چند بار الک کنید. این باعث می‌شود تا بافت حلوای شما نرم‌تر و لطیف‌تر شود.
  • زمانی که شهد داغ است آن را به آرد و روغن تفت داده شده اضافه کنید.
  • بعد از ریختن شهد در آرد حتماً آن را با سرعت بالا هم بزنید هرچه سرعت و کیفیت هم زدن بهتر باشد حلوای شما بافت منسجم و بهتری پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خرش حلوا گیلانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن پلادانه حلوا

فوت و فن‌های خوشمزه شدن پلادانه حلوا

چرا روی پلادانه حلوا ترک می‌خورد؟

دلایل مختلفی برای ترک خوردن سطح حلوا وجود دارد. کم بودن شهد و استفاده از آرد پلادانه بیش از میزان توصیه شده از مهم‌ترین دلایل ترک خوردن سطح رویی حلوا هستند.

چرا رنگ پلادانه حلوا تیره می‌شود؟

تفت دادن زیاد آرد باعث می‌شود تا رنگ آن تیره‌تر شود، بنابراین اگر می‌خواهید پلادانه حلوا، رنگ روشن‌تری داشته باشد باید آرد را کمتر تفت دهید.

چرا پلادانه حلوا روغن می‌اندازد؟

استفاده از روغن زیاد باعث می‌شود تا پس از پخت مقداری روغن روی حلوای جمع شود.

چرا شهد به خوبی با آرد و روغن ترکیب نمی‌شود؟

اگر شربت حلوا سرد شده باشد، غلظت بیشتری پیدا خواهد کرد بنابراین هنگام ترکیب با آرد، ممکن است به خوبی جذب آرد نشود.

کالابرگ الکترونیک