۳ مدل طرز تهیه ترشی کلم بروکلی فوری بدون نیاز به پخت

۳ مدل طرز تهیه ترشی کلم بروکلی فوری بدون نیاز به پخت


29 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی کلم بروکلی

ترشی کلم بروکلی از جمله ترشی‌های تابستانی و بهاری است که طرز تهیه آن به صورت ساده یا با سبزیجات دیگر، هم راحت است و هم فوری چون نیاز به پخت ندارد. اما علاوه بر درست کردن ترشی، از هر نوع، شیوه نگهداری آن‌ هم بسیار مهم است. به همین خاطر در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش علاوه بر طرز تهیه ترشی کلم بروکلی به ۳ روش، شور کلم بروکلی، نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه و روش نگهداری صحیح آن را هم به شما یاد خواهیم داد.

 

 

فوت و فن طرز تهیه ترشی کلم بروکلی

 

فوت و فن طرز تهیه ترشی کلم بروکلی

 

*در طرز تهیه ترشی کلم بروکلی هم می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید و هم از سرکه سفید. اما ترشی کلم با سرکه سفید محبوب‌تر است.

 

*آبی که با سرکه مخلوط می‌کنید حتما باید جوشیده و سرد شده باشد. می‌توانید آب و سرکه را با هم حرارت دهید.

 

*برای این‌ که بابت کشته شدن میکروب‌ها یا حشره‌های موجود در کلم بروکلی خیال‌تان راحت شود، می‌توانید کلم‌ها را در یک آبکش بریزید، سپس آبکش را در آب جوش قرار دهید. حدود ۳ دقیقه صبر کنید و بعد کلم‌ها را زیر آب سرد بگیرید و بشویید. قبل از این‌که کلم‌ بروکلی نرم شود و بپزد، حتما آن‌ها را از آب جوش خارج کنید.

 

*قبل از این که کلم بروکلی‌ها را در بطری شیشه‌ای بریزید، مطمئن شوید که خشک شده‌اند و آب اضافی ندارند. در صورتی که کلم‌ها خیس باشند، احتمال کپک زدن ترشی وجود دارد.

 

*می‌توانید در صورت دلخواه از سبزیجات معطر تازه دلخواه در طرز تهیه ترشی کلم بروکلی استفاده کنید. شوید و ترخون دو سبزی خوش‌ عطر و طعم هستند که ترشی شما را خوشمزه‌تر خواهند کرد.

 

*فلفل قرمز را بهتر است به صورت درسته یا خرد شده استفاده کنید. فرقی نمی کند فلفل‌هایی که به کار می‌برید خشک باشند یا تازه. بهتر است از پودر فلفل قرمز تند در طرز تهیه ترشی کلم بروکلی استفاده نکنید.

 

 

طرز تهیه ترشی کلم بروکلی ساده

 

طرز تهیه ترشی کلم بروکلی ساده

 

مواد لازم برای تهیه ترشی کلم بروکلی ساده

 

کلم بروکلی: ۵۰۰ گرم
آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
سرکه سفید: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
نمک: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
سیر: ۶ حبه
فلفل قرمز تند: ۶ عدد
شوید و ترخون: چند شاخه (به میزان دلخواه)

 

 

مراحل طرز تهیه ترشی کلم بروکلی ساده

 

برای درست کردن ترشی گل کلم ساده از سبزیجات دیگر مثل هویج و بادمجان و کلم سفید استفاده نمی‌شود و فقط برش‌های کلم بروکلی در سرکه و آب خوابانده می‌شود. مدت زمان آماده سازی و تهیه این ترشی حدود ۳۰ دقیقه است و نیاز به پخت هم ندارد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه رولت انار خوشمزه خامه ای و ژله ای به سبک قنادی

 

 

مرحله اول: کلم بروکلی را بشویید

 

در اولین قدم از طرز تهیه ترشی کلم بروکلی، کلم‌ها را در یک قابلمه بریزید و روی آن‌ها را با آب سرد بپوشانید. قسمت گل و ساقه را جدا کنید. به آب، کمی نمک یا سرکه اضافه کنید تا میکروب‌ها و حشرات موجود در آن از بین برود. حدود ۵ دقیقه کلم بروکلی را در آب نمک/ آب سرکه بخیسانید و بعد آبکش کنید. کلم‌ بروکلی‌ها را در مجاورت دمای محیط و روی یک پارچه قرار دهید تا زود خشک شوند.

 

 

مرحله دوم: آب، سرکه و نمک را بجوشانید

 

در این فاصله که کلم‌ها در حال خشک شدن هستند، آب، سرکه و نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا محلول، شروع به جوشیدن کند و نمک کاملا حل شود. سپس حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا محلول آماده شده از دما بیفتد و کمی سرد شود. پوست سیرها با بگیرید ولی بهتر است آن‌ها را خرد یا له نکنید و به صورت درسته در ترشی بیندازید. فلفل‌ها را می‌توانید به اندازه دلخواه خرد کنید، در غیر این صورت آن‌ها را هم به صورت درسته در ترشی بیندازید.

 

 

مرحله سوم: کلم بروکلی و سبزیجات را در شیشه بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی کلم بروکلی، یک بطری شیشه‌ای تمیز و خشک را انتخاب کنید. داخل شیشه را چند حبه سیر و یک یا دو شاخه شوید و ترخون (هر کدام که در دسترس داشتید)، بریزید. کلم بروکلی‌های خشک شده را به شیشه اضافه کنید. لا به لای کلم‌ها را فلفل قرمز و دوباره چند حبه سیر و چند شاخه سبزی قرار دهید. همه لایه‌ها را تکرار کنید تا مواد تمام شوند.

 

 

مرحله چهارم: محلول سرکه را اضافه کنید

 

در مرحله پایانی درست کردن ترشی کلم بروکلی، وقتی همه مواد را به صورت لایه لایه روی هم چیدید، محلول نمک، آب و سرکه را به شیشه اضافه کنید. در ظرف را محکم ببندید و آن را در دمای محیط و بیرون یخچال به مدت ۱۰ روز تا دو هفته بماند و بعد آن را سرو کنید.

 

 

طرز تهیه ترشی کلم بروکلی با شکر

 

طرز تهیه ترشی کلم بروکلی با شکر

 

مواد لازم برای تهیه ترشی کلم بروکلی با شکر

 

آب: ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی
نمک دریایی سلتیک: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
سرکه سفید یا سرکه سیب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
ادویه ترشی: ۲ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه ترشی کلم بروکلی با شکر

 

برای کسانی‌ که می‌خواهد یک ترشی کلم بروکلی رستورانی و متفاوت تهیه کنند، این دستور تهیه، عالی است. در این روش از تهیه ترشی کلم بروکلی، ترشی خیلی ترش نمی‌شود و طعم آن ملایم‌تر خواهد بود. برای شکر می‌توانید از شکر سفید ارگانیک هم استفاده کنید.

 

 

مرحله اول: مواد ترشی را با هم بجوشانید و آبکش کنید

 

کلم بروکلی‌ها را به خوبی بشویید و صبر کنید تا آب خود را از دست بدهند. سپس در یک قابلمه آب، نمک، شکر و سرکه را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه کلم بروکلی‌هایی را که شسته و آبکش کرده بودید، در محلول در حال جوشیدن بریزید. سپس حرارت را خاموش کنید. یک آبکش را روی یک قابلمه بگذارید و موادی را که جوشانده‌اید، در آن برگردانید. آبکش حاوی کلم بروکلی را زیر آب سرد بگیرید تا رنگ آن تیره نشود.

حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ با طعم لذیذ به روش رستورانی

 

 

مرحله دوم: کلم بروکلی و محلول ترشی را در بطری بریزید

 

در این مرحله، کلم بروکلی داخل آبکش را در یک بطری تمیز بریزید. محلول شکر، نمک، سرکه و آب را که جوشانده‌ بودید و در قابلمه ریخته شده است، روی کلم بروکلی‌های داخل بطری بریزید. محلول سرکه باید روی ترشی را بپوشاند. سپس در آن را محکم ببندید. بطری‌ ترشی کلم بروکلی را در یخچال قرار دهید. یک هفته بعد می‌توانید ترشی را سرو کنید.

 

 

طرز تهیه ترشی ساقه کلم بروکلی

 

طرز تهیه ترشی ساقه کلم بروکلی

 

یکی از محبوب‌ترین ترشی‌هایی که با کلم بروکلی درست می‌شود، ترشی ساقه کلم بروکلی است. در این ترشی، گل‌ها جدا می‌شوند و ساقه‌ها به قطعات باریک‌تر خرد شده و ترشی می‌شوند. روش درست کردن ترشی ساقه کلم بروکلی کاملا مشابه طرز تهیه ترشی کلم بروکلی است اما یک راه جذاب و هنرمندانه این است که ساقه‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید. سپس برش‌ها را با قالب‌ شکل دهید.

 

استفاده از قالب‌هایی به شکل ستاره، دایره‌ای، قلب و … می‌تواند باعث زیبا شدن ترشی شما شود. در کنار ساقه‌های قالب زده شده کلم بروکلی، می‌توانید سبزیجات دیگر مثل بادمجان، خیار، هویج و … قالب بزنید و همه را به هم ترشی کنید. این ترشی معمولا مناسب تزیین غذاها یا پیش‌غذاهای مهمانی است.

 

 

طرز تهیه شور کلم بروکلی

 

اگر می‌خواهید شور کلم بروکلی درست کنید، کافی است برای درست کردن شور این نسبت را رعایت کنید: ۱۵ پیمانه آب (هر پیمانه‌ای که مد نظرتان است)، ۱ پیمانه نمک و ۱ پیمانه سرکه سفید. این محلول نیاز به جوشاندن ندارد ولی حتما از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید و نمک را قبل از اضافه کردن به بطری ترشی، با آب حل کنید.

 

 

روش صحیح نگهداری از ترشی کلم بروکلی

 

روش صحیح نگهداری از ترشی کلم بروکلی

 

*برای این‌ که هیچ هوایی داخل بطری ترشی نماند، بعد از بستن درب بطری، آن را به مدت ۲۴ ساعت به صورت وارونه قرار دهید و بعد آن را برگردانید. روش دوم هواگیری این است که بطری‌های در بسته را به مدت ۲۰ دقیقه در آب در حال جوش بگذارید. آب باید تا نیمه بطری‌ها بیاید. سپس بطری‌ها را از آب خارج کنید.

 

*بطری‌هایی را که برای طرز تهیه ترشی کلم بروکلی استفاده می‌کنید، حتما کاملا تمیز و خشک کنید. وجود کوچک‌ترین آلودگی و رطوبت در بطری باعث کپک زدن ترشی خواهد شد.

 

*به محض این که در بطری ترشی را باز کردید، آن را در یخچال قرار دهید تا کپک نزند.

 

*بهتر است بطری که برای تهیه ترشی استفاده می‌کنید، سایز خیلی بزرگی نداشته باشد تا زودتر مصرف شود و کپک نزند.

 

*ترشی را تا زمان رسیدن در جای خنک و دور از تابش آفتاب بگذارید.

 

سوالات متداول

 

ترشی کلم بروکلی چند روز بعد قابل استفاده است؟

 

حدود ۱۰ روز تا ۲ هفته بعد از ترشی انداختن، می‌توانید آن را مصرف کنید.

 

ادویه و سبزی ترشی شامل چه مواردی است؟

 

برای ترکیب دقیق سبزی و ادویه ترشی به مقاله طرز تهیه ترشی هفت بیجار در مجله کوروش رجوع کنید.

 

 

منبع: koreaforniancooking

کالابرگ الکترونیک