با آلو چی درست کنم | طرز تهیه انواع غذا، دسر، نوشیدنی و تنقلات با آلو

با آلو چی درست کنم | طرز تهیه انواع غذا، دسر، نوشیدنی و تنقلات با آلو


31 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 25 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
با آلو چی درست کنم | طرز تهیه انواع غذا، دسر، نوشیدنی و تنقلات با آلو

با آلو چی درست کنم؟ آلو یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی است و در انواع مختلفی وجود دارد که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده می‌توان از آن در تهیه انواع غذاها، دسر و نوشیدنی استفاده کرد. شما می‌توانید از آلو سیاه و آلو قطره طلا خشک و تازه در تهیه انواع خورشت‌ها، تنقلات، مربا، ترشی، لواشک، آبمیوه خانگی و شربت استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه انواع غذا، نوشیدنی، چاشنی، تنقلات و دسر با آلو تازه و خشک می‌پردازیم. انواع غذاهایی که با آلو درست می‌شوند برای قرار گرفتن در لیست شام و منوی ناهار مناسب هستند.

لیست انواع غذا، پیش غذا، تنقلات و چاشنی های تهیه شده با آلو

اگر سوال شما هم این است با آلو غذا چی درست کنم؟ در این مطلب به ارائه لیست انواع غذا و چاشنی با آلو خواهیم پرداخت و طرز تهیه هر کدام را بررسی خواهیم کرد. اگر به دنبال طرز تهیه انواع غذا با آلو، خورش با آلو، لواشک با آلو، شربت با آلو، مربا با آلو، ترشی با آلو، آبمیوه خانگی با آلو و … هستید این مطلب برای شماست. ما می‌خواهیم دستور تهیه انواع غذا، پیش غذا، تنقلات و چاشنی با آلو را به شما آموزش بدهیم.

برای تهیه انواع غذا با آلو لازم است از مواد اولیه با کیفیت و تازه استفاده کنید. شما می‌توانید مواد مورد استفاده در تهیه غذاها، پیش غذاها و تنقلات مختلف با آلو از جمله  گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گوساله، گوشت گوسفندی، برنج، آلو خورشتی، شکر، انواع حبوبات مثل لپه، سویا، پیاز داغ منجمد، انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، انواع چاشنی‌های غذا مثل تمر هندی، رب گوجه فرنگی، آبلیمو، موادی مثل زعفران، انواع روغن و … نیاز دارید که می‌توانید همه این مواد را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- لواشک آلو (زرد و سیاه)

با آلو چی درست کنم؟ لواشک آلو زرد و سیاه

«لواشک آلو» یکی از تنقلات خوشمزه و لواشک‌های میوه‌ای تابستانی است. لواشک آلو را با انواع آلو سیاه (قرمز) و آلو زرد می‌توانید به روش بیرونی در خانه درست کنید.

در طرز تهیه لواشک آلو زرد و سیاه در ابتدا آلوها را به خوبی بشویید و در یک قابلمه بریزید. روی آلوها به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و درب قابلمه را بگذارید.

حرارت دادن آلو را تا جایی ادامه دهید که آب داخل قابلمه کشیده شود و آلوها کاملا نرم شوند. صبر کنید آلوهای داخل قابلمه خنک شوند. با پشت قاشق یا با گوشتکوب برقی شروع به له کردن آلوها کنید.

روی یک قابلمه صافی قرار دهید. بهتر است منافذ صافی درشت باشند. سپس مواد لواشک آلو را در صافی بریزد و با پشت قاشق آلوها را فشار دهید. سعی کنید تا جای ممکن گوشت و آب آلو را از صافی رد کنید. باید فقط پوست و هسته آلوها در صافی بماند. می‌توانید از دست‌هایتان هم کمک بگیرید و آلوها را به خوبی فشار دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه لواشک آلو زرد و سیاه روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۲- شربت آلو سیاه

با آلو سیاه چی درست کنم؟ شربت آلو سیاه خانگی

با آلو سیاه چی درست کنم؟ «شربت آلو» سیاه یکی از نوشیدنی‌های محبوب تابستانی است که به راحتی با آلو سیاه در منزل تهیه می‌شود. این شربت ضد‌عطش و گوارا را می‌توانید با استفاده از آلو سیاه تازه یا منجمد شده درست کنید. طرز تهیه شربت آلو سیاه یکی از روش‌های نگهداری آلو برای مدت طولانی است.

برای درست کردن شربت آلو سیاه، در ابتدا آلوها را به خوبی بشویید و برگ و شاخه‌های آن را جدا کنید. حالا، قطعات آلو را همراه با آب در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از جوشیدن آب، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آلوها کاملا بپزند و عصاره خوشمزه و خوش رنگ آن‌ها آزاد شود.

توجه داشته باشید، در این مدت باید چندین بار به قابلمه سر زده و مواد داخل آن را به خوبی هم بزنید. با انجام این کار، همه آلوها به‌طور کاملا یکنواختی نرم می‌شوند و ته نمی‌گیرند.

در ادامه طرز تهیه شربت آلو سیاه خانگی پس از پختن و نرم شدن آلوهای خرد شده، نوبت به پوره کردن آن‌ها می‌رسد. برای این منظور، محتویات قابلمه را در دستگاه غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و کاملا له کنید. سپس، پوره آلو را از صافی یا دستمال تنظیف رد کنید تا تفاله آلو از عصاره آن جدا شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شربت آلو سیاه روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۳- آب آلو

آب آلو طبیعی و خانگی

«آب آلو» یک نوشیدنی خوشمزه و پر خاصیت به ویژه برای فصل تابستان است. این نوشیدنی با آلو خوش طعم و متفاوت را به راحتی می‌توانید در خانه با کمترین مواد اولیه و با انواع آلو از جمله آلو سیاه، آلو بخارا، آلو جنگلی و حتی آلو خشک درست کنید.

برای تهیه آب آلو طبیعی آلوها را باید به دقت بشویید. برای این کار می‌توانید آلو را برای مدتی در آب و نمک بخیسانید تا ضدعفونی شود و سپس شروع به شستن آن کنید.

آلوها ممکن است شاخ و برگ داشته باشند؛ در این مرحله اگر آلو، شاخ و برگ داشت حتما آن را جدا کنید. بعد از شستن آلوها آنها را آبکش کنید و زمان دهید تا آب اضافه خارج شود و آلوها خشک شوند.

مرحله مهم در طرز تهیه آب آلو، پختن آنها است. یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید و آلوها را داخل آن بریزید. یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب اضافه کنید و اجازه دهید آلوها روی حرارت ملایم به خوبی بپزند. آلوها باید تا حدی بپزند که نرم شوند به‌ طوری که با دست بتوان آن‌ها را له کرد.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آب آلو طبیعی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۴- رب آلو

با آلو زرد و قرمز چی درست کنم؟ رب آلو زرد و قرمز

«رب آلو» با آن رنگ جذاب و مزه دلچسبی که دارد، یکی از محبوب‌ترین انواع رب برای مزه‌دار کردن انواع خورش مجلسی و ساده و خوراک نونی است. درست کردن رب آلو در خانه بسیار ساده است. اگر سوال شما هم این است که با آلو قطره طلا چی درست کنم باید بگوییم برای تهیه این رب هم از آلو قرمز و هم از آلوی زرد قطره طلا استفاده می‌شود.

برای تهیه رب آلو به روش خانگی باید آلوها را بشویید و در یک قابلمه بریزید. نصف لیوان آب را به قابلمه اضافه کنید، درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

صبر کنید تا آلوها روی حرارت ترک بخورند، سپس شعله گاز را خاموش کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. اجازه دهید آلوها برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در قابلمه بمانند و با گرمای آن نرم‌تر شوند. سپس آن‌ها را از صافی رد کنید.

یک صافی را روی قابلمه‌ای که می‌خواهید رب آلو را در آن درست کنید بگذارید. برای صاف کردن آلوها باید آن‌ها را در صافی بریزید و با دست ماساژ دهید تا آب، گوشت و پوست آلو از هم جدا شوند و آب و گوشت آلوها در قابلمه بریزد و پوست‌ها در صافی باقی بمانند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه رب آلو با آلوی زرد و قرمز روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۵- ترشی آلو

تنقلات با آلو چی درست کنم؟ ترشی آلو
«ترشی آلو» یکی از خوش عطرترین انواع ترشی تابستانی است که مزه آن با تمام ترشی‌هایی که تا به حال خورده‌اید متفاوت است. این ترشی میوه طعم خاص و متمایزی دارد و شما می‌توانید آن را به روش‌های مختلف و طعم‌های متفاوتی درست کنید.

طرز تهیه ترشی آلو قرمز با طرز تهیه ترشی آلو سبز و آلو جنگلی کمی در جزییات متفاوت است و از همین رو آشنایی با فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی با انواع آلو به شما کمک می‌کند تا یک ترشی بی‌نظیر و بدون نقص آماده کنید.

در ابتدا و برای تهیه ترشی آلو با آلو جنگلی، باید آلوها را بشویید و سپس روی یک پارچه نخی خشک و تمیز پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. برای تهیه این ترشی بهتر است از آلوها به صورت درسته استفاده کنید.

بعد از شستن و خشک کردن آلوها باید آن‌ها را همراه با فلفل سبز و سیر در شیشه ترشی تمیز، خشک و استریل بریزید. سپس در یک پارچ نمک و سرکه را ترکیب کنید و روی محتویات شیشه ترشی بریزید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی آلو با انواع آلو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۶- سالاد آلو و گردو

انواع غذا با آلو چی درست کنم؟ پیش غذا مثل سالاد آلو و گردو

«سالاد آلو و گردو» یکی از خاص‌ترین سالادهای خانگی است که بسیار سریع و ساده آماده می‌شود. از آنجایی که در طرز تهیه سالاد آلو و گردو از انواع آلو بخارا و آلو قرمز استفاده می‌شود، برای درمان یبوست و بیماری‌های گوارشی یک غذا و پیش غذای بسیار مفید است.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل + فیلم آموزش

در طرز تهیه سالاد آلو و گردو در ابتدا آلوهای خشک (هر آلویی که دوست دارید) را بشویید. سپس آن‌ها را چند ساعتی در آب قرار دهید تا تمیز و نرم و برای تهیه سالاد آماده شود.

بعد از این که آلوها را در آب قرار دادید، باید برگ‌های نعنا را بشویید و سپس برای چند دقیقه روی پارچه قرار دهید تا خشک شوند. حال برگ‌های نعنا را با یک چاقوی تیز خرد کنید و برای تهیه سالاد کنار بگذارید.

در ادامه باید باید آلوهای خیسانده شده را همراه با آب آن که حالا غلیظ و لعاب‌دار است، با گردوی خرد شده، نمک، گلپر، روغن و نعنا خرد شده ترکیب کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه سالاد آلو و گردو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۷- چیپس آلو

تنقلات با آلو/ چیپس آلو

«چیپس آلو» یکی از تنقلات خوشمزه و سالم با آلو است. این چیپس تمام خواص آلو خشک برای سلامتی را در خود دارد. این چپیس میوه لذیذ را می‌توانید در کنار چای یا به عنوان عصرانه با دیگر میوه‌های خشک میل کنید. چیپس آلو را می‌توان با انواع آلوها، از جمله آلو سیاه، آلو زرد، آلو شابلون و آلو قطره طلا درست کرد.

در ابتدا برای تهیه چیپس آلو، آلوها را بشویید و شاخه‌های آنها را جدا کنید. میوه‌ها را با دستمال خشک کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس با یک چاقوی تیز، طوری که گوشت آلوها له نشود، آنها را برش بزنید. برش‌ها بهتر است حلقه‌ای باشند.

ضخامت آلوهای برش خورده باید بین ۲ تا ۳ سانتی‌متر باشد. هر چه ضخامت ورقه‌های آلو کمتر باشد، زمان کمتری برای خشک شدن نیاز خواهد داشت. سپس هسته‌های آلوهای ورقه شده را بیرون بیاورید و کنار بگذارید .

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه چیپس آلو به چند روش آفتابی و طبیعی و در فر روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۸- ته‌ چین آلو اسفناج

انواع غذا با آلو چی درست کنم؟ ته چین اسفناج با مرغ و گوشت
«ته چین آلو اسفناج» مثل خورش آلو اسفناج یک غذا با آلو برای درست کردن یک شام یا ناهار سنتی و خوشمزه است که به خاطر طعم لذیذ و ظاهر هوس انگیزی که دارد، بسیار پرطرفدار است.

شما می‌توانید در طرز تهیه ته چین آلو اسفناج هم از مرغ و گوشت استفاده کنید و هم آن را به صورت گیاهی آماده کنید. بد نیست بدانید به طور معمول ته چین آلو اسفناج با مرغ درست می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید به جای مرغ از تکه‌های گوشت تفت داده شده و یا گوشت چرخ کرده نیز استفاده کنید. روش آماده کردن ته چین آلو اسفناج با گوشت درست شبیه به همان روش تهیه این ته چین با مرغ است، تنها باید به جای مرغ از گوشت استفاده کنید.

در طرز تهیه ته چین آلو اسفناج با مرغ، ابتدا برنج را بشویید و چند دور آبکشی کنید. سپس آن را در ظرف آب و مقداری نمک بگذارید تا برای چند ساعت در آب خیسانده و آماده پخت شود.

در فاصله خیس خوردن برنج، باید آلوها را بشویید و در صورت تمایل هسته آن‌ها را جدا کنید. برای این که آلوها کمی نرم شوند، باید آن‌ها را در آب قرار دهید. می‌توانید برای ملس شدن طعم آلو اسفناج از ترکیب برگه یا قیسی در کنار آلوها استفاده کنید. در ادامه باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. سپس تکه‌های مرغ‌ها را در روغن سرخ کنید. کمی نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران آب شده به مرغ‌ها اضافه کنید تا طعم بگیرند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ته چین آلو اسفناج روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۹- آش آلو

غذا با آلو چی درست کنم؟ آش آلو

«آش آلو» یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش تابستانی سنتی ایرانی است که معمولاً در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی و با انواع آلو طبخ می‌شود. درواقع برای تهیه این آش لذیذ می‌توانید از انواع آلوهای ترش و شیرین استفاده کنید.

آش آلو مزه فوق‌العاده لذیذی دارد و هم برای تابستان و هم زمستان گزینه مناسبی است. برای تهیه آش آلو باید ابتدا پیازها را به صورت خلالی خرد کنید. سپس مقداری روغن سرخ کردنی در قابلمه بریزید و پیاز را سرخ کنید تا پیاز سبک و رنگ آن طلایی شود.

بعد از این که پیاز به خوبی سرخ شد، باید زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. پیاز را هم بزنید و کمی صبر کنید تا بوی خامی ادویه‌ها از بین برود. سپس نصف پیازها را بردارید و در ظرفی جداگانه بریزید. حالا مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و لپه‌هایی را که از قبل برای ۱ ساعت خیس خورده‌اند، همراه با برنج خیس خورده به قابلمه اضافه کنید.

بعد از این که برنج و لپه خیس خورده را به آش اضافه کردید، شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش بیاید. سپس کف روی آب را بردارید و شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. در مرحله بعد باید به سراغ درست کردن کوفته قلقلی‌ها بروید چون این آش معمولا با کوفته قلقلی و آلو درست می‌شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش آلو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۰- مربای آلو قرمز

با آلو قرمز چه چیزهایی میشه درست کرد؟مربای آلو
با آلو قرمز و سیاه چه چیزهایی میشه درست کرد؟ «مربای آلو قرمز» یکی از خوش طعم‌ترین مرباهایی است که می‌توانید در خانه و با آلوی قرمز تهیه کنید تهیه کنید. درست کردن مربای آلو قرمز در فصل تابستان یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری آلو و چشیدن طعم جذاب آن در فصول دیگر سال است. شما می‌توانید با آلو قرمز مارمالاد آلو هم می‌توانید درست کنید.

برای تهیه مربای آلو قرمز باید آلوهای شسته شده را در ظرف آب جوش بیندازید. چند دقیقه کوتاه و در حد چند جوش صبر کنید. آلوها را در صافی بریزید و سپس پوست آلوها را جدا کنید.

بعد از این که پوست همه آلوها را جدا کردید، باید شکر را با آلوها ترکیب کنید و برای ۱ روز آلوها را در یخچال بگذارید تا آلوها در این فرصت آب بیندازند و برای تهیه مربای آلو قرمز آماده شوند.

بعد از ۱ روز ترکیب آلو و شکر را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. در صورت نیاز و اگر آلوها سفت هستند، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید شهد مربا بجوشد و به غلظت مناسب برسد. و آلوها خوب بپزند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه مربای آلو قرمز روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۱- اسموتی آلو

اسموتی آلو/ خوراکی با آلو
«اسموتی آلو» جزو انواع اسموتی تابستانی است و به خصوص برای افرادی که به عارضه یبوست و یا التهاب در بدن مبتلا هستند و همچنین رفع عطش و گرمازدگی گزینه بی‌نظیری محسوب می‌شود. اسموتی آلو به شکل‌های مختلف و شیوه‌های متفاوتی آماده می‌شود. اسموتی آلو و توت فرنگی، اسموتی هلو و آلو و اسموتی آلو و جو پرک از انواع اسموتی با آلو هستند که بنا به سلیقه خود می‌توانید در منزل درست کنید.

برای مثال در تهیه اسموتی آلو و جو پرک در ابتدا بلوبری (اگر در دسترس دارید) و موز خرد شده را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند. سپس آلوها را خرد کنید و هسته آلوها را جدا کنید و برای تهیه اسموتی کنار بگذارید.

همچنین در تهیه اسموتی آلو و انگور قرمز باید انگورها را از خوشه جدا کنید و با آب فراوان بشویید. سپس آلوهای شسته شده را خرد کنید و هسته آن را جدا کنید. اسموتی آلو و سیب، آلو و هلو و اسموتی آلو و توت فرنگی از دیگر روش‌های درست کردن اسموتی به روش کافی شاپی هستند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه اسموتی آلو به چند روش مختلف با انواع میوه‌ها و سایر مواد مغذی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۲- رشته پلو با قیسی

غذا با آلو چی درست کنم؟ طرز تهیه رشته پلو با قیسی

«رشته پلو قیسی» یا به عبارت دیگر رشته پلو آذری دستور پختی تقریبا شبیه رشته پلوی تهرانی دارد (تهرانی ها به جای قیسی در رشته پلو خرما و کشمش می‌ریزند) و معمولا در فصل زمستان آن را طبخ می‌کنند. این غذای خوشمزه با آلو خشک یک ایده عالی برای جا دادن آلو خشک و قیسی در برنامه غذایی هفتگی است.

در مرحله اول از طرز تهیه رشته پلو با قیصی باید برنج را آماده کنید. در ابتدا برنج را پاک کنید و سپس چند بار با آب بشویید. برنج را از حداقل ۱ ساعت قبل در آب و نمک بخیسانید. خیساندن برنج به ویژه برای برنج‌هایی که به صورت آبکشی تهیه می‌شوند باعث می‌شود تا برنج راحت‌تر بپزد و هنگام پخت حجم بیشتری پیدا کند.

قیسی و کشمش پلویی را نیز باید بشویید تا تمیز شوند. قیسی و کشمش پلویی را در آب ولرم به مدت نیم ساعت بخیسانید تا نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید تا آب اضافه از آنها خارج شود.

در فاصله‌ای که برنج خیس می‌خورد، فرصت کافی برای درست کردن گوشت قلقلی دارید. برای درست کردن گوشت قلقلی یک عدد پیاز را به صورت ریز رنده کنید. پیازهای رنده شده را با دست فشار دهید و یا از صافی رد کنید تا آب اضافه آنها گرفته شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه رشته پلو با قیسی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۳- کیک آلو

با آلو چی درست کنم؟ | طرز تهیه کیک آلو

«کیک آلو» یکی از خوشمزه‌ترین انواع کیک است که دستور طبخ متنوعی دارد و با بافت عالی و طعم ترش و شیرین خودش می‌تواند یک تجربه جدید را برای شما در آشپزی با انواع آلو ایجاد کند. برای درست کردن کیک آلو، می‌توانید از آلو سیاه، آلو قرمز، آلو زرد یا حتی از ترکیب آلوهای مختلف استفاده کنید.

پیش از شروع مراحل طرز تهیه کیک با میوه آلو سیاه، فر را روشن کرده و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس، کف و دیواره‌های قالب مناسبی (ترجیحا قالب گرد ۲۵ سانتی) را با مقداری کره یا روغن مایع چرب کنید و با کاغذ روغنی بپوشانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو به روش کافی شاپی + نکات سرو آن

آلوها را بشویید و پس از خشک کردن و هسته‌گیری، به صورت یک شکل با ضخامت کم و ترجیحا به شکل خلالی پهن و نازک خرد کنید. در ادامه، یک قاشق غذاخوری آرد روی قطعات آلو سیاه بریزید و آلوی خرد شده را آغشته به آرد کنید.

آرد، بیکینگ پودر و نمک را با یکدیگر ترکیب کرده و ۳ بار الک کنید. سپس، این ترکیب الک شده را کنار بگذارید تا هر وقت نوبتش شد به مواد اضافه کنید. کره را از یخچال خارج کنید و در دمای محیط بگذارید تا کاملا نرم شود. تخم مرغ‌ها و ماست را نیز از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.

سپس روغن مایع، شکر و کره نرم را با استفاده از همزن برقی و با دور تند به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا بافت کرم رنگ و نسبتا غلیظی پیدا کند. در حین انجام این کار، حتما چندین بار مواد اطراف کاسه را با لیسک دورگیری کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کیک آلو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع خورش با آلو

انواع خورش با آلو را می‌توانید به شیوه‌های مختلف و متنوعی تهیه کنید. خورشت با آلو از انواع غذا با آلو محسوب می‌شود که دستور پخت زیادی دارد. آلو را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده می‌توانید در تهیه انواع خورشت آلو استفاده کنید و آنها را در وعده ناهار و یا شام و به همراه برنج کته و یا برنج چلو سرو کنید و از طعم و خواص این میوه خوشمزه بهره‌مند شوید. برای آشنایی با طرز تهیه انواع خورش با آلو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خورش آلو اسفناج

انواع غذا با آلو چی درست کنم؟ خورش آلو اسفناج

«خورش آلو اسفناج» یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی و از انواع غذا با آلو محسوب می‌شود. این خورش که جزو خورش‌های مجلسی زمستانی است؛ برای درمان سریع بیماری‌های ویروسی فصل زمستان مثل آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید است. آلو اسفناج یک خورشت مجلسی لذیذ است و برای ناهار و شام در اغلب شهرهای ایران یک غذای اصلی به حساب می‌آید.

در طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت کافی است از قبل اسفناج‌های شسته و خرد شده را با کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت را با پیاز تفت دهید و اسفناج‌ها را به آن اضافه کنید. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت هم آلوهای خیسانده شده را در قابلمه بریزید.

در مرحله بعد تکه‌های گوشت را در مقداری آب گرم بریزید تا به جوش بیاید و به مدت ۲ تا سه دقیقه صبر کنید تا روی آب کف جمع شود، سپس گوشت را آبکش کنید. ۲ عدد پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کنید. پیازها را تفت دهید تا سبک شوند.

تکه‌های گوشت را به پیازها اضافه و سرخ کنید. ادویه‌ها را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. بعد از این‌که رنگ گوشت عوض شد و مقداری تفت خورد اسفناج‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید.

گوشت و اسفناج را هم بزنید و سپس آب جوش اضافه کنید. مقدار آب جوش باید به حدی باشد که فقط تا یک بند انگشت روی مواد را بپوشاند. ۱ عدد چوب دارچین هم اضافه کنید و در پایان پخت از خورش آلو اسفناج بیرون بیاورید.

برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه این خورش مجلسی با آلو روی لینک طرز تهیه خورش آلو اسفناج کلیک کنید.

خورش به و آلو

انواع غذا با آلو چی درست کنم؟ حورش به و آلو

«خورش به و آلو» یکی از خوشمزه‌ترین انواع خورش ایرانی با آلو مخصوص فصل پاییز و زمستان است. برای تهیه خورش به آلو با گوشت یا مرغ در شهر‌های مختلف مثل کرمان، یزد و شیراز و اصفهان از چاشنی‌های گوناگونی استفاده می‌شود.

در طرز تهیه خورش به آلو علاوه بر گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ، از آلو بخارا و میوه به هم استفاده می‌شود. میوه به خیلی زود می‌پزد؛ بنابراین، باید آن را در دقایق پایانی پخت خورشت در روغن تفت بدهید و به گوشت پخته شده اضافه کنید.

در ابتدا برای تهیه این خورشت ایرانی خوشمزه با آلو، گوشت را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهد. گوشت را در اندازه قورمه‌ای و ریز خرد کنید. اگر گوشت را درشت خرد کنید، دیرتر می‌پزد. بهتر است از مغز ران گوسفندی برای درست کردن این خورش استفاده کنید. سپس پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید.

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. بعد پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. گوشت‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند و به سفیدی بزند. سپس نوبت اضافه کردن فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچین است. چند ثانیه ادویه‌ها را تفت دهید تا عطر آنها آزاد شود.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات تهیه این خورش لذیذ و اصیل روی لینک طرز تهیه خورش به آلو کلیک کنید.

خورش آلو سیاه با مرغ

غذا با آلو چی بپزم؟ طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ

«خورش آلو سیاه با مرغ» یکی از انواع خورشت آلو است که با دو مواد اولیه اصلی مرغ و آلوی سیاه تهیه می‌شود. این خورش با طعم ترش و شیرینی که دارد مورد پسند بسیاری از ذائقه‌ها قرار خواهد گرفت.

در مرحله اول از طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ، مرغ را پاک کنید و تمیز بشویید. مرغ‌ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. می‌توانید برای درست کردن این خورشت از تکه‌های سینه یا ران مرغ استفاده کنید.

آلو سیاه را نیز بشویید و سپس در یک ظرف آب ولرم قرار دهید تا کمی نرم شوند. زعفران را بسابید. زعفران سابیده شده را در یک ظرف با چند تکه یخ قرار دهید تا با آب شدن یخ، زعفران رنگ باز کند.

بعد از آنکه آب اضافه مرغ خارج شد و کمی خشک شد، در این مرحله از طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ، مرغ‌ها را در یک قابلمه با مقداری مناسب آب قرار دهید و روی حرارت بگذارید.

یک پیاز را چهارقاچ کنید و به قابلمه حاوی مرغ اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را نیز اضافه کنید. بعد از آنکه محتویات درون قابلمه به جوش آمد حرارت را کم کنید، در آن را ببندید و اجازه دهید مرغ کاملا پخته شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره انواع غذا با آلو

با آلو سیاه چی درست کنم؟

انواع غذا با آلو سیاه مانند خورش آلو سیاه با مرغ را درست کنید؛ همچنین با آلو سیاه می‌توانید خوراکی‌هایی مانند آب آلو خانگی، مربای آلو، شربت آلو و لواشک آلو درست کنید.

با آلو قرمز چه چیزهایی می‌شود درست کرد؟

بسیاری از خوراکی‌ها و تنقلات خانگی و بازاری مانند لواشک آلو، ترشی آلو،  اسموتی آلو و چیپس آلو را با آلو قرمز می‌توان درست کرد که از تنقلات سالم و خوشمزه برای کودکان و حتی بزرگسالان محسوب می‌شوند.

چه پیش غذاهایی با آلو می‌توان درست کرد؟

سالاد گردو و اسفناج و آش آلو از انواع غذا با آلو محسوب می‌شوند که به صورت پیش غذا می‌توان آنها را سرو کرد.

چرا آلو در غذا وا می‌رود؟

انواع مختلفی از آلو وجود دارد که زمان پختشان فرق می‌کند. با توجه به نوع آلویی که استفاده می‌کنید زمان اضافه کردن آن به غذا را انتخاب کنید مثلا  آلو بخارا زودتر از آلوی زرد خورشتی می‌پزد و می‌توانید آن را در ۲۰ دقیقه آخر به خورشت اضافه کنید. یک روش برای وا نرفتن آلو در غذا تفت دادن آن در مقداری روغن قبل از اضافه کردن به غذا است.

 

محصولات مرتبط