۲ طرز تهیه رب آلو با انواع آلو و آلو بخارا | چکار کنیم رب آلو کپک نزند؟

۲ طرز تهیه رب آلو با انواع آلو و آلو بخارا | چکار کنیم رب آلو کپک نزند؟


8 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه رب آلو با انواع آلو و آلو بخارا | چکار کنیم رب آلو کپک نزند؟

رب آلو با آن رنگ جذاب و مزه دلچسبی که دارد، یکی از محبوب‌ترین انواع رب برای مزه‌دار کردن انواع خورش مجلسی و ساده و خوراک است. شما می‌توانید رب آلو را با هر نوع آلویی که دوست دارید به عنوان سس و طعم‌دهنده غذا درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه رب آلو و فوت و فن‌های پخت این رب خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه رب آلو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آلوی زرد یا قرمز ۲ کیلوگرم
آب ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک و روغن مایع به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه رب آلو

مراحل طرز تهیه رب آلو
درست کردن رب آلو در خانه بسیار ساده است. برای تهیه این رب هم از آلو قرمز و هم از آلوی زرد استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه رب آلو آشنا شوید.

مرحله اول؛ آلوها را برای تهیه رب آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب آلو به روش خانگی باید آلوها را بشویید و در یک قابلمه بریزید. نصف لیوان آب را به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله دوم؛ آلوها را صاف کنید

صبر کنید تا آلوها ترک بخورند، سپس شعله گاز را خاموش کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. اجازه دهید آلوها برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خنک شوند. سپس آن‌ها را از صافی رد کنید. یک صافی را روی قابلمه‌ای که می‌خواهید رب آلو را در آن درست کنید بگذارید. برای صاف کردن آلوها باید آن‌ها را در صافی بریزید و با دست ماساژ دهید تا گوشت و پوست آلو جدا شوند و آب و گوشت آلوها در قابلمه بریزد.

مرحله سوم؛ مایه رب آلو را بجوشاند

در این مرحله از آموزش درست کردن رب آلو قابلمه حاوی گوشت و آب آلو را روی شعله ملایم گاز بگذارید. رب را بدون وقفه هم بزنید تا آب اضافه آن بخار شود. به خاطر داشته باشد که اگر رب را هم نزنید، ممکن است ته بگیرد و طعم تلخی پیدا کند (در صورتی که رب ته گرفت، بلافاصله قابلمه آن را عوض کنید).

مرحله چهارم؛ مقداری نمک و روغن به رب آلو اضافه کنید

اجازه دهید رب بجوشد و آب اضافه آن تبخیر شود و به غلظت مناسب برسد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و مقداری نمک و روغن به رب اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید تا به غلظت رب انار برسد.

حتما بخوانید  8 دمنوش مفید گیاهی برای تسکین و درمان درد قاعدگی

مرحله پنجم؛ رب آلو خنک شده را در ظروف درب‌دار بریزید

صبر کنید تا رب آلو خانگی شما کاملا خنک شود. سپس آن را در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید. می‌توانید از این رب برای مزه‌دار کردن انواع خورش و خوراک استفاده کنید.

شما می‌توانید نمک و روغن مایع را به روش‌های آنلاین، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه رب آلو بخارا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آلو بخارا ۲ کیلوگرم
آب ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک به مقدار لازم

 

طرز تهیه رب آلو بخارا

طرز تهیه رب آلو بخارا
برای تهیه رب آلو بخارا ابتدا باید آلوها را بشویید و در قابلمه بریزید مقداری آب به آلوها اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید آلوها نرم شوند. یک صافی را روی قابلمه‌ای بزرگ قرار دهید و آلوها را از صافی رد کنید تا پوره و آب آلو از صافی رد شود.

پوره آلو و آب آلو را دوباره روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا رب شما بجوشد و غلیظ شود. در انتها مقداری نمک به رب اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید. بعد از این که رب آلو خنک شد، آن را در ظرف مناسب بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه سس آلو خانگی

طرز تهیه سس آلو خانگی
روش طرز تهیه سس آلو خانگی دقیقا مثل رب آلو است. برای این کار باید آلوهای شسته را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. کمی نمک به آلوها اضافه کنید و صبر کنید تا پوست آلوها جدا شوند.

سپس آلوها را از صافی رد کنید. اگر آلوها ترش هستند، می‌توانید کمی شکر به آن اضافه کنید. آلوها را از صافی رد کنید و بعد دوباره روی حرارت قرار دهید. معمولا غلظت سس آلو کمتر از رب آلو است و باید به صورت رقیق‌تر آن را آماده کنید و در مدت زمان کمتر نیز سس را مصرف کنید.

در صورت تمایل شکر را به روش‌های آنلاین، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

با کاربرد رب آلو آشنا شوید

رب آلو یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع رب خانگی است که می‌توانید از آن برای مزه‌دار کردن انواع مرغ شکم پر و ماهی شکم پر و همچنین رنگ دادن به خوراک و خورشت‌های مختلف استفاده کنید. رب آلو مزه ترش و شیرینی دارد و به همین دلیل برای درست کردن خورش فسنجان با مرغ هم مناسب است و موجب خوشمزه‌تر شدن آبگوشت و خورشت‌های مختلف می‌شود.

چه کار کنیم رب آلو کپک نزند؟

برای جلوگیری از کپک زدن رب آلو باید مقداری نمک به رب اضافه کنید. نمک از رشد میکروارگانیسم‌ها در رب جلوگیری می‌کند و مانع کپک زدن آن می‌شود. به خاطر داشته باشید که یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از کپک زدن رب، جوشاندن آن به مدت طولانی است. برای نگهداری رب آلو سعی کنید از شیشه تمیز و خشک استفاده کنید. هر بار که رب آلو را برمی‌دارید، حتما از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید. ورود آب به شیشه رب موجب کپک زدن آن می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا نذری و مجلسی + فیلم | مواد لازم برای ۵۰ تا ۲۰۰ نفر

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک با آلوی قرمز و سیاه

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب آلو

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب آلو

  • در صورتی که برای تهیه رب آلو از آلوی رسیده استفاده کنید، نیازی به اضافه کردن آب به آن نیست یا می‌توانید از مقدار آب کمتری برای درست کردن رب استفاده کنید.
  • در طرز تهیه رب آلو باید آن را مدام هم بزنید تا رب ته نگیرد.
  • برای اینکه رب آلو خانگی شما خوشرنگ شود، باید کف‌های ایجاد شده روی آن را بردارید و دور بریزید.
  • اضافه کردن نمک به رب آلو ماندگاری آن را افزایش می‌دهد و روغن موجب شفاف شدن رب می‌شود درست مثل طرز تهیه رب گوجه فرنگی.
  • اگر رب آلو شما خیلی ترش شد، می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید.
  • برای افزایش ماندگاری رب آلو باید آن را به خوبی بجوشانید تا آب اضافه آن گرفته شود. در غیر این صورت احتمال کپک زدن رب وجود دارد.
  • برای نگهداری طولانی مدت رب آلو می‌توانید آن را به مدت یک سال در فریزر قرار دهید.
  • به منظور خوشرنگ و قرمز شدن رب آلو می‌توانید مقداری آلبالو به رب آلو اضافه کنید.
  • اگر برای تهیه رب آلو از آلوی قرمز استفاده کنید، رب شما خوشرنگ‌تر می‌شود.
  • در انتهای پخت رب آلو ممکن است رب به بیرون از قابلمه بپاشد. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید یک آبکش را به صورت برعکس روی قابلمه قرار دهید.
  • اگر نمک را بعد از غلیظ شدن رب آلو به آن اضافه کنید، رنگ رب شما تیره می‌شود. برای روشن شدن رب آلو باید نمک را زودتر به آن اضافه کنید.
  • از مهم‌ترین موارد مصرف رب آلو سیاه می‌توان به طعم دار کردن مرغ، خورشت فسنجان، مرغ و ماهی شکم پر اشاره کرد.
  • در طرز تهیه رب آلوچه خشک باید آلوچه را برای مدت زمان بیشتری بجوشانید تا نرم شود و سپس آن را صاف کنید و دوباره بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.
  • به طور کلی طرز تهیه رب آلو زرد با طرز تهیه رب آلو قرمز تفاوتی ندارد، اما ممکن است در انتها مزه و رنگ رب شما کمی متفاوت باشد.
  • طرز تهیه رب آلوچه یا رب گوجه سبز هم به همین ترتیب است اما به مقدار آب بیشتری نیاز دارید؛ مثلا به ازای هر ۱ کیلوگرم آلوچه سبز به ۲ لیتر آب نیاز دارید.

سوالات متداول

خواص رب آلو شابلون و سایر انواع رب آلو چیست؟

از مهم‌ترین فواید رب آلو می‌توان به درمان یبوست، کاهش فشار خون، تقویت معده، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش جذب آهن اشاره کرد.

رب آلو در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

می‌توانید از رب آلو برای تهیه انواع خورشت، خوراک، انواع مرغ و ماهی شکم پر، آش و آبگوشت استفاده کنید.

در طرز تهیه رب آلو و سس آلو خانگی چقدر آب به آن اضافه کنیم؟

اگر برای تهیه رب و سس آلو از آلوی رسیده استفاده می‌کنید، نیازی به اضافه کردن آب نیست. اما اگر آلوی شما نرسیده یا کم آب است، باید به اندازه‌ای که آلوها ته نگیرند، به آن‌ها آب اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک