طرز تهیه ۷ مدل غذا با آب انار خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزشی

طرز تهیه ۷ مدل غذا با آب انار خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزشی


19 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

تهیه انواع غذا با آب انار مثل درست کردن غذا با دانه انار به خصوص برای شمالی‌ها و افرادی که از طعم ترش و ملس انار در غذا لذت می‌برند، قدمت زیادی دارد. علاوه بر خواص آب انار طبیعی این چاشنی خوشرنگ طعم بی‌نظیری هم دارد و اضافه کردن آن به انواع خورش، سوپ، آش و خوراک می‌تواند به خوش‌طعم شدن غذا و افزایش خاصیت آن کمک کند. این غذاها با آب انار جزو غذاهای مقوی برای ناهار هستند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش طرز تهیه غذا با آب انار آشنا شوید و فیلم آموزش چند مدل غذا با آب انار را هم تماشا کنید.

لیست انواع غذا با آب انار 

با انواع غذا با آب انار آشنا شوید

اگر به دنبال انواع غذای خوشمزه و مجلسی با آب انار هستید و دوست دارید از این عصاره خوش‌رنگ و خوش‌طعم طبیعی در غذاهای خود استفاده کنید، بهتر است نگاهی به غذاهای مخصوص شب یلدا و برخی از انواع آش و همچنین خورش‌های شمالی بیندازید. معمولا در شب یلدا در اکثر شهرهای ایران غذاهایی درست می‌شود که در ترکیبات آن‌ها از میوه انار، رب انار یا آب انار استفاده شده است. طرز تهیه رب انار و طرز تهیه انواع غذا با رب انار را بلد هستید؟

به‌طور‌کلی برای تهیه انواع غذا با آب انار از ترکیباتی مثل گوشت چرخ‌ کرده، گوشت مرغ، رب انار، رب گوجه فرنگی، آب انار، برنج، روغن، مغز گردو، سیر داغ، پیاز داغ و ادویه جات مختلف و … استفاده می‌شود. شما می‌توانید همه مواد مورد نیاز برای تهیه این غذاها را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

اما انواع غذای خوشمزه با آب انار چطور تهیه می‌شود؟ در ادامه این بخش لیستی از خوشمزه‌ترین غذاها با آب انار را برای شما جمع آوری کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

۱- انار مسما گیلانی

انار مسما گیلانی از انواع غذا با آب انار

«خورش انار مسما» از خوشمزه‌ترین انواع غذا با آب انار است که بیشتر در فصل پاییز و شب یلدا در استان گیلان طبخ می‌شود. برای درست کردن این غذا ابتدا باید تکه‌های مرغ را با مقداری نمک، فلفل، زردچوبه و نصف مقدار زعفران دم‌ کرده غلیظ مزه‌دار کنید. سپس کمی روغن در ماهیتابه بریزید و مرغ‌ها را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. بعد از این که مرغ‌ها طلایی شدند آن‌ها را از روغن خارج کنید و کنار بگذارید. پیاز را به صورت نگینی خرد و در روغن سرخ کنید. سیر، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید تفت دهید و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و رب را هم سرخ کنید تا طعم خامی رب گرفته شده و رنگ باز کند.

در این مرحله باید مرغ‌های سرخ شده را همراه با ۱ لیوان آب جوش و آب انار به سایر مواد اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا مرغ به آرامی بپزد. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه انار مسما گیلانی مجلسی و لذیذ به چند روش مختلف روی لینک مقاله طرز تهیه خورش انار مسما کلیک کنید.

۲- خورش انار و بادمجان

خورش انار و بادمجان از انواع غذا با آب انار

«خورش انار و بادمجان» یکی دیگر از انواع غذا با آب انار است که معمولا تهرانی‌های قدیمی آن را برای شب یلدا درست می‌کنند. هر چند این غذای ایرانی را بیشتر به خطه شمال ربط می‌دهند، اما ولی تهرانی‌ها در این شب به‌طور ویژه‌ای به پختن خورش لذیذ انار و بادمجان می‌پردازند. برای تهیه خورش انار و بادمجان که یکی از مواد اصلی آن آب انار است، ابتدا باید مرغ را خرد و در روغن سرخ کنید. سپس کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مرغ مجلسی به روش رستورانی با رب و بدون رب

پیاز را نگینی و در روغن سرخ کنید. سپس دانه‌های انار را به آن اضافه کنید و برای ۲ دقیقه تفت دهید. پیاز و انار را با مرغ ترکیب و مقداری آب انار نیز به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را روشن کنید تا مرغ به آرامی بپزد و مزه‌دار شود. برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه خورش انار و بادمجان مجلسی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش انار و بادمجان کلیک کنید.

۳- خورش مرغ ناردون

خورش مرغ ناردون از انواع غذا با آب انار

«خورشت مرغ ناردون» از آن غذاهای پرطرفدار مازندرانی است که امروزه در اغلب شهرهای مختلف ایران به خصوص برای شام شب یلدا طبخ می‌شود. این غذا با آب انار تازه و ملس درست می‌شود و طعم آن به شدت لذیذ و خوشمزه است. معمولا مردم مازندران برای تهیه این خورش به جای مرغ از گوشت غاز، اردک یا بوقلمون استفاده می‌کنند یا این غذا را با مرغ درسته و کامل تهیه می‌کنند تا جلوه زیباتر و مجلسی‌تری داشته باشد.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش مرغ ناردون باید مرغ را با کمی نمک، زعفران، پودر گشنیز، پاپریکا، فلفل سیاه و روغن زیتون مزه‌دار کنید. سپس آن را برای ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا طعم بگیرد. بعد از این مدت مقداری کره در ماهیتابه بریزید و مرغ را در کره تفت دهید. پیاز را هم به صورت نگینی خرد کرده و در کره تفت دهید، بعد هم سیر رنده شده و تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید.

در این مرحله باید رب انار و آب انار را به مواد خورشت اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا خورش مرغ ناردونی شما برای ۱ ساعت بپزد و حسابی جا بیفتد. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورش مرغ ناردونی زعفرانی مازندرانی و همچنین مشاهده فیلم آموزش تهیه مرغ ناردونی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش مرغ ناردونی کلیک کنید.

۴- کوفته انار و گردو

کوفته انار و گردو از انواع خوراک با آب انار

به جرات می‌توان گفت که «کوفته انار و گردو» یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذا با آب انار است که به خصوص برای افرادی که از خوردن غذاهایی با طعم ترش و ملس لذت می‌برند، یک انتخاب فوق‌العاده محسوب می‌شود. برای درست کردن این کوفته مجلسی و لذیذ ابتدا باید گوشت چرخ‌ کرده را با مقداری گردوی آسیاب شده و پیاز رنده شده ترکیب کنید. سپس کمی رب انار، نعنا خشک، جعفری خرد شده، زرده تخم مرغ، آرد سوخاری، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و مواد را برای چند دقیقه ورز دهید تا کاملا یکدست شود.

بعد از این که به خوبی مواد کوفته را ورز دادید، آن‌ها را به کوفته‌هایی در اندازه نارنگی درست کنید. سپس با دست خوب فشار دهید تا منسجم شوند. مایه سس خوشمزه این غذا با آب انار درست می‌شود. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوفته انار و گردو با سس خوشمزه و مخصوص آن به چند روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته انار و گردو کلیک کنید.

۵- خورش اناربیج

خورش اناربیج از انواع خورش با آب انار

«خورشت اناربیج» یکی دیگر از غذاهای شمالی و پرطرفدار است که در طرز تهیه آن از آب انار استفاده می‌شود. جالب است بدانید که غذاهای گیلانی از غذاهای اصیل ایرانی هستند که بسیاری از آن‌ها مانند همین اناربیج در لیست جهانی غذاها به ثبت رسیده‌اند.

حتما بخوانید  ۵ خواص برنج ایرانی برای کودک + بهترین طرز تهیه آن

برای تهیه اناربیج گیلانی ابتدا باید پیاز را به صورت نگینی خرد و در روغن تفت دهید. سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آب انار، یک استکان آب، نمک، فلفل، زردچوبه و گردو را هم به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز نیم پز شود.

در این مرحله نوبت اضافه کردن سبزیجات معطر به خورش است. برای تهیه این خورش از سبزی‌هایی مثل نعنا، جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چوچاق و خالواش استفاده می‌شود. سبزی‌ها را به صورت کاملا ریز خرد کنید و در روغن سرخ کنید و بعد مقداری سیر رنده شده به آن اضافه کنید. برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی به چند روش مختلف با مرغ و گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه اناربیج گیلانی کلیک کنید.

۶- آش انار

آش انار از انواع غذا با آب انار

«آش انار» در لیست غذا با آب انار یک غذای فوق‌العاده خوشمزه و پرطرفدار است که معمولا در شب یلدا به خصوص در شیراز و شهرهای شمالی و البته در سایر شهرهای ایران با اندکی تغییر در جزییات طبخ می‌شود. برای درست کردن آش انار شیرازی که با گوشت چرخ کرده درست می‌شود ابتدا باید پیاز داغ فراوان درست کنید و کنار بگذارید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و گوشت چرخ‌ کرده را همراه با کمی فلفل سیاه، زردچوبه و نمک در روغن سرخ کنید. بعد از عوض شدن رنگ گوشت باید لپه‌‌ها را اضافه کنید و به خوبی با گوشت تفت بدهید. برای اینکه لپه طی مراحل پخت له نشود کمی با پیاز داغ آن را تفت دهید.

بعد از تفت دادن گوشت و لپه، سبزی آش انار ساطوری خرد شده را به همراه برنج و پیاز داغ به این ترکیب اضافه کنید. حتماً چند قاشق پیاز داغ برای تزیین آش انار شیرازی کنار بگذارید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش انار شیرازی و همچنین آموزش طرز تهیه آش انار به روش شمالی و بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش انار کلیک کنید.

۷- سوپ انار

سوپ انار از انواع غذا با آب انار

«سوپ انار» یکی دیگر از پیشنهادات هیجان‌انگیز در لیست انواع غذا با آب انار است که به خاطر طعم ترش و ملسی که دارد، هواداران زیادی هم دارد. درست کردن این سوپ به حدود ۱ ساعت زمان نیاز دارد و برای روزهای سرد سال و شب یلدا گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. برای تهیه این سوپ ابتدا باید پیاز را به صورت نگینی خرد و در کره تفت دهید. گوشت چرخ‌ کرده را هم با نمک، زردچوبه و فلفل سیاه مزه‌دار کرده و به صورت گلوله‌های کوچک توپی یا قلقلی شکل درست کنید و کنار بگذارید.

عدس را همراه با برنج در قابلمه بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا بپزد. بعد از حدود ۴۰ دقیقه که برنج و عدس کاملا پختند، آب انار، جعفری و پیازچه خرد شده را هم به سوپ انار اضافه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا سوپ شما جا بیفتد. گوشت قلقلی‌ها را باید جداگانه تفت دهید و به سوپ انار اضافه کنید. برای خواندن ادامه مراحل و نکات طرز تهیه سوپ انار مجلسی و خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سوپ انار کلیک کنید.

سوالات متداول

با انار و آب انار چی درست کنیم؟

اگر مقدار انار زیادی در خانه دارید و نمی‌دانید با آن چه درست کنید، بهتر است مقداری آب انار با آن‌ها تهیه کنید و غذاهایی مثل سوپ انار، آش انار، اناربیج و انار مسما را امتحان کنید.

با آب انار و مرغ چی درست کنم؟

با استفاده از آب انار تازه و مرغ می‌توانید غذاهایی مثل خورش انار مسما گیلانی و مرغ ناردون را در خانه آماده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک