طرز تهیه چای انار خوشرنگ به ۳ روش دمی، غیر دمی و ترکی

طرز تهیه چای انار خوشرنگ به ۳ روش دمی، غیر دمی و ترکی


5 مهر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چای انار خوشرنگ به ۳ روش دمی، غیر دمی و ترکی

چای انار یکی از نوشیدنی‌های خوشرنگ، مقوی و خوشمزه، هم برای نوشیدنی شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی است و هم می‌توانید از طعم آن به عنوان یک نوشیدنی برای عصرانه لذت ببرید. چای انار به روش‌های مختلفی درست می‌شود و بنا به دلخواه یا مواد در دسترس‌تان می‌توانید یک یا چند روش را برای تهیه آن انتخاب کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه چای انار به ۳ روش، فوت و فن‌های درست کردن چای انار را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه چای انار غیر دمی (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
انار ۲ عدد
شکر یا نبات به میزان دلخواه
آب جوش به اندازه کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای آماده شدن چای انار: ۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه چای انار

طرز تهیه چای انار

در این روش از دانه‌های تازه میوه انار برای تهیه این مدل دمنوش انار یا چای انار استفاده می‌شود. برای طرز تهیه چای انار باید انارها را دانه کنید. سپس آنها را کمی بکوبید و بعد به انارها آب جوش اضافه کنید. چای انار را با عسل، نبات یا دیگر شیرین‌کننده‌های طبیعی سرو کنید. برای آموزش جزییات بیشتر در مورد تهیه چای انار، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: انار را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه چای انار، پوست انار را کاملا بشویید و بعد با چاقو، کلاهک و انتهای انار را جدا کنید. روی پوست انار چندین برش عمیق بزنید و با فشار دست، انار را قاچ کنید. شروع به دانه‌ کردن انار کنید، طوری که پوست انار و غشای نازک بین دانه‌های انار کاملا جدا شوند.

مرحله دوم: انارها را بکوبید

سپس دانه‌های انار را در یک کاسه بریزید و به آرامی با ته لیوان یا دسته هاون، کمی آنها را بکوبید تا آبشان خارج شود. نیازی نیست که حتما دانه‌ها کاملا له شوند، همین که ضربه‌ها باعث شوند لایه روی دانه‌های انار زخمی شود و هنگام جوشیدن عصاره آنها کاملا خارج شود کافی است.

مرحله سوم: به دانه‌های انار، آب جوش اضافه کنید

بعد از اینکه انارها را آماده کردید، مقداری آب بجوشانید. از انارهای دانه شده به اندازه ۲ قاشق غذاخوری داخل هر لیوان بریزید. در صورت دلخواه، افزودنی‌های دیگر، یعنی شکر یا عسل را هم به انارهای داخل لیوان اضافه کنید. بعد از اینکه آب، جوش آمد، آن را به لیوان اضافه کنید در حدی که ۲/۳ حجم لیوان را پر کند.

برای خرید شکر و عسل می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: چای انار را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چای انار، محتویات داخل لیوان را هم بزنید. سپس یک درپوش یا نعلبکی را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی لیوان بگذارید تا کمی دانه‌ها نرم‌تر شده و عصاره آنها خارج شود. وقتی دانه‌های انار ته نشین شدند و چای انار آماده شد، آن را با عسل، قند نبات یا شیرین‌کننده‌های دلخواه به صورت گرم سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 مدل دسر بستنی با خامه و ژلاتین شیک و قالبی

نبات و قند را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید اینترنتی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

طرز تهیه چای انار به روش دمی

طرز تهیه چای انار به روش دمی

مواد لازم برای تهیه چای انار دمی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
انار ۲ عدد
چای سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
چوب دارچین به میزان دلخواه
گلپر چند پر
نبات یا عسل به میزان دلخواه

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

زمان دم کشیدن چای انار: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه چای انار دمی

برای تهیه چای انار به صورت دمی، باید دانه‌های انار را با چوب دارچین و گلپر در قوری بریزید و روی آن آب جوش بریزید. می‌توانید از برگ نعناع، آویشن و … هم برای طعم‌دهی بیشتر به چای استفاده کنید.

مرحله اول: مواد را آماده و با هم ترکیب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه چای انار، انارها را دانه کنید به طوری که پوست داخل انار داخل انارها نباشد. دانه‌ها را در یک قوری بریزید و چوب دارچین، چای سیاه و چند پر گلپر را به آن اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید دارچین، انواع چای و دمنوش، پودر آویشن و گلپر را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: آب جوش را اضافه کنید

در این مرحله، روی دانه‌های انار به میزان کافی، آب جوش بریزید. قوری را روی بخار آب در حال جوش قرار دهید و به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید تا دانه‌ها کاملا عصاره خود را پس بدهند. سپس چای را در لیوان یا فنجان مناسب سرو کنید. در صورت ترش بودن چای، به آن مقداری نبات، عسل یا شیرین‌کننده‌های دلخواه اضافه کنید.

روش تهیه چای انار ترکی

طرز تهیه چای انار ترکی

درست کردن چای با اجزای مختلف انار، یکی از رسوم ترک‌ها بعد از جنگ جهانی اول است. چای انار ترکی را می‌توان با برگ‌های انار، دانه انار، پوست انار، گل‌های انار و حتی پوست و لایه داخلی انار درست کرد. جوشانده هر کدام از این قسمت‌‌های انار، فوایدی برای سلامتی دارد و رنگ نهایی آنها هم فرق می‌کند. متداول‌ترین نوع چای انار، همان جای با دانه‌های انار است.

در این روش می‌توانید ۱ عدد انار (به اندازه دلخواه) را دانه کنید و دانه‌ها را در یک قوری بریزید. روی دانه‌ها را به اندازه‌ای آب جوش اضافه کنید که کاملا روی دانه‌ها را بپوشاند. سپس یک شاخه نعناع و در صورت دلخواه، یک تکه چوب دارچین هم اضافه کنید. قوری را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی حرارت بخار کتری بگذارید تا دانه‌ها نرم شده و طعمشان خارج شود. سپس چای انار را در لیوان‌ بریزید و در کنار آن نبات یا عسل یا شکلات و شیرینی‌های دلخواه سرو کنید.

نعناع خشک و شیرینی و شکلات را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش، می‌توانید خریداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه چای انار

فوت و فن‌های طرز تهیه چای انار

  • چای انار را می‌توان به صورت تازه با دانه‌های انار و آب انار تهیه کرد. این نوع خالص برای تهیه چای انار است. اما می‌توان دانه‌های انار خشک یا تازه را با چای سیاه، چای سبز یا دیگر چای‌ها نیز مخلوط و یا ترکیبات دیگر را به آن اضافه کرد.
  • در هنگام کوبیدن دانه‌ها، ضربه‌های محکم نزنید تا عصاره انار بیرون نپاشد. محض احتیاط می‌توانید قبل از کوبیدن انار، دانه‌ها را در پلاستیک زیپ کیپ بریزید.
  • برای اینکه رنگ چای انار خوشرنگ شود، می‌توانید به جای آب جوش، از آب انار در طرز تهیه چای انار استفاده کنید.
  • اگر از طرز تهیه چای انار، چای سیاه را حذف کنید، به جای ۴۵ دقیقه، بعد از ۲۰ دقیقه، چای شما آماده خواهد شد.
  • چای انار را می‌توانید با دانه‌های خشک انار به روش دمی درست کنید. همچنین از برگ، تاج یا شکوفه انار، پوست انار به صورت خشک شده یا پودر شده می‌توان برای تهیه چای استفاده کرد.
  • می‌توانید دانه‌های انار را به روش دلخواه خشک و آن را پودر کنید. سپس پودر به دست آمده را به آب جوش اضافه کرده و با آن چای انار درست کنید.
حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز | لیست غذاهای مضر برای آرتروز

چای انار برای چی خوبه؟

چای انار برای چی خوبه؟

  • چای انار خواص و فواید زیادی برای سلامتی و حتی زیبایی پوست و مو دارد. این چای به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند و یک نوشیدنی عالی برای رفع تشنگی است.
  • دمنوش  انار و چای انار باعث آرامش سیستم عصبی شده، استرس را تسکین می‌دهد و با ترشح هورمون‌های شادی، به فرد احساس شادابی و طراوت می‌بخشد.
  • در چای انار اسید آمینه‌ها، ویتامین‌ها و روغن‌های اساسی به متعادل کردن فشار خون کمک کرده و جریان خون را منظم می‌کنند.
  • چای انار به خاطر وجود تانن، فلاونوئیدها و ویتامین‌ها، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و نوشیدن آن، روش خوبی برای درمان بیماری‌های التهابی و عفونی است.
  • در کسانی که فعالیت غده تیروئید با مشکل مواجه است، ترکیب ویتامین‌ها و تانن می‌تواند تاثیر مثبتی بر فعالیت این غده بگذارد.
  • چای انار یک درمان خانگی موثر برای سرماخوردگی است. همچنین می‌تواند گرفتگی صدا را باز کند.
  • چای انار برای لاغری و کاهش وزن با انار، یک نوشیدنی مناسب به حساب می‌آید. این چای می‌تواند چربی‌های اطراف شکم و پهلو را آب کند.
  • نوشیدن چای انار برای سالمندان می‌تواند به تقویت کلیه آنها کمک کند.
  • می‌توان از چای انار برای جبران کمبود آهن در کسانی که کم‌خونی دارند، استفاده کرد.

چه کسانی نباید چای انار بخورند؟

چای انار و دمنوش انار در صورت مصرف متعادل می‌تواند برای همه افراد مناسب باشد. برای کسانی که دچار بیماری‌های گوارشی، لوزالمعده و بیماری معده هستند، کسانی که حساسیت لثه دارند و بدنشان نسبت به انار واکنش نشان می‌دهد، نوشیدن چای انار و دمنوش‌های انار مناسب نیست. همچنین این نوشیدنی را به کودکان زیر ۳ سال نباید داد.

سوالات متداول

چرا چای انار تلخ می‌شود؟

در طرز تهیه چای انار باید پوست سفید داخل انار و پوست روی انار، از دانه‌ها کاملا جدا شوند و بعد در چای استفاده شوند. اگر این غشاهای نازک یا پوست‌های انار در ترکیب چای ریخته شوند، چای انار طعم گس یا تلخ می‌گیرد.

چای انار مال کجاست؟

هر چند اصالت میوه انار به ایران می‌رسد و کشور ما به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده انار شناخته می‌شود ولی اصالت چای انار را به کشور ترکیه نسبت می‌دهند. نوشیدن چای انار ترکی در ترکیه بسیار متداول است و در قهوه‌خانه‌ها و کافه‌های زیادی، این چای میوه‌ای سرو می‌شود.

طبع و مصلح چای انار چیست؟

چای انار طبع سرد دارد و کسانی که مزاج سرد دارند، بهتر است آن را با دارچین و عسل میل کنند.

 

منبع: marthastewart

 

کالابرگ الکترونیک