طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم

طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم


28 دی 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش

سوپ تره فرنگی که به مخلوط آن با سیب زمینی «پارمنتی‌یر پتاژ» potage parmentier هم گفته می‌شود، یک سوپ کلاسیک فرانسوی و از انواع پیش غذای محبوب بین المللی است. این سوپ مقوی همچنین پایه اساسی در غذاهای فرانسوی است. دستور پخت سوپ تره فرنگی بسیار ساده است و با مواد مختلفی می‌توان آن را مخلوط  و تهیه کرد. سوپ تره فرنگی را می‌توانید در برنامه غذایی یک ماهه رمضان جای دهید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه سوپ تره فرنگی به ۳ روش با خامه، شیر و رب گوجه فرنگی همراه با فیلم آموزشی و همه فوت وفن‌های طلایی آن را بخوانید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ تره فرنگی

 

فوت و فن های طرز تهیه سوپ تره فرنگی

 

  • در طرز تهیه سوپ تره فرنگی فقط از قسمت‌های سفید و سبز روشن تره فرنگی استفاده کنید.

 

  • اگر برای پوره کردن مواد سوپ تره فرنگی از مخلوط‌کن استاندارد استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را بیش از نصف پر نکنید. در ضمن منفذ درپوش را باز بگذارید تا گرما از آن خارج شود.

 

  • در پایان و بعد از پخت سوپ تره فرنگی، روی آن را به دلخواه و سلیقه خود می‌توانید با بیکن‌، تره فرنگی سرخ شده‌ و سبزیجات تازه خرد شده بریزید.

 

  • سوپ تره فرنگی را می‌توان بدون خامه‌، تا ۳ ماه به صورت منجمد نگهداری کرد. هنگام مصرف هر باره، سوپ را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. سپس آن را روی اجاق گاز روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. بعد از گرم شدن‌، خامه را به سوپ تره فرنگی اضافه کنید و قبل از سرو روی حرارت بگذارید تا به آرامی بپزد.

 

  • برای این که سوپ تره فرنگی رژیمی شود، خامه را از طرز تهیه سوپ تره فرنگی حذف کنید.

 

  • اگر می‌خواهید سوپ تره فرنگی وگان داشته باشید، در طرز تهیه آن از آب سبزیجات به جای استاک گوشت و مرغ استفاده کنید.

 

  • برای طرز تهیه سوپ تره فرنگی با جو، به ازای هر ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی تره فرنگی خرد شده، ۱ و ۱/۲ لیوان جو پرک را از قبل خیس کنید و به مواد سوپ بیفزایید تا بپزد و نرم شود. سپس بقیه مراحل را به روش‌های زیر انجام دهید.

 

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی فرانسوی با خامه

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی فرانسوی با خامه

 

زمان آماده سازی مواد: ۲۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت سوپ تره فرنگی با خامه: ۴۰ دقیقه

میزان کالری سوپ تره فرنگی با خامه: ۴۲۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه سوپ تره فرنگی (برای ۶ نفر)

 

  • کره بدون نمک:  ۳ قاشق غذاخوری
  • تره فرنگی (خرد شده): ۴ عدد بزرگ (حدود ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی)
  • سیر (پوست گرفته و خرد شده): ۳ حبه
  • سیب زمینی (پوست کنده و خرد شده): ۲ عدد متوسط
  • آب مرغ یا گوشت یا سبزیجات: ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • برگ بو: ۲ شاخه
  • آویشن تازه: ۳ شاخه یا پودر آویشن به میزان دلخواه
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه (آسیاب شده): ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • خامه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پیازچه (ریز خرد شده) برای سرو: به میزان دلخواه
حتما بخوانید  طرز تهیه کیک روز مادر + 7 روش تزیین کیک روز مادر با عکس

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته و فوت و فن آن  

 

مراحل طرز تهیه سوپ تره فرنگی مجلسی

 

برای پختن سوپ تره فرنگی به روش مجلسی مواد را آماده کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. این سوپ را به عنوان پیش غذا یا شام سبک سرو کنید.

 

مرحله اول؛ تره فرنگی را به خوبی بشویید

 

ابتدا باید با تره فرنگی را به خوبی بشویید. در داخل برگ‌های تره فرنگی، به خاطر شکلی و شمایلی که دارد، امکان جمع شدن شن وجود دارد که ممکن است در نگاه اول از چشم شما دور بماند. برای شستن تره فرنگی، انتهای ریشه و قسمت های ضخیم سبز تیره را برش بزنید و دور بریزید.

تره فرنگی را از وسط نصف کنید و هر نیمه را زیر آب سرد بشویید و لایه‌ها را از هم جدا کنید تا هر گونه شن و ماسه داخل آن بیرون بیاید. حتی بهتر است برای مدتی (بسته به میزان شن و خاک) تره فرنگی را در آب بخیسانید.

 

مرحله دوم؛ تره فرنگی و سیر را سرخ کنید

 

تره فرنگی و سیر را سرخ کنید

 

تره فرنگی‌ها را بعد از شستن و خشک شدن، خرد کنید. سیر را خیلی ریز خرد یا له کنید. یک قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و  کره را در آن ذوب کنید. تره فرنگی و سیر را اضافه کرده و به طور مرتب هم بزنید تا حدود ۱۰ دقیقه نرم و شفاف شوند. حرارت را طوری تنظیم کنید که تره فرنگی و سیر قهوه‌ای نشوند و نسوزند.

 

مرحله سوم؛ مواد سوپ تره فرنگی را در قابلمه به مدت ۱۵ دقیقه بپزید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مواد سوپ تره فرنگی را در قابلمه به مدت 15 دقیقه بپزید

 

سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید، بشویید و سپس به صورت نگینی خرد کنید. آب گوشت یا مرغ (استاک)، برگ بو‌، پودر آویشن‌، نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید و بجوشانید. روی ظرف را بپوشانید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید مواد به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند تا وقتی که سیب زمینی‌ها کاملا نرم شوند.

 

مرحله چهارم؛ مواد داخل قابلمه را پوره کنید

 

مواد داخل قابلمه را پوره کنید

 

شاخه آویشن و برگ بو را از قابلمه بیرون بیاورید و دور بریزید. آب سوپ را از مواد داخل آن جدا کنید. می‌توانید از یک صافی فلزی کمک بگیرید. با مخلوط‌کن یا میکسر، مواد جامد را پوره کنید یا اگر مخلوط‌کن در دسترس ندارید، آن‌ها را با گوشتکوب دستی له کنید. وقتی همه مواد نرم شدند، پوره را به داخل قابلمه برگردانید.

خامه را اضافه کنید و درب ظرف را گذارید تا سوپ دوباره شروع به قل خوردن کند. حرارت را کم کنید. سوپ را بچشید و نمک، فلفل، چاشنی و ادویه‌های دلخواه را به آن اضافه کنید.

 

مرحله پنجم؛ سوپ تره فرنگی را بپزید تا غلیظ شود

 

سوپ تره فرنگی را بپزید تا غلیظ شود

 

اگر سوپ خیلی رقیق است، آن را در حدی بپزید که به غلظت دلخواهتان برسد و اگر خیلی غلیظ است‌، به آن آب مرغ یا سبزیجات یا آب جوش اضافه کنید تا رقیق شود. بعد از این که سوپ به حد کافی غلیظ و یکدست شد، حرارت را قطع و آن را در ظرف مناسب سرو کنید.

روی سوپ تره فرنگی را در صورت تمایل با نان تست و سبزیجات معطر تازه و پیازچه خرد شده تزئین کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش کرفس و ترفندهای خوشمزه‌تر شدن

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی با قارچ و شیر

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی با قارچ و شیر

 

زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت سوپ تره فرنگی با قارچ و شیر: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه سوپ تره فرنگی

 

  • تره فرنگی: ۶ عدد متوسط
  • قارچ: ۱۰ عدد
  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • خامه: ۱۰۰ گرم
  • شیر: ۱ لیتر
  • آرد: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب قلم: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه سوپ تره فرنگی با قارچ و خامه

 

استفاده از قارچ و خامه در تهیه سوپ تره فرنگی باعث غلیظ و طعم‌دار شدن سوپ می‌شود. شیر هم به لعابدار شدن سوپ تره فرنگی کمک می‌کند. برای آموزش تهیه این سوپ، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

 

سوپ تره فرنگی با شیر

 

مرحله اول؛ مواد سوپ را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ تره فرنگی با قارچ و شیر، یک قابلمه روی حرارت بگذارید و آب قلم را در آن بریزید. اگر آب قلم ندارید، از خود قلم می‌توانید استفاده کنید و در آب بجوشانید. تره فرنگی‌ها را از قبل بشویید و خرد کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه جوجه کباب استانبولی (شیش تاووک) به روش رستورانی

تره‌ها را به آب قلم در حال جوش بریزید. قارچ‌ها را خرد و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. زردچوبه و فلفل را بیفزایید. درب ظرف را بگذارید و ۱ ساعت صبر کنید تا همه مواد  کاملا نرم شوند و بپزند.

 

مرحله دوم؛ پوره کردن مواد سوپ تره فرنگی

 

بعد از این که مواد پختند، آن‌ها را در میکسر بریزید و پوره کنید تا مخلوطی یکدست داشته باشید. در یک قابلمه دیگر، کمی روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید. آرد را اضافه کنید و در روغن کمی تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. بعد از این که رنگ آن کمی تغییر کرد، شیر را به آرامی اضافه کنید و همزمان به هم بزنید تا گلوله نشود.

 

مرحله سوم؛ شیر را به پوره اضافه کنید

 

موادی را که در مرحله قبل پوره کرده بودید، به شیر افزوده و نمک و ادویه‌های دلخواه را هم اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا مواد یکدست شوند. در دقایق پایانی و بعد از پخت، زرده تخم مرغ را جداگانه در ظرفی دیگر با چنگال بزنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید و شعله گاز را خاموش کنید. هنگام سرو سوپ در ظرف مناسب، روی آن را به میزان دلخواه خامه بریزید و سرو کنید.

 

نکته: هنگام اضافه کردن شیر به سوپ، برای این که شیر نبرد، از قبل آن را در دمای محیط بگذارید تا به شیر شوک وارد نشود.

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی قرمز (با رب گوجه فرنگی)

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی قرمز (با رب گوجه فرنگی)

 

مواد لازم برای تهیه سوپ تره فرنگی با رب گوجه

 

  • تره فرنگی: ۵ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب قلم: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن: به میزان لازم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه سوپ تره فرنگی با رب گوجه فرنگی

 

در طرز تهیه سوپ تره فرنگی قرمز که طرفدارهای زیادی هم دارد، شیر و خامه حذف می‌شود و جای خودش را به رب گوجه فرنگی می‌دهد. رب گوجه فرنگی را هم باید با روغن، کمی تفت دهید تا رنگ باز کند و از خامی بیفتد. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول؛ تره فرنگی را خرد کرده و تفت دهید

 

در این مدل سوپ، در اولین مرحله از طرز تهیه، باید تره فرنگی را بعد از شستن و خرد کردن در مقداری روغن سرخ کنید. از روغن زیتون یا کره هم می‌توانید استفاده کنید. همچنین علاوه بر تره فرنگی مواد دیگری مثل هویج خرد شده، نخود فرنگی، برنج، ورمیشل و … هم برای طعم‌دهی بهتر در طرز تهیه سوپ تره فرنگی قرمز به کار ببرید.

 

مرحله دوم؛ رب گوجه را اضافه کنید

 

بعد از اینکه تره فرنگی (و مواد دلخواهتان) نرم و سرخ شدند، رب گوجه فرنگی اضافه کنید. یا از پوره گوجه استفاده کنید. حتما آن را با تره فرنگی تفت دهید تا طعم خامی آن از بین برود.

 

مرحله سوم؛ آب قلم یا سبزیجات را اضافه کنید

 

سپس آب قلم یا سبزیجات یا آب جوش معمولی بریزید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند. نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه‌های دلخواه را اضافه کنید.

 

مرحله چهارم؛ صبر کنید سوپ تره فرنگی قرمز جا بیفتد

 

فراموش نکنید که افزودن یک قاشق آبلیمو در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، طعم بسیار خوبی به سوپ خواهد داد. وقتی سوپ به غلظت مناسب رسید، آن را در ظرف مناسب سرو کنید. این مدل سوپ را حتما به صورت گرم سرو کنید.

 

بیشتر بدانید: طرز تهیه انواع آش و سوپ برای ماه رمضان 

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی فرانسوی چه فرقی دارد

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی فرانسوی چه فرقی دارد؟

 

در طرز تهیه سوپ تره فرنگی، علاوه بر خامه از پنیر چدار هم استفاده می‌شود. همچنین استفاده از قطعات سیب زمینی نگینی شده برای غلیظ‌‌تر و لعابدار شدن سوپ متداول است. در این سوپ معمولا از رب گوجه فرنگی، قارچ یا جو پرک استفاده نمی‌شود.

 

چطور سوپ تره فرنگی لعابدار بدون شیر درست کنیم؟

 

برای طرز تهیه سوپ تره فرنگی بدون شیر، کافی است به جای شیر از عصاره یا آب قلم استفاده کنید. برای این که سوپ غلیظ و طعم‌دار شود، از مقداری خامه در آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید از رب گوجه فرنگی در دستور تهیه سوپ تره فرنگی استفاده کنید، خامه را از آن حذف کنید. برای لعابدار شدن سوپ، از یک قاشق غذاخوری نشاسته حل شده در آب استفاده کنید.

 

منبع: onceuponachef

 

کالابرگ الکترونیک