نقد و خلاصه سریال دروغگوهای کوچک زیبا (Pretty Little Liars)

نقد و خلاصه سریال دروغگوهای کوچک زیبا (Pretty Little Liars)


12 مهر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و خلاصه سریال دروغگوهای کوچک زیبا

سریال «دروغگوهای کوچک زیبا» یکی از پربیننده ترین و محبوب ترین سریال‌های دنیا در ژانر درام نوجوانانه طی چند دهه اخیر بوده، به طوری که دنباله های زیادی از آن ساخته شد. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش به معرفی این مجموعه تلویزیونی جذاب و مهیج پرداخته ایم، حتما تا پایان همراه ما باشید.

 

 

سریال دروغگوهای کوچک زیبا؛ اقتباسی از یک رمان نوجوانانه

 

سریال «دروغگوهای کوچک زیبا (Pretty Little Liars)»، مجموعه درام نوجوانی و دلهره آوری ساخته مرلین کینگ است. سریال دروغگوهای کوچک زیبا بر اساس رمانی به همین نام نوشته سارا شپرد ساخته شده است. پخش سریال دروغگوهای کوچک زیبا از ژوئن ۲۰۱۰ از شبکه فریفورم آغاز شد. آخرین قسمت این مجموعه درام نوجوانی نیز در ژوئن ۲۰۱۷ پخش شد. موفقیت ۱۰ قسمت اول این مجموعه تلویزیونی باعث شد تا مجموعه رمان های «دروغگوهای کوچک زیبا» از هشت رمان نیز فراتر روند.

 

سریال دروغگوهای کوچک زیبا از زمان پخش نقدهای آمیخته ای را از منتقدان تلویزیونی دریافت کرده است. با این وجود موفقیت سریال بالا بود و طرفداران زیادی نیز به دست آورد. برآورد می شود که قسمت پایانی این سریال ۱،۴۱ میلیون بیننده داشته است.

 

به این ترتیب، مجموعه تلویزیونی دروغگوهای کوچک زیبا به دومین مجموعه پربیننده تلویزیون های کابلی آن برهه از تابستان ۲۰۱۷ نیز تبدیل شد و از سوی منتقدان و تماشاگران نیز استقبال گرمی از آن به عمل آمد. پس از موفقیت سریال، دو سریال اسپین آف به نام های «ریونزوود» و «دروغگوهای کوچک زیبا: کمال گرا» نیز پخش شد که هر دو مجموعه تلویزیونی پس از تنها یک فصل لغو شدند.

 

نهایتا اچ بی او مکس هم در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که مشغول ساخت اسپین آف دیگری از این مجموعه به نام «دروغگویان کوچک زیبا: گناه اصلی» با بازیگران جدید و محیطی متفاوت است.

 

 

مشخصات سریال دروغگوهای کوچک زیبا (Pretty Little Liars)

 

مشخصات سریال «دروغگوهای کوچک زیبا  (Pretty Little Liars)»

 

ژانر: درام نوجوان، معمایی، جنایی و دلهره آور

سازنده: مرلین کینگ

بر پایه کتاب: «دروغگوهای کوچک زیبا» نوشته: سارا شپرد

بازیگران: لوسی هیل، اشلی بنسون، ترویان بیلزاریو، تایلر بلک برن، شای میتچل، ساشا پیترسه، ایان هاردینگ، جنل پریش، لورا لیتون، کیگان آلن، هولی ماری کمبز،‌ کودی کریستین، درو وان اکر

آهنگساز: مایکل سابی

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل ها: ۷

تعداد قسمت ها: ۱۶۰

مدت زمان هر قسمت: ۴۱-۴۵ دقیقه

شبکه اصلی: فریفورم (زیرمجموعه ای ‌بی ‌سی خانواده/ ABC Family)

IMDb: ۷،۴

راتن تومیتوز: ۸۱٪

 

 

خلاصه داستان:

 

گروهی از دختران دبیرستانی به نام های آریا، هانا، اسپنسر و امیلی با ناپدید شدن سردسته خود، آلیسون به مشکل برمی خوردند و تا مدتی از هم جدا می شوند. یک سال بعد از ناپدید شدن آلیسون است که این چهار دوست پیغام های تهدیدآمیزی از سوی شخص مرموزی به نام «ای» دریافت می کنند که ادعا می کند می خواهد اسرار مگوی آنها را فاش کند.

 

 

نقد و بررسی سریال دروغگوهای کوچک زیبا

 

نقد و بررسی سریال دروغگوهای کوچک زیبا

 

سریال دروغگوهای کوچک زیبا یک پیرنگ داستانی نسبتا ساده دارد که با تعلیق و موضوعات ترسناک و معمایی در هفت فصل گنجانده شده است. مجموعه تلویزیونی دروغگوهای کوچک زیبا در زمان پخش و همینطور بازپخش های بعدی توانست نظر مخاطبان خود به خصوص نوجوانانی از سرتاسر دنیا را جلب کرده و به شهرتی جهانی دست پیدا کند. این مجموعه تلویزیونی بر اساس مجموعه رمانی به همین نام نوشته سارا شپرد ساخته شده است. موفقیت دروغگوهای کوچک زیبا که به خوبی از عناصر فیلم های ترسناک و تعلیقی بهره برده، به حدی بود که در ساعات پربیننده نیز پخش می شد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم ماتریکس 4 (The Matrix Resurrections)

برخی از منتقدان تلویزیونی از سریال دروغگوهای کوچک زیبا به عنوان نسخه نوجوانی «کدبانوهای وامانده (سرگشته) (Desperate Housewives)» یاد کرده اند. این مجموعه تلویزیونی همچنین برنده چندین جایزه تلویزیونی از جمله «جوایز برگزیده نوجوانان» و «جوایز برگزیده مردم» نیز شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)»

 

 

گروهی از دختران ماجراجو و رازی تاریک

 

ماجراهای مجموعه تلویزیونی دروغگوهای کوچک زیبا در شهر تخیلی به نام «رزوود» اتفاق می افتد. داستان این درام تعلیقی نوجوانی حول محور پنج دختر دبیرستانی می گردد. این دختران همگی دخترانی جذاب و شلوغ هستند که زندگی پر از هیجان و روابط رقیق و پرحاشیه را دنبال کرده اند. ولی وقتی سردسته گروه، آلیسون، ناگهان ناپدید می شود، گروه از هم می پاشد و هر کدام از دوستان تصمیم می گیرند راه خود را از یکدیگر جدا کند.

یک سال بعد هر چهار نفر پیغام های تهدیدآمیزی از سوی شخصی ناشناسی که خود را «ای» می نامد دریافت می کنند. همین پیغام های اسرارآمیز باعث می شود تا اسپنسر، آریا، هانا و امیلی دوباره دور هم جمع شوند تا بتواند با همکاری هم این فرد ناشناس را پیدا کنند. ای دختران را تهدید می کند که اگر برخلاف گفته هایش عمل کنند تمام اسرار آنها را فاش کند. در ابتدا، دختران تصور می کنند، پیغام ها شوخی آلیسون است، ولی با کشف جنازه او، همه چیز رنگ و بوی دلهره آوری به خود می گیرد. به این ترتیب، دختران متوجه می شوند کسی قصد دارد از آنها انتقام بگیرد.

 

 

اسرار مگو و باج گیری های «ای»

 

اسرار مگو و باج گیری های «ای» در سریال دروغگوهای کوچک زیبا

 

این فرد مرموز به مرور وارد جزئیات زندگی دختران می شود و تمام جنبه های زندگی آنها، اینکه با چه کسی رابطه برقرار کنند یا برعکس از چه کسی متنفر باشند، را تحت کنترل خود در می آورد. یکی از دختران وارد رابطه مخفیانه ای با معلم انگلیسی خود شده که «ای» از همین به عنوان اهرمی برای باجگیری از او و دوستانش استفاده می کند. در حالی که این گروه چهار نفره از دختران به دنبال پیدا کردن «ای» هستند، یکی از پس دیگری اتفاقات عجیب و غریب و ترسناکی برای اعضای گروه اتفاق می افتد.

اولین نکته ای که باعث می شود بینندگان جذب سریال سریال دروغگوهای کوچک زیبا شوند، جاذبه شخصیت های آن است که به لطف شخصیت پردازی های قوی و اتفاقات باورپذیری که برای آنها می افتد امکان پذیر شده است. دختران گروه در طول هفت فصل با مشکلات غیرمنتظره و سختی های زیادی مواجه می شوند و دوستی های آنها دائم به چالش کشیده می شود. اکثر اوقات یکی از اعضای گروه به دردسر می افتد و بقیه هستند که با هر طریق او را مخمصه خارج می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال Money Heist/ خانه کاغذی

 

 

دروغگوهای کوچک زیبا یک سریال شخصیت محور

 

دروغگوهای کوچک زیبا یک سریال شخصیت محور

 

در سنین اواخر نوجوانی و بیست و چندسالگی دوستان کمابیش تبدیل به خانواده می شوند. معمولا دوستان هستند که به ما کمک می کنند تا اولین گام های خود را برای قدم برداشتن در دنیای بی رحمانه بزرگسالی درست برداریم و وقتی هم به مشکلی بر می خوریم، اولین کسانی که از ما حمایت می کنند، دوستان هستند. در مجموعه تلویزیونی دروغگوهای کوچک زیبا نمونه کاملی دوستی های واقعی را می بینیم که تماشای آن دلنشین است.

در مجموعه تلویزیونی دروغگوهای کوچک زیبا، ترویان بیلزاریو در نقش اسپنسر هاستینگز، دختری با اراده قوی، با اعتماد به نفس بالا و رقابت طلب را ایفا می کند که به هر طریق می خواهد به خواسته هایش برسد. اسپنسر دختری کمال گراست که از ثروت خود برای به دست آوردن خواسته هایش استفاده می کند. اسپنسر همچون باقی اعضای گروه شخصیت چند بعدی دارد و جنبه دلسوزانه ای نیز دارد و هر جا که لازم باشد برای محافظت از دوستانش دریغ نمی کند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

اشلی بنسون در نقش هانا مرین بازی می کند، دختری که قبلا چاق بوده و به «اختلال خوردن» مبتلا بوده است. هانا پس از ناپدید شدن آلیسون کم کم سبک زندگی و عادت های خود را عوض می کند و به آلیسون شباهت پیدا می کند. او با کمک بهترین دوست جدید خود، مونا وندروال (با بازی جنل پریش) با نام مستعار «هِفتی هانا» خود را تبدیل به محبوب ترین دختر مدرسه می کند. لوسی هیل نیز نقش آریا مونتگومری را بازی می کند، یک دختر شورشی و ناسازگار که پس از ماجرای ناپدید شدن آلیسون به مکان دیگری نقل مکان می کند. او وقتی بعد از یک سال به رزوود برمی گردد، شخصیتی قوی تر پیدا کرده است. شای میتچل هم در نقش امیلی فیلدز، یک دختر ورزشکار بازی می کند که کاپیتان تیم شنای مدرسه است.

 

 

یک سریال معمایی تعلیقی نوجوانی

 

یک سریال معمایی تعلیقی نوجوانی

 

نویسندگان مجموعه تلویزیونی دروغگوهای کوچک زیبابه خوبی  می دانند چطور بینندگان را با داستانی پرپیچ و خم و گره افکنی های به موقع مجذوب کنند. وقتی با اولین قسمت های سریال دروغگوهای کوچک زیبا همراه شوید دیگر نمی توانید به ماجراهای آن بی تفاوت بمانید. چون حالا می خواهید بدانید «ای» مرموز کیست و چه جاروجنجال های اخیر در رزوود زیر سر چه کسی است. در این مورد، قلاب سازندگان مجموعه جای خوبی گیر کرده و هر بار با سرنخ هایی دختران به کشف حقیقت نزدیک تر می شوند، ولی در هر قسمت دردسرهای تازه ای انتظار دختران را می کشد.

مجموعه تلویزیونی دروغگوهای کوچک زیبا را باید یک بازی مهیج سرنخ و حل معما با تعلیق های نفسگیر بدانیم که لحظه ای به مخاطب اجازه آرام نشستن نمی دهد. و درست در همان لحظه ای که تصور می کنید حقیقت ماجرا را فهمیده اید، همه چیز برخلاف انتظار شما پیش می روید. همین پیچ و تاب های داستانی است که طرفداران سریال را میخکوب خود می کند. برای بسیاری دروغگوهای کوچک زیبا پیرنگ داستانی دارد که بیشتر به نظر مناسب نوجوانان ۱۲ تا ۱۳و ۱۴ ساله است، ولی نکته ای که باعث می شود جذب این سریال شویم این است که واقعیت دنیای خیالی این مجموعه درام نوجوانی هیچ وقت آن چیزی که به نظر می رسد نیست.

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی آخرین فیلم جیمز باند/ زمانی برای مردن نیست

 

 

نظر منتقدان درباره سریال دروغگوهای کوچک زیبا

 

 نظر منتقدان درباره سریال دروغگوهای کوچک زیبا

 

سریال دروغگوهای کوچک زیبا در بین منتقدان تلویزیونی نظرات آمیخته ای را به همراه داشت. نشریه «نیویورک دیلی نیوز» نظر مثبتی به این مجموعه داشت و در بخشی نوشت که این سریال باعث می شود: «اغلب [سریال های] عاشقانه خون آشامی محبوب کم خون و ضعیف جلوه کنند.».

منتقد تلویزیونی وبسایت «ترور هوک» نیز درباره این مجموعه تلویزیونی نوشت:‌ «سریال دروغگوهای کوچک زیبا شروع امیدوارکننده ای دارد، تولید قوی و فیلمنامه قوی بینندگان را همیشه به دنبال خود می کشاند و بازی های قوی هم به این امر کمک می کند. نهایتا اسرارآمیزی کلی این مجموعه تلویزیونی تیره و تار و غیرقابل پیش بینی است و حتی به قلمروی فیلم های «سلاخی (اسلشر)» نیز پای می گذارد.»

منتقد «نیویورک پست» به دروغگوهای کوچک زیبا ۳ ستاره (از ۵) داد و نشریه «لس آنجلس تایمز» نیز نوشت: «یکی از آن مجموعه های تلویزیونی که به طور ملایم و شاید ناخواسته می تواند ژانر خودش را هم دست بیاندازد که به هیچ وجه بد نیست.» با این حال، انترتینمنت ویکلی نقد کمتر مثبتی به دروغگوهای کوچک زیبا داشت و نوشت: «ماجراهای دروغگوهای کوچک زیبا را درنظر بگیرید: گویی فیلم «می ‌دانم تابستان پیش چه کردی» با سریال «دختر سخن ‌چین» با هم ترکیب شدند که [ادغام] چندان ظریفی نیست.»

 

 

منابع: wikipedia، epicdope، cinemaprobe

 

 

 

کالابرگ الکترونیک