طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی و فوت و فن های خوشمزه شدن آن

طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی و فوت و فن های خوشمزه شدن آن


13 دی 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی و فوت و فن های خوشمزه شدن آن
فهرست محتوا پنهان

باقلوا کدو حلوایی یکی از شیرینی‌ها و دسرهای محبوب با کدو حلوایی پاییزی و جزو انواع خوشمزه باقلوا است که با طعم‌های مختلفی درست می‌شود. این شیرینی خوشمزه  با چای یا قهوه می‌سازد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی به همراه فوت و فن‌های پخت و نگهداری باقلوای کدو حلوایی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی

 

باقلوا کدو حلوایی

 

زمان آماده سازی مواد: ۴۵ دقیقه

زمان موردنیاز برای پخت باقلوا کدو حلوایی: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه باقلوا کدو حلوایی

 

• پوره کدو حلوایی: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر سفید: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر قهوه‌ای: ۲ قاشق غذاخوری
• پودر دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• نمک: ۱/۴ قاشق چای‌‌خوری
• میخک آسیاب شده: نوک قاشق چای‌خوری
• جوز هندی: نوک قاشق چای‌خوری
• هل آسیاب شده: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• تخم مرغ: ۱ عدد
• خمیر فیلو: ۱ بسته، حدود ۲۳ ورق
• کره بدون نمک: ۱ قالب ۵۰ گرمی
• گردو خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

مواد لازم برای روی باقلوا کدو حلوایی

 

• عسل: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر قهوه‌ای: ۲ قاشق غذاخوری
• نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• پودر دارچین: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی

 

مراحل طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی

 

برای تهیه باقلوا با کدو حلوایی پوره شده، باید از پوره کدو حلوایی استفاده کنید و برای خمیر آن هم خمیر فیلو به کار ببرید. می‌توانید خمیر را از قبل تهیه کنید یا آن را از فروشگاه‌ها بخرید. خمیر فیلو را به صورت لایه لایه آغشته به کره روی هم قرار دهید و بین آنها را هر چند لایه یک بار، از مایه باقلوا بریزید. در آخر آن را برش بزنید و در فر بپزید. روی باقلوا را با مخلوط عسل مزه‌دار کنید. برای مشاهده جزییات مراحل تهیه این باقلوای خوشمزه، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: مواد و لوازم باقلوای کدو حلوایی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی، همه مواد را از ۳۰ دقیقه قبل از شروع آشپزی از یخچال یا فریزر بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. فر را روشن و روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. یک کدو حلوایی متوسط یا کوچک را انتخاب کنید و آن را بشویید. با چاقوی تیز کدو حلوایی را برش بزنید و تخمه‌های آن را جدا کنید.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه توپک بیسکویتی ساده و شکلاتی به روش یخچالی

 

مرحله دوم: کدو حلوایی را بپزید

 

در یک قابلمه کدو حلوایی‌های خرد شده را با پوست بریزید و به آن آب اضافه کنید. در حدی که روی آن را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و درب آن را بگذارید. اجازه دهید کدو حلوایی بپزد و نرم شود. سپس آنها را آبکش کرده و با قاشق گوشت کدو حلوایی را از پوست آن جدا کنید. با همزن یا مخلوط‌کن کدو حلوایی‌های پخته شده را پوره کنید تا کاملا نرم و یکدست شود.

 

مرحله سوم: مواد باقلوای کدو حلوایی را با هم مخلوط کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا کدو تنبل، در یک کاسه، پوره کدو حلوایی خنک شده را با شکر سفید، شکر قهوه‌ای، پودر دارچین، نمک، میخک، جوز هندی، پودر هل و تخم مرغ مخلوط کنید. تخم مرغ را می‌توانید جداگانه در یک کاسه بزنید تا از لختگی خارج شود و بعد به کاسه بیفزایید. همه مواد باید با هم مخلوط و یکدست شوند و حالت خمیری پیدا کنند.

 

مرحله چهارم: خمیر فیلو را آماده کنید

 

اگر خمیر فیلو را قبلا در فریزر قرار داده بودید، حتما باید از قبل بیرون گذاشته باشید تا یخ آن ذوب شده باشد. از آنجایی که این خمیر خیلی زود خشک می‌شود، باید هم سرعت عمل داشته باشید و هم با یک روش کارآمد از خشک شدن خمیرها جلوگیری کنید.

برای این کار، یک پارچه نخی تمیز را خیس کنید و بفشارید تا کاملا آب اضافی خود را از دست بدهد ولی مرطوب باشد. این پارچه را روی خمیرها بیندازید.

 

مرحله پنجم: کره را روی خمیر بمالید

 

کره باید در این مرحله نرم شده باشد. بهتر است آن را با کمی دما دادن، به صورت غیر مستقیم (بن ماری) آب کنید. اولین ورق خمیر فیلو را با برس آشپزی، به کره ذوب شده آغشته کنید. کف ظرفی که می‌خواهید در آن باقلوا را بپزید هم با کمی کره چرب کنید. ورق فیلو را داخل ظرف قرار دهید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله ششم: لایه‌های خمیر را روی هم بگذارید

 

دومین ورقه خمیر را روی ورقه خمیر اول بگذارید و دوباره آن را چرب کنید. لایه بعد را بگذارید و دوباره چرب کنید. با این روش، ۷ لایه خمیر را روی هم قرار دهید. لایه هشتم را با چند قاشق چای‌خوری مخلوط کدو تنبل بپوشانید. طوری که تمام مواد روی خمیر به صورت یکنواخت پخش شود. روی لایه کدو تنبل، یک مشت مغز گردو خرد شده بپاشید.

 

مرحله هفتم: بقیه لایه‌ها را تکرار کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی، ۵ لایه خمیر را باید روی لایه کدو حلوایی و گردو قرار بدهید. همه لایه‌های خمیر را باید کره مال کنید و بعد لایه بعدی را روی آن بگذارید. روی لایه پنجم خمیر، دوباره چند قاشق چای‌خوری از مخلوط کدو تنبل بمالید تا کاملا روی آن را بپوشاند. روی مخلوط را گردو بپاشید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین غذاها برای تغذیه کودکان و بیمارن مبتلا به اوتیسم

 

مرحله هشتم: لایه‌های باقلوا را تکرار کنید

 

برای لایه بعد، دوباره یک خمیر فیلو بگذارید و مثل لایه قبل، مخلوط کدو حلوایی بمالید و گردو بریزید. این کار را برای دو لایه دیگر از خمیر فیلو انجام دهید. یعنی ۴ لایه خمیر فیلو آغشته به مخلوط کدو حلوایی و گردو باید داشته باشید.

بعد از اینکه مخلوط کدو و گردو تمام شد، با یک چاقوی تیز، مثل باقلوا ترکی باقلوای کدو حلوایی را به مربع‌های ۳ یا ۴ سانتی متری (اندازه دلخواه) برش بزنید ولی برش‌ها را جدا نکنید.

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

مرحله نهم: باقلوا کدو تنبل را در فر بگذارید

 

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی، ظرف حاوی باقلواها را در طبقه وسط فر بگذارید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا روی باقلواها طلایی و خود باقلوا هم ترد شود. در این فاصله تاپینگ روی باقلوا را درست کنید.

 

مرحله دهم: مواد روی باقلوا را آماده کنید

 

در حین پختن باقلواها، یک تابه را روی حرارت بگذارید و عسل، شکر قهوه‌ای، پودر دارچین و نمک را در آن بریزید و با هم مخلوط کنید. با قاشق مواد را هم بزنید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید دانه‌های شکر قهوه‌ای کاملا داخل عسل و دیگر مواد ذوب و در آن حل شود. سپس حرارت را قطع کنید.

 

مرحله یازدهم: مواد را روی باقلوا بریزید

 

بعد از این که باقلوا‌ها پختند و روی آنها طلایی شد، ظرف را از فر بیرون بیاورید. مخلوط عسل را روی همه قسمت‌های باقلوا بریزید. ظرف را به مدت ۱ تا ۳ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا عسل فرصت داشته باشد کاملا به خورد باقلوا برود و مرینیت شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر کدو حلوایی پخته با بیسکویت و دارچین

 

فوت و فن‌های طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی

 

فوت و فن های طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی

 

*مواد داخل باقلوا معمولا، گردو، پسته و فندق و بادام هستند. می‌توانید در کنار گردوی خرد شده از این مغزها هم استفاده کنید.

*شهد باقلوا هم از معمولا با شکر، آب و آبلیموی تازه درست می‌شود. اما نمونه‌های باکیفیت‌تر از عسل و گاهی اوقات با مخلوط خامه تهیه می‌شوند.

*اگر میزان شکر را زیاد در نظر بگیرید، بعد از آماده شدن، باقلوا زیادی شیرین می‌شود و گلو را می‌زند.

*برای ریختن شربت یا مخلوط عسل روی باقلوا، حتما باید مخلوط‌تان به دمای محیط رسیده باشد و داغ نباشد.

 

سوالات متداول

 باقلوا کدو حلوایی را چه مدت می‌توان نگهداری کرد؟

باقلوا کدو حلوایی را چه مدت می‌توان نگهداری کرد؟

 

برای نگهداری از باقلوا کدو حلوایی بهتر است آن را در ظرف دربسته و به صورت پوشیده در یخچال قرار دهید. حتی تا ۱ ماه هم می‌توانید باقلوا را در یخچال نگه دارید ولی برای ماندگاری بیشتر، باقلواها را در فریزر قرار دهید. در این صورت زمان ماندگاری باقلوا حدود ۶ ماه خواهد بود.

 

از چه خمیری برای تهیه باقلوا استفاده می‌شود؟

 

برای تهیه باقلوا هم می‌توانید از خمیر فیلو و هم از خمیر یوفکا استفاده کنید. این دو خمیر بسیار نازک هستند و برای تهیه انواع دسر به کار می‌روند. اگر خمیر فیلو نداشتید، می‌توانید از یوفکا استفاده کنید.

 

منبع: acozykitchen

 

کالابرگ الکترونیک